Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، اشرف بروجردی، مشاور رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی عصر روز گذشته، ۸ آبان در آئین افتتاحیه دهمین نمایشگاه کتاب استان مرکزی که در مصلای بیت‌المقدس اراک برگزار شد، گفت: دغدغه فعالان فرهنگی این است که در جهت توسعه جامعه اسلامی ایران تا فرهنگ کسب دانش، علم و نفی جهل و‌ نادانی را تسلی بخشیده و در ابعاد مختلف بتوانند جامعه را در مسیر دانستن و کسب علم قرار دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی علم‌آموزی را حق تمامی ملت دانست و تصریح کرد: ما باید برای رسیدن عموم مردم به دانش علمی فرصت‌ها را ایجاد کنیم.‌ از تمامی دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه به جهت فراهم‌‌آوری همه دانشی که مردم در طیف‌های مختلف به آن نیازمند هستند تقدیر می‌کنم.

بروجردی اضافه کرد: عرصه علم و دانش در حوزه کتاب، ابزار دیداری، شنیداری، فضای مجازی گسترش پیدا کرده است اما آنچه که می‌تواند برای ملت به عنوان ذخیره و پشتوانه محفوظ بماند آن چیزی است که در کتاب نوشته شده و به تألیف در می‌آید و برای بشریت به عنوان سرمایه تلقی می‌شود. همه واقف هستیم کاربرد عرصه فرهنگ یا به عبارتی دیپلماسی فرهنگی می‌تواند کارآمدتر از دیپلماسی سیاسی عمل کند، چراکه حوزه دیپلماسی فرهنگی حوزه مدارا، گفت‌و‌گو، نخبه‌‌پروری و گسترش اندیشه بشری است.

این مقام مسؤل اضافه کرد: همه ما می‌دانیم که هدف از آفرینش کسب کمال بشری است که بشر بتواند متفاوت باشد و تکامل بشری در سایه کسب دانش اتفاق می‌افتد و این مهم در آیات الهی، احادیث و روایات، سیره اهل بیت علیهم السلام بارها مورد تذکر قرار گرفته است و ظهور و بروز دارد، حتی پس از مرگ به ما امر می‌شود دانسته‌های خود را بخوانیم.

بروجردی با بیان اینکه اولین چیزی که پس از مرگ در مقابل ما قرار می‌گیرد عملکردهای ماست که همگی نوشته شده است، گفت: در آئین الهی که ما مفتخر هستیم در آئین مسلمانی قرار گرفته‌ایم و با خواندن و نوشتن همراه است اهمیت تا بدان جاست که پیامبر اسلام (ص) به اسرای جنگی امر فرمود اگر ۱۰ مسلمان را باسواد کنند آزاد می‌شوند، این فرمان نشان از اولویت علم دارد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به آیه «اقرأ بسم ربک الذی خلق» اشاره کرد و افزود: همه آیات امر به علم‌آموزی نشان دهنده این است که در آیین ما نوشتن و خواندن یک ارزش است. پیامبر اکرم (ص) به روش‌های مختلف دیپلماسی فرهنگی را گسترش می‌دادند، ازاین رو ارزش‌های اسلامی خلق شده باید توسط همه ما به نسل بعد منتقل شوند.

وی لزوم انتقال دانش و علمی اسلامی همچون انتقال تجارب بشری به نسل بعد را مورد تأکید قرار داد و گفت: هرچه این دانش گسترش پیدا کند بر دانش دینی نیز افزوده می‌شود، جامعه ما که ادعای مسلمان بودن، فرهنگی بودن، حافظ ارزش‌‌های اخلاقی بودن دارد شایسته نیست سبد کالای خانواده فارغ از کتاب باشد. کتاب و دانشی که در کتاب نهفته است کمتر در سبد خانواده نمود دارد، بسیار اندک هستند خانواده هایی که به کتاب اهمیت می‌‌دهند.

وی در تشریح راهکارهای افزایش سرانه مطالعه در کشور هم اظهار کرد: برای افزایش سرانه مطالعه راه‌‌های بسیاری اعم از کاهش هزینه‌ها، کاهش قیمت کتاب و در دسترس بودن کتب، برپایی نشست‌های گفت‌و‌گو عنوان شده است، اما آنچه می‌تواند فرهنگ و دانستن، علم، خواندن را در جامعه نهادینه کند این است که خانواده این رویه (مطالعه کتاب) را در فرزندان نهادینه کنند. مدرسه نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگ مطالعه دارد ولی والدین بسیار تأثیرگذارترند تا فرهنگ مطالعه را انتقال دهند، لذا نمایشگاه های کتاب فرصتی است که کتاب ها و تازه های نشر عرضه می‌شود، مردم باید از این فرصت بهره لازم را ببرند و با خواندن بتوانند هم بر دانش خود بیفزایند و‌هم اینکه دانش را به نسل بعد انتقال دهند.

بروجردی تصریح کرد: آنچه مهم است که در مقابل سوال و طرح اندیشه‌های نوین باید زمینه را فراهم کنیم و این مهم هنر مدیران جامعه است که عرصه را باز کرده تا جوان امروز ما بتواند پاسخ سوال های خود را دریابد. هنر مدیران است که به ازای اندیشه نوین که شکل گرفته و عرضه می‌شود فرصتی در اختیار فردی که دانشی داشته است قرار دهد. خرید دانش و‌ تولیدات فکری به عنوان سیاست در عرصه فرهنگ مطرح شده است و اینکه ما چگونه آن را مورد ارزش قرار دهیم تنها در معنای خرید به عنوان کالای مادی نیست بلکه به این معناست که آن کالای فکری تولید شده را بازنشر کرده و بتوانیم عرصه ای برای بروز و ظهور آن فراهم آوریم.

مشاور رئیس جمهور اضافه کرد: بروز و ظهور تولیدات فکری و اندیشه ای در دانشگاه ها مطرح است تا بدانیم در عرصه عمل چگونه از دانش بهره برداری می کنیم تا جایی که از تجاری کردن دانش به عنوان رویه و سیاست از آن یاد می‌شود، تجاری کردن به این معنا نیست پول دهیم فکر بخریم، پول به دست خواهد آمد اما دولت موظف است که اندیشه امکان شکوفایی، رشد و طراوت را پیدا کند.

بروجردی ادامه‌داد: اگر باور داشته باشیم ما به عنوان مسلمان که همه افتخار ما این است که ایران از قدمت فرهنگی سه هزار ساله برخوردار است باید بدانیم آنچه از گذشته شکل گرفته است ودیعه‌ای در اختیار ما است که وظیفه ما این است که این سپرده را گسترش و بها داده و در عرصه‌های مختلف بهره لازم را ببریم، بنابراین ما به عنوان مسئول و اعضای خانواده موظف هستیم تکلیف خود را در جامعه ادا کرده و فرزندان را در مسیر کتابخوانی هدایت کنیم. اگر همه مردم قصد دارند سهم خود را در فرهنگ سازی ایفا کنند باید کتاب بخوانند و مروج کتابخوانی باشند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی ایکنای مرکزی کتاب اراک اشرف بروجردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۲۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش تصویری | افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی «فخر ایران»

دیگر خبرها

  • برپایی بازارچه دانش آموزی در سمیرم
  • تعامل فراکسیون دیپلماسی فرهنگی مجلس و مدیران نمایشگاه کتاب ضروری است
  • گزارش تصویری | افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزی «فخر ایران»
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • عراقچی: میدان، دیپلماسی و رسانه سه ضلعِ مهم در هر واقعه نظامی یا سیاسی هستند
  • ایران بیشترین دیپلماسی فرهنگی را در منطقه دارد
  • گام اساسی دولت سیزدهم در عرصه دیپلماسی اقتصادی
  • دیپلماسی فرهنگی می‌تواند پیوست برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران باشد
  • عراقچی: پس از اقدام نظامی، زمان ورود به میدان سیاست و دیپلماسی است
  • نمایشگاه کتاب امسال فضای بیشتری دارد