Web Analytics Made Easy - Statcounter

بررسی اعتراضات اخیر در لبنان و عراق که در ابتدا رنگ و بوی مردمی داشته و برآمده از خواسته‌های مردم این دو کشور بود نشان می‌دهد که این روزها، در مسیر دیگری قرار گرفته و از مجرای اصلی و طبیعی خود خارج شده است.

اخبار بین الملل - در روز‌های آغازین اعتراضات در لبنان و عراق، مسئولان سیاسی این کشور‌ها سعی کردند با تأیید آن و قانونی بودن حق برگزاری تظاهرات خود را با معترضین و خواسته‌های آن‌ها همراه سازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از آن بود که مسئولان هر دو کشور از تصمیمات خود برای ارائه بسته اصلاحاتی و تلاش برای بهبود اوضاع معیشتی مردم در سایه ایجاد فرصت‌های شغلی خبر دادند.

گرچه به نظر می‌رسد این اصلاحات نمیتواند از درد‌ها و رنج‌های اقتصادی مردم هر دو کشور کاسته و باعث آرام شدن اوضاع شود، اما تبدیل شدن فوری این اعتراضات به تلاش برای براندازی دولت‌ها از یک سو و رو به روی هم قرار دادن گروه‌های مقاومت در لبنان و عراق در برابر مردم از سوی دیگر شک و تردید‌ها را در خصوص دست داشتن عناصر منطقه‌ای و رژیم‌های مرتجع در این روند افزایش داد.

تقریبا از زمان آغاز اعتراضات در لبنان و عراق، روزی نیست که خبری در خصوص تحولات میدانی در این دو کشور و وقوع درگیری منتشر نشود، اما در این بین رسانه‌های وابسته به برخی کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس بالاخص العربیة و الحدث تمام تلاش خود را به کار بستند تا این طور وانمود کنند نیرو‌های لباس شخصی وابسته به حزب الله لبنان با حضور در میادین و در میان معترضان اقدام به حمله به آن‌ها می‌کنند.

تبلیغات رسانه‌ای مسموم علیه نیرو‌های حزب الله لبنان در گیر و دار اعتراضات این کشور به حدی بود که حتی برخی افراد مزدور، عملا با در دست گرفتن پرچم‌های حزب الله در بیروت تلاش کردند حملاتی را علیه معترضان انجام دهند که باعث واکنش حزب الله شد. بخش روابط عمومی حزب الله لبنان با صدور بیانیه‌ای وجود هر گونه ارتباط میان این حزب و عناصر مذکور را رد کرده و حمایت خود را از درخواست‌های معترضان نشان داد.

مسئولان حزب الله لبنان بار‌ها اعلام کرده اند که برگزاری تظاهرات، حق قانونی ملت لبنان بوده و خواسته‌های آن‌ها به حق است حتی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله نیز در هر مناسبتی بر حمایت خود از این اعتراضات مسالمت آمیز تاکید کرد و نسبت به انحراف آن در سایه توطئه عناصر خارجی برای ایجاد خشونت در کشور هشدار داد.

در عراق نیز شاهد همین روند در قبال نیرو‌های حشد شعبی بودیم. مسئولان حشد شعبی در عراق از همان ابتدا بر حق مردم این کشور برای برگزاری تظاهرات تاکید کرده و حمایت خود را از معترضان اعلام کردند. آن‌ها هم چنین بر لزوم تأمین امنیت معترضان تاکید کردند، اما رسانه‌های وابسته به رژیم‌های عربی به ویژه عربستان و امارات دست از تلاش بر نداشته و در عراق نیز با انتشار اخبار دروغین مدعی شدند که نیرو‌های حشد شعبی به سمت مردم حمله کرده و معترضان را هدف قرار می‌دهند؛ برخی گروه‌های سیاسی داخلی نیز در پازل دشمن بازی کرده و اعلام کردند که حشد شعبی نباید به معترضان حمله کند!

البته دولت عراق نیز در واکنش به این شایعه پراکنی ها، فعالیت العربیه و شبکه خبری الحدث (وابسته به عربستان سعودی) را در این کشور ممنوع اعلام کرد.

مسأله بعدی که در هر دو کشور مشترک است حمایت مالی عربستان و امارات از ناآرامی‌ها به شمار می‌رود به طوریکه به تازگی، رئیس پلیس بصره با تاکید بر نقش رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات در ناآرامی‌های اخیر عراق گفته است برخی افراد از این کشور‌ها پول گرفته‌اند تا عراق را تخریب کنند.

به نظر میرسد تلاش عربستان و امارات برای ایجاد اخلال در عملکرد دولت عراق، از همان آغازین روز‌های به قدرت رسیدن عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور شروع شد. رسانه‌های سعودی و اماراتی در این مدت همواره بر طبل ناکارآمدی دولت عبدالمهدی کوبیده و وی را مسئول تمام بحران‌ها و فساد‌های موجود در کشور معرفی میکنند.

تلاش عربستان برای براندازی دولت عراق به حدی آشکار و مشخص بود که اظهارات ثامر سبهان وزیر مشاور پادشاه عربستان در امور خارجه و سفیر سابق سعودی در عراق نیز بر آن صحه گذاشت. وی در طول تابستان به میهمانان عراقی خود گوشزد می‌کرد که ماه اکتبر مانند گذشته نخواهد بود و اتفاق بزرگی رخ به وجود می‌آید که روند سیاسی در عراق را هدف قرار خواهد داد و به موازات آن در گفتگو با سازمان‌های جوانان در طول همین دوره گفته بود که نوعی زلزله نظام حکومتی در عراق را به لرزه درخواهد آورد و در حال اقدام است.

در لبنان نیز حمایت مالی عربستان و امارات از اعتراضات کاملا مشهود است به طوریکه برخی گزارش‌های رسانه‌ای از تأمین مالی این اعتراضات توسط سفارتخانه‌های عربستان وامارات پرده برداشته اند.

یک نماینده ویژه از سفارت امارات در بیروت در اتاق رهبری «تحرکات» کودتاگرانه وابسته به حزب نیرو‌های لبنانی حضور دارند و عملیات بیروت را هماهنگ می‌کند. علاوه بر این، دو نماینده نیز با برخی عناصر در دو منطقه جبل و ساحل در خیابان‌ها هماهنگی می‌کنند. هم چنین سفارت امارات همه هزینه‌های لجستیکی از وسایل نقلیه و سیستم‌های صوتی و بلندگو‌ها و پرچم‌های لبنان گرفته تا سرویس‌های بهداشتی و وعده‌های غذایی آماده و آب آشامیدنی را تقبل کرده است. ۱۰۰ دلار نیز برای هر کسی که روزانه در خیابان‌ها برای بستن آن‌ها حاضر شود، پرداخت می‌شود. ۱۵۰ دلار نیز به هر پسر یا دختر جوانی پرداخت می‌شود که شب را در داخل چادر‌ها یا خارج از آن در خیابان‌ها سپری می‌کند.

مسأله بعدی که در اعتراضات لبنانی‌ها و عراقی‌ها یکسان است، ورود عناصر نفوذی به صفوف معترضان واقعی و منحرف کردن مسیر اعتراضات برای تحقق اهداف سیاسی سرسپردگان به شمار می‌رود. در حالی که در هر دو کشور لبنان و عراق شاهد به آتش کشیده شدن پرچم‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی بودیم برخی عناصر نفوذی، تلاش کردند این روند را منحرف کرده و به سمت حمله به مواضع نیرو‌های حشد شعبی و یا به آتش کشیدن پرچم ایران و یا هدف قرار دادن حزب الله حرکت کنند.

این عناصر نفوذی در عراق، ساختمان‌های دولتی و اموال عمومی مقامات محلی در استان‌های بصره، بابل، ناصریه، ذی‌قار و واسط را هدف حملات خود قرار داده و ۲۷ ساختمان دولتی و حزبی را تخریب و به آتش کشیدند.

در نهایت باید گفت که نقش عربستان و امارات با همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی در منحرف کردن اعتراضات مردمی در لبنان و عراق، این روز‌ها دیگر بر کسی پوشیده نیست و معترضان در این کشور‌ها باید نسبت به توطئه‌های خارجی علیه هدف قرار دادن مقاومت، هوشیار باشند.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عراق عربستان لبنان حزب الله لبنان بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۳۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران

سفیر عربستان در ایران با تاکید بر پیشرفت قابل توجه مناسبات تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد خبر داده و اعلام کرد که به زودی یک مقام ارشد سعودی به تهران سفر خواهد کرد و همچنین شرایط لازم برای عمره‌گزاران ایرانی فراهم است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مناسبات ایران و عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته شاهد گام‌های جدیدی در مسیر صلح و آشتی سازنده و تاریخی بوده و در همین راستا روز گذشته دوشنبه عمره‌گزاران ایرانی برای اولین بار بعد از سال 2016 وارد فرودگاه مدینه منوره شدند.

در این راستا «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در تهران طی گفتگویی با روزنامه الشرق با تاکید بر گسترش روابط تهران و ریاض از تعیین سرکنسول جدید عربستان در مشهد و نیز سفر قریب الوقوع معاون «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان به تهران خبر داد.

سفیر سعودی اعلام کرد که انتظار می‌رود طی چند روز آینده و قبل از آغاز حج تمتع، 6 هزار زائر ایرانی برای حج عمره عازم مکه شوند و بعد از پایان مناسک حج تمتع امسال در عمره بر روی زائران ایرانی باز خواهد شد. این امر بعد از رعایت همه شروط فنی عربستان توسط طرف ایرانی صورت می‌گیرد که سازمان هواپیمایی و آژانس‌های مربوطه عربستان آن را تایید کرده‌اند.

عبدالله العنزی تاکید کرد که برای حضور در مراسم بدرقه عمره گزاران ایرانی به فرودگاه بین المللی در تهران رفتم و در کنار مسئولان ایرانی و شخصیت‌های دینی از ساعت 2 بامداد تا زمان پرواز هواپیما در ساعت 6 صبح در این مراسم حضور داشتم.

وی در ادامه خبر داد که «محمد نوار العتیبی» دیپلمات سعودی به عنوان سرکنسول عربستان در مشهد انتخاب شده و بلافاصله بعد از انجام اقدامات لازم که احتمالا دو هفته طول خواهد کشید در یکی از هتل‌های مشهد به عنوان مقر موقت کنسولگری عربستان فعالیت‌های خود را آغاز می‌کند.

دیدار سفرای ایران و عربستاندیدار و گفت‌وگوی سفرای ایران و عربستان در لبنان/ تاکید بر لزوم جلوگیری از گسترش جنگ غزه

این دیپلمات سعودی درباره اقدامات انجام شده جهت سفر شهروندان عربستان به ایران نیز گفت که شهروندان سعودی قبل از سفر به ایران باید موافقت رسمی وزارت کشور را از طریق سامانه «ابشر» کسب کنند و موضوع ازسرگیری سفرها میان ایران و عربستان در دست بررسی قرار دارد.

وی تاکید کرد که مناسبات تهران و ریاض در همه سطوح و زمینه ها شاهد پیشرفت بوده و سفرهای متقابل هیئت‌های رسمی دو طرف ادامه دارد. همچنین «ولید الخریجی» معاون وزیر خارجه عربستان به زودی به تهران سفر خواهد کرد. هفته آینده نیز هیئتی از سازمان توسعه صادرات عربستان سعودی وارد ایران می‌شود و در اکسپو تهران حضور خواهد داشت. همچنین «مهدی صفری» معاون اقتصادی وزیر خارجه ایران نیز در اجلاس داووس مشارکت خواهد کرد.

پس از گذشت 9 سال وقفه، صبح دیروز، دوشنبه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسؤلان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • وسط آتش سوزان خاورمیانه؛ عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؟
  • عربستان و اسرائیل یک گام تا عادی‌سازی؛ بایدن چه خوابی برای ریاض دید؟
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • هشدار عربستان به زائران برای حضور بدون مجوز در این کشور
  • آخرین مهلت خروج عمره‌گزاران از عربستان چه زمانی است؟
  • اهداف عربستان از گسترش روابط با ارمنستان/ ریاض به رقیب ایران در قفقاز تبدیل شد؟