Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@09:29:05 GMT

انتخاب همسر به سبک زندگی اسلامی

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۴۹۵۸۶

انتخاب همسر به سبک زندگی اسلامی

«زهرا ابراهیمی» با بیان اینکه امروزه دختر و پسر خود را دارای حق انتخاب بالا در ازدواج می دانند گفت: احساس بی نیازی دختر و پسر از اظهار نظر دیگران، گاهی به انتخاب نادرست منجر می شود.

«زهرا ابراهیمی» در گفتگو خبرنگار خبرگزاری شبستان در اصفهان، در خصوص سبک زندگی اسلامی در نخستین گام برای ازدواج گفت: با دقت در زندگی بسیاری از زوج های جوان و بررسی ریشه اختلاف آن ها می توان چنین نتیجه گرفت که نبود شناخت صحیح دختر و پسر از یکدیگر منجر به انتخاب نادرست و در نهایت ایجاد اختلاف می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناس اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اظهار داشت: اگرچه امروزه بستر فضای مجازی از یک سو و آزاد بودن روابط در فضای حقیقی از سوی دیگر، شرایط شناخت را برای دختر و پسر باز گذاشته،  اما بالا بودن آمار اختلاف ها و طلاق ها نشان می دهد که تنها داشتن شرایط نامحدود برای شناخت به شناخت حقیقی کمک نمی کند.

 

ابراهیمی افزود: شناخت طرف مقابل برای هر یک از دختر و پسر در امر ازدواج به عنوان حق مسلم محفوظ است،  اما گاهی دختران و پسران در روابط قبل از ازدواج به جای شناخت،  درگیر امور دیگری می شوند، در واقع ممکن است در ابتدا هدفشان از ارتباط، شناخت یکدیگر باشد، اما در ادامه هدف را فراموش کرده و به تثبیت ارتباط می اندیشند.

 

وی با بیان اینکه آنچه می تواند شناخت را دقیق و عمیق رقم بزند، بهره بردن از نیروی عقل است اضافه کرد: این در حالی است که نقش منطق و اصول عقلی در روابط قبل از ازدواج به دلیل درگیر شدن در احساسات و عواطف از سوی برخی دختران و تمایلات جنسی از سوی برخی پسران بسیار کم رنگ می شود.

 

کارشناس حوزوی متذکر شد: در سبک زندگی اسلامی شناخت دختر و پسر تنها به ویژگی های ظاهری ختم نمی‌شود و صرف پسندیدن شکل و ظاهر، شغل و تحصیلات، وضعیت مالی و اقتصادی شناخت محسوب نمی شود؛ بلکه باید با ذره بین شناخت بر روی ویژگی هایی همچون تدین، تقوی، صداقت، امانت و اخلاق نیز تمرکز و معیارهای ارزشی را بررسی کرد.

 

کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اظهار داشت: نکته  دیگری که در امر شناخت باید متذکر شویم؛ این است که امروزه دختر و پسر خود را دارای اختیار و حق انتخاب می دانند و از اظهار نظر دیگران خود را بی نیاز می بینند؛ درست است که دختر و پسر باید تصمیم نهایی را بگیرند و با حق انتخابی که خداوند به آنها بخشیده در برگزیدن شخص مناسب برای زندگی خود آزادند، اما این مساله نباید منجر به این شود که آنها خود را از مشاوره و مشورت گرفتن و تحقیق بی نیاز ببینند.

 

زهرا ابراهیمی با بیان اینکه مساله شناخت، مساله ای گسترده و دارای ابعاد گوناگون است تصریح کرد: خود دختر و پسر ممکن است تنها به یکی دو بُعد از ابعاد شناخت واقف باشند و توانایی تشخیص در سایر ابعاد را نداشته باشند، اینجاست که نقش مشورت گرفتن و تحقیق پررنگ می شود و سبک زندگی دینی نیز به شناخت از راه های گوناگون اهمیت فراوانی داده است.

 

وی یکی از راه‌های شناخت را گفتگو دانست و گفت: دختر و پسر می توانند با طرح سوال های مشخص از طرف مقابل تا حدودی به نتیجه برسند، اما مشاوره گرفتن از افراد خردمند، صادق، امین، کاردان و با تجربه را نباید از دست داد. 

 

این محقق حوزوی متذکر شد: گویا مشکلات شدید اقتصادی در خانواده ها بعضی از افراد را به این نتیجه رسانده که پول مشکل گشای همه  امور است و جوانان نیز تحت تاثیر همین امور، تنها دارایی و اموال طرف مقابل را رصد می کنند و در امر ازدواج  در صورت داشتن پول، چشم شان را بر سایر معیارها می بندد.

 

وی افزود: مسائل معیشتی در زندگی بسیار مهم و اثر گذار است، اما نباید تمکن مالی را تنها معیار لازم در امر ازدواج دانست، چرا که غفلت از سایر معیارهای ارزشی پشیمانی به بار خواهد آورد.

 

ابراهیمی ادامه داد: همانگونه که اشاره شد مساله دستیابی به شناخت صحیح از طرق گوناگون امکان پذیر است، گفتگو، مشاوره، انواع تحقیق، رصد رفتارها و گفتارها می تواند ما را به شناخت بیشتر رهنمون سازد پس نباید هیچ یک از این روش ها را نادیده گرفت./

پایان پیام/126

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه شهادت امام رضا ع 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی پدافند غیرعامل سالروز شهادت امام رضا ع امام جمعه راهپیمایی 13 آبان زائران پیاده حضرت رضا ع ابراهیمی سبک زندگی اسلامی همسر اصفهان ازدواج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۴۹۵۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس امام خمینی درگذشت | جزئیاتی از زندگی همسر سیدمصطفی خمینی؛ معصومه حائری که بود؟

زی‌سان: معصومه حائری فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری و از خاندان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری بنیان گذار حوزه علمیه قم بود.

خانم معصومه حائری در تاریخ ۱۷ فروردین ماه سال ۱۳۳۳ با حاج آقا مصطفی خمینی ازدواج کردند، ایشان در ابتدا علاقه‌ای به ازدواج نداشتند، اما با توجه به شرایط آن دوران به توصیه پدرشان و بعد از ملاقات حاج آقا مصطفی به ازدواج با ایشان رضایت می‌دهند، و بعد از گذشت یک سال به عقد ایشان در می‌آیند. 

حاصل ازدواجشان ۴ فرزند بود، دو تن از فرزندانشان در کودکی از دنیا رفته اند، و یک پسر به نام حسین و یک دختر به نام مریم دارند. ایشان در دوران تبعید حضرت امام (س) و حاج آقا مصطفی در عراق حضور داشتند، و همسر گرامیشان را همراهی می‌کردند.

 ناگفته‌‌های زندگی امام خمینی به روایت مرحوم معصومه حائری 

معصومه حائری سال ۱۴۰۰، در گفتگو با نشریه «حریم امام» به بیان نکاتی درباره خانواده امام خمینی پرداخت: 

- امام خیلی به من علاقه داشت و یادم هست هر هفته که می‌خواست سر و صورتش را اصلاح کند، به من می‌گفت بیا رو به روی من بنشین تا در کنار اصلاح کردن با هم حرف بزنیم. آقا در آن زمان خودش سر و صورتش را اصلاح می‌کرد و علاوه بر کوتاه کردن مو‌های سر و صورت، مو‌های پرپشت ابروهایش را که روی چشمش را می‌گرفت کوتاه می‌کرد. مژه‌های امام هم خیلی بلند بود و من به شوخی می‌گفتم مژه‌هاتان را هم کوتاه کنید.

- آقا خیلی تمیز و اهل رعایت بهداشت بود، به طوری که ما سر سفره برای ایشان دو تا چنگال می‌گذاشتیم تا اگر دو نوع غذا در سفره بود، هر کدام را با چنگال جداگانه‌ای بردارد. ایشان این قدر تمیز و اهل مراعات بود که می‌گفتم من خانواده‌های روحانی زیادی را دیده‌ام، اما شما از همه مدرن‌تر و امروزی‌تر هستید.

- یادم هست یک بار مرحوم حاج احمد آقا پیش ایشان می‌خواست با دست غذا بخورد که فرمود احمد، اگر می‌خواهی با دست غذا بخوری، برو بیرون بخور! باز به یاد دارم که خانم در بشقابی که پلو خورده بود و می‌خواست خربزه بگذارد و بخورد، باز آقا به ایشان تذکر داد. آقا خیلی مرتب و تمیز بود و به عنوان نمونه دیگر، یک میز جلوی در خانه بود که آقا وقتی وارد منزل می‌شد، کفش‌هایش را در می‌آورد و داخل آن می‌گذاشت و یک جفت دمپایی برمی‌داشت و می‌پوشید.

- خانم اصالتاً تهرانی و امروزی و از یک خانواده اصیل بود و خود آقای خمینی هم اصالت خانوادگی بالایی داشت و برادر ایشان، مرحوم آقای پسندیده هم یک آدم حسابی به تمام معنا بود. حسین آقا می‌گفت بعد از رحلت حاج آقا مصطفی اگر جریان انقلاب و مبارزه پیش نمی‌آمد و فکر و ذهن امام معطوف به این مسائل نمی‌شد، امام از غصه مرگ حاج آقا مصطفی دق می‌کرد و از دنیا می‌رفت.

- من قضایای شب رحلت حاج آقا مصطفی را از زبان خدمتکاری که به او ننه می‌گفتیم و زن فهمیده‌ای بود نقل می‌کنم؛ چون خودم مریض بودم و در طبقه پایین منزل پیش بچه‌ها خوابیده بودم. ننه می‌گفت آن شب وقتی حاج آقا مصطفی به خانه آمد، به من گفت در خانه را ببند، ولی قفل نکن؛ چون قرار است کسی به ملاقات من بیاید. اتاق ننه روبروی در خانه بود و می‌توانست ببیند چه کسی وارد منزل یا خارج می‌شود. حاج آقا مصطفی طبق معمول برای مطالعه به کتابخانه خودش در طبقه بالا رفت تا مطالعه کند. آن شب ننه دیده بود چه کسانی پیش آقا مصطفی رفته بودند و همه آنها را شناخته بود و ما هرچه اصرار کردیم اسم از آنها را به ما نگفت. ننه صبح خیلی زود صبحانه حاج آقا مصطفی را برده بود و ایشان را برای خوردن صبحانه صدا زده بود، اما ایشان بیدار نمی‌شود و به همین علت پیش من آمد. به طبقه بالا رفتم و دیدم حاج آقا مصطفی در حالت نشسته، روی میز کوچکی که جلویش بود خم شده است. دیدم بدنش گرم و از عرق بسیار زیاد، کاملاً خیس و نقاطی از بدنش کبود است. حاج آقا مصطفی را به بیمارستان بردند، ولی دیگر کار از کار گذشته و حاج آقا مصطفی از دنیا رفته بود.

- یکبار به آقا گفتم شما که در خمین بزرگ شدی، چرا این قدر مدرن و امروزی و تمیز و مرتب هستی؟! ایشان هم می‌خندید.

- آقا منظم و دقیق بود و همیشه دقیقاً سر وقت غذا می‌خورد. زمان تبعید آقا در نجف، گاهی من و خانم به ایران می‌آمدیم و امام تنها بود و حاج آقا مصطفی برای این که ایشان تنها نباشد، پیش امام می‌رفت و با ایشان غذا می‌خورد. یک روز حاج آقا مصطفی کمی دیرتر رفت و دید امام غذایش را سر وقت و مطابق معمول خورده و منتظر ایشان نمانده است. بعد از آن، هر روز حاج آقا مصطفی می‌رفت و موقع غذا خوردن، کنار امام می‌نشست و فقط نگاه می‌کرد و لب به غذا نمی‌زد و امام هم انگار نه انگار، به غذا خوردن ادامه می‌داد و اصلاً به حاج آقا مصطفی تعارف نمی‌کرد تا غذا بخورد. پدر و پسر کار خود را بلد بودند.

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • عروس امام خمینی درگذشت | جزئیاتی از زندگی همسر سیدمصطفی خمینی؛ معصومه حائری که بود؟
  • همسر شهید آیت الله سیدمصطفی خمینی دار فانی را وداع گفت
  • مجنون گیلانی که ده‌ها سال آواره‌ی دریا بود/ عشق لیلا با «کاجامه‌ خوس» چه کرد؟
  • تکرار قصه ناتمام زن‌کشی/ زیبا؛ زن ارومیه‌ای که تاوان طلاقش را با مرگ داد
  • اخاذی با مهریه سنگین!
  • ۱۴ سال پرستاری از جانبازی که بی‌نام و نشان بود
  • ماجرای خودروی شراکتی دکتر معتمدی و دکتر مرندی و خرید بلیت قسطی هواپیما
  • جنجال یک عروسی در هتل اسپیناس پارسیان!
  • فریب دختر ۱۸ ساله با وعده ازدواج و مهاجرت
  • کنایه تند نماینده مجلس به مراسم ازدواج دختر یک مسئول در هتل اسپیناس پالاس