Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-24@18:55:01 GMT

بدون طرح مطالعاتی نمی‌توان در برابر سیل کاری کرد

تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۱۹۶۳

بدون طرح مطالعاتی نمی‌توان در برابر سیل کاری کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، آمادگی شهر کرمان در برابر سیل، موضوعی بود که شهردار کرمان در گفت‌وگویی که اخیرا با برخی رسانه های کرمان داشت از آن سخن گفت. سیدمهران عالم‌زاده در آن گفت‌وگو تصریح کرد که در این زمینه، نه طرح مطالعاتی وجود دارد که بخواهیم براساس آن کاری برای شهر بکنیم و نه کار خاصی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز بعد اما، مجید سعیدی، مدیرکل بحران استانداری کرمان گفت که شهرداری وظایف خود در این زمینه را انجام نداده است. هر دو نفر اما بر یک موضوع اشتراک نظر داشتند؛ این‌که کار خاصی برای مقابله با سیل در شهر کرمان انجام نشده است.

حالا، سیدرضا میرحسینی، مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کرمان در قالب جوابیه‌ای پاسخ اظهارات سعیدی را می‌دهد. متن این جوابیه را در ادامه می‌خوانید:

1ـ بر خلاف تصور مدیرکل محترم بحران استانداری کرمان آنچه که توسط شهردار محترم کرمان بیان شده مطلقا نفی پیگیری‌های صورت گرفته در اداره کل بحران استانداری و یا ارجاع مسئولیت به سایر بخش‌ها نیست بلکه محتوای گفت‌وگوی شهردار کرمان با رسانه‌ مذکور، مشخصا ناظر است بر مضایق موجود و تبیین حدود و وظایف قانونی شهرداری برای اقدام در حریم شهر کرمان. شهردار محترم در مصاحبه مذکور و در وهله‌ اول به نبود یک طرح کارشناسی و دقیق برای مواجهه با بحران احتمالی در صورت بارندگی‌های سیل‌آسا اشاره کرده‌اند که موضوعی اصطلاحا «اظهر من الشمس» است و اصولا نه صرفا مربوط به دوره‌ فعلی مدیریت بحران در استانداری کرمان است و نه مختص شهر و استان کرمان. واقعیت این است که دوره‌ طولانی‌مدت خشکسالی نه در استان کرمان بلکه در همه‌ کلانشهرها در دو دهه‌ گذشته ضرورت انجام کار مطالعاتی دقیق در مورد خطر سیل را تحت‌الشعاع خود قرار داده و به حاشیه برده است. بنابراین، در سال‌های گذشته مطالعات دقیقی در مورد وضع موجود مسیل‌های پیرامون شهر کرمان صورت نگرفته و همین موضوع سبب عدم توجه کافی دستگاه‌های متولی و شهروندان به موضوع حفظ و حراست از مسیل‌های اطراف شهر کرمان شده است به نحوی که بعضا در امتداد و حواشی این مسیل‌ها به شکل غیر قانونی ساخت‌وسازهایی صورت گرفته و شهر کرمان به میزان بیش‌تری نسبت به قبل، از این ناحیه آسیب‌پذیر خواهد بود. مدیریت انجام کار مطالعاتی جامع، در خصوص مواجهه با سیلاب در شهر کرمان، نوعا اقدامی فرابخشی است و قانونا در حیطه‌ی وظایف و توان شهرداری کرمان «به‌تنهایی» نمی‌باشد. شهردار محترم در گفت‌وگوی مذکور بیان کرده‌اند که انجام کار مطالعاتی دقیق با حضور مشاور مجرب و ذی‌صلاح در این زمینه، گام اول است و مجددا و بدین‌وسیله اعلام می‌شود که شهرداری کرمان برای مشارکت همه‌جانبه در انجام کار مطالعاتی دقیق در این خصوص آمادگی کامل دارد. چرا که انجام هر اقدامی ازجمله ایجاد خاکریز و حصار در اطراف شهر برای جلوگیری از ورود خسارات توسط سیلاب‌های احتمالی به سطح شهر، منوط به انجام مطالعات دقیق و کارشناسی‌شده خواهد بود.

۲ ـ با توجه به فرمایشات مدیرکل محترم بحران استانداری کرمان در مصاحبه با رسانه‌ی مذکور و تاکید ایشان بر این‌که براساس مصوبه‌ ستاد مدیریت بحران استان، شهرداری موظف به ساخت سیل‌بند و ایجاد دیواره‌ محافظ برای حفاظت از شهر در برابر سیلاب‌ها شده، به استحضار حضرت‌عالی و همشهریان محترم می‌رساند مستند به مواد مرتبط در قانون شهرداری‌ها از جمله بند ۱۴ ماده ۵۵، تبصره یک ماده ۶۸، ماده ۷۳ و تبصره ۶ ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها علی‌القاعده شهرداری‌ها مکلف به انجام اقدامات مذکور در حریم شهرها نبوده و طبق قانون مدیریت بحران کشور مصوب ۱۳۹۸، این ماموریت به وزارت محترم نیرو محول شده تا با همکاری وزارت‌خانه‌های محترم جهاد کشاورزی و کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)، ساز و کارهای لازم برای کنترل آب‌های سطحی (سیلاب) در سطح ملی و استانی ایجاد کند. طبق این قانون؛ دستگاه متولی پیگیری، مجموعه وظایف وزارت محترم نیرو در سطح استان، شرکت محترم آب منطقه‌ای است که ان‌شاءلله نسبت به اتخاذ تصمیمات مربوطه و طرح‌ریزی سازوکارهای لازم در این رابطه اقدام خواهد کرد. ضمنا به لحاظ قانونی ماموریت حفظ، حمایت، صیانت و بهره‌برداری اصولی از حوزه‌های آبخیز کشور بر عهده‌ی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و در سطح استان بر عهده‌ی اداره کل محترم منابع طبیعی و آبخیزداری است.

همچنین به استناد ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها وظیفه شهرداری در حریم شهر صرفا معطوف به جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیر قانونی می‌باشد.

۳ـ مدیرکل بحران استانداری کرمان، در بیانات خود اذعان داشتند که اقدام در محدوده‌ قانونی شهر به عهده‌ شهرداری است و این فرمایش ایشان با انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود سیلاب به داخل شهر که مستلزم انجام مطالعات کارشناسی و ساخت سیل‌بند و …. در خارج از محدوده قانونی و داخل حریم شهر و خارج از حریم شهر و در بستر و حریم مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی است، متناقض و سبب توسیع وظایف شهرداری و تداخل وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط با وظایف شهرداری است.

۴ـ شهرداری کرمان از ابتدای سال جاری و پس از تشکیل ستاد مدیریت بحران در فروردین‌ماه، درخصوص عملیات احداث کانال در محدوده‌های آسیب‌پذیر نظیر انتهای خیابان شهید باهنر و … اقدام کرده تا روان‌آب‌های حاصل از بارش‌های شدید در این محدوده‌ها جمع‌آوری شده و به داخل کانال هدایت شود. همچنین، شهرداری کرمان تمهیداتی اندیشیده تا بتوان از لوله‌ی شبکه‌ی آب خام فضای سبز که در حال حاضر در بخشی از سطح شهر اجرا شده، به‌گونه‌ای استفاده کند که در فصل زمستان به‌صورت عکس هم عمل کند؛ به این شکل که در زمان نیاز، آبرسانی به درختان از طریق این شبکه انجام شود و در موارد ضروری، آب را به سمت شمال شهر برای هدایت به خارج از شهر منتقل کند و همچنین تدابیری را درخصوص رفع معضل تجمع سیلاب در مناطقی از شهر که امکان هدایت آب‌های سطحی وجود ندارد با حفر چاه‌های جذبی اندیشیده و اقدام کرده است.

لازم به ذکر است این مجموعه اقدامات مضاف بر اقداماتی است که در سنوات گذشته در راستای هدایت آب‌های سطحی به خارج از شهر صورت گرفته نظیر ایجاد کانال‌های احداثی در خیابان‌های شهید باهنر، سرباز، میرزارضای کرمانی، میدان شهدا و کانال‌های شمال و شمال‌شرقی شهر و احیا کانال خیابان فیروزه و نصب پمپ‌های ثابت برای تسریع در تخلیه روان‌آب‌ها می‌باشد.

۵ ـ آنچه در قوانین و مقررات مرتبط با حوزه‌ی سیلاب و آبخیزداری شهری آمده وظایف شهرداری‌ها را عموما و به‌صورت مُجمَل در حوزه‌ی حفظ شهر از خطر سیلاب در محدوده‌ی شهری خلاصه کرده و با عنایت به تصویب قانون مدیریت بحران کشور مصوب ۰۳/۰۶/۱۳۹۸؛ وظایف و مسئولیت‌ها و اختیارات مراجع قانونی در ارتباط با مدیریت بحران تعیین تکلیف شده تا از تفاسیر به رای دستگاه‌های حاکمیتی و اجرایی از دستورالعمل‌ها و مقررات موضوعه در رابطه با اختیارات و وظایف جلوگیری به عمل آید. بنابراین صرفا دستورالعمل تشکیل ستاد مدیریت بحران در شهرداری‌ها که ساز و کارهای لازم برای مدیریت بحران در شهرها را ذکر کرده، فصل‌الخطاب شهرداری‌ها برای رسیدگی به امور بحران می‌باشد.

در پایان اعلام می‌دارد همان‌گونه که قبلا نیز مکررا اعلام شده، شهرداری کرمان به سهم خود ضمن قدردانی از پیگیری‌های اداره کل محترم بحران استانداری کرمان و سایر اعضای محترم ستاد بحران، آمادگی دارد هماهنگ با همه‌ی دستگاه‌های متولی در خصوص پیشگیری از آسیب‌های احتمالی ناشی از بارندگی‌های ماه‌های آتی، همه‌ی توان و امکانات خود را به کار گرفته تا انشاءالله تهدیدی از این ناحیه متوجه شهر کرمان نشود».

کد خبر 4760315

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری کرمان سیلاب بوشهر اربعین 98 بارش باران ایلام گرگان سانحه تصادف اربعین حسینی مشهد شهرکرد شهادت امام رضا ع قزوین بیرجند استانداری سمنان پدافند غیرعامل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۱۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کم‌کاری و اهمال دستگاه‌ها در خصوص ناهنجاری‌های اجتماعی قابل پذیرش نیست

علی القاصی، رئیس کل دادگستری استان تهران در نشست با سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ و جمعی از فرماندهان انتظامی تهران بزرگ ضمن تقدیر از مجموعه انتظامی تهران بزرگ در کسب توفیقات قابل توجه در حوزه‌های مختلف از جمله کاهش سرقت اظهار کرد: بدون شک موفقیت‌های مجموعه انتظامی تهران بزرگ مرهون مجاهدت‌های نیرو‌های خدوم و تدابیر و برنامه‌ریزی‌های فرماندهی بوده و هست.

دستگاه قضا قدردان و در عین حال پشتیبان فراجا در انجام ماموریت‌های قانونی خود خواهد بود

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن اشاره به مجاهدت‌های فراجا برای محافظت از امنیت شهروندان در حوزه‌های گوناگون عنوان کرد: نیرو‌های فراجا به‌واسطه از خودگذشتگی‌ها و ایستادگی خود در مقابل مخلان نظم و امنیت، قانون‌شکنان و متجاسرین همواره مورد احترام آحاد مردم بوده و هستند و دستگاه قضا نیز قدردان و در عین حال پشتیبان فراجا در انجام ماموریت‌های قانونی، خواهد بود.

گستردگی و تنوع ماموریت‌های فراجا

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به گستردگی و تنوع ماموریت‌های فراجا خاطرنشان کرد: بدون شک هیچ دستگاهی در ساز و کاری اداری کشور وجود ندارد که به اندازه فراجا دارای تنوع ماموریتی و وظیفه در مناسبت‌ها و حوزه‌های گوناگون باشد و همین امر دلالت بر سختی کار این مجموعه دارد که وجود شهدای گران‌قدر و والامقام در این مجموعه خود گواهی بر این ادعا است.

القاصی در ادامه نقش مهم و اثرگذار فراجا در تامین امنیت جامعه در ساحت‌های مختلف را مورد اشاره قرار داد و در عین حال امنیت را نعمتی دانست که نبود آن جامعه را به هرج و مرج می‌کشاند.

فراجا با توجه به نوع و جنس ماموریت‌های خود بیشترین ارتباط را با دستگاه قضا دارد

رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اینکه فراجا با توجه به نوع و جنس ماموریت‌های خود بیشترین ارتباط را با دستگاه قضا دارد، عنوان کرد: بدون شک یکی از پایه‌های اساسی و بنیادین بسیاری از پرونده‌های قضایی پلیس است و اگر همراهی و تعامل فراجا با دستگاه قضا نباشد چه بسا کشف حقیقت و اجرای عدالت در بسیاری از پرونده‌ها مقدور نباشد.

پلیس نظام مقدس جمهوری اسلامی هم مقتدر و هم در عین حال مظلوم است

وی حضور سردار رادان در راس فراجا را، نقطه قوت این مجموعه دانست و گفت: پلیس نظام مقدس جمهوری اسلامی هم مقتدر و هم در عین حال مظلوم است؛ مقتدر است چرا که با صلابت و اقتدار به وظایف قانونی خود عمل می‌کند و مظلوم است از این جهت که به نوعی با کمترین امکانات و نیازمندی ها، کم‌کاری سایر دستگاه‌ها را در برخی از حوزه‌ها به دوش می‌کشد.

به‌دلیل کم‌کاری یا اهمال احتمالی دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی نباید از فراجا انتظار ترک فعل داشت

القاصی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش‌آفرینی فراجا در امر آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و عنوان کرد: در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی دستگاه‌های مختلفی دارای نقش و ماموریت هستند و یکی از این دستگاه‌ها فراجا است؛ اما باید توجه داشت که کم‌کاری یا اهمال احتمالی دستگاه‌ها و سازمان‌ها در هر حوزه‌ای دلیلی بر ترک فعل سایر دستگاه‌ها نمی‌شود؛ بنابراین در خصوص مقوله آسیب‌های اجتماعی اگر چنانچه کم‌کاری و یا اهمالی از سوی سایر دستگاه‌ها صورت گرفت نمی‌توان گفت که فراجا نیز نباید به وظایف قانونی خود عمل کند.

واکاوی در برخی از هجمه‌ها علیه اقدامات فراجا در حوزه ناهنجاری‌های اجتماعی

رئیس کل دادگستری استان تهران عنوان کرد: بعضا اشخاصی فراجا را در عمل به وظایف خود در حوزه آسیب‌های اجتماعی مورد هجمه قرار می‌دهند که پیش‌تر خود در حوزه فرهنگ جامعه و کاهش آسیب‌های اجتماعی دارای مسئولیت و ماموریت بودند و افزایش ناهنجاری‌ها در برخی از حوزه‌ها محصول عملکرد ضعیف آنها می‌باشد.

کم‌کاری و اهمال دستگاه‌های مسئول در خصوص ناهنجاری‌های اجتماعی قابل پذیرش نیست

وی با تاکید بر این گزاره که کم‌کاری و اهمال دستگاه‌های مسئول در خصوص ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، گفت: همان‌طور که ریاست محترم قوه قضاییه در نشست اخیر شورای‌عالی قوه قضاییه اشاره داشتند، دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بررسی کرده که کدام یک از دستگاه‌ها در این حوزه به وظایف خود عمل کرده‌اند و کدامیک از دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکرده و یا کم عمل کرده‌اند؛ لذا این آمادگی وجود دارد که علل کم‌کاری یا ترک وظایف دستگاه‌ها در این حوزه بررسی شود و اقدامات مقتضی صورت گیرد.

هیچ دستگاهی نمی‌تواند ادعا کند که در انجام وظایف خود بدون اشکال و عیب است

القاصی در ادامه عنوان کرد: بدون شک هیچ دستگاهی نمی‌تواند ادعا کند که در انجام وظایف خود بدون اشکال و عیب است و طبیعی است که با توجه به گستردگی ماموریت‌های فراجا بعضا در انجام وظایف خود در تشخیص مصادیق دچار اشکال و یا خطا شود، اما باید توجه داشت که به‌دلیل احتمال بروز اشکال در انجام وظایف، نباید انتظار داشت که دستگاه و سازمان دارای مسئولیت و وظیفه، ترک مسئولیت نماید؛ بلکه باید به آن دستگاه در جهت اصلاح و بهبود عملکردش مساعدت شود.

فرماندهی فراجا همواره قانون‌مداری را ملاک عمل و اقدامات خود عمل می‌دهد

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه فرماندهی فراجا همواره قانون‌مداری را ملاک عمل و اقدامات خود قرار می‌دهد، اظهار کرد: اگر چنانچه خدای ناکرده ماموری در صحنه دچار خطا گردید، بدون شک اولین مدعی برای پیگیری و برخورد با شخص خاطی مجموعه فراجا است.

وی در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: دادستان‌های استان تهران موظف هستند در این حوزه بر اساس قوانین و مقررات به وظایف خود عمل نمایند و این موضوع قطعا در نشست آتی فصلی شورای برنامه ریزی مدیران دادگستری کل استان تهران مورد تاکید قرار خواهد گرفت.

کاهش ۱۸ درصدی سرقت در سال ۱۴۰۳

سردار عباسعلی محمدیان، فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز در این نشست با ارائه گزارشی از عملکرد فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: خوشبختانه با اقدامات و تلاش‌های صورت‌گرفته در سال گذشته سرقت ۱۲ درصد کاهش داشته و در سال جاری نیز تا این لحظه سرقت ۱۸ درصد کاهش داشته است و در حال حاضر این موضوع در جامعه و میان مردم مشهود است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ ضمن اشاره به کاهش ۲۲ درصدی سرقت خودرو و کاهش ۲۰ درصدی سرقت موتورسیکلت عنوان کرد: در حوزه تماس‌هایی که با ۱۱۰ گرفته می‌شود، ۲۲ درصد کاهش رخ داده است.

افزایش ۲۰ درصدی کشف مواد مخدر در سال گذشته

وی ضمن اشاره به افزایش ۲۰ درصدی کشف مواد مخدر در سال گذشته بیان کرد: در سال جاری و صرفا در فروردین ماه کشفیات مواد مخدر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۹ درصد افزایش داشته که این توفیق بدون شک با همراهی دستگاه قضایی استان و دادسرای عمومی و انقلاب و دادستان تهران حاصل شده است.

سردار محمدیان در پایان گفت: اگر توفیقی حاصل شده بدون شک بخش اعظمی از آن مدیون سیاست گذاری و تدابیر ابلاغی توسط مدیریت و مسئولان دستگاه قضایی در استان تهران است که به‌رغم تحمل تمامی فشارها، سارقان را در زندان نگهداشته و در مراقبت‌های بعد از خروج زندانیان نیز در زمینه پیشگیری از وقوع جرم مساعدت و همکاری صورت گرفت که از همین جهت از مجموعه قضایی تهران تشکر میکنم.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور زنان برگزار می‌شود
  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور بانوان
  • برگزاری بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس بدون حضور بانوان+عکس
  • لزوم انجام کار مطالعاتی دقیق بر روی پل‌ها و جاده‌ها
  • کم‌کاری دستگاه‌ها دلیلی بر ترک فعل فراجا نیست
  • کم‌کاری و اهمال دستگاه‌ها در خصوص ناهنجاری‌های اجتماعی قابل پذیرش نیست
  • افزایش ۱۰ درصدی بارندگی در استان همدان
  • سرمربی تیم فوتسال قرقیزستان: مقابل ایران بدون استرس بازی می‌کنیم
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • قیمت روز رابیتس و هر آنچه باید درباره آن بدانیم