Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر گفت: پس از تولد نوزاد، خون باقی‌مانده در بند ناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود درحالی که این خون حاوی سلول‌های بنیادی و سلول‌های خون‌ساز است و می‌تواند برای درمان بیماری‌ها استفاده شود.

جواد پرویزی نژاد افزود: ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزاد در ایران و در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان بیش از ۱۳ سال است که انجام شده و تاکنون ۹۵ هزار نمونه خون بند ناف در این بانک ذخیره شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر گفت: والدین قبل از تولد نوزاد از هفته ۳۶ بارداری مادر اقدام به ثبت نام در این بانک می‌کنند و بلافاصله بعد از زایمان، بندناف از نوزاد جدا و به وسیله یک سوزن خون از بندناف و جفت جمع‌آوری و به کیسه‌های خون منتقل می‌شود.
 پرویزی نژاد اظهار داشت: سپس خون بند ناف نوزاد منجمد و در بانک نگهداری می‌شود تا چنانچه نوزادان در بزرگسالی مبتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان خون، تالاسمی، کم خونی‌های مادرزادی و یا نقص سیستم ایمنی شود با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان شوند.

وی بیان کرد: ظرفیت درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از سول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد.

پرویزی نژاد گفت: مراقبان سلامت و ماماهای شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت  می‌توانند با آموزش و ارتقا آگاهی مادران باردار در این زمینه تاثیرگذار بوده و با توجه به فرهنگ غلط تک فرزندی، آنها را با مزایای بانک خون بند ناف نوزادان در درمان بیماری‌ها آشنا کنند.
 پرویزی نژاد اضافه کرد: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پر توان بوده و در اثر تکثیرهای پی در پی دچار پیری نمی‌شوند، طوریکه با تزریق یا جایگزینی آنها در بافت‌هایی که آسیب جدی دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی و تشکیل سلول‌های جدید بافت کمک کنیم.
مسئول مرکز خون بندناف موسسه رویان بوشهر بیان کرد: در بیمارستان شهید گنجی برازجان سه نفر ماما دوره‌های کامل نحوه خون‌گیری از بند ناف نوزاد را آموزش دیده‌اند و در بیمارستان مهر برازجان نیز سه نفر به دفتر نمایندگی معرفی شده که در حال گذراندن دوره‌های آموزشی هستند و تفاهم نامه‌ای با رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برای همکاری پزشکان متخصص زنان  در این زمینه بسته شده است.
وی گفت: در زمان حاضر مدت قرارداد ذخیره‌سازی خون بند ناف در بانک خون بند ناف رویان ۲۸ ساله است و در آینده این مدت‌زمان بیشتر شده و استان بوشهر نهمین استانی است که از این فرایند استقبال کرده‌است.
پرویزی نژاد اظهار داشت: در استان بوشهر تنها دفتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان دایر است و خون بند ناف خانواده‌هایی که ثبت‌نام و با این دفتر قرداد بسته‌اند به مرکز رویان در تهران ارسال و در آنجا ذخیره می‌شود.
 

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رویان بوشهر خون بند ناف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۰۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت

 اولین نوزاد طرح «نفس» در شهرستان کوهدشت چشم به جهان گشود و با اولین لبخند شیرین خود به سقط‌های غیرقانونی «نه» گفت.
طرح راه‌اندازی مرکز نفس طبق تفاهم نامه‌ای از سوی وزارت بهداشت و سازمان بسیج جامعه پزشکی و با هدف جلوگیری از سقط جنین سالم در کشور راه اندازی شده است.
این مرکز با هدف کمک همه جانبه به خانواده‌هایی که به علل مختلف سقط جنین می‌کنند ایجاد شده است در این مرکز مادران باردار طی ۹ ماه بارداری تحت حمایت قرار می‌گیرند.
لازم به ذکر است روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه با اهدا بسته حمایتی توسط بسیج جامعه پزشکی از والدین این نوزاد تقدیر و تشکر بعمل آمد.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • لحظات حساس از نجات نوزاد ٣ روزه توسط اپراتور هلال احمر قم + فیلم
  • جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برگزار می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • نجات جان نوزاد توسط اپراتور هلال‌ احمر + فیلم | نوزاد دو روزه نفس نمی‌کشید!
  • افزایش ۲۰ درصدی تعداد نمونه‌های بانک خون بند ناف در سیستان و بلوچستان
  • تولد اولین نوزاد طرح نفس در کوهدشت
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • تولد ماهانه ۱۱۰ نوزاد در بیمارستان امام رضای کبودراهنگ
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!