Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که لیست اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم و مجلس دهم(لیست امید) با رانت بسته شده است. این موضوع هیچگاه از سوی اصلاح طلبان تکذیب نشد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*******

** کابین اختصاصی جهانگیری و خانواده!

در روزهای گذشته «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور در اقدامی تأمل برانگیز از هواپیمای تشریفاتی مخصوص مقامات ارشد برای سفرهای کاری، برای سفر خانوادگی به پیاده روی اربعین استفاده کرد. این اقدام با واکنش منفی رسانه ها و افکار عمومی مواجه شد.

روزنامه ایران در توجیه این اقدام قابل تأمل در مطلبی نوشت:«مزید اطلاع است که هواپیمای ایرباس مورد اشاره این خبرگزاری هواپیمایی تشریفاتی است که همه مسئولان تراز اول کشور در سفرهای خود از آن استفاده می‌کنند. در این هواپیما کابینی برای مقام ارشد حاضر تدارک دیده شده تا در سفرهای طولانی شرایط استراحت کافی داشته باشد یا بتواند جلساتی با مسئولان برگزار کند. این کابین اختصاصی است و در سفر چند ساعته اربعین خانواده آقای جهانگیری درآن مستقر شدند».

ارگان رسانه ای دولت با دفاعی ناشیانه تاکید کرده است که چون هواپیمای تشریفاتی، برای مقام ارشد کابین اختصاصی در نظر گرفته است، به همین دلیل جهانگیری خانواده خود را در آن کابین مستقر کرده است. این در حالی است که هواپیمای مذکور صرفا برای سفرهای کاری مقامات ارشد در نظر گرفته شده و در حکم بیت المال می باشد و استفاده خانوادگی از آن به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

هر چند این سفر رسمی نبوده و تنها یک سفر سیاحتی تلقی می‌شود اما طبق پروتکل‌های موجود پرواز اختصاصی و تشریفاتی صرفاً به سفرهای رسمی مقامات تعلّق می‌گیرد، نه سفرهای سیاحتی. 

سفر خانوادگی جهانگیری با پرواز تشریفاتی و اختصاصی به عراق در شرایطی رخ داد که بسیاری از هموطنانمان با سخت ترین شرایط در مراسم پیاده روی اربعین حضور یافتند.

جهانگیری بارها با ژستی طلبکارانه تاکید کرده بود که نباید مردم را ناامید کرد. این در حالی است که این قبیل اقدامات تأمل برانگیز که ناشی از رفتار اشرافی گرایانه است، بیش از هر اقدام دیگری، مردم را ناامید می کند.

** نظارت استصوابی،مانع ورود نخبگان می شود!

روزنامه اعتماد- به مدیرمسئولی «الیاس حضرتی» نماینده اصلاح طلب مجلس- در یادداشتی به قلم «اسماعیل گرامی مقدم» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت:«به ‌جز نظام انتخاباتی و نظام بانکی مساله نظارت استصوابی نیز به ورود پول‌های کثیف در انتخابات تاثیرگذار است. نظارت استصوابی باعث جلوگیری از ورود نخبگان به پارلمان می‌شود؛ چراکه پس از مجلس چهارم و تشدید نظارت‌ها عملا نخبگان به این سمت و سو سوق داده شدند که به سادگی حاضر نیستند در رقابت‌های انتخاباتی که چاپلوسی جای صداقت را در آن گرفته حضور یابند و اگر هم حضور پیدا کنند احراز صلاحیت نمی‌شوند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«مشکلات عدیده‌ای بر سر راه فرآیند برگزاری انتخابات به جز پول‌های کثیف وجود دارد که باید برای آن چاره‌جویی کرد. یکی از راهکارهای زودبازده نیز تغییر روش شورای نگهبان است».

طیف اصلاح طلب مدعی است که نظارت استصوابی شورای نگهبان، مانع حضور نخبگان می شود. این در حالی است که در فرایند انتخابات شورای شهر، نظارت استصوابی شورای نگهبان وجود ندارد. اما با اینحال می بینیم که به اذعان بسیاری از کارشناسان، شوراهای شهر یکی از ناکارآمدترین نهادها بوده است.

اکنون هر 21 عضو شورای شهر تهران اصلاح طلب هستند اما اصلاح طلبان اذعان دارند این افراد غیرمتخصص، سیاسی کار، لابی باز و ناآشنا به امور مدیریت شهری هستند. لازم به ذکر است که شورای شهر اول تهران نیز که تمامی اعضای آن اصلاح طلب هستند به دلیل حواشی گسترده و جنگ قدرت احزاب اصلاح طلب در نهایت منحل شد.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که لیست اصلاح طلبان در شورای شهر پنجم و مجلس دهم(لیست امید) با رانت بسته شده است. این موضوع هیچگاه از سوی اصلاح طلبان تکذیب نشد. با این حساب، این شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان و مجموعه اصلاحات است که باید درباره استفاده از پول های کثیف در انتخابات پاسخگو باشد، نه شاکی.

** مخالفان،مسئولیت ردشدن FATF را بپذیرند!

«مجید انصاری» عضو اصلاح طلب مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه با روزنامه همشهری گفت:«نمی شود یک نهاد، موضوع پراهمیتی مانند FATF را رد کند و از فردا که مشکلات شروع شد، به دولت بگوید چرا مشکلات را حل نمی کنی».

انصاری در ادامه گفت:«مخالفان، مسئولیت ردشدن FATF را بپذیرند».

این اظهارنظر تأمل برانگیز در حالی است که ظریف پیش از این گفته بود که «نه بنده و نه رئیس جمهور تضمین نمی دهیم که با تصویب لوایح مرتبط با FATF مشکلات رفع شود».

حامیان FATF می گویند پیوستن به این سازمان بین دولتی، موجب رفع مشکلات بانکی می شود. این در حالی است روحانی و دیگر دولتمردان در سال 94 تاکید کرده بودند که به واسطه برجام تمامی تحریم های مالی و بانکی و نفتی لغو خواهد شد و نه تعلیق. اما این اتفاق هیچگاه رخ نداد. حالا چه تضمینی وجود دارد که با پیوستن به FATF مشکلات بانکی رفع شود؟!

انصاری تاکید کرده است که مخالفان باید مسئولیت رد شدن FATF را بپذیرند. این اظهارنظر تأمل برانگیز در حقیقت پاک کردن صورت مسئله است. اولا چک بی محل برجام هنوز روی دست دولت است و دولتمردان باید درباره پاس کردن این چک بی محل توضیح بدهند. ثانیا گره زدن همه امور کشور به FATF دقیقا مشابه گره زدن امور به برجام است که ماحصلی جز خسارت در بر نخواهد داشت.

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق روح الله زم ویژه های مشرق روزنامه ایران ویژه های مشرق اسحاق جهانگیری مجید انصاری هواپیمای اختصاصی اربعین نظارت استصوابی پولهای کثیف شورای شهر روحانی برجام ظریف جهانگیری انتخابات شورای شهر محمد جواد ظریف ویژه های مشرق الیاس حضرتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۳۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه فرهنگی فرزندآوری باید در جامعه اصلاح شود

فرماندار شهرستان اردبیل گفت: اصلاح دیدگاه فرهنگی برای افزایش نرخ باروری و افزایش تمایل به ازدواج در شهرستان باید به صورت اساسی انجام شود و در این راستا خانواده ها و دستگاه های فرهنگی رسالتی خطیر دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد اعتماد صبح سه شنبه در جلسه کارگروه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شهرستان اردبیل اظهار کرد: در قالب طرح جوانی جمعیت در شهرستان اردبیل ۸۴۰ خانواده ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۶۶۱ پرونده تشکیل شده و برای ۴۰۰ خانواده زمین واگذار شده و یا در حال واگذاری است.

وی با تاکید بر اینکه در تسهیل روند واگذاری زمین به خانواده های مشمول باید دستگاه های مربوطه اهتمام ویژه داشته باشند، خاطرنشان کرد: راه و شهرسازی و دستگاه های دخیل در این حوزه تمام تلاش خود را برای انجام احسن و مطلوب کار انجام می دهند.

فرماندار اردبیل با اشاره به بالا رفتن سن ازدواج و کاهش نرخ باروری در شهرستان اردبیل گفت: نیاز است در فرهنگ سازی جوانی جمعیت و فرزندآوری اقدامات عملی و سرمایه گذاری های لازم صورت گیرد.

اعتماد اعجازی تصریح کرد: کارگروه های مختلف از جمله فرهنگی، تسهیلات، اداری و مالی در راستای طرح جوانی جمعیت در شهرستان اردبیل تشکیل می شود و این کارگروه ها باید مشکلات و مطالبات دراین حوزه را بررسی و راهکاری های لازم را ارائه دهند.

فرماندار اردبیل بر روند تسهیل ارائه تسهیلات طرح جوانی جمعیت توسط بانک ها تاکید کرد و افزود: نیاز است در این حوزه بانک های عامل نیز همکاری لازم را داشته باشند.

اعتماد اعجازی تصریح کرد: از بانوان هم در دستگاه های اجرایی و واحدهای تولیدی حمایت های لازم باید صورت گیرد تا این بانوان مشکلاتی نداشته باشند.

وی گفت: اصلاح دیدگاه فرهنگی برای افزایش نرخ باروری و افزایش تمایل به ازدواج در شهرستان باید به صورت اساسی انجام شود و در این راستا خانواده ها و دستگاه های فرهنگی رسالتی خطیر دارند.

کد خبر 6079677

دیگر خبرها

  • نماینده مردم اصفهان: از نظرات نخبگان استفاده خواهیم کرد
  • ادارات مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • ادارات، مانع اجرای رای کمیسیون‌های شورای شهر نشوند
  • ارگان‌ها و ادارات، مانع اجرای رأی کمیسیون‌های شورای اسلامی شهر یزد نشوند
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • لایحه اصلاح نظارت خارجی راهی سنای آمریکا شد
  • دیدگاه فرهنگی فرزندآوری باید در جامعه اصلاح شود
  • هفت چالش مهم مرکز استان گلستان از زبان رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر گرگان
  • ورود شخصیت‌های خارجی به محصولات خواب کودکان
  • زنگنه در گفت گو با قدس: حرایم بهداشتی مانع اصلی ورود مردم به صنعت دام کشور هستند