Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد بلوری، روزنامه‌نگار پیشکسوتی که ۶۳ سال است قلم به دست دارد، کتاب خاطرات خود را با عنوان «خاطرات شش دهه روزنامه‌نگاری» منتشر می‌کند.

این روزنامه‌نگار قدیمی که از او با عنوان پدر حادثه‌نویسی مطبوعاتی ایران نیز یاد می‌شود، در گفت‌وگویی با ایسنا با اعلام اینکه این کتاب تا ۱۰ روز دیگر وارد بازار می‌شود، اظهار کرد که «خاطرات شش دهه روزنامه‌نگاری» مجموعه‌ای از خاطرات ۶۰ سال روزنامه‌نگاری است که در ۶۴۰ صفحه منتشر شده است؛ یعنی از سال ۱۳۳۶ که وارد روزنامه «کیهان» شدم تا امروز که ۶۳ سال است هنوز مشغول روزنامه‌نگاری هستم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بلوری همچنین خاطرنشان کرد که در این کتاب که توسط نشر نی و با اهتمام سعید ارکان‌زاده یزدی منتشر شده است، وضعیت مطبوعات ایران را از دهه ۳۰ تا ۹۰ مورد بررسی قرار داده است. 

به گفته او مراسم‌ رونمایی از کتاب «خاطرات شش دهه روزنامه‌نگاری» در دفتر مجله بخارا و توسط علی دهباشی، روزنامه ایران و نشر نی برگزار می‌شود. 

محمد بلوری (متولد ۱۳۱۵) روزنامه‌نگاری که امروز پس از ۶۰ سال فعالیت در عرصه مطبوعات، به پدر حادثه‌نویسی ایران شهرت پیدا کرده است، از نوجوانی به روزنامه علاقه‌مند بود و از بو کردن روزنامه‌های تازه‌ چاپ شده لذت می‌برد. ورود حرفه‌ای او به عرصه مطبوعات از آنجا شروع شد که توسط یکی از استادانش در مدرسه دارالفنون به روزنامه «کیهان» معرفی شد.

بلوری قبل و بعد از انقلاب معاون سردبیر و عضو شورای سردبیری روزنامه «کیهان» بود. سردبیری نشریه «ایرانیان» و دبیر حوادث روزنامه «ایران» (۷۳ تا ۸۱) نیز در کارنامه حرفه‌ای او به چشم می‌خورد. سپس دبیری روزنامه «اعتماد» را بر عهده گرفت و مدت‌ها مسوول ویژه‌نامه‌های حوادث روزنامه «جام‌جم» بود.

عباراتی مثل «قتل‌های زنجیره‌ای» و «خفاش شب» که برای هر کدام از ما بسیار آشنا است، زاییده ذهن روزنامه‌نگاری‌ است که مشهورترین قاتلان ایران را از نزدیک می‌شناخت و حتی از آنها اعتراف می‌گرفت. به گفته خودش خبرنگار حوادث بودن نیاز به یک شخصیت ثانویه دارد. شخصیتی که بتواند راوی قتل‌ها و جنایات باشد.  

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: محمد بلوری روزنامه نگار پیشکسوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۳۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشار شماره پنجم سمرقند با ویژه‌نامه تاریخ و فرهنگ «بخارا»

به گزارش مبلغ پنجمین شماره فصلنامه «سمرقند»، ویژه تاریخ و فرهنگ بخارا منتشر شد. این ویژه‌نامه در ۵۴۴ صفحه منتشر شده و از شنبه اول اردیبهشت‌ ۱۴۰۳ در کتابفروشی‌ها و دکه‌های روزنامه‌فروشی در دسترس است.

به نوشته ایسنا عبدالحسین زرین‌کوب، عنایت‌الله رضا، فائزه توکلی، مسعود عرفانیان، آزیتا همدانی، محمدامین ریاحی، دلشاد فرهادزاد، مسعود میرشاهی، مسعود حسینی‌پور، مریم حسینی، نصرالله پورجوادی، ناصرالدین پروین، جواد عباسی، عدالت عابدینی، کاوه بیات، حسن شجاعی‌مهر و شقایق فتحعلی‌زاده نویسندگان این شماره هستند. همچنین این شماره با سروده‌هایی از رودکی، مجیرالدین بیلقانی، عمعق بخاری، مولوی، جامی، سیّدای نسفی، طغرل احراری، محمدرضا شفیعی کدکنی ، ادش ایستد، گلرخسار، بازار صابر، فردوس اعظم، هدیه، بشارت رجبوا و مریم یادگاروا همراه است.

«مرزهای ایرانشهر» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی، «ای بخارا شاد باش و دیر زی» از علی دهباشی، «سرود اهل بخارا» نوشته عبدالحسین زرین‌کوب و «گذشتۀ تاریخی بخارا» نوشته عنایت‌الله رضا در این شماره از «سمرقند» درج شده‌اند.

بخش «تاریخ بخارا» با این مطالب همراه است: «حاکمیت خاتون بخارا» از فائزه توکلی،
«امیر عالم‌خان، واپسین امیر از سلسلۀ منغیت‌ها» نوشته مسعود عرفانیان و «معماری ابنیه و عمارات در بخارا (بر اساس یادداشت‌های صدرالدین عینی)» از آزیتا همدانی.

در بخش «فرهنگ و ادبیات در بخارا» این مطالب چاپ شده است: «باد جوی مولیان...» از محمدامین ریاحی، «از این بخارا تا آن «بخارا»» نوشته دلشاد فرهادزاد، «یادداشت‌هایی دربارۀ شهر بخارا» از مسعود میرشاهی، «مردم بخارا» نوشته مسعود حسینی‌پور، «مراسم زیارت هفت پیر در بخارا» از مریم حسینی و «جایگاه زن در یادداشت‌های صدرالدین عینی» نوشته آزیتا همدانی.

«غریب آشنا» نوشته نصرالله پورجوادی، «پرسه در دیار بخارا خداه» از ناصرالدین پروین، «گشت و گذاری در بخارا» نوشته جواد عباسی و «یک پیاله چای ازبکی» از عدالت عابدینی در بخش سفرنامه‌های بخارا منتشر شده است.

همچنین معرفی کتاب‌های «از آسیای میانه تا ورارود و خوارزم»، «دربارۀ کتاب «تاریخ بخارا»» و «برده‌های ایرانی در ورارود» در بخش معرفی کتاب این شماره آمده است.

«هر باد که از سوی بخارا به من آید...» سروده رودکی، «دورست بخارا...» از مجیرالدین بیلقانی، «در مدح شمس‌الملک» از عمعق بخاری، «قصۀ وکیل صدر جهان» از مولوی، «در منقبت خواجه بهاءالدین محمد نقشبند بخارایی» سروده جامی، «در صفت شهر بخارا» از سیّدای نسفی، «در جواب گلشنی بخارای» از طغرل احراری، «مویۀ زال» از محمدرضا شفیعی کدکنی، «سمرقند و بخارا» از اَدِش ایستد، «بخارا» سروده گلرخسار صفی‌اوا، «اسماعیل سامانی دیوار بخارا بود» بازار صابر و «آه... بخارا!» از فردوس اعظم شعرهایی هستند که در بخش «بخارا در شعر فارسی» چاپ شده‌اند.

«هدیه»، «بشارت رجبوا» و «مریم یادگاروا» از بانوان چکامه‌سرای بخارا (به انتخاب مسعود میرشاهی) هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896774

دیگر خبرها

  • حوزه نشر و مطبوعات از مالیات معاف هستند
  • انتشار شماره پنجم سمرقند با ویژه‌نامه تاریخ و فرهنگ «بخارا»
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • کتاب یک دختر بدون ملیت چگونه جهانی شد؟
  • کتاب های عجیب و غول پیکر یک کشیش! (+عکس)
  • سند براندازی نبود، کتاب هانتینگتون بود!
  • «تاریخ طب در ایران» بررسی می‌شود
  • توضیحات علوی‌تبار درباره ادعای رئیسی در خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی/سند براندازی نبود، کتاب هانتینگتون بود!
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود
  • از تفتیش عقاید تا روایت شیطان از گوته | چرا هایدگر مدافع هیتلر بود؟