Web Analytics Made Easy - Statcounter

مردم یمن پنج سال است که از هر طرف زیر حملات خونین ارتش سعودی، امارات و محاصره کامل دریایی، هوایی و زمینی قرار دارند. طبعاً ارتباط آنها با مردم دنیا بسیار اندک شده و خبرهایی که از این کشور منتشر می‌شود به صورت گزینشی است، مگر توسط رسانه‌هایی که مخالف جریان مسلط رسانه‌ای‌اند. برای آگاهی از وضعیت اطلاع‌رسانی در یمن و بررسی مختصر اما تطبیقی فعالیت شبکه‌های خبری که به زبان عربی فعالیت می‌کنند با علی جعفر خبرنگار شبکه المسیره یمن گفت‌وگویی داشتیم که از نظرتان می‌گذرد:

*به عنوان مقدمه بفرمایید شبکه المسیره متعلق به یمن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

بله. المسیره شبکه‌ای یمنی و متعلق به جنبش انصارالله است. این تلویزیون از زمان آغاز تجاوز نظامی آل‌سعود و متحدانش به یمن همواره تحولات این کشور را به طور کامل تحت پوشش مستقیم قرار می‌دهد. طبعاً این شبکه در محور مقاومت رسانه‌ای قرار دارد و به شدت هم فعال است. از این رو انتشار برنامه‌های این تلویزیون چندین بار به دلیل فشار دولت سعودی بر شرکت ماهواره‌ای نایل‌ست بسته شد.

در حال حاضر این شبکه از بیروت لبنان به صورت ماهواره‌ای و برای مردم یمن برنامه و خبر پخش می‌کند. برنامه‌های شبکه، متنوع و به یمن مربوط است که درصد بالایی از آن به مظلومیت یمنی‌ها می‌پردازد و آنچه را اطلاع‌رسانی می‌کند که دیگر شبکه‌ها یا نمی‌دانند یا نمی‌خواهند پخش کنند.

* با توجه به اینکه فعال رسانه‌ای هستید، آیا مردم یمن شبکه‌های ایرانی مانند العالم را می‌بینند؟

العالم از بزرگ‌ترین و مهمترین شبکه‌های خبری در جهان عرب به حساب می‌آید. بیشتر مردم یمن  شبکه العالم را می‌بینند  و مواضع این رسانه را دوست دارند. جالب است بدانید که حتی قبل از بحران یمن شبکه العالم بیننده بسیاری در یمن داشته و یمنی‌ها این تلویزیون را دنبال می‌کنند. این علاقه مردم کشورم به دلیل حقانیتی است که العالم در پوشش درست حوادث جنگ یمن دنبال می‌کند.

مضاف بر اینکه شبکه العالم برای پوشش اخبار یمن با شخصیت‌های سرشناس یمنی مصاحبه می‌کند و مردم این کشور می‌توانند از مسائل روز مربوط به خود از طریق این تلویزیون آگاهی صحیح و قابل اعتمادی به دست آورند.

* شبکه‌های جریان سلطه مانند بی‌بی‌سی و العربیه چگونه اخبار یمن و به طورکل منطقه غرب آسیا را منتشر می‌کنند؟

دشمنی شبکه العربیه با مردم مظلوم یمن که کاملا آشکار است و دلیل آن هم سعودی بودن آن شبکه است و به عنوان رسانه اشغالگران سعودی در یمن فعالیت می‌کند. شبکه بی‌بی‌سی عربی هم هدف‌های دراز مدت ضد مردم یمن دارد و باید در مقابل روش‌های رسانه‌ای تفرقه اندازش بسیار هوشیارتر از دیگر رسانه‌های جهان عرب باشیم.

در مجموع می‌توان گفت بیشتر تلویزیون‌های عربی به جز شبکه‌های فعال در محور مقاومت (مثل العالم و پرس‌تی‌وی که نمونه‌های بارز رسانه‌های مقاومت هستند) علیه مردم یمن فعالیت می‌کنند. البته برخی رسانه‌های عربی مانند روسیا الیوم هم هستند که مواضع خنثی دارند نه به نفع سعودی عمل می‌کنند نه دلشان برای مردم کشور من می‌سوزد هرچند در برخی مواقع مانند فاجعه‌های انسانی خبرهایی درست را هم مخابره می‌کنند.

* جایگاه الجزیره به چه صورت است؟

نحوه اطلاع رسانی شبکه الجزیره قطر به دو بازه زمانی تقسیم می‌شود؛ قبل از بحران و مشکلات پیش آمده بین قطر و عربستان سعودی و بعد از آن.

قطر قبل از بحران میان دوحه و ریاض، عضو ائتلاف متجاوزان به رهبری آل‌سعود بود اما اکنون که روابط میان آنها تیره است، شبکه الجزیره نقش بسیار مهم در نشان دادن جنایت‌ها و ددمنشی‌های سبعانه ارتش سعودی و متحدانش در تجاوز نظامی پنج ساله به کشور یمن دارد.

بخش رسانه‌ای اعلام الحربی بسیار قوی است و خیلی خوب می‌تواند موفقیت‌های مدافعان یمن علیه حملات نظامیان عربستان سعودی را اطلاع‌رسانی کند.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1316955

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تلویزیون رسانه یمن شبکه تلویزیونی العالم ایالات متحده آمریکا باشگاه استقلال سینمای ایران باشگاه پرسپولیس لیگ برتر نوزدهم ایران و آمریکا خودرو بازیگران سینما و تلویزیون ایران باشگاه تراکتور دونالد ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۱۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!

عربستان‌سعودی در بحبوحه بالا گرفتن احتمالات در خصوص آب‌رفتن نئوم، به سراغ سرمایه‌گذاران چینی رفته‌است تا توجه آن‌ها را به این پروژه جلب کند.

مسئولان نئوم در هفته گذشته از پکن، شانگ‌های و هنگ‌کنگ بازدید کردند تا توجه سرمایه‌گذاران چینی را به این پروژه جلب کنند. گفتنی است که هنوز هیچ خبری از معاملات انجام شده با چینی‌ها به رسانه‌ها درز نکرده‌است.

این ارتباط با سرمایه‌گذاران از طریق نمایشگاهی صورت گرفت که مسئولان پروژه نئوم برپا کردند. لئونارد چان، رئیس انجمن توسعه فناوری نوآورانه هنگ کنگ، به خبرگزاری فرانسه گفت: «واکنش‌ها به این پروژه بلندپروازانه تاکنون بی‌طرفانه بوده‌است. من ممکن است برای تفریح به نئوم بروم، اما هیچگاه این شهر را برای اقامت دائم اتخاب نمی‌کنم.»

مسئولان این نمایشگاه و پروژه ساخت نئوم، توجهی به گزارش‌هایی که مبنی بر آب رفتن نئوم منتشر شده‌است، نشان نداده‌اند. گفتنی است که اوایل ماه جاری، بلومبرگ گزارش داد که عربستان سعودی تخمین‌های قابل توجهی را برای تعداد افرادی که انتظار می‌رود در این شهر خطی زندگی کنند، کاهش داد. در این گزارش آمده‌است که تعداد ساکنان مورد انتظار برای "آسمان خراش افقی" از ۱.۵ میلیون تا سال ۲۰۳۰ به کمتر از ۳۰۰.۰۰۰ نفر کاهش یافته‌است.

طارق قدومی، مدیر اجرایی نئوم، گفت: «هدف جمعیتی ۹ میلیون نفری به موقع محقق خواهد شد.»

بنابر گزارش بیزینس اینسایدر، مسئولان پروژه نئوم، به سوالات این خبرگزاری پاسخ نداده‌اند. با اینحال گزارش‌ها حاکی از آن است که نگرانی‌های گسترده‌تری برای سرمایه‌گذاری تریلیون دلاری در پروژه چشم انداز ۲۰۳۰ ولیعهد سعودی وجود دارد.

بلومبرگ گزارش داد که واقعیت‌های مالی این پروژه که می‌تواند تا ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد، شروع به ایجاد نگرانی در دولت عربستان کرده‌است. وال استریت ژورنال در ماه فوریه گزارش داد، این کشور همچنین شروع به وام گرفتن برای کمک به تامین مالی نئوم و سایر "مگا پروژه‌های ویژن ۲۰۳۰" کرده‌است.

بلومبرگ هفته گذشته گزارش داد که پروژه نئوم همچنین قصد دارد برای اولین بار اوراق قرضه منتشر کند. این نشریه به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که پروژه کلان شهر می‌تواند تا ۱.۳ میلیارد دلار با فروش اوراق قرضه اعتبار جذب کند.

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد