Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا از لامرد، «مهدیه گنجه» در جمع خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب افزود: تعداد کل تماس‌های برقرار شده با خط اورژانس اجتماعی (۱۲۳) از زمان راه اندازی مرکز اورژانس تا پایان مهرماه سال جاری هزار و 18 مورد بوده است. 

وی افزود: راه اندازی اورژانس اجتماعی در شهرستان‌های دارای جمعیت بالای 50 هزار نفر از اولویت‌های قانون برنامه ششم توسعه و سازمان بهزیستی کشور بود که خوشبختانه این مرکز تخصصی با پیگیری خانم کاظم زاده رئیس اداره بهزیستی در این شهرستان راه‌اندازی شد و از اسفند 96 فعالیتش را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تشکیل 335 پرونده در اورژانس اجتماعی لامرد

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی لامرد با ارائه گزارشی از وضعیت پرونده های تشکیل شده در این مرکز گفت: از زمان راه‌اندازی اورژانس تاکنون 335 پرونده در این مرکز تشکیل شد که بیشترین موارد مربوط به کودک آزاری و همسرآزاری است. 

گنجه با بیان اینکه اورژانس اجتماعی شامل مرکز مداخله در بحران فردی، خانوادگی و اجتماعی، خط تلفن اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و خدمات سیار اورژانس اجتماعی (تیم و خودروى سیار) است، گفت: از ابتدای سال 98 تاکنون بیش از 260 تماس با خط تلفن اورژانس شهرستان برقرار شد که بر اساس آمار کارشناسان؛ بیشترین تماس مربوط به خشونت‌های خانوادگی بویژه کودک آزاری و همسرآزاری بوده است. 

وی ادامه داد: اورژانس اجتماعی یکی از واحدهایی است که برای مداخله و کاهش آسیب‌های اجتماعی با ورود به موقع در بحران‌ها از وقوع بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری و از تبدیل شدن بسیاری از اتفاقات به آسیب یا بحران جلوگیری می‌کند و از ابتدای سال جاری تاکنون؛ تعداد خدمات مشاوره و مددکاری موثر توسط اورژانس بهزیستی شهرستان، 1258 مداخله در بحران، 1002مورد اعزام واحد سیار اورژانس و تماس با مداخلات خط تلفن نیز 580 مورد بوده است. 

وی با بیان اینکه اطلاع رسانی، آگاه‌سازی، آموزش و مداخلات روانشناسی و مددکاری از جمله برنامه‌های اورژانس اجتماعی در پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی است، بیان کرد: مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی در کنار دیگر واحدهای سازمانی بهزیستی با برنامه‌ریزی و برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزشی توسط کارشناسان مرکز با موضوعات مختلف کنترل خشم، تروما یا شکست عشقی، پیشگیری از خودکشی، تاب‌آوری و مهارت‌های ارتباطی و همچنین حضور مستمر واحد سیار اورژانس در روستاها و بخش‌های شهرستان، مراکز آموزشی و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و جلسات مشاوره، اقدماتی را در زمینه پیشگیری از آسیب‎ها و آگاه‌سازی جامعه انجام داده است که نیاز به حمایت رسانه‌ها، فعالان اجتماعی، معتمدین و شوراها است تا بتوانیم اورژانس اجتماعی را کامل‌تر به جامعه معرفی کنیم.

رفع مشکل 125 پرونده کودک آزاری با مداخلات روانشناسی و مددکاری

مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی لامرد با اشاره به اینکه عمده مداخلات در شهرستان مربوط به کودک آزاری است، گفت: در طول مدت فعالیت اورژانس تا پایان مهرماه امسال، از 126 پرونده مربوط به کودک آزاری تنها یک مورد به مراکز نگهداری ارجاع شد و مشکل 125 پرونده با مداخلات روانشناسی و مددکاری رفع شد و والدین و افرادی که با کودک در تعامل بودند، پس از مشاوره و دریافت خدمات مددکاری، رفتار مناسب تری در پیش گرفتند و وضعیت بحرانی مرتفع شد. 

وی با درخواست همکاری از مردم در ارائه گزارش موارد آسیب به خط 123 اورژانس اجتماعی، تصریح کرد: پرونده های کودک آزاری باتوجه به حساسیت موضوع در اولویت مداخله اورژانس قرار می‌گیرد. انواع کودک آزاری باعث آسیب جدی به آنان می‌شود و کودکان آزاردیده در همه جنبه‌های رشد جسمی، ذهنی، روانی و اجتماعی با مشکلات و نارسایی های فراوانی روبرو خواهند شد. از سوی دیگر فرد آزاردهنده معمولا از اعضای خانواده یا نزدیکان کودک است و دارای مشکلات روحی بوده و این رفتار نامناسب با کودکان به دلیل کمبود مهارت های زندگی و فرزندپروری در وی رخ می دهد.

این مسئول با تاکید بر اینکه برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت زندگی ویژه والدین و اجرای برنامه های آگاه‌سازی کودکان با همکاری دیگر ادارات شهرستان ضروری است،  بیان کرد: نحوه ارائه خدمات اورژانس در موارد کودک آزاری بدین شکل است که تماس گیرنده می‌تواند خود کودک، والدین و سایر بستگان فرد، همسایگان، مهدهای کودک، مدارس و مراکز آموزشی و هر فرد مطلع از مورد آزاردیده باشد. پس از برقراری ارتباط و دریافت اطلاعات اولیه، اقدامات لازم باتوجه به نوع آزار (جسمی، جنسی، روانی، غفلت و سهل انگاری) شامل مصاحبه و ارزیابی، بازدید از منزل، خدمات مددکاری و مداخلات روانشناختی، اقدامات درمانی، قضایی و آموزشی باتوجه به کودک آزار دیده انجام می شود. 

برپایه این گزارش، زوجین متقاضی طلاق و افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد، زنان و دختران آسیب‌دیده یا در معرض آسیب، همسران و کودکان آزار دیده، افرادی که قصد خودکشی دارند یا اقدام به خودکشی کرده‌اند، مبتلایان به اختلال هویت جنسی، دختران و پسران فراری از منزل، سالمندان و معلولان آزار دیده از جمله گروه های هدف مرکز تخصصی اورژانس اجتماعی بهزیستی هستند که گروه متقاضی دریافت خدمات می‌توانند با مراجعه حضوری به مرکز اورژانس(خیابان شهید آوینى، روبروى اداره بهزیستى) یا تماس با خط 123 اورژانس اجتماعی از خدمات این مرکز بهره مند شوند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۵۴۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندگی قاتل با جسد زن گمشده به مدت ۲ شبانه‌روز در تهران!

مرد جوانی که همسر خود را به قتل رسانده و با جسدش ۲ روز زندگی کرده بود، بازداشت شد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، اواخر فروردین امسال، مرد میانسالی به اداره چهارم پلیس آگاهی مراجعه کرد و هنگامی که مقابل کارآگاهان قرار گرفت، با اظهارات ضد و نقیضی گفت: همسرم به نام مهتاب چندی قبل از خانه خارج شده اما دیگر بازنگشته است. ساعتی پیش یک پیامک از تلفن‌همراهش برای من آمده که در آن فردی نوشته بود، همسرم را به‌خاطر اختلافات شخصی به قتل رسانده و جسدش را در یک باغ دفن کرده است؛ سه فرزند دارم که بهانه مادر خود را می‌گیرند، لطفاً کمک کنید.

پس از ثبت شکایت و تشکیل پرونده در دادسرای امورجنایی، تیمی از کارآگاهان با دستور بازپرس پرونده وارد عمل شدند و برای تحقیقات محلی پای در خانه زن فقدانی گذاشتند اما در آنجا مشخص شد این زوج جوان اختلافات خانوادگی گسترده‌ای با یکدیگر دارند که همسایه‌ها نیز این موضوع را تایید کردند.

تیم جنایی در گام بعدی به سراغ اقدامات اطلاعاتی رفتند که بررسی‌های فنی در این شاخه از تحقیقات حاکی از آن بود، چند هفته قبل این زوج جوان با یک خانواده دیگر برای مسافرت به شمال رفتند اما پس بازگشت از این سفر اختلافات آنها بیشتر شده است.

در ادامه نیز مشخص شد، مردی که فقدانی همسر خود را با اظهارات ضد و نقیضی به پلیس آگاهی گزارش کرده است، به فرزندان خود گفته که مادرشان از خانه قهر کرده و دیگر با نخواهد گشت که این سرنخ‌های مهم باعث شد تا متهم با دستور بازپرس جنایی، بازداشت شود.

متهم که به موادمخدر اعتیاد شدیدی دارد در جریان بازجویی‌ها منکر هرگونه اختلاف با همسر خود بود اما او پس مواجه با مدارک موجود داخل پرونده چاره‌ای جز بیان حقیقت را نداشت و از یک جنایت هولناک پرده کرد.

مرد جوان ماجرا را اینطور توضیح داد: با همسر اختلاف داشتیم و به یکدیگر بدبین بودیم؛ چند هفته قبل با یک خانواده دیگر که از دوستان ما بودند به شمال رفتیم اما من در آنجا مخفیانه و به دور از چشم مهتاب پیشنهاد دوستی به یکی از همسفرها دادم که همسرم متوجه و باعث شد تا اختلاف‌ها بیشتر شود.

قتل خونین پسر تهرانی در درگیری خیابانی/ دوست مقتول بازداشت شد

متهم گفت: هنگامی به تهران بازگشتیم،بچه‌ها به مدرسه رفتند و مهتاب این ماجرا را با من درمیان گذاشت که منجر به درگیری شدید بین ما شد؛ در جریان این نزاع کنترل خود را از دست دادم و با یک روسری همسرم را به قتل رساندم؛ نمی‌دانستم چه‌کاری انجام دهم برای همین جسد را زیر تختخواب داخل اتاق گذاشتم و به هنگامی که بچه‌ها به خانه آمدند مدعی شدم که مادرشان قهر کرده و از خانه رفته است.

وی ادامه داد: جسد نزدیک به 2 روز زیرتخت قرار داشت و دچار جمود نعشی شده بود؛ برای همین وانت یکی از اقوام را قرض گرفتم و جسد بین یک پتو قرار دادم؛ اتفاقاً آن روز نیز در ساختمان ما یکی از همسایه‌ها اسباب‌کشی داشت به‌خاطر همین کسی به من شک نکرد!

مرد جنایتکار گفت: جسد را به یکی از روستا‌های اطراف شرق تهران بردم و در آنجا دفن کردم و با تلفن همراه همسرم یک پیامک برای گمراه کردن مسیر پرونده برای خود ارسال و پس از آن با طراحی یک سناریوی خیالی فقدان مهتاب را به پلیس اعلام کردم.

پس از اعترافات متهم و رمزگشایی از سرنوشت مرگبار زن گمشده، کارآگاهان اداره چهارم و تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی ماموریت یافتند تا به همراه متهم راهی روستای موردنظر واقع در شرق تهران شوند و جسد را پیدا کنند.

به گزارش تسنیم، با صدور قرار قانونی از سوی مرجع قضایی، متهم برای روشن شدن زوایای پنهان پرونده در اختیار کارآگاهان جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجرای برنامه پیشگیری از تنبلی چشم بیش از ۱۶۲ هزار کودک در آذربایجان‌غربی
  • زندگی قاتل با جسد زن گمشده به مدت ۲ شبانه‌روز در تهران!
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • ۶۷۸ خیر حامی کودکان تحت حمایت بهزیستی هستند
  • هشدار اورژانس نسبت به افزایش ۲۲ درصدی غرق‌شدگی در فروردین امسال
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • ۶۷۸ کودک بهزیستی زنجان تحت حمایت حامیان قرار دارند
  • صیانت از همه کودکان وظیفه مرجع ملی حقوق کودک است
  • پلمب ۸ واحد صنفی متخلف در لامرد
  • پرونده زباله‌گردها در تهران بسته می‌شود