واکنش مدیرکل ارشاد اصفهان به تعطیلی دانشگاه فرهنگ و هنر
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۲۲۴۴۱
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: دانشگاه فرهنگ و هنر را اداره ارشاد تعطیل نکرد و تا ثانیه آخر به دنبال حفظ این دانشگاه بودیم. ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، حجتالاسلام محمدعلی انصاری پیش از ظهر امروز در جریان نشست خبری خود با اصحاب رسانه پاسخگوی سئوالات گوناگون و دغدغههای خبرنگاران در زمینه فرهنگ و هنر اصفهان بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت پروژه تئاتر شهر اظهار داشت: تئاتر در اصفهان گذشته درخشانی دارد، اما درباره زیرساختها با مشکل مواجه هستیم. تئاتر شهر پروژهای ملی است و ما نیز در این خصوص نقش مطالبهگر و درخواستکننده را داشته و از اینکه کار پیش نرفته است گلایه داریم. بخشی از این تأخیر به تنگناهای اقتصادی و بخشی به نبود تعامل بین بخشها و دستگاههای گوناگون ذیربط در استان برمیگردد.
وی افزود: درباره تالار فرشچیان نیز هر روشی که در سالهای گذشته بهکار برده شده دارای اشکالاتی بوده و به نظر میرسد رویه فعلی در اداره این مجموعه جزو کمنقصترین روشها است و هنرمندان باید از قاعده گرداندن این مجموعه آگاه شده و به آن تن بدهند. نه ما و نه دستاندرکار فعلی مجموعه فرشچیان به دنبال درآمدزایی نیستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره گلایه برخی اهالی تئاتر اصفهان از عملکرد این ادارهکل ادامه داد: برخی گمان میکنند ادارهکل ارشاد باید مانند گذشته گروه تئاتر داشته باشد یا از گروههای خاص تئاتر حمایت کند. اصفهان دارای مکتب تئاتر است و اینطور نیست که در حال حاضر حمایتی از تئاتر صورت نگیرد. تئاتر اصفهان باید رونق داشته باشد، اما اینکه برخی در مدت اخیر عنوان میکنند که تئاتر اصفهان مرده و از بین رفته است، درست نیست. در چند ماه اخیر شاهد هجمهای از سوی برخی اهالی تئاتر اصفهان بودهایم که به آنها احترام میگذاریم و شاید دلیل آن عدم اطلاع از برخی موارد و یا دغدغههای شخصی بوده است.
وی تأکید کرد 3 جلسه اخیر شورای عالی هنر استان اصفهان به تئاتر اختصاص داشته اما اشکالاتی در این زمینه وجود دارد که باید رفع شود.
انصاری در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اطلاعرسانی و تبلیغات ضعیف نمایشگاه کتاب سال گذشته و سازوکار این ادارهکل برای اطلاعرسانی بهتر نمایشگاه امسال بیان کرد: خودمان نیز از اطلاعرسانی و تبلیغات نمایشگاه سال گذشته راضی نبودیم که البته بخشهای گوناگون باید در این زمینه به ما کمک میکردند که برخی این کار را انجام ندادند. برای نمایشگاه امسال شهرداری وعدههایی در زمینه تبلیغات داده است. صداوسیما سال گذشته همکاری خوبی در این زمینه داشت و فکر نمیکنم امسال هم مشکلی وجود داشته باشد. یکی از بهترین ارکان اطلاعرسانی نیز رسانهها هستند که امیدوارم در این زمینه شاهد همراهی خوبی از سوی رسانهها باشیم.
نمایشگاه کتاب اصفهان 18 آبان برپا میشود؛ عرضه کتاب با تخفیف 30 درصدیوزیر ارشاد: شعر عاشورایی یکی از شاخههای پربار شعر ایران اسلامی استشهرام کرمی: احتیاطها تئاتر دینی را دچار تکرار کلیشهها کرده استوی درباره مشکلات اهالی تئاتر اصفهان و کمبود سالن در شهر گفت: اگر مشکل سالن داریم دلیل بر این نیست که کاری در این زمینه صورت نمیگیرد. در گذشته دولت متولی ساخت مراکز فرهنگی، ورزشی و هنری بود، اما متولیان به این نتیجه رسیدند که این سیاست درستی نیست و رویکرد فعلی تغییر کرده است که تا جا بیفتد کمی سخت و زمانبر است. طبق تبصره 19 قانون بودجه مکلف هستیم پروژههای نیمهتمام را با در نظر گرفتن مشوق به بخش خصوصی واگذار کنیم، پس توقع نداشته باشید اداره ارشاد سالن تئاتر بسازد، چون باید وضعیت اقتصادی کشور را هم در نظر گرفت.
دانشگاه فرهنگ و هنر را اداره ارشاد تعطیل نکرد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درباره تعطیلی دانشگاه فرهنگ و هنر اصفهان بیان کرد: این دانشگاه را اداره ارشاد تعطیل نکرد و تا ثانیه آخر به دنبال حفظ این دانشگاه بودیم. طبق مصوبه هیئت دولت مراکز علمی و کاربردی دستگاههای دولتی باید تا 31 شهریورماه امسال به بخش خصوصی واگذار و یا منحل میشدند. از هر راهی که برای واگذاری تعیین شده بود اقدام کردیم و هر شرطی تعیین میشد در اصفهان به آن عمل میکردیم. تا مرحله واگذاری کامل دانشگاه نیز پیش رفتیم، اما در قدم نهایی با قوانین و روشهای خواسته شده منطبق نشد. احتمالاً متولیان در این خصوص دلیل موجهی دارند که باید خودشان در این خصوص پاسخ دهند.
وی با بیان اینکه با وجود پیگیری شخص وزیر و تلاش دانشگاه علمی و کاربردی استان برای حفظ دانشگاه فرهنگ و هنر این اتفاق محقق نشد، ادامه داد: مرکزی به عنوان معین معرفی شده است و دانشجویان این دانشگاه میتوانند در آن، واحدهای باقیمانده خود را بگذرانند و هیچ مشکلی برای دریافت مدرک خود ندارند.
انصاری در پاسخ به گلایه خبرنگاران از عدم پاسخگویی او و مدیر روابط عمومی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به رسانهها گفت: نمیخواهم توجیه کنم، اما حوزه فرهنگ و هنر اصفهان بسیار گسترده است. حرف زدن خوب است اما در حد نیاز و به نظر من بیش از حد نیاز حرف زدن و خبر دادن یکی از آسیبهای کشور است. البته اگر نقصی در این زمینه وجود دارد تلاش میکنیم رفع شود ولی اینطور هم نبوده که اصلاً با رسانههای استان ارتباط نداشته باشیم.
وی در پاسخ به اینکه انتخاب داوران جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای استان اصفهان از داخل استان ممکن است شائبه جانبداری را ایجاد کند، بیان کرد: هرچه عادت کنیم از ظرفیتهای بومی استان استفاده کنیم، بهتر است اما این صحبت درستی نیست که داوران استانی ممکن است جانبدارانه داوری کنند. اگر یادتان باشد در گذشته داوران دربیهای فوتبال تهران را از خارج از کشور میآوردند، اما به این نتیجه رسیدند که به ظرفیت داوران ایرانی اعتماد کنند. منکر اشکالات احتمالی در داوری جشنواره مطبوعات استان نیستیم، اما در این خصوص نباید پیشداوری کرد و از رسانههای استان درخواست میکنم به داوران معرفیشده اعتماد کنند. اصل موضوع این است که اصفهان میتواند جشنواره مطبوعات را خودش داوری کند.
انتهای پیام/ش
R41346/P/S6,51/CT11منبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۲۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شاخصههای هنر انقلاب در دانشگاه درست تعریف نشده است
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابطعمومی دانشگاه سوره، دومین نشست پژوهشی هفته هنر انقلاب اسلامی به میزبانی دانشکده هنر و معاونت پژوهشی دانشگاه سوره به دبیری مهران هوشیار و سخنرانی سمیه رمضان ماهی، محمد حسین ناصر بخت، مهدی خانکه در سالن کنفرانس ساختمان مرکزی این مجموعه آموزشی برگزار شد.
در ابتدای نشست مهران هوشیار مقدمهای پیرامون موضوع هفته هنر انقلاب ارایه داد.
زکیه سادات طباطبایی عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی و معاون پژوهشی دانشگاه هم گفت: این چهارمین سالی است که هفته هنر انقلاب را با حضور استادان داخل و خارج از دانشگاه برگزار میکنیم و امیدواریم سخنرانیهای این مجموعه جلسات به صورت کتابی مدون تهیه و در اختیار علاقهمندان قرار گیرد.
وی افزود: ما به عنوان یک نهاد دانشگاهی میتوانیم با سایر نهادها ارتباط خوبی برقرار کرده و سعی بر تربیت هنرمند تزار انقلاب اسلامی کنیم. اگر بخواهیم این موارد را دستهبندی کنیم برخی از این پژوهشکدهها به دوره قبل از انقلاب اسلامی باز میگردد.
عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی در ادامه یادآوری شد: در دهه ۶۰ دوره دوم برای ترویج انقلاب اسلامی است. از سویی دوره سوم را برخی دوره پسا انقلاب اسلامی بررسی کردهاند، چراکه شاخه هنر بعد از انقلاب بررسی شده اما موضوع اصلی شاخصههای انقلاب است. شاخصههای انقلاب و هنر انقلاب هم به صورت دقیق و یکسان جایی معرفی نشده است و نیاز است یک نهاد دانشگاهی آنها را بازتعریف کند.
هنرمند آینده را روایت میکند
محمدحسین ناصر بخت مدرس و پژوهشگر حوزه تئاتر هم در جریان برگزاری این نشست پژوهشی گفت: با پدیده هنری به عنوان یک پدیده منفعل برخورد میشود. به عنوان مثال ممکن است در یک دوره با هنرمندی روبهرو شویم که تابع هرم اجتماعی موجود نبوده بلکه نقیضه آن هم باشد. این هنرمند فقط حال را توصیف نمیکند بلکه آینده را روایت میکند. مثلا وقتی مکبث یا مولیر را مطالعه میکنیم نقیضه جامعه خود را گزارش میدهند. اینها حامیان و پایهگذاران جامعه آینده خود هستند.
وی افزود: هنر نمایش هنری گروهی است، گاهی جامعه نیاز دارد تا با هنری مانند تئاتر خود را نشان دهد چنان که از همان ابتدا در جامعه ایران تئاتر با پدیدههای سیاسی مانند دوران مشروطه گره خورده است. ما ناخواسته تئاتر را به عنوان یک پدیده اجتماعی بررسی میکنیم و این مسیر همچنان نیز ادامه دارد.
ناصربخت تاکید کرد: در دهه پنجاه اتفاقات و تحولات اقتصادی اجتماعی سربلند کرد و روشن فکران بعد از رخوتی که درگیرش شده بودند نگاههای انتقادی در تئاتر را مطرح کردند؛ از طرفی دولت نیز کوشید تا سازمانی برای تئاتر ایجاد کند. در فضاهای آکادمیک نیز، فارغ التحصیلانی با گرایشهای مختلف وجود داشته و با وجود تفاوتها، تئاتر نیز به فعالیت خود ادامه داد و کم کم وارد دوره بعد از انقلاب شد. در این دوره با شعار تئاتر برای همه روبهرو میشویم و هنر با رویکرد اجتماعی و سیاسی هویدا میشود. البته در دهه شصت موضوع تئاتر به سمت جنگ سوق مییابد. از اواخر این دهه این شعار گستردهتر شده و تا پایان دهه ۷۰ منجر به تشکیل ۳۳۰ انجمن نمایش در شهرها میشود.
ناصربخت، تعدد جشنوارههای تئاتر و ساخته شدن سالنهای نمایش در دانشگاهها و به دنبال آن رشد نیروی انسانی در تئاتر را مثبت برشمرد و افزود: اکنون این استقبال گستردهتر شده است. به واقع تشکیل و چگونگی سازماندهی و رشد جشنوارهها و آموزش تئاتر از حوزههایی است که پس از انقلاب تغییر اساسی داشته است.
سنت سرنوشت انسان را مشخص کرده است
سمیه رمضان ماهی عضو هیات علمی و مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه سورهم در ادامه این نشست گفت: از سال ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۹ نقاشی های انقلاب بیشتر میشود با وجود اینکه متاثر از چپ است. البته من براین باورم انقلاب از گفتمان مدرنیته بیرون میآید و این سنت است که سرنوشت انسان را مشخص کرده است. درحالی که گفتمان مدرنیته برای سوژه یک مرجعیت شناخته شده است و یک شأن انتخابگری یافته و باورهای مذهبی، جایگاه اجتماعی پیدا کردند.
این استاد دانشگاه سوره بیان کرد: برخی بر این باور هستند که هویت منفعل است و مانند پاندول در حرکت است. قالبهایی مانند دولت، حاکمیت و قدرت به هنر هویت میدهد چرا که هویت یک عنصر منفعل است. یعنی در مسائلی مانند انقلاب که یک قدرت بیرونی غیر رسمی، میخواهد قدرت حاکم را تغییر دهد.
رمضان ماهی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: این رویکرد در زمینه زنان بهتر شکل میگیرد و همیشه دغدغه من نیز بوده است. هنر سنتی نه به معنای مذهبی بلکه سوژه زن در جامعه مثلا پیشا قاجار بررسی میشود. ابن سینا یا خواجه نظام الملک یا برخی دیگر در این حوزه تعارفی از زن ارایه دادهاند.
وی تصریح کرد: در دورههایی از تشویق زنان به بیحجابی یا تشویق به یادگیری سواد و مانند آن گذر میکنیم. در زمان انقلاب با حضور افرادی مانند علامه طباطبایی، یا شهید مطهری نگاه به زن دگرگون میشود. گفتمانی که در آثار هنرمندان مشاهده میکنیم گواه این است که زن در آن، عنصر پر رنگی است، پشتیبان مردی است که به جنگ میرود همانطور که رنگ سرخ نشانه شهادت و امام حسین (ع) است. اصولا در این تصاویر عناصری مانند گل لاله، چادر زنانی است که تصویر پسر دارند.
دانشگاه سوره هنر انقلاب اسلامی را تبیین کرد
مهدی خانکه استادیار گروه صنایع دستی به موضوع بررسی تدوین و تبیین هنر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: ماهیت تبیین وابسته به تعریفی است که از آن می شود. یکی از رسالت های دانشگاه سوره تببین همین تعاریف است.
وی با اشاره به تعاریف و مباحثی که رمضان ماهی مطرح کرد، افزود: تعاریف بسیار خوبی از نقش بانوان در هنر اسلامی ارائه شد. اصولا در انقلاب سیر تکوین تشیع را مشاهده می کنیم و شناخت انقلاب بدون شناخت سیر تکوین تشیع امکان پذیر نیست.
این استاد دانشگاه سوره توضیح داد: همواره در طول تاریخ سعی شده که این موارد تجلی پیدا کنند و افرادی مانند ابن سینا، فارابی ابوریحان بیرونی جایی احساس میشود که از گفتن برخی مسائل پرهیز میکنند. اما در دوران صفویه فضا و بستری ایجاد میشود که بذر تشیع امکان باروری پیدا میکند و افراد میتوانند به راحتی حرفهایشان را بزنند. در همین دوره آثار شاخصی در مورد هنر شکل میگیرد که شاهد بروز آنها در دوران صفویه هستیم. این شکوفایی و توجه به هنر حکمی تداوم دارد.
خانکه در ادامه گفت: واقعه انقلاب اسلامی پیرامون مفاهیم قدسی ثابتهای است که در قرآن مطرح شده است. این مباحث چیزهایی نبوده که تا پیش از این پشت تریبونها اظهار کنند. از این منظر این مفاهیم قدسی در یک اتفاقاتی رونمایی می شود. مثل آثار هنرمندانی مانند استاد فرشچیان و اثر معروف «شهید». به واقع شهدا در آثار دیگر هنرمندان انقلاب اسلامی قابل مشاهده است.
این استاد دانشگاه سوره با اشاره به مکتب هنری آوینی تصریح کرد: شهید آوینی تلاش میکرد مصادیق رشادتهای جوانمردانی که در حمله دشمن ایستادند و جان خود را گذاشتند را با واقعیتی که در جبهههای جنگ بود و نظیر واقعه کربلا اتفاق افتاده را نشان دهد. خیلی از جوانان با استعانت از همین مفهوم از ملیت خود دفاع میکنید.
وی در بخش دیگری از صحبتهای به نمایش آثار نقاشی و نگارگری با موضوع و مفهوم شهادت اشاره کرد و توضیح داد: این آثار با الهام از مفاهیم قدسی، با شهادت پیوند داده شده است. باید توجه داشته باشیم که آثار ارزشمندی در گنجینه حوزه هنری داریم و دانشجویان می توانند آنها را بررسی کنند تا اینکه به بررسی سبکها و آثار هنرمندان غربی بپردازند.
خانکه در پایان گفت: دفاع مقدس فرصتی به ما داد تا مفاهیم قدسی را با نگاهی بهتر بررسی کنیم. این مفاهیم قدسی در طول تاریخ مصادیقی پیدا میکنند به طوری که آنها را در آثار دفاع مقدس میبینیم. نکته مهم اینکه نهایت تجلی گاهِ مفهوم قدسی شهادت، همواره یک سرش واقعه کربلا است و ردپایی از آن دارد.
در پایان این نشست به پرسشهای حاضران پاسخ داده شد.
کد خبر 6081669 علیرضا سعیدی