Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – آناهیتا رحیمی :  ۱۸ سال گذشت، اما قطار تبریز - میانه - بستان آباد به مقصد نرسید؛ این پروژه که از سال ۱۳۷۹، عملیات احداث آن آغاز شده و تاکنون با وعده‌های متفاوتی روزگار خود را سپری می‌کند.

خط آهن میانه – تبریز به دلیل موقعیت جغرافیایی حائز اهمیت می‌باشد که تکمیل یافتن آن می‌تواند خط ریلی کشور را به اروپا وصل کند؛ گذشته از این بهره‌برداری کامل از این خط، مسافت تبریز تا تهران را ۱۱۴ کیلومتر و هم چنین حدود ۵ ساعت کاهش خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این خط آهن بطول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۲ قطعه طراحی شده است که ۷ قطعه از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر و ۵ قطعه پایانی نیز در محدوده بستان آباد – تبریز واقع شده است.

پروژه قطار میانه – بستان آباد – تبریز، تاکنون با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان تکمیل نشده  و سوت آن به گوش نرسیده است. حال تنها دغدغه‌ای که این پروژه را در بر گرفته است این می‌باشد که بعد از گذشت ۱۸ سال چشم انتظاری آیا روزی ممکن است این قطار به تبریز برسد؟

صرف هزینه‌ای بالغ بر ۱۷۰۰میلیارد تومان تا کنون

رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید :  پروژه قطار تبریز- میانه – بستان آباد از عظیم‌ترین پروژه‌هاست که عملیات خاک ریزی و خاک‌برداری راه انجام یافته بود اما اقدامی در رابطه با ریل گذاری صورت نگرفته بود.

محمد وحدتی با اشاره بر اینکه این پروژه از ۱۵ سال قبل آغاز شده است ادامه می‌دهد : با شروع مجلس دوره دهم در سال ۱۳۹۵ و با پیگیری‌های صورت گرفته، در نهایت اعتباری تعلق گرفت و عملیات ریل گذاری از شهرستان میانه آغاز شد و می بایست عملیات ریل گذاری خیلی وقت قبل به اتمام می رسید.

هزینه‌ای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه صرف شده است که تا بستان آباد، آماده بهره برداری است او توضیح می‌دهد : در سال ۱۳۹۶، نیز ایستگاه قطار بستان آباد کلنگ زنی شده است که تا به امروز به اتمام رسیده و قطار تا مسیر بستان آباد، آماده بهره برداری است.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی می افزاید : هزینه‌ای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه صرف شده است که آخر آبان ماه سال جاری نیز با حضور رئیس جمهور، قطار میانه تا بستان آباد مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

۱۸ ماه تا تکمیل و بهره برداری در مسیر تبریز مانده است

وحدتی بیان می‌کند : این قطار  از مسیر بستان آباد تا تبریز ، نواقصی از جمله ریل گذاری و پل وجود دارد که طبق وعده‌ای که داده شده تا ۱۸ ماه آتی نیز تا تبریز، مورد تکمیل و بهره برداری قرار خواهد گرفت.

 وی در پایان اضافه می‌کند : حدود ۲۳ کیلومتر از مسیر بستان آباد تا تبریز باقی مانده است که چندان مسافت قابل توجهی نیست.

ایستگاه بستان آباد تکمیل نشده است

استاندار آذربایجان شرقی در بازدید از این پروژه ، بر اتمام راه آهن میانه - بستان آباد تأکید کرده و بیان می‌کند : برای بهره‌ برداری از این قطعه باید ایستگاه بستان آباد  و راه دسترسی به آن نیز تکمیل گردد.

پور محمدی ادامه می‌دهد : در حال حاضر بخش‌هایی از کارهای تأسیساتی در حال اجرا می‌باشد اما با این وجود، حدود ۹۵ درصد از اقدامات عملیاتی ایستگاه بستان آباد تکمیل شده است. 

او توضیح می‌دهد : مسکن و شهرسازی، راه دسترسی ایستگاه بستان آباد و هم چنین کارهای عملیاتی آن را بر عهده گرفته است. 

استاندار آذربایجان شرقی اضافه می‌کند : قطعه بستان آباد به تبریز به طول ۴۲ کیلومتر، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پور محمدی در پایان، اشاره ای به نواقص راه‌آهن  بستان آباد کرده و بیان می‌کند : پل باسمنج و ایستگاه خاوران از نواقص این پروژه است که اقدامات انجام گرفته بر روی پل باسمنج تقریباً اتمام یافته و ایستگاه خاوران نیز به زودی تکمیل خواهد شد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید : در رابطه با این پروژه، پیگیری‌ها و جلسات مختلفی صورت گرفته است. طی جلسه‌ای که در سال گذشته با مسئولان پروژه، احداث و زیرساخت صورت گرفت، اظهار کردند که سازه‌های پل فلزی است که به اهواز سفارش داده شده و با وجود نوبت ۶ ماه، مشخص نیست که بعد از اتمام این ۶ ماه تحویل دهند یا خیر.

محمد اسماعیل سعیدی در ادامه بیان می‌کند : در نهایت توافق بر این شد که سازه‌ها تغییر یافته و بتنی شود تا پروژه سریع تر به جلو رود چرا که زمان، بسیار مهم است اما سازه‌های بتنی نیز عملی نشد و بار دیگر به سراغ سازه‌های فلزی رفتند.

مطالعات صورت گرفته دقیق نیست

وی با تأکید بر اینکه اگر پل تکمیل گردد بخش مهمی از پروژه انجام خواهد شد به خبرنگار مهر می گوید : در سال جاری نیز با پیگیری‌های صورت گرفته، قرار بر این بود که تا دهه فجر، تا سعیدآباد تکمیل شود اما مشکلی که وجود دارد این است که مطالعاتی که در مسیر تبریز در گذشته انجام یافته بود، مطالعات دقیقی نیست و همین مشکلات باعث گردیده است که اقدامات لازم در مسیر تبریز انجام نگیرد.

سعیدی بیان می‌کند : محل ایستگاه، یکی از عواملی که باعث شده است این قطار تا مسیر تبریز حرکت کندی داشته باشد چرا که هنوز مردد هستند که ایستگاه در خاوران، سعیدآباد و یا در ائل گلی قرار گیرد.

محل ایستگاه، یکی از عواملی که باعث شده است این قطار تا مسیر تبریز حرکت کندی داشته باشداو توضیح می‌دهد : عوامل مختلفی در طولانی بودن این پروژه دخیل است ولی علیرغم پیگیری و تذکرات مختلف، در نهایت به این نتیجه رسیدند که باید مطالعات دقیق کارشناسی بر روی اینکه ایستگاه در شهر تبریز در کجا قرار گیرد به عمل آید.

سعیدی ادامه می‌دهد : برخی از طرح‌ها وجود دارد که علاوه بر هزینه بالا، زمان بر نیز می‌باشند؛ چنانچه وجود یک ایستگاه در منطقه ائل گلی زمان بر می‌باشد و اگر این قصد را داشته باشند که ایستگاه را تا راه آهن فعلی تبریز بیاورند، مستلزم هزینه بالایی است که تمامی این‌ها مستلزم هزینه، زمان و نیازمند مطالعات دقیق است که باید طرح ارائه شده، جامع و کامل بوده و پاسخگوی نیازهای صد سال آینده در کلانشهر تبریز باشد.

تا قطار به تبریز نرسد افتتاح رسمی صورت نگرفته است

وی در پایان به خبرنگار مهر می‌گوید : یکی از نگرانی‌هایی که وجود دارد این است که در بستان آباد، طرح را پایان یافته اعلام کنند و ایستگاه در آنجا قرار بگیرد اما معتقدم افتتاح رسمی این پروژه زمانی است که این قطار به تبریز برسد.

هزینه‌های هنگفتی در طول این ۱۸ سال صرف شد اما متأسفانه تاکنون چنین پروژه عظیمی تکمیل نشده است، پروژه‌ای که می‌تواند علاوه بر تسهیل در رفت و آمد، بخشی از ترانزیت کشور را نیز تکمیل کند.

در حال حاضر این پروژه ملی نیازمند شتاب مسئولان در راستای تکمیل این پروژه است تا بعد از گذشت ۱۸ سال، سوت قطار در گوش مردم آذربایجان نواخته شود.

کد خبر 4761690

منبع: مهر

کلیدواژه: قطار پروژه های نیمه تمام شهرستان بستان آباد بوشهر ایلام بارش باران گرگان خطبه های نماز جمعه مشهد شهرکرد پدافند غیرعامل قزوین شهادت امام رضا ع بیرجند سانحه تصادف یوم الله 13 آبان تئاتر کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۳۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»

وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تاکید پاکستان بر تکمیل خط لوله گاز صلح ادعا کرد که دوستی با ایران خطر تحریم‌های واشنگتن را در پی خواهد داشت. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن از پیشرفت پروژه خط لوله گاز ایران-پاکستان حمایت نمی‌کند.

وی افزود دوستی با ایران خطر تحریم‌های آمریکا را در پی خواهد داشت.

این درحالی است که به گفته «مصدق مالک» وزیر نفت پاکستان دستکم 27 درصد شهروندان این کشور به گاز دسترسی دارند.

مالک همچنین هفته جاری اظهار داشت پاکستان به رسمی به دنبال درخواست معافیت تحریمی آمریکا برای انتقال گاز ایران است.

اوایل اسفندماه سال گذشته وزیر نفت و نیروی پاکستان با تاکید بر تعهد کشورش به تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران گفته بود: تحریم‌های آمریکا قابل اعمال بر این پروژه مشترک گازی نیست.

پروژه "خط لوله گاز صلح" ایران و پاکستان شتاب گرفتروسیه: ساخت خط لوله گاز پاکستان سال 2025 پایان می‌یابدپاکستان: تحریم‌های آمریکا ارتباطی با خط لوله انتقال گاز ایران ندارد

هفته گذشته «دونالد لو» دستیار وزارت خارجه آمریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه در جلسه استماعیه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان این کشور تصریح کرد برای جلوگیری از تحقق لوله انتقال گاز ایران به پاکستان تلاش می‌کند.

وی در پاسخ به پرسشی گفته بود: من کاملاً از تلاش‌های دولت آمریکا برای جلوگیری از تحقق این خط لوله حمایت می‌کنم، ما برای رسیدن به این هدف کار می‌کنیم.

انتهای پیام/.

 

دیگر خبرها

  • فاز اول پل بسیج اردبیل شهریورماه امسال به بهره برداری رسد
  • اختصاص ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل خط دوم راه آهن زنجان به قزوین
  • ۱۳ پروژه ملی استان اردبیل در اولویت تکمیل است
  • شبکه کشاورزی مغان ۲۰ میلیارد تومان اعتبار دارد
  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • جابجایی بیش از ۱۴ هزار مسافر در ایستگاه راه آهن شیراز
  • جابه‌جایی بیش از ۱۴۸۰۰ مسافر با حمل و نقل ریلی در فارس
  • جابه‌جایی بیش از ۱۴۸۰۰ مسافر با حمل و نقل ریلی / نوروز با طعم برنامه‌های فرهنگی
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • ۶۹ هزار مسافر نوروزی از طریق ناوگان ریلی قم جابه‌جا شدند