Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه نقد مجلس به طبقاتی شدن مدارس است، به این پرسش پاسخ داد که آیا با مصوبه اخیر مجلس، مدارس سمپاد، نمونه دولتی، شاهد، راه دور، بزرگسالان، تطبیقی و هیئت امنایی حذف می‌شوند؟ ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸ اجتماعی فرهنگیان و مدارس نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ قاسم احمدی لاشکی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه آنچه در مجلس تصویب شد دغدغه بسیاری از افراد است که به دنبال برقراری عدالت آموزشی هستند، اظهار کرد: شاید یک سال روی طرح تنظیم‌بخشی از مقررات مالی آموزش و پرورش کار می‌شود و نمایندگان تبصره الحاقی را برای آن ارائه دادند که رای آورد و تصویب شد و اکنون منتظر نظر شورای نگهبان هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: شمار مدارس خاص را در کشور، زیاد کرده‌ایم که باعث شده است از اصل موضوع غافل شویم؛ قرار بود آموزش، رایگان و همگانی باشد، این تنوع باعث دور شدن از این اصل قانون اساسی شده است.

چطور به وزارت ارتباطات مجوز مدرسه داده‌ایم؟

احمدی لاشکی با بیان اینکه البته مدارس استثنایی در مصوبه اخیر از حذف، مستثنی شده اما مابقی مدارس را قرار است در دسته مدارس دولتی ببینیم، عنوان‌ کرد: هفت نهاد و هیئت تشخیص، درباره انواع مدارس اقدام کرده‌اند، مثلا مدارسی داریم که شخص وزیر اقدام به تاسیس آن کرده است همانند مدارس قرآنی. چه طور اجازه داده‌ایم وزارت ارتباطات مجوز مدرسه بدهد؟ هفت نوع مدرسه را شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز داده است.

طبقاتی شدن مدارس مورد بحث مجلس است

وی در پاسخ به انتقادات دیگر مهمانان این برنامه گفت: از اصل موضوع فرار نکنیم! معیار طبقاتی شدن مدارس، مورد حرف و بحث مجلس است و پول باید در همه مدارس به یک میزان برای دانش‌آموزان صرف شود؛ آیا دانش‌آموزی که در سراوان است به اندازه دانش‌آموز یک مدرسه خاص از امکانات آموزشی بهره‌مند می‌شود؟ هنوز مدارسی داریم که تا همین اواخر معلم نداشته‌اند! مجلس دارد به کمک شما می‌آید، چرا تصمیم حذف مدارس تیزهوشان در دوره آقای بطحایی اجرا نشد؟ چرا جلوی آن مصوبه گرفته شد و رئیس‌جمهور آن را امضا نکرد؟ 

مصوبه‌ای دیرهنگام و پرابهام/ریزش دانش‌آموزان مستعد به مدارس غیردولتیآیا "تنوع مدارس" تا به امروز باعث "استثمار مالی مردم" شده است؟!امیدوارم با "حذف تنوع" مدارس دولتی همچنان ضعیف نمانند!

لاشکی افزود: اگر بی‌عدالتی وجود دارد، مجلس ناچار است ورود کند؛ اتفاقا این مصوبه پخته‌ای است؛ حتما مدرسه شبانه‌روزی حذف نمی‌شود، شبانه‌روزی مدرسه دولتی است و حذف نمی‌شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تبصره‌ای در این قانون آمده است که تاسیس هر نوع مدارس خاص از این پس صرفاً با دریافت مجوز از مجلس امکان‌پذیر است گفت: دولت قانونگریز است و علت ورود ما به موضوع استخدام حق‌التدریس ها هم همین است؛ قرار بود آیین‌نامه مربوطه 13 شهریور 97 نوشته شود اما هنوز خبری نیست. 

وی ادامه داد: پایان مجلس نهم نیز مصوبه‌ای داشتیم که بر مبنای آن هرگونه جابه‌جایی و ادغام وزارتخانه‌ها بدون اجازه مجلس غیر ممکن شد.

کدام مدارس حذف می‌شوند؟

لاشکی با اشاره به اینکه هیچ جای دنیا این تعداد تنوع مدارس را شاهد نیستیم، در پاسخ به اینکه کدام مدارس در صورت تصویب نهایی، حذف می‌شوند، گفت: باید شیوه‌نامه تدوین شود؛ با این حال معتقدم مدارس عشایری، شبانه‌روزی، استثنایی، اقلیت‌ها باید باقی بمانند و حذف نمی‌شوند اما مدارس بزرگسالان، راه دور، تطبیقی، ایثارگران، شاهد، سمپاد، نمونه دولتی و هیئت امنایی باید حذف شوند البته باز هم این موارد را آیین نامه باید مشخص کند؛ چیزی به نام حذف نداریم؛ دنبال ادغام مدارس هستیم. 

مدارس دولتی روز‌به‌روز تضعیف می‌شوند

وی با بیان اینکه عموم افراد لازم‌التعلیم در مدارس دولتی درس می‌خوانند و باید این مدارس روزبروز تقویت شوند در حالی که تضعیف می‌شوند، گفت: آیا آموزش و پرورش در این چندسال مصوبه‌ای برای حل مشکلات ناعدالتی آموزشی آورده است یا خیر؟ 

سرریز نشدن دانش‌آموزان سمپاد به غیردولتی به مدیریت آموزش و پرورش بستگی دارد

لاشکی در واکنش به اینکه این مصوبه باعث سرریز شدن دانش‌آموزان مدارس خاص به سمت مدارس غیردولتی می‌شود، گفت: این را رد نمی‌کنم اما به اینکه وضعیت چه طور در وزارتخانه مدیریت شود برمی‌گردد؛ اگر برنامه‌ریزی درست باشد اجازه سرریز به مدارس غیردولتی داده نمی‌شود؛ آموزش و پرورش را سلیقه‌ای اداره می‌کنیم؛ به دولت‌ها توصیه می‌کنیم از کالایی شدن آموزش جلوگیری کنند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: باید نظام آموزشی امکانات تحصیلی را برابر و رایگان برای همگان فراهم کند.

وی درباره اینکه در تحقیق مرکز پژوهش‌های مجلس مدارس غیردولتی به سه دسته خصوصی، تعاونی و وابسته به سازمان‌ها تقسیم‌بندی شده‌اند آیا اینها هم باید حذف شوند؟ گفت: امروز بسیاری دستگاه‌ها برای خود مدرسه ایجاد کرده‌اند، آیا اینها باید باشند؟

منتظریم مصوبه از شورای نگهبان برای اصلاح برگردد 

وی در پایان گفت: هدف مجلس سامان‌بخشی به وضعیت آموزش و پرورش است؛ منتظر می‌مانیم مصوبه از شورای نگهبان برای اصلاح برگردد؛ اگر هم این مصوبه تایید شود اینطور نیست که دانش‌آموزی که مثلا سال اول تیزهوشان است دیگر سال دوم نرود، دانش‌آموزان تا پایان تحصیل در مدرسه خود می‌مانند بلکه مدرسه دیگر ورودی جدید سال اول نمی‌گیرد و مردم از این بابت نگرانی نباید داشته باشند.

وی ادامه داد: قانون اساسی بر همگانی و رایگان بودن آموزش تاکید دارد؛ آنچه امروز داریم با قانون اساسی منافات دارد؛ در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هم به کاهش تنوع اشاره شده است؛ مراجع تصمیم‌گیری باید محدود باشند و مرجعیت شورای عالی آموزش و پرورش و در کنار آن مجلس را بپذیریم. 

انتهای پیام/

R1014132/P/S2,22/CT12 واژه های کاربردی مرتبط قاسم احمدی لاشکی مدارس غیر دولتی مدارس دولتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدارس غیر دولتی مدارس دولتی مدارس غیر دولتی مدارس دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۸۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد

حمید طریفی حسینی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما امسال موافقت اصولی راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری را در سه استان خوزستان، آذربایجان غربی و گلستان اخذ کردیم. یک مدرسه سمپاد عشایری هم در استان فارس داریم که از سال‌های گذشته فعالیت می‌کرده اما در بقیه مناطق کشور مدرسه سمپاد عشایری نداشتیم.

وی ادامه داد: برای اولین بار بود که پس از سال‌ها با راه‌اندازی این مداس موافقت شد و برای سال تحصیلی پیش رو یکی از استان‌ها توانسته زیرساخت لازم را فراهم کند تا ما بتوانیم از مهر حدود ۴۰ دانش‌آموز در دوره اول متوسطه در گروه پسران در آذربایجان غربی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: اکنون هم ثبت‌نام این مدرسه ادامه دارد و دانش‌آموزان عشایر استان آذربایجان غربی می‌توانند این مدرسه را انتخاب کنند.

به گفته طریفی حسینی این مدرسه به صورت شبانه‌روزی اداره خواهد شد و یک فضای آموزشی خوب و کاملا استاندارد است که در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در بین دانش‌آموزان عشایر، دانش‌آموزان بسیار بااستعداد و بسیار باهوش و نخبه‌ای وجود دارد که بعضا به خاطر مناطق عشایری و شرایط خاص زندگی آن‌ها، امکان تحصیل‌شان در مدارس شهری، سخت است و ما می‌خواهیم چنین مدارسی به صورت شبانه‌روزی در حوزه عشایر داشته باشیم تا ‌بتوانیم این دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه را وارد و متناسب با استعدادشان زمینه مناسب و امکانات لازم را برای‌شان فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: انشالله از مهرماه برای این مدرسه دانش‌آموز جذب می‌کنیم و  سال به سال پایه‌های این مدرسه تکمیل خواهد شد، در دوره دوم متوسطه و همینطور برای گروه دختران برنامه‌ریزی خواهیم کرد که تکمیل شود.

طریفی حسینی گفت: استان خوزستان و گلستان هم موافقت اصولی دارند و از سال تحصیلی آینده با توجه به تمهید مقدماتی که باید انجام شود و حساسیتی که ما در مدارس سمپاد داریم از نظر فضای آموزشی و معلم و ... که باید تامین شود، برای سال آتی این دو استان هم دانش‌آموز جذب می‌کنند و به تدریج در بقیه استان‌ها نیز این مدارس راه‌اندازی خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • تمدید مهلت نام‌نویسی مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه دولتی
  • فردا؛ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • شرایط ثبت نام در آزمون های ورودی مدارس/ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • شرایط ثبت در آزمون های ورودی مدارس/ آخرین مهلت ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در خوزستان
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • مجوز راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور صادر شد
  • صدور مجوز تأسیس دبیرستان نمونه دولتی دخترانه در گلبهار
  • تمدید مهلت ثبت نام در آزمون‌های ورودی سمپاد و نمونه دولتی
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور