Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-19@00:36:30 GMT

یاقوت سرخ «ساوه» درخشش خود را بازیافت

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۰۸۹۹

یاقوت سرخ «ساوه» درخشش خود را بازیافت

مرکزی- شهرستان ساوه به دلیل شهرت انارهایش با همین نام در جهان شناخته می شود و به نوعی انار برند این شهرستان محسوب می شود هر چند که سرمازدگی سال ۱۳۹۵ منجر به تخریب تمامی باغات ساوه به مدت ۳ سال شد اما گذشت این سال ها نتوانسته نام انار ساوه را به دست فراموشی بسپارد.

قدس آنلاین-گروه استان ها: سرمازدگی آذرماه سال ۱۳۹۵ که تکرار خاطره تلخ سرمازدگی سال ۱۳۸۶ بود منجر به کف‌بر شدن بیش از ۹۰ درصد درختان انار شهرستان ساوه شد و بالغ بر ۵۳۲ میلیارد تومان به انارستان‌های ساوه خسارت زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل آسیب جدی که به باغات انار ساوه در پی سرمازدگی سال ۱۳۹۵ وارد شد، درختان نتوانستند عملیات گلدهی و باردهی را به صورت مطلوب انجام دهند و طی این سه سال تنها انار درجه دو و سه در باغات تولید شد.

اما با گذشت سه سال از کف بر کردن درختان، در سال جاری تولید انار در قطب انار جهان به وضعیت عادی همانند سال ۹۵ و قبل از سرمازدگی بازگشته است و بنا بر پیش بینی کارشناسان کشاورزی امسال در هر هکتار ۱۵ هزار تن انار تولید می شود.

سرمازدگی سال ۹۵ منجر به بروز خسارت جدی در باغات انار ساوه شد و از مجموع ۱۱ هزار هکتار باغات انار ساوه حدود ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار دچار سرمازدگی شدید شده و کفبر شدند و ۳۰ درصد باغات انار تبدیل به باغات و زراعت های دیگر شد.

هر چند در این سه سال بسیاری از سود جویان انار دیگر مناطق کشور را با نام ساوه به فروش رسانند اما این سرمازدگی به رغم خسارت های فراوان دارای پتانسیل های مثبتی نیز برای باغداران بود نخست اینکه در این چند سال دست دلالان را از بازار کوتاه کرذ و دوم اینکه حال تمامی نارستان های ساوه جوان پر محصول و بازار پسند تر از گذشته شدند.

انارستان ها جوان شدند

معاون فنی و اجرایی جهادکشاورزی ساوه با بیان اینکه سرمازدگی در آذرماه سال ۱۳۹۵ منجر به کف بر شدن بالغ بر ۱۲ هزار هکتار از درختان انار شد بیان می کند: البته ۱۰ هزار هکتار از باغات انار ساوه پس از سرمازدگی سال ۱۳۹۵ و کف‌بر کردن درختان، احیا شد و از این میزان ۹ هزار هکتار بارور شده است.

محمودرضا خلیلی با اشاره به سرمازدگی و کف بر کردن درختان توضیح می دهد: از زمان قطع درختان تا زمانی که درختان جوان به طور کامل احیا شوند چهار سال زمان نیاز است که البته ین زمان برای باغداران ساوه انتظار بسیار طولانی بوده ست.

با گذشت سه سال از کف بر کردن درختان، در سال جاری تولید انار در قطب انار جهان به وضعیت عادی همانند سال ۹۵ و قبل از سرمازدگی بازگشته استوی بیان می کند: البته این حادثه یک مزیت برای انارستان ها داشت چون این سرمازدگی موجب جوان سازی انارستان های ساوه شد و در بخش اعظمی از باغات قدیمی درختان جوان جایگزین درختان قدیمی شدند.

وی با بیان اینکه تولید محصول امسال در مجموع به ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید می افزاید: براساس برنامه احیای باغات، میزان محصول در سال آینده به میزان برداشت قبل از سرمازدگی که بالغ بر ۱۵۰ هزار تن بود، خواهد رسید.

خلیلی به افزایش ۳۰ درصدی عملکرد تولید انار در سالجاری نسبت به سال گذشته اشاره کرده و اذعان می کند:  تولید ۱۰۰ هزار تن انار در سالجاری پس از گذشت سه سال از سرمازدگی سال ۱۳۹۵، در حالی صورت می گیرد که میزان تولید این محصول یک سال پس از سرمازدگی بالغ بر یک درصد ظرفیت و دو سال پس از آن به ۴۵ درصد ظرفیت رسیده بود و در سال آینده میزان تولید به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

وی یادآور می شود: به دلیل آبیاری مناسب باغات انار با توجه به وضعیت مطلوب و توزیع مناسب منابع آبی شهرستان، متاثر از بارندگی های سال جاری، کیفیت انار تولیدی ساوه در قطب تولید انار جهان به هیچ وجه قابل مقایسه با سال گذشته نیست.

خلیلی ادامه می دهد: احیای درختان و آب و هوای مناسب فصل تابستان امسال(گرمای روز و خنک بودن شب) تاثیر بسزایی در رنگ‌گیری محصول و طعم ملس انار ساوه داشته و به مراتب محصول را آبدارتر کرده است.

وی به برداشت انار ساوه از روزهای پایانی مهرماه اشاره کرده و می گوید:  بیشترین رقم تولیدی انار ساوه، انار ملس است که بیشتر جنبه صادراتی دارد و بیشترین بازار داخلی آن تهران، اهواز، تبریز و دزفول است،  علاوه بر این، ارقامی نظیر یوسف خانی، آلک، آقامحمدعلی و تابستانی که بالغ بر ۵ درصد وسعت باغات را به خود اختصاص داده بیشتر جنبه خودمصرفی دارند.

قهر طبیعت

هر چند که انارستان های ساوه دوران جوانی و بازدهی مناسبی را پشت سر می گذارد و بنا بر گفته کارشناسان کشاورزی در سال آینده به اقتدار گذشته باز خواهد گشت اما هم چنان از بلایای طبیعی فارغ نیست چنان چه که بارندگی‌های چند روز گذشته نیز باری دیگر موجب شد تا ۶۰ درصد از محصول انار باغ‌هایی که تاکنون برداشت نشده اند، دچار خسارت شوند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان ساوه در این رابطه می گوید:  بارش های اخیر باعث ترکیدگی محصول انار و در مجموع خسارت ۳۶۰ میلیارد ریالی به باغداران شد.
حسن شریفی اظهار می کند: برداشت محصول انار از حدود شش هزار هکتار باغ‌های مثمر ساوه هنوز انجام نشده و میزان خسارتی که بارندگی ها وارد کرد، معادل ۶۰ درصد از این سطوح است.
 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: گزارش انار ساوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۰۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت

رضا ایاز اظهار کرد: این میزان اعتبار در سال جاری برای کف سازی و آجرفرش، تعویض آجرهای فرسوده دیوارها، اندود و کاه گل سقف های کاروانسرای آوه هزینه می شود.

وی با بیان اینکه پیمانکار طرح هم اکنون‌ نسبت به تجهیز کارگاه اقدام کرده است افزود: سال گذشته در ۲ مرحله عملیات مرمت در این کاروانسرا انجام شد که در نتیجه آن ۲۸ میلیارد ریال برای این عملیات ها هزینه شد.

ایاز یاداور شد: سال گذشته حجره‌ها، طاق ها و قسمت شاه نشین در قسمت شمالی و طاق تویزه‌ها و ایوان در قسمت غربی مرمت شده است.

کاروانسرای آوه ساوه دارای پلان متقارن چهار ایوانی یعنی فرم کلاسیک یک کاروانسراست و از بخش های مختلف حیاط مرکزی، ورودی، ایوان، حجره و شترخانه تشکیل شده است.

این اثر تاریخی مربوط به دوره صفویه بوده که به شماره ۳۴۸۹ در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در دوره‌های گذشته و به‌ویژه در عصر صفویه شهر آوه بر سر راه کاروان ‌رو واقع بوده و این بر اهمیت این کاروانسرا در میزبانی از کاروانیان اضافه کرده است.

شهر آوه از توابع شهرستان ساوه در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی این شهرستان و در مسیر جاده قدیم ساوه - قم قرار دارد.

شهرستان ساوه دارای ۴۳۰ اثر تاریخی شناسایی شده بوده که تاکنون ۱۳۰ مورد از آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ۱۵ میلیارد ریال برای مرمت کاروانسرای تاریخی آوه ساوه تخصیص یافت
  • سطح باغات چای ۲۲ هزار هکتار است
  • برداشت بیش از ۲۵۲ هزار تن انواع محصولات گرمسیری ازباغات سیستان و بلوچستان
  • کشاورزان بقایای هرس شده درختان خود را جمع آوری نمایند
  • «ابیانه» یاقوت فلات مرکزی ایران/ سودای جهانی شدن محقق می‌شود؟
  • تولید سالانه بیش از ۲۵هزار تن زردآلو در باغات لرستان
  • زنده گیری یک حلقه مار از داخل کامیون در محور مهریز- انار
  • لزوم برداشت نارنج حاشیه باغات برای قطع پل ارتباطی میزبانی مگس میوه
  • کشاورزان تفتی بقایای هرس شده درختان خود را جمع آوری کنند
  • تولید سالانه ۲۵هزار تن زردآلو در باغات لرستان