Web Analytics Made Easy - Statcounter

فشار خون بالا یکی از شایع ترین بیماری ها است که امروزه فقط افراد پا به سن گذاشته را درگیر نمی کند بلکه حتی جوانان هم به آن مبتلا می شوند. متاسفانه یا خوشبختانه فشار خون بالا از بیماری هایی است که بسیار به لایف استایل یا سبک زندگی فرد بستگی دارد و با تغییرات عادات غلط می توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد و یا کنترل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب با موادغذایی که بعد از ابتلا به فشار خون بالا، باید از مصرف آنها خودداری کنید آشنا خواهید شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ یکی از نتایج نامطلوب سرعت بخشیدن به زندگی، مصرف خوراکی ها، غذا های آماده و فست فودهاست که اغلب هم مقادیر قابل توجهی سدیم در آن ها وجود دارد. از آنجایی که فشار خون بالا، از ریسک فاکتور های اصلی ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، سکته ها و حملات قلبی است، باید جدی تر گرفته شود.

اگر شما هم در گروه افرادی قرار دارید که فشار خون بالایی دارید یا سابقه خانوادگی به این بیماری را در اطرافیان نزدیک خود مشاهده می کنید، حتما در روند زندگی خود تغییراتی را به وجود آورید. در ادامه این مطلب برخی از مواد غذایی که مصرف آنها احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهند آشنا می شویم.

***تغذیه در فشارخون بالا

1-نان

بسته به نوع و میزان نانی که مصرف می کنید، هر تکه نان حدود 230 میلی گرم سدیم دارد. این مقدار تقریبا 15 درصد از کل سدیم 1500 میلی گرمی را شامل می شود که هر فرد مبتلا به فشار خون بالا مجاز به مصرف روزانه آن است. دکتر مارتا گولاتی، از متخصصان قلب دانشگاه آریزونا، توصیه می کند که همه افراد در هر وعده غذایی، میزان مصرف سدیم موجود در نان را به 140 میلی گرم کاهش دهند. وی در میان نان ها، انواعی که غلات بیشتری دارند را توصیه می کند.اگر فشارخون دارید، از مصرف نان خودداری کنید

2-انواع سوسیس و کالباس

انواع کالباس و هات داگ دارای مقادیر قابل توجهی سدیم است. به گفته دکتر گولاتی، بیشتر مردم تصور می کنند که این نوع مواد غذایی، دارای چرب کمی هستند که هرگز این طور نیست. همچنین بالا بودن میزان سدیم موجود در آن ها سبب می شود که فشار خون افزایش یابد. اگر قادر به تهیه انواع کم نمک این خوردنی پرطرفدار نیستید، حتما نوع دیگری از ساندویچ را میل کنید. پزشکان ساندویچ مرغ و کره بادام زمینی طبیعی را به عنوان جایگزین مناسب تری برای انواع سوسیس و کالباس پیشنهاد می دهند.اگر فشارخون دارید، از مصرف انواع سوسیس و کالباس خودداری کنید

3-مرغ

انواع یخی و مزه دار شده مرغ دارای مقادیر قابل توجهی نمک است، اما گاه در مرغ های تازه هم، نگهدارنده هایی وجود دارد. به گفته محققان دانشگاه آریزونا، برای نگهداری بهتر مرغ، آن را در آب شور قرار می دهند تا حجم آن افزایش و ظاهر بهتری پیدا کند. در صورتی که مبتلا به فشار خون بالا هستید حتما به این نکته توجه کنید.اگر فشارخون دارید، از مصرف مرغ خودداری کنید

4-پیتزا

پیتزا نه تنها به افزایش سایز شکم تان خواهد انجامید، بلکه سلامت تان را هم به خطر می اندازد. هر تکه از پیتزا به طور میانگین حاوی 700 میلی گرم، سدیم است.

توصیه می شود انواع سبزیجات با پنیر کمتر خریداری یا انواع خانگی پیتزا تهیه شود. هنگامی که نوع خانگی پیتزا را تهیه می کنید، روی موادی که اضافه می کنید نمک اضافه نکنید. در انتها هم اندکی پنیر روی آن بریزید.اگر فشارخون دارید، از مصرف پیتزا خودداری کنید

5-سوپ

تصور رایج این است که سوپ، غذای بسیار سلامتی به شمار می آید، اما به گفته محققان تغذیه تنها یک فنجان سوپ آماده، حاوی 1000 میلی گرم سدیم است؛ بنابراین حتما برچسب انواع آماده و نیمه آماده سوپ را مطالعه کنید و مقدار مصرف آنها را به حداقل برسانید. البته بهترین گزینه این است که انواع خانگی سوپ را تهیه کنید.اگر فشارخون دارید، از مصرف سوپ خودداری کنید

6-خیارشور

شاید زمانی که در کنار ظرف غذای شما چند عدد خیار شور گذاشته می شود، توجه چندانی به این نداشته باشید که در حدود 300 میلی گرم سدیم را میل می کنید. زمانی هم که آن را در داخل ساندویچ تان قرار می دهید، مقادیر فراوانی سدیم به آن می افزایید.اگر فشارخون دارید، از مصرف خیارشور خودداری کنید

7-سُس های سالاد

از آنجایی که بیشتر انواع سُس های سالاد محتوی مقادیر فراوانی سدیم هستند، توصیه می شود که به جای آن ها از ترکیب روغن زیتون و سرکه استفاده شود. می توانید برای بهتر کردن مزه از خردل، سیر و سبزیجات هم استفاده کنید.اگر فشارخون دارید، از مصرف سس سالاد خودداری کنید

8-هر آنچه در رستوران ها میل می کنید

افزودن مقادیر قابل توجهی نمک به غذا سبب مزه بهتر آن می شود و مشتریان را راضی تر نگه می دارد. به همین دلیل بیشتر آنچه در رستوران ها میل می کنید منجر به افزایش فشار خون می شود.

 

بیشتر بخوانید: چه کار کنیم دیر پیر شویم؟ رگ های قلبتان را با این مواد غذایی تمیزتر کنید

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سبزیجات سبک زندگی فشار خون بالا قلب مواد غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۰۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین تدریجی قند خون در ماه مبارک رمضان با خرما

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، روزه داران گرامی توجه داشته باشند خرما بهترین ماده غذایی برای تامین تدریجی قند خون است،خرما منبع خوبی از مواد مغذی،قند، فیبر و پتاسیم است و در تنظیم قند خون بسیار مفید است همچنین توصیه می شود که در وعده افطار در صورت امکان ۲الی۳ عدد خرما مصرف شود،از مصرف بیش از حد خرما نیز مانند سایر شیرینی ها پرهیز شود.

توجه داشته باشید مواد خیلی شیرین مانند زولبیا بامیه و گوش فیل، حلوا و شله زرد در وعده سحری که سبب افت سریع قند خون درساعات اولیه روز می شود، مصرف نشود.

 

مصرف آب زیاد در وعده افطار و همچنین بین صرف غذا سبب اختلال در هضم مواد غذایی می شود، بسیاری از افراد از ترس تشنگی در طول روز، بعد از صرف سحری به مقدار فراوان آب می نوشند که عادت صحیحی نیست، در عوض برای برطرف نمودن تشنگی در طول روز توصیه می شود در فاصله افطار تا سحر از صیفی ها و میوه های سرشار از آب مانند کاهو، خیار، هندوانه، خربزه ، طالبی و مرکبات و.. استفاده شود.

مصرف بیشتر از ۸ لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات طبیعی و آب سبزی ها و صیفی ها مانند آب هویج  آب گوجه فرنگی و آب کرفس که سبب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می شود در فاصله افطار تاسحر ضمن حفظ ایمنی در شرایط کنونی برای پیشگیری و کنترل بیماری کووید- ۱۹، بدن را از کم آبی در طول روزه دای حفظ می کند.

 

از نوشیدن زیاد چای به خصوص چای پر رنگ در وعده سحری اجتناب نمائید زیرا که چای ضمن اینکه باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی که بدن در طول روز به آن احتیاج دارد می شود، اسید اگزالیک موجود در چای و همچنین مصرف نمک و مواد پروتئینی زیاد نیز باعث کاهش جذب کلسیم غذا می شود.

محدود کردن مصرف نمک در وعده های افطار، شام و سحر در این دوران بسیار مهم و کمک کننده است، دریافت اضافه نمک، بدن را مجبور به واکنش نموده و برای جبران آن لازم است آب بیشتری مصرف شود. به علاوه در افرادی که مستعد افزایش فشار خون و یا مبتلا به این بیماری هستند باید در این زمینه احتیاط بیشتری نمایند. لذا توصیه می شود از حداقل مقدار نمک در تهیه غذاها استفاده شود، این مقدار کم نمک باید از نمک یددار تصفیه شده باشد .

 

خوردن غذاهای چرب و شور و همچنین انواع تنقلات شور، انواع کنسروها، شورها، انواع سوسیس، کالباس و سایر فست فودها سبب تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد تشنگی می شود. توصیه می شود به جای نمک از سبزی های خشک و معطر و محلی برای طعم دار کردن غذا استفاده شود.

 اگرچه به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی باید در طی روزه داری از روغن ها و چربی های خوراکی در حد متعادل استفاده شود، اما مصرف مواد غذایی سنگین، دیر هضم، پر چرب و سرخ شده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت های چرب به هنگام افطار مناسب نیست. توصیه می شود از انواع روغن مایع مانند کلزا، ذرت، سویا، کنجد یا روغن آفتابگردان و به مقدار کم در تهیه غذا استفاده شود و به جای غذاهای چرب و سرخ کرده، از غذاهای آب پز و بخارپز بیشتر استفاده شود.

 

  تمام چربی های قابل رویت گوشت قبل از طبخ گرفته شود و هنگام طبخ مرغ سعی شود ابتدا پوست را جدا کرده و بجای سرخ کردن، از روش آب پز استفاده شود

دیگر خبرها

  • روزه‌داری بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی با رعایت تغذیه
  • توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران فشار خونی، قلبی و کلیوی در روزه‌داری
  • اعتبار فرانسه زیر اهرم فشار کسری بودجه بالا
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟
  • مواد غذایی سرطان‌زا را بشناسید
  • تامین تدریجی قند خون در ماه مبارک رمضان با خرما
  • اسامی کشتی‌گیران برای کسب سهمیه المپیک؛ حضور تانک روسی و غیبت ارسلان
  • اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان؛ غربالگری یک میلیون نفر
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی سلامت در گلستان
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی در گلستان