Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسکانیوز نوشت: پوشاک ارزان‌قیمت هزینه بالایی برای محیط ‌زیست دارد و لطمه زیادی به آن وارد می‌کند. «کریستین اکنگا»، استادیار دانشکده «براون» دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس می‌گوید: از بزرگ شدن پنبه فشرده، رها شدن رنگ‌های تصفیه نشده به منابع آب محلی گرفته تا دستمزدهای پایین کارگران و شرایط نامناسب کار، هزینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی هستند که تولید صنایع نساجی به صورت گسترده همه را درگیر می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنگا می‌گوید: این یک مشکل عظیم است. تاثیرات نامتناسب زیست‌محیطی و اجتماعی مد روز، طبقه‌بندی آن به عنوان یک مساله بی‌عدالتی زیست‌محیطی جهانی را تایید می‌کند.

در جهان، مصرف‌کنندگان سالانه ۸۰ میلیارد قطعه لباس جدید خریداری می‌کنند که سالانه ۱.۲ تریلیون دلار برای صنعت جهانی مد تزریق می‌کند. چین و بنگلادش اکثر این محصولات را تهیه و سرهم‌بندی می‌کنند. ایالات متحده نیز بیشتر از سایر کشورها در دنیا لباس و منسوجات مصرف می‌کند.

تقریبا ۸۵ درصد لباس‌هایی که آمریکایی‌ها از آن استفاده می‌کنند (که مقداری به میزان تقریبا ۳.۸ میلیارد پوند سالانه می‌شود)، به عنوان پسماند جامد، به محل‌های دفن زباله‌ها می‌رود که در این میان سهم هر آمریکایی در سال رقمی تقریبا برابر ۸۰ پوند خواهد بود.

در این تحقیق اکنگا و همکارانش به این نتیجه رسیدند که عواقب منفی هر یک از مراحل استفاده از مدهای روز و زودگذر فاجعه‌ای بزرگ زیست‌محیطی را به وجود آورده است.

آنها در این رابطه می‌گویند: در حالی که مدهای سریع و گاه به گاه فرصتی را برای مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند که بتوانند لباس‌های بیشتر را با مبالغ کمتری بخرند، کسانی که در نزدیکی مراکز تولیدی نساجی کار و یا زندگی می‌کنند، بار نامتناسب خطرات بهداشت محیط را متحمل می‌شوند.

علاوه بر این افزایش الگوهای مصرف باعث ایجاد میلیون‌ها تن زباله نساجی در محل‌های دفن زباله و تنظیمات غیرقابل کنترل شده است. این امر به‌ویژه در مورد کشورهای کم‌درآمد و متوسط (LMICs) کاربرد دارد زیرا بیشتر این ضایعات در قالب بازارهای پوشاک دست دوم به بازار عرضه می‌شوند. این کشورها اغلب فاقد پشتیبانی و منابع لازم برای توسعه و اجرای قوانین حراست زیست‌محیطی و شغلی برای حفظ سلامت انسان‌ها هستند.

در این تحقیق همچنین پژوهشگران اعلام کردند که ضررهای زیست‌محیطی و شغلی که در خلال روند تولیدات نساجی برای جوامع محروم و کم‌درآمد به وجود آمده، کمتر از مشکلاتی نیست که زباله‌های پوشاک تولید می‌کنند.

آنها همچنین تعدادی راه‌حل بالقوه از جمله الیاف پایدار، پایداری شرکت‌ها، سیاست تجارت و نقش مصرف‌کننده را در این پژوهش مورد بحث و بررسی قرار دادند.

کد خبر 460612 برچسب‌ها فرهنگ زنان - لباس صنعت محیط زیست جهان لباس و پوشاک محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ زنان لباس صنعت محیط زیست جهان لباس و پوشاک محیط زیست ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۷۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود

علیرضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر افزود: روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود که حدود ۱۰ درصد از این میزان را زباله‌های پلاستیکی تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: جهت کاهش ورود زباله‌های پلاستیکی به محیط زیست استان، دو واحد بازیافت زباله‌های پلاستیکی فعال است که کار بازیافت این موارد را انجام می‌دهند.

محمدی با بیان اینکه حفظ طبیعت زیبای استان، نیازمند مشارکت مردم است بیان داشت: اداره کل حفاظت محیط زیست ایلام برای هفته زمین پاک، برنامه‌های گوناگونی پیش بینی و در این هفته اجرا می‌کند.

کد خبر 6082249

دیگر خبرها

  • جمع کردن زباله ها توسط فیل دوستدار محیط زیست (فیلم)
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • روزانه ۷۷۴ تن زباله در استان ایلام تولید می‌شود
  • روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • شناسایی ۶۲ واحد آلاینده در مه ولات
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان