Web Analytics Made Easy - Statcounter

« حلقه دره » به عنوان یک معضل اساسی همواره مورد توجه، سوژه جلسات و گردهمایی مسئولان ارشد استان البرز است، تراژدی ناتمام و نامبارکی که همچنان با گذشت بیش از ۱۵ سال مصوبات آن روی کاغذ مانده و حل نشده است.

خبرگزاری شبستان - البرز: جای جای استان البرز با محوریت شهر کرج، قدمتی را می رساند که فرهنگ، اصالت و پیشنیه تاریخی ایران زمین را گواهی می دهد، آنچنان که شهر ماهدشت نمونه با افتخارب از این فرهنگ اصیل تاریخی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شهری که زمانی به خاطر آب و هوای خوش هموارده مورد توجه برخی از فرماندهان ایرانی و مردم بوده است؛ این منطقه در جلگه ی معتدل هوایی قرار دارد و به عنوان منطقه کشاورزی از آن نام برده می شود.

 

شهری که وجه صنعتی نیز دارد و با قابلیت امکان سرمایه گذاری فرصتی در جهت رشد و رونق تولید بر مبنای شعار سال محسوب می شود؛ این شهر از نظر جغرافیایی به نوعی شاهراه غرب کشور محسوب می شود؛ چرا که از یک سو در مسیر راه ترانزیتی تهران، کرج و اشتهارد است و در ادامه این محور به استان های قزوین ، همدان ، کرمانشاه و کردستان مرتبط، همچنین از طریق شهریار به استان مرکزی متصل می شود و مهم تر از همه این شهر در مجاورت فرودگاه بین المللی پیام واقع شده است. 

 

و امّا؛ فرودگاه بین المللی پیام در سال 1371 تاسیس شد و در سال 1376 فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد. این فرودگاه اختصاصی، در اطراف خود حدود 35 بنگاه اقتصادی جای داده است و در عین حال ، یکی از بزرگترین مناطق اقتصادی بین المللی کشورهم محسوب می شود.

 

از شهریور سال   1397  علاوه بر حمل و نقل تجاری و پست کالا، قابلیت مسافربری هم به خود گرفت و امروزه هر هفته 2 پرواز به مشهد مقدس و کیش دارد ، که مسئولین فرودگاه قول پروازهای بیشتر به مقاصد جدیدی نظیر شیراز ، اهواز ، تبریز و .... را نیز داده اند.

 

اما با وجود زیاد بودن منابع اقتصادی و کشاورزی که در اطراف شهر ماهدشت و خود شهر قرار دارد، این شهر به دور از مشکلات قابل توجه نیست؛ آن چنان که مردم در این شهر با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند که از جمله این مشکلات می توان به جولان سگ های ولگرد در اکثر مناطق، نبود آسفالت  و نداشتن روشنائی در برخی خیابان های اصلی و فرعی، نبود پارک بازی برای کودکان و کمبود باشگاه و کتابخانه اشاره کرد.

 

در این میان مشکل اصلی و مهم مردم کارشکنی بر سر حلقه دره است، موضوع مهم و محوری که امروزه به جرأت از آن می توان به عنوان « تراژدی حلقه دره » نام برد؛ به واقع زباله دانی شهر کرج دقیقا در ماهدشت قرار دارد یعنی در فاصله ی چند کیلومتری با فرودگاه بین المللی پیام  و از این حیث که یک فرودگاه بین المللی اقتصادی در این منطقه است ، بوی نامطبوع زباله برای ابعاد اقتصادی بین المللی کشور تبعاتی به همراه دارد.

 

مسئله ی حلقه دره ، بوی متعفن آن و شیرابه های زباله ها و انتشار ویروس که به خطر افتادن سلامت مردم به خصوص زنان و کودکان را به همراه دارد ، از چندین سال پیش تا به امروز، مشکل جدی و مهم مردم شهر کرج و به خصوص مردم ماهدشت شده است .

 

 

« حلقه دره » به عنوان یک معضل اساسی همواره مورد توجه، سوژه جلسات و گردهمایی مسئولان ارشد استان البرز است،  تراژدی ناتمام و نامبارکی که همچنان با گذشت بیش از ۱۵ سال مصوبات آن روی کاغذ مانده و  حل نشده است. بررسی خبرگزاری شبستان در البرز نسبت به عملکرد مسئولان طی این سال ها گواه این مدعا است.

 

سهم شهرداری کرج برای رفع معضل حلقه درّه

 

در بهمن ماه سال 95 « حسین محمدی» مدیر کل اسبق محیط زیست استان البرز از شکایت این سازمان از سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج خبر داد و گفت : شهرداری کرج موظف به انجام وظایف خود در این مسئله بوده و باید زباله را به تفکیک جمع آوری می کرد و تا پایان سال 93 دفن زباله ممنوع می شد، زباله ها بازیافت می شدند و این شکایت به دلیل عدم تعهد شهرداری کرج بوده است.

 

روند بررسی خبرگزاری شبستان در البرز نشان می دهد بازدیدهای مسئولان مدیریت شهری کرج از منطقه حلقه درّه بسیار زیاد بوده، ولی در عمل و در تحقق مصوبات این مشکل همچنان پابرجاست.

 

 

از شهرداری کاری برنمی آید استانداری وارد عمل شود

 

در تاریخ 15 مهر 1397 « محمد جواد کولیوند» رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری کرج به تنهایی از پس این کار بر نمی آید و باید استانداری البرز و نمایندگان مجلس و شورای شهر هم  کمک کنند، این در حالی بود که دولت، استانداری استان و شهرداری کرج  کمی قبل از این اعلام کردند که به دلیل راه اندازی بخش مسافربری فرودگاه بین المللی پیام باید زباله از حلقه دره جمع آوری و به مکان دیگری منتقل شود.

 

سرمایه گذاران خارجی می توانند مشکل حلقه درّه را حل کنند

 

۲۵ مهر ۲۳۹۸ « استاندار استان البرزـ» همراه با عده ای از مسئولان محیط زیست استان اقدام به بازدید از حلقه دره کردند؛ طبق این بازدید، « عزیزالله شهبازی» گفت: متاسفانه شیوه ی دفن زباله ها در این منطقه به صورت سنتی و قدیمی است و استخرهای شیرابه، چندین سال است که به صورت سر باز، آلودگی های زیستی و بوی بدی را ایجاد کرده و مردم این منطقه را به دردسر و مشکل انداحته است.

 

وی ادامه داد: شورای شهر و شهرداری کرج، مسئولیت سنگینی به عهده دارند و باید در این زمینه در کارگروهی تشکیل شود همراهی لازم را به عمل بیاورند.

 

شهبازی در ادامه ی صحبت های خود بر تشکیل کارگروهی متشکل از شهرداری ها و شورای شهر کرج و سازمان محیط زیست و اعضای شورای سلامت استان تاکید کرد و گفت: باید از سرمایه گذاران داخلی و خارجی در حل این معضل برای اعمال شیوه ی جدید در حلقه دره برای دفن زباله استفاده کرد.

 

دفن سنتی روزانه زباله از ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ تن در حلقه درّه

 

معاونت فنی اداره کل محیط زیست استان به این نکته نیز اشاره کرده است که بیشتر از زباله با نام « طلای کثیف » هم یاد می شود و این امر میتواند سود خوبی را برای سرمایه گذاران در بحث مدیریت پسماند داشته باشد، اما متاسفانه در کرج این زباله های با ارزش به صورت هدایت شده جمع آوری می شود و این موضوع باعث شده است که سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بر روی این مهم، میل و رغبتی نشان ندهند.

 

وی در ادامه ی صحبت های خود این را بیان کرد که سرمایه گذاران متوجه این موضوع شده اند که زباله هایی به حلقه دره منتقل می شوند از لحاظ بازیافت ارزش چندانی ندارند و به همین دلیل به این نتیجه می رسیم که بار اصلی مدیریت پسماند بر دوش دولت افتاده است.

 

 

واقعیت این است که متاسفانه مسئولین در این خصوص حرکت مفیدی انجام نداده اند و مردم این منطقه همچنان با بوی متعفن و آلودگی های زیستی و انتشار ویروس و امکان بروز بیماری ها دست و پنجه نرم می کنند.

 

تاریخ بعدی برای حل این مشکل هنوز از سمت هیچ مسئولی اعلام نشده و ما نمی دانیم که پس از تحمل بیش از یک دهه ، چه زمانی مردم این منطقه می توانند از هوای پاک و محیطی تمیز و عاری از هرگونه آلودگی استفاده کنند.

 

در این میان، نظر مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز مبنی بر گذشت ۱۵ سال از برپایی جلسات مکرر برای رفع معضل حلقه درّه می گذرد و تمام این مصوبات در قالب مدیریت شیرابه ها و دفن اصولی پسماند ابلاغ شده است، قابل توجه است.

 

انتظارها همچنان ادامه دارد، مردم منتظر هستند تا ببینند که چه زمانی وعده های مصوب شده بر کاغذ چه زمانی عملی می شود و مردم شاهد دلسوزی مسئولان و رفع معضلات خود به دست آنان هستند.

 

قدر مسلم این گفته مسئول بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی البرز مبنی بر اینکه تا کنون گزارشی در خصوص شیوع بیماری های خاص در میان ساکنان محدوده مرکز حلقه دره ارسال نشده است، همیشگی و متداوم نخواهد بود و این احتمال می رود که در آینده نه چندان دور شاهد خطرات جدی به دلیل مصومیت با این زباله ها گزارش شود.

 

 

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهادت امام رضا ع مسجد سالروز شهادت امام رضا ع امام رضا ع زائران پیاده حضرت رضا ع کاروان زائران پیاده خراسان جنوبي اردبیل رحلت پیامبر اسلام مسئولان مدیریت شهری شهر ماهدشت کرج حلقه دره سرپرست شهرداری کرج شهرداری کرج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۳۰۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ رضا لطافتی اظهار کرد: در حال حاضر در استان روزانه حدود ۲۳ تن زباله‌های پلاستیکی تولید می‌شود که با فعالیت ۸ واحد بازیافت پلاستیک، حجم قابل ملاحظه‌ای از آن در این واحدها، بازیافت می‌شود. همچنین روزانه مقادیر زیادی از زباله‌های پلاستیکی جمع آوری شده برای بازیافت به خارج استان ارسال می‌شود.
وی با اشاره به شعار امسال هفته زمین پاک (مشارکت مردم، ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین)، رویکرد عموم مردم استان ایلام در زمینه حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند‌ها را مثبت ارزیابی کرد و افزود: مصداق بارز این موضوع، وجود ۴۹ سازمان مردم نهاد محیط زیستی با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار نفر در استان است.
کارشناس مسئول مدیریت پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام تصریح کرد: آلودگی پلاستیک و تولید میکرو پلاستیک‌ها یکی از انواع آلودگی نوظهور است که به صورت جدی منابع آب، خاک و تنوع زیستی را تهدید می‌کند و لازمه نجات زمین، مهار تولید و استفاده بی رویه از انواع پلاستیک‌ها است.
وی تشریح کرد: لازمه تولید آب و غذای سالم، وجود منابع آب و خاک سالم و پاکیزه است که عموم مردم باید در این زمینه با ارگان‌های متولی امر، همکاری کنند.
لطافتی یادآوری کرد: در هفته زمین پاک، برنامه‌های مختلفی از قبیل اجرای پاکسازی و کمپین بی زباله، حضور در خبرگزاری‌ها، تبیین حفاظت از زمین از سوی ائمه جمعه، برگزاری مسابقات نقاشی در مدارس، برگزاری نشست در محل خانه‌های محیط زیست سراسر استان و… برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • نهایت تاثیر گذاری را در اجرای شعار سال خواهیم داشت
  • زباله‌های پلاستیکی نفس ایلام را بند آورده اند
  • طرح پاکسازی زباله در چهارمحال و بختیاری
  • زباله‌های پلاستیکی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های محیط‌زیست
  • خسارت سیل به بیش از ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در زرآباد
  • تراژدی در پیست اتومبیلرانی سریلانکا؛ ۷ نفر کشته شدند (+فیلم)
  • رویای ناتمام بارسلونا: کار ژاوی تمام شد
  • داستان شور نمکی‌ها و قصه شیرین کیک‌ و نوشابه بعدازظهر
  • پروژه ناتمام مقصد گردشگری شدن همدان به نتیجه می‌رسد؟
  • سربلندی رسانه ملی در پوشش رسانه‌ای عملیات «وعده صادق»