مشاهده اخبار داغ روز

شهرام کرمی در ارتباط با وضعیت جشنواره تئاتر فجر گفت: جنبه رقابتی این جشنواره باید حذف شود. ​اگر خواهان یک جشنواره با معیارهای بین‌المللی هستیم رقابت در آن معنا ندارد.

شهرام کرمی، نویسنده و کارگردان تئاتر، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در ارتباط با وضعیت جشنواره تئاتر فجر اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر 37 دوره از آن برگزار شده و معرف تئاتر ایران است و به عنوان یک رویداد مهم و بین‌المللی شناخته می‌شود و به‌صراحت می‌توان آن را جزو جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر دنیا قرار دارد.

بسیاری از هنرمندان تئاتر با این جشنواره معرفی شدند و آثار بین‌المللی قابل توجهی در این جشنواره شرکت داشتند.

او ادامه داد: برخی از گونه‌های اجرایی در این جشنواره باعث شکل‌گیری جریان تازه‌ای شده که یکی از آنها تئاتر خیابانی است. پس از انقلاب اسلامی جریان شکل‌گیری و فعالیت آن با تئاتر فجر شروع شد و بعد جنبه عمومی پیدا کرد. از این جهت به عقیده من جشنواره تئاتر فجر اتفاقی با اهمیت و سازنده هست چراکه بین هنرمندان از اهمیت خاصی برخوردار است و در سیستم فرهنگی و هنری مسئولان به ارزش آن واقف هستند و عوامل برگزار کننده در هر دوره سعی داشتند یک گام این جشنواره را به سمت جلو سوق دهند.

کرمی اظهار داشت: این جشنواره تئاتر را به سمت مسیر حرفه‌ای پیش می برد و باید جنبه رقابتی آن حذف شود. اگر ما خواهان یک جشنواره با معیارهای بین‌المللی برگزار کنیم رقابت در آن معنا ندارد بلکه جشنواره محفلی برای حضور و ارائه آثار منتخب ایران و جهان باشد.

او تاکید کرد: جشنواره تئاتر فجر باید به مسیری تبدیل شود که آثار نمایشی شرایطی را برای تبادل نظر و گفت‌وگو فراهم کند. اینکه جشنواره را محیطی برای رقابت ببینیم به عقیده من پس از 3 دهه برگزاری ضروری است، هرچند شرایط پذیرش این تفکر در بین برخی از هنرمندان ما وجود ندارد و همچنان هنرمندان ما هر رویداد جشنواره‌ای را به معنی یک رخداد رقابتی می‌بینند.

کرمی ادامه داد: این وجوه رقابت را باید تغییر داد و از جنبه‌های دیگری حس رقابت را ایجاد کرد. باید جشنواره به سمتی برود که معیار ارزش‌های هنری آن غلبه پیدا کند و ما ارزش‌ها را مقایسه کنیم. جشنواره تئاتر فجر ما به تحول نیاز داشت و ساختار فعلی بسیار خوب است.

کارگردان نمایش «خانه خورشید» بیان داشت: جشنواره در هر دوره می‌تواند اتفاقاتی را به تناسب جریان تئاتر کشور شکل دهد، اکنون تئاتر ما توسعه و رشد پیدا کرده تعداد آثار اجرایی بالا رفته نگاه‌ها حرفه‌ای‌تر است و ساختارهای ما باید به سمت تئاتر حرفه‌ای حرکت کند طبیعی است که به مرور به سمت شیوه‌های اجرایی برویم که بتواند در راستای سطح تئاتر کشور باشد.

بیشتر بخوانید: مشکلاتی که گریبان گیر جشنواره تئاتر فجر است رقابت در جشنواره تئاتر فجر معنا ندارد!/ هنرمندان ما هر رویداد جشنواره‌ای را به معنی یک رخداد رقابتی می‌بینند

منبع: خبرگزاری برنا

ارتباط ایرانیان با اینترنت جهانی قطع شده است

واکنش‌ها به گرانی بنزین| از مخالفت مراجع تقلید تا بی‌خبری نمایندگان مجلس

عکس| حسین ماهینی و همسرش در مراسم عروسی سیامک نعمتی

واکنش‌ها به گرانی بنزین| طرح دوفوریتی نمایندگان مجلس برای توقف افزایش قیمت بنزین

منبع این خبر، وبسایت www.borna.news است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۵۶۴۷۰۸۲ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

کلیدواژه: تئاتر جشنواره تئاتر فجر کارگردان جشنواره بین المللی شهرام کرمی

خبر بعدی:

محک نمایش‌ها از دیدگاه تماشاگران با برگزاری جشنواره تئاتر

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: محمدرضا آزاد یکی از مدرسان و نمایشنامه نویسان قم است که به صورت آکادمیک با هنر تئاتر آشناست و در مقطع کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی در دانشکده هنرهای زیبا در تهران تحصیل کرده است.

این هنرمند برجسته در نمایش‌های مرگ یزدگرد، خلوت خورشید، در انتهای فصل سرد، بانوی بی نشان، غریبه شام، فیروزه که میخواند، پایان روز دوم، شب مویه‌ها و... به ایفای نقش پرداخته و دستی در آتش آموزش نمایش نامه نویسی دارد که در حاشیه برگزاری بیست و یکمین جشنواره تئاتر استان قم با این هنرمند پیشکسوت به گفت و گو پرداختیم.

به عنوان یکی از پیشکسوتان نمایش قم چه نقشی در برگزاری این جشنواره داشتید و چه همکاری هایی دارید؟

من از هنرمندان تئاتر این شهر هستم و خودم را در مسیر تئاتر قم تصور می‌کنم پس هر کجا که احساس کنم می‌توانم کاری را انجام دهم در خدمت آن هستم لذا بیشترین نقش خودم را به عنوان یکی از همراهان جشنواره می‌دانم. اما به طور مشخص در زمینه بازخوانی متون با جشنواه همکاری داشته ام.

سطح کیفی نمایش‌های بیست و یکمین جشنواره تئاتر قم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما یک توان یا قدرت بالقوه داریم و یک قدرت بالفعل؛ آنچه در این جشنواره به اجرا در آمده جلوه‌ای از تلاش جوانانی است که با وجود مشکلات زیاد در حال فعالیت هستند و چراغ تئاتر و جشنواره را روشن کرده‌اند و این یعنی بهترین‌ها در وضعیت کنونی؛ اما با شرایط مطلوب و آنچه ما به عنوان دورنما و برآمده از ظرفیت تئاتر از آن توقع داریم، فاصله داریم. در جشنواره امسال شاهد بعضی از کارهایی هستیم که رشد نسبی خوبی داشته اند باشیم و همین  موضوع نقطه امیدی برای سال‌های آینده را فراهم می کند.

برگزاری جشنواره تئاتر استان قم را چگونه ارزیابی کرده و مهمترین اتفاق در برنامه های جشنواره امسال را چه می دانید؟

جشنواره اکنون تجربه جشنواره‌های پیشین را به همراه دارد و رئیس انجمن هنرهای نمایشی قم با توجه به تجربه برگزاری و حضور در جشنوارهای گذشته انسجام و روال خوبی را ایجاد کرده است. ما در جشنواره امسال شاهد فرایند گام به گام، تدریجی و با فاصله زمانی مناسب بودیم. تولید و اجرای عموم همه کارها در فرصت مناسب و برگزاری جلسات نقد یکی از ثمرات آن بود.

ضمن اینکه مشارکت عمومی و فرهنگ دیدن نمایش را در جامعه تقویت می کند می‌تواند زمینه محک خوردن و پخته شدن نمایش‌ها در مواجهه با تماشاگران و منتقدان را فراهم کند.در سال جاری ما شاهد بخش‌های جنبی مانند پوستر و عکس هم هستیم که می‌تواند به تخصصی شدن این بخش‌ها بیانجامد. قطعا حضور داوران بزرگوار که از اساتید این فن هستند و برگزاری کارگاه‌های آن ها هم می‌تواند به تقویت جشنواره کمک کند.

از دیگر نکاتی که قابل تأمل بوده ولازم است در سال های دیگر بیش از پیش تقویت شود حضور و مشارکت بیشتر هنرمندان تئاتر و دیگر هنرها، هنرجویان هنرستان هنرهای زیبا و دیگر افراد، مسئولین و... در برگزاری جشنواره است که این ساختارمند شدن جشنواره و افراد می تواند به حرفه‌ای‌تر شدن آن کمک کند.

برای پویایی تئاتر استان، چه مسئله‌ای در درجه اول اهمیت قرار دارد؟

در درجه اول فراهم آمدن این فکر در میان هنرمندان تئاتر است که دغدغه جدی و عاشقانه تئاتر و تعالی آن را داشته باشند. باید بدانند که تئاتر یک هنر بسیار مهم و علمی در جامعه است که می تواند در همه زمینه ها تاثیرات بسیار زیاد و عمیقی را به دنبال داشته باشد پس باید در شناخت تئاتر و انتخاب ،تولید و اجرای آثار کاملا حساب شده عمل کرد. تئاتر مظروف و منتقل کننده اندیشه های بزرگ است پس باید هنرمندان تئاتر در متن و اجرا صاحب اندیشه والا باشند.

باید مسئولین باور داشته باشند که اتفاقات بزرگ جهان  همیشه با هنر تئاتر و سینما قرین بوده است پس برای راهبرد انقلاب اسلامی که یک فرهنگی دینی هست باید زیر ساخت‌های سخت افزاری مانند مکان تولید و اجرا و نرم افرازی که همان تقویت فکری و روانی و امنیت روحی هنرمندان است محیا شود.
 
جشنواره استانی تئاتر چقدر می‌تواند در ارتقای سطح توجه مردم به مقوله هنرنمایش موثر باشد؟

جشنواره‌ها در طول تاریخ جهان زمینه‌ساز اتفاقات بزرگ بوده‌اند. همانگونه که در یونان باستان رخ داده است. درخشان‌ترین فصل تئاتر دربرگزاری جشنواره ها را می‌توان ایجاد انگیزه برای تولید،ایجاد شور و اشتیاق برای رقابت و رشد دانست. همچنین ایجاد گفتمان اجتماعی برای معرفی و دیدن، ایجاد آیینی برای آیین تر شدن اجرا و دیده شدن تئاتر و در مجموع ایجاد فرصتی برای ارتباط و تعامل مسئولین و حضور آن ها در اختتامیه ها و ....نیز از دیگر مزایای برگزاری جشنواره تئاتر است.

شعار امسال جشنواره «جشنواره تئاتر استانی ، جشن امید به فردای روشن» است، چه نظری در این رابطه دارید؟

همیشه شعارها را دوست دارم بخصوص شعاری که امید و آینده را به همراه دارد.  اما تنها زمانی که شعار به حرکت تبدیل شود سودمندی خود را منتقل می کند پس منتظر آنچه هستم که امیدمان را به فردای روشن محقق کند و در آخرین روز جشنواره شاهد هنرمندان و هنر جویانی باشیم که برای جشنواره سال آینده نقشه ای کشیده، ایده در ذهن بپرورند، دوربین هایشان را آماده کنند که عکس های سال بعد از آن آنها باشد و یا مشتاقانه پوسترو اقلام تبلیغاتی را برای تئاتر تولید کنند  تا در جشنواره سال بعد باشند و یا مسئولینی را ببینم که برای کمک به جریان تئاتر قم و حضور اسم نامشان در جشنواره سال بعد رقابت کنند  

اگر صحبت خاصی باقی مانده بفرمایید؟

صحبت خاصی ندارم جز آرزوی موفقیت روز افزون برای تئاتر و هنرمندان شهرم که شاهد سالن های پر و مغزهای به تفکر وا داشته تماشاگران از تئاتر باشم. روزی که هر کوچه وخیابان یا هر مغازه که می روی حرف تئاتر و جریان سازی آن باشد.

کد خبر 4774217

دیگر خبرها

  • «شهره سلطانی» با نمایش «پنجره‌ای رو به آسمان» روی صحنه می‌رود/تئاتر در آخرین ماه پاییز
  • اشک‌های شاهد احمدلو در راه جشنواره فجر
  • سینمای ایران به سمت بازیگران ویترینی رفته است/زیبایی تمام توانایی یک بازیگر نیست
  • بازیگران فیلم «منطقه پرواز ممنوع» از مساجد کشف شدند
  • «قصر شیرین» در جشنواره غیر رقابتی هم جایزه گرفت
  • اختتامیه جشنواره تئاتر استان هرمزگان از نگاه دوربین تسنیم + فیلم
  • زمان حضور پذیرفته‌شدگان مرحله رقابتی جشنواره‌ی نوای خرم اعلام شد
  • پروا متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر شد
  • «پروا» در آستانه سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر قرار گرفت
  • اعلام زمان حضور پذیرفته‌شدگان مرحله رقابتی جشنواره نوای خرم
  • زمان حضور پذیرفته‌شدگان مرحله رقابتی جشنواره نوای خرم اعلام شد
  • انتشار زمان اجرای پذیرفته‌شدگان مرحله رقابتی جشنواره نوای خرم
  • اعلام فراخوان سی و هشتمین جشنواره‌ جهانی فجر
  • «زبان اصلی» و «آبراکادابرا» به جشنواره بین المللی تئاتر فجر راه یافتند
  • انتشار فراخوان سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر
  • برنامه جشنواره موسیقی دانشجویی صبا اعلام شد
  • معرفی ۲ اثر به جشنواره تئاتر فجر؛ برگزیدگان سی‌امین جشنواره تئاتر فارس تقدیر شدند
  • برنامه جشنواره موسیقی دانشجویی صبا اعلام شد/ یک نشست برای مدیریت
  • سعید نجاتی: بهتر است تعداد سالن‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران افزایش پیدا کند / کم شدن تعداد فیلم‌های بخش رقابتی اتفاقی مثبت است