Web Analytics Made Easy - Statcounter

حامد صادقیان در گفت‌ وگو با خبرنگار ایلنا درباره مشکلات روان آب‌های شهرستان کرج به شهرستان‌های جنوب این شهرستان، اظهار داشت : امروزه نه تنها جمع‌آوری آب‌های سطحی و فاضلاب‌ها در سطح شهرهای استان البرز بلکه در تمامی کشور تبدیل به یک مشکل شده است.

وی ادامه داد: اگر مسئولان مدیریت شهری برای روان‌آب‌های حاصل از بارندگی‌ها در بلند مدت برنامه‌ریزی‌ مناسبی نداشته باشند شاهد اختلال آبگرفتگی معابر  و اختلال در سطح خیابان‌های شهر‌ هنگام عبور و مرور وسایل نقلیه خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادقیان با اشاره به اینکه این مشکل ظرف مدت یکی دوسال آینده به پایان نخواهد رسید، افزود: وقتی اصول شهرسازی در شهرهای کشور رعایت نمی شود و در مسیر مسیل ها و رودخانه‌های فصلی ساخته می شوند  طبیعی است که با این مشکلات روبه رو خواهیم شد.

وی عنوان کرد: شهرستان کرج و شهرستانهای اطرافش، به ویژه قسمت جنوبی شهر کرج از جمله فردیس که شامل مشکین‌دشت، محمدشهر، ماهدشت، شهرستان اشتهارد و شهر اشتهارد قرار دارند که مسیر شیب آبریزی طبیعی زمین به دلیل وجود رشته کوه البرز در دامنه شمالی شهرهای استان البرز به سمت جنوب شهر به شکل روان آب خواه ناخواه به سمت جنوب حرکت می‌کند.

نماینده البرز در شورای عالی استان‌ها، گفت: بسیاری از مسئولان شهرهای استان البرز این مشکل جمع شدن روان آبها را در سطح شهرها با ایجاد سدهای کوچک مخزنی و یا با ایجاد احداث کانال‌هایی آبهای سطحی  جمع آوری می کنند.

صادقیان بیان کرد: همچنین با حفر چاه‌های جذبی که در نقاط مختلف شهر حفر می‌کنند در زمان بارش‌های شدیدی که بیشتر از برنامه ریزی دوره 25 ساله یا 50 ساله برنامه‌ریزی می‌شود می‌توانند این روان آب‌ها را مدیریت کرد و با تجمیع این آب در یک‌جا  مثلا چاه‌ها،  در مواقع کم آبی بهره‌برداری کنند .

وی اضافه کرد : شهر کرج به نوعی ساخت و ساز در آن به شکلی امتداد پیدا کرده که منتهی‌الیه جنوب شهر ساختمان سازی انجام گرفته است و روان‌آبهای حاصل از بارش باران نیز در کانال‌هایی که در کنار خیابان‌ها وجود دارد جاری است. کانال عمده‌ای که بتواند این روان آب های سطحی را در سطح خیابانها به خارج از شهر هدایت کند متاسفانه وجود ندارد.

صادقیان ادامه داد: در ضلع شمالی شهرستان کرج از شرقی‌ترین قسمت این شهر که عظیمیه است تا غربی ترین بخش شهر که محدوده باغستان است، به صورت یک نوار ممتد ساخت و ساز صورت گرفته است. در طی روان آبها و بارش‌هایی که اتفاق می‌افتد خواه ناخواه شیب مسیر آب را به آن سو هدایت می‌کند و تنها چاره‌ای که اکنون وجود دارد حفر چند چاه جذبی عمیق در چند جای شهر است که بشود این مشکل را حداقل در کوتاه‌مدت مدیریت کرد.

  نماینده البرز در شورای عالی استان‌ها به برطرف شدن مشکل روان آب ها در سطح خیابان های شهرستان های استان البرز در دراز مدت نیز اشاره کرد و افزود: در درازمدت نیز با برنامه‌ریزی در حوزه هیدرولوژی توسط متخصصان حوزه آب در این زمینه برنامه‌ریزی داشته و طرحی را در این زمینه تهیه کنند که در بارش‌های بعدی در استان شاهد آبگرفتگی در سطح خیابان‌ها نباشیم و مردم کمتر دچار مشکل تردد باشند.

وی با توجه به اهمیت این موضوع ادامه داد و گفت: بحث روان آبهای استان البرز بسیار مهم است و جزو اولویت‌های کاری مجموعه مدیریت شهری، شهرداری و شورای شهرها باید قرار گیرد که مطمئنا برای برطرف شدن این مشکل در کوتاه مدت حتما شهرداری کرج برنامه ریزی هایی در دستور کار دارد اما در بلند مدت ضرورت اجرای طرح جامع هیدرولوژی منابع آب توسط شرکت آب منطقه‌ای استان  با همکاری شهرداری کرج است تا این  مشکل به کلی برطرف شود.

حاجی رضا شاکرمی نیز چند روز گذشته در این باره اظهار داشت: در پی بارش‌های شدید باران و آبگرفتگی معابر عمومی و انسداد محور‌های مواصلاتی در سال ۱۳۹۶، سبب مسدودی خیابان‌ها و کوچه‌ها و بروز مشکلات عدیده‌ای در رفت و آمد شهروندان شد.

وی افزود: عملکرد ضعیف شهرداری کرج در آن مقطع موجبات نارضایتی عمومی مردم را فراهم آورد و همچنین بارش باران در فروردین سال ۱۳۹۸ نیز موجب آب‌گرفتگی معابر در نقاطی از شهر و نهایتا مشکلاتی در تردد شهروندان شده و نارضایتی ایجاد کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز با بیان اینکه بارش باران شدید روزهای اخیر سبب مسدود شدن تعدادی از زیرگذر‌های خیابان‌ها و سراریز شدن آب‌های سطحی شهر کرج به سمت شهر ماهدشت و انسداد خیابان‌ها و بروز مشکلات بهداشتی و زیست محیطی و ورود فاضلاب انسانی به برخی از خیابان‌های آن شهر شد، بیان کرد: این موضوع نشان از عدم برنامه ریزی دقیق شهرداری کرج جهت مهار روان آب‌های سطحی دارد.

شاکرمی با بیان اینکه کارگروهی متشکل از شهرداری، آبفا و سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های ذیربط برای رفع مشکلات به وجود آمده تشکیل و ظرف یک ماه برای مهار روان آب‌های سطحی ناشی از بارندگی‌ها چاره‌اندیشی شود، متذکر شد: باید برای رفع مشکلات برخی زیرگذر‌ها به لحاظ ورود آب‌های سطحی و ارائه راهکار و مهار انتقال آب از جنوب شهر به سمت ماهدشت چاره‌اندیشی و نتیجه به این دادستانی منعکس شود.

وی گفت: بدیهی است در صورت تداوم این امر و ایجاد خسارت به شهروندان سبب مسئولیت‌ مدنی برای شورا و شهرداری‌ می‌شود و درصورت ایجاد خسارت به زیرساخت‌های شهر به لحاظ اعمال قصور در انجام وظیفه منتهی به تضییع، حقوق بیت‌المال و حقوق‌عمومی برابر قانون و مقررات موجب ایجاد مسئولیت کیفری می‌شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بارش باران دادستان عمومی و انقلاب شهرداری شورای عالی استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۱۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی هواشناسی برای مناطقی از جنوب شرق کشور

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما براساس این پیش بینی امروز در نیمه جنوبی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی هرمزگان شاهد رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک، تگرگ خواهیم بود.
جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر عمومی، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی وجود دارد.
سازمان هواشناسی از هموطنان خواسته در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها تردد نکنند، از سفر‌های برون‌شهری، فعالیت‌های کوه‌نوردی،اجتناب کنند و همه دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان آمادگی کامل داشته باشند.

 

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز جمعه ۳۱ فروردین / تردد روان در محورهای شمالی
  • صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت و ساز در برخوردارترین منطقه مشهد
  • تخریب ساخت و ساز غیرمجاز در منطقه حفاظت شده فومن
  • هشدار جدی به ۴ استان؛ سیل و طوفان در راه است
  • ساخت وساز در حریم رودخانه سوادکوه نگران کننده است
  • توصیه به پرهیز از توقف در بستر رودخانه زاینده رود
  • هشدار جدی هواشناسی به ۴ استان ؛ سیل و طوفان در راه است
  • هشدار نارنجی هواشناسی برای مناطقی از جنوب شرق کشور
  • هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
  • افزایش خروجی سد و رهاسازی آب در بستر زاینده رود/ از توقف در بستر رودخانه خودداری کنید