Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-25@23:36:31 GMT

پیش‌گویی‌های امام علی(ع)

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۹۵۴۵

پیش‌گویی‌های امام علی(ع)

در صدمین حکمت نهج‌البلاغه امام علی(ع) آمده است: «يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لَا يُقَرَّبُ فِيهِ إِلَّا الْمَاحِلُ وَ لَا يُظَرَّفُ فِيهِ إِلَّا الْفَاجِرُ وَ لَا يُضَعَّفُ فِيهِ إِلَّا الْمُنْصِفُ يَعُدُّونَ الصَّدَقَةَ فِيهِ غُرْماً وَ صِلَةَ الرَّحِمِ . مَنّاً وَ الْعِبَادَةَ اسْتِطَالَةً عَلَى النَّاسِ فَعِنْدَ ذَلِكَ يَكُونُ السُّلْطَانُ بِمَشُورَةِ النِّسَاءِ وَ إِمَارَةِ الصِّبْيَانِ وَ تَدْبِيرِ الْخِصْيَانِ؛ بر مردمان روزگارى آيد كه جز سخن چين را ارج ننهند، و جز بدكار را خوش طبع نخوانند، و جز با انصاف را ناتوان ندانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن روزگار صدقه را تاوان به حساب آرند و بر پيوند با خويشاوند منت گذارند و عبادت را وسيلت بزرگى فروختن بر مردم انگارند. در چنين هنگام كار حكمرانى با مشورت زنان بود، و امير بودن از آن كودكان و تدبير با خواجگان».

ماحل: از ریشه محل بوده و به کسی گفته می‌شود که از محلی به محل دیگر رفته از یکی نزد دیگری (فرمانروایان) بدگویی و سعایت می‌کند - سخن چین - زمین محروم از باران و خشک و بی آب و علف را نیز گفته‌اند.
صبیان: جمع صبی؛ کودکان،اطفال
خصیان: جمع خصی، اخته، خواجه، آغا، خواجگان حرمسرا

در این سخن، امام علی(ع) شواهد، دلایل و نتایج فروپاشی اجتماع را بیان کرده و آیندگان را از آن بیم داده است. او علائم این فروپاشی و از هم‌گسیختگی را با ذکر مثال‌هایی محسوس و قابل ردیابی و تشخیص به ما نشان می‌دهد. نشانه‌هایی از جایگزینی ارزش‌ها و تبدل و جابجایی آنها در ذهن و عین جامعه. سپس دلایل این انحطاط را تبیین می‌کند و در ادامه نتایج و تاثیرات این فروپاشی را، برعرصه سیاسی و حکومت نشان داده و مهمترین ویژگی‌های حکومت‌های برآمده از دل چنین تغییرات ارزشی و انحطاطات اجتماعی را برمی‌شمرد.

در فراز نخست، او سه علامت شیوع این بیماری در جامعه (علی‌الناس) را برشمرده: 1- رونق سعایت‌گری و ارج و قرب یافتن سخن چینان، که بیش از هر چیز از وجود استبداد در دل نظام سیاسی جامعه نشات می‌گیرد؛ لذا شیوع ترس و نفاق و از بین رفتن اعتماد و صداقت عمومی را باعث می‌شود. 2- جایگزینی عیاشی و فسق و فجور به جای ذوق و هنر در دل و دیده مردم که نشانه سقوط فرهنگی است. 3- تضعیف و ضعیف شماری عدل و داد و انصاف در سلسله ارزش گذاری‌های جامعه که وضعیت قطبی شده اجتماعی واقتصادی را هم بازتاب می‌دهد.

در فراز دوم، علی(ع) دلایل بروز این فروپاشی و از هم گسیختگی اجتماعی را تبیین می‌کند. جامعه دچار واپاشی شده است؛ ستون‌های نگاه دارنده سقف اجتماع فروریخته‌اند، صدقه و انفاق، به‌منزله ستون اقتصادی و نشانه روح تعاون و همیاری جمعی فروافتاده، این است که انجام آن گویی غرامتی است که در جنگ از دست می‌دهی؛ سرکشی به وابستگان و خانواده در قالب صله رحم نیزاز بین مردم رخت بربسته و ستون همبستگی اجتماعی را بر زمین انداخته است تا جامعه‌ای سرد و از هم جدا و از هم گسیخته بر جای نهاده باشد، این است که بر آن منت گذارده می‌شود؛ عبادت، روح خود را ازدست داده است و خداوند در آن غایب اصلی است روح آن به شیطان فروخته شده و کبر و گردن کشی ثمره آن شده است و نه اخلاق وخشیت و خضوع، آری ستون معنویت جامعه نیز فروافتاده است.

اینها همه تجسم شرایط یک جامعه فروپاشیده و دلایل از هم گسیختگی اجتماعی در سطوح سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و خانوادگی و اجتماعی و دینی و معنوی است. اما این تحلیل و توصیف علی ناقص می‌بود اگر در همین چند کلمه کوتاه اما گویای خود، اشاره‌ای به نتیجه (فاء نتیجه بر سر فعند ذالک) این فروپاشی در عرصه حکومت و حکومت داری نمی‌کرد. فساد و زن بارگی حاکمان، حکومت یابی کودکان (که نشانه شکل‌گیری نظام‌های سلطنتی؛ لذا موروثی است) و ضعف و زبونی ناشی از تدبیرهای شبه مردان حاکمیت یافته در دربارها، کاخی است که بر آن ویرانه اجتماعی برخواهد نشست.

تاریخ پیش‌گویی‌های علی(ع) را اثبات کرده است. حرمسراها و دسیسه‌های برآمده از آنها، زندان و شکنجه و قتل و کشتن آزادمردان و آزادزنان مؤمن وغیور و مصلح به دسیسه خواجگان و ملیجکان درباری، عیاشی‌ها و فسق و فجور و ابتذال به نام جشن و فرهنگ و هنر و....این‌ها همه پیش‌بینی‌های دردمندانه علی است و مخاطبینش ما آیندگانیم.

یاددداشت از داریوش اسماعیلی / معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد اصفهان

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: شرح نهج البلاغه آینده پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۹۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجدید میثاق مدیرعامل و کارکنان بانک توسعه تعاون با آرمان‌های امام راحل

امتداد - مدیرعامل و کارکنان بانک توسعه تعاون همگام با جامعه کار و تولید کشور، با آرمان‌های امام راحل تجدید میثاق نمودند.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، آیین تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور با آرمان‌های امام راحل، رهبری و شهدا با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، معاونین وزیر، روسای دستگاههای تابعه و مدیرعامل و کارکنان بانک توسعه تعاون در مرقد مطهر امام‌خمینی(ره) برگزار شد.

آیین تجدید میثاق جامعه کار و تولید کشور در اولین روز از هفته کارگر سال ۱۴۰۳ با شعار «کارگر، تجدید میثاق با امام، رهبری و شهدا» با حضور «سیدصولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جامعه کارگری، کارفرمایی، خانواده‌های معظم شهدا، مدیران و کارکنان این وزارتخانه در مرقد مطهر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برگزار شد. محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون، سید باقر فتاحی رییس هیات مدیره، نعمت اله رضایی و حمید رضا البرزی اعضای هیات مدیره، معاونین مدیر عامل و مدیران و کارکنان بانک در این برنامه حضور یافتند.

شرکت‌کنندگان در این مراسم با نثار تاج گل، قرائت فاتحه و ادای احترام به مقام شامخ معمار کبیر انقلاب اسلامی با آرمان‌های والای امام راحل، مقام معظم رهبری و شهدای سرافراز تجدید میثاق کردند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • دلایل توصیه ائمه(ع) به زیارت حضرت عبدالعظیم(ع)
  • نظم جهانی در آستانه فروپاشی است
  • تجدید میثاق مدیرعامل و کارکنان بانک توسعه تعاون با آرمان‌های امام راحل
  • قصه گویی و اجرای نمایش برای کودکان
  • لوکاشنکو: پرستیژ بین‌المللی واشنگتن و لندن در حال افول است
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • کابینه نتانیاهو در آستانه فروپاشی
  • کارگران از ارکان اصلی جهش تولید هستند
  • چه بر سر طبقه متوسط آمد؟
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!