Web Analytics Made Easy - Statcounter

پدیده فرونشست زمین در روستای دیندارلوی شهرستان فسا به حدود ۶ سال قبل باز می‌گردد و از آن زمان زمزمه‌هایی مبنی بر جابه‌جایی روستا مطرح بوده اما هنوز اقدام جدی صورت نگرفته است. ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، استان فارس با وجود فرونشست 6 تا 8 سانتی‌متری در سال یکی از استان‌های پرخطر در زمینه فرونشست زمین و فروچاله است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان برخی از مناطق استان با خطر بیشتری روبه‌رو هستند که روستای دیندارلوی شهرستان فسا یکی از آن مناطق است. 

پدیده فرونشست زمین در این روستا به حدود 6 سال قبل باز می‌گردد و از آن زمان برخی از روستائیان مهاجرت کرده و برخی نیز در همان روستا ماندگار شدند.

از همان زمان زمزمه‌هایی مبنی بر انتقال و جابه‌جایی روستا مطرح بود و خبرگزاری تسنیم نیز در چند گزارش در سال 96 به این موضوع پرداخت اما هنوز به صورت جدی درباره انتقال روستا اقدامی نشده است. 

طهمورث یوسفی، مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در گفت‌وگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت روستای دیندارلو توضیحاتی ارائه داد. به گفته وی کانون اصلی این پدیده در ایج استهبان است که به سمت ششده فسا نیز کشیده شده است. 

در دیندارلو با یک دسته شکاف روبه‌رو هستیم 

براساس گفته‌های یوسفی در دیندارلو و دشت ایج برخلاف کوه سفید داراب با یک دسته شکاف روبهرو هستیم، به عبارتی شرایط زمین‌شناسی ایج و ششده سبب شده تعداد شکاف‌ها بیشتر و فروچاله ایجاد شود و این امر به دلیل ویژگی زمین‌شناسی آن منطقه است چراکه در این منطقه محل گسل هم است. 

بحران فرونشست زمین در استان فارس؛ کدام مناطق با خطر بیشتری روبه‌رو هستند؟تهران| فرونشست زمین در محله وجه‌آباد نسیم‌‌شهرتهران| خطر فرونشست زمین بیخ گوش پایتخت؛ شهریار در حال بلعیده‌شدن است + فیلم

در چنین شرایطی تعدد شکاف‌ها سبب ایجاد فروچاله می‌شود، موضوعی که مدیر مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور نیز به آن اشاره می‌کند و معتقد است که برای پیدا کردن راه‌های مقابله باید آناتومی شکاف مشخص شود. 

مطالعات آناتومی شکاف باید انجام شود 

به گفته وی راهکار دیگری که برای این موضوع می‌توان ارائه داد؛ فاصله گرفتن از این شکاف‌ها است. یوسفی می‌گوید: در اطراف این شکاف‌ها کشاوررزی و ساخت و ساز نباید بشود چراکه به دلیل پارگی زمین یکپارچگی دشت از بین رفته و رسوباتش ناپایدار است، در نتیجه انجام هر نوع ساخت و ساز خطراتی را به همراه دارد. 

تعیین حریم امن با فاصله از این شکاف‌ها راهکار دیگری است که مدیر مرکز زمین‌شناسی مطرح می‌کند ولی معتقد است که برای انجام راهکارهای بهتر باید اعتباراتی برای مطالعه اختصاص داده شود تا بتوان نظرات کارشناسی ارائه کرد. 

وی می‌گوید: در شرایط کنونی با استفاده از تصاویر رادار متوجه شکاف‌هایی در زمین شدیم اما برای نظر کارشناسی باید مطالعات زیر زمین و آناتومی شکاف‌ها نیز انجام شود که درباره دیندارلو با چندین روش معتبر جهانی وضعیت آن مطالعه و حریم آن مشخص شده است. 

تعیین حریم امن 30 متری از مسیر شکاف 

حسین آرگیو، فرماندار شهرستان فسا نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره این روستا می‌گوید: فرونشست در یک خط مستقیم از ایج استهبان شروع شده و وارد حوزه شهرستان ما شده است.

به گفته وی درباره روستای دیندارلو مطالعات انجام شده و پس از آن مشخص شد که در فاصله 30 متری از مسیر فروچاله مشکلات سازه‌ای ممکن است برای ساختمان‌ها ایجاد شود. 

طبق گفته‌های فرماندار فسا  قطعه زمینی  در نزدیکی روستا تعیین شده و در حال تغییر کاربری است تا افرادی که در معرض آسیب هستند به آن قسمت منتقل شوند. آرگیو تاکید می‌کند که در حال حاضر نیاز به انتقال کل روستا نیست. 

کل روستا منتقل نمی‌شود 

وی می‌گوید: 30 متر از طرفین شکاف ممکن است خسارتی وارد کند که برای پیشگیری از این خسارت این مسیر را تخلیه می‌کنیم اما مشارکت روستائیان شرط اصلی است و به کسانی که منتقل می‌شود وام‌های ارزان قیمت نیز داده می‌شود. 

آرگیو معتقد است از آنجا که در حوزه فسا مشکل حاد نیست، این اقدام تنها برای پیشگیری است اما آمادگی کامل برای جابه‌جایی کل روستا نیز وجود دارد و اگر سایر روستا هم با مشکل روبه‌رو شود، می‌توانیم روستا را منتقل کنیم. 

خبرگزاری تسنیم بنا دارد در سلسله‌ گزارش‌هایی به بیان مشکلات و توانمندی‌های شهرستان‌ها و روستاهای استان فارس بپردازد. ‌مردم مناطق مختلف استان می‌توانند مشکلات و توانمندی‌های شهرستان و روستای خود را از ساعت 8 الی 16  از طریق واتساپ یا پیامک با شماره 09176756618 با دفتر خبرگزاری تسنیم استان فارس در جریان بگذارند.

گزارش از حلیمه زارع 

انتهای پیام/ ت

R41382/P/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۴۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای گردشگری پالنگان در مسیر ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،استاندار کردستان در جلسه بررسی ثبت جهانی روستای هدف گردشگری پالنگان با بیان این مطلب گفت: باید ظرف مدت یک ماه اقدامات و فعالیت‌های کوتاه مدت در این منطقه انجام گیرد.
اسماعیل زارعی کوشا افزود: توسعه زیرساخت‌ها در روستای گردشگری پالنگان به عنوان یکی از مهم‌ترین دروازه‌های ورود به منطقه جهانی هورامان امری مهم است.
وی همچنین عنوان کرد:طی دو روز آینده، مسئولان دستگاه‌های اجرایی با مشخص کردن اولویت‌ها از این روستا بازدید خواهند کرد.
استاندار بر طراحی اصولی با استفاده از ظرفیت‌ها و بستر‌های موجود تاکید کرد و گفت: فراهم کردن امکانات بهداشتی و رفاهی مناسب در این منطقه دراولویت قرار گیرد.
زارعی کوشا با تاکید بر دعوت از چهره‌های ملی و فرهنگی برای کمک به ثبت جهانی روستای گردشگری پالنگان گفت: باید مراسم جشن هزار دف به عنوان یک رویداد فرهنگی درروز‌های ۲۳ و ۲۴ فروردین در این روستا برگزار شود.
پالنگان روستایی از توابع شهرستان کامیاران در ۴۷ کیلومتری شمال غربی این شهر و در دره تنگیور قرار دارد و یکی از روستا‌های پلکانی و گردشگرپذیر استان کردستان محسوب می‌شود.

دیگر خبرها

  • مسدود شدن راه‌های ارتباطی روستای بولان بر اثر سیلاب + تصاویر
  • فرونشست زمین در محدوده میدان مادر کرج
  • نشت لوله آب در خیابان میر اصفهان
  • استقبال گردشگران نوروزی از روستای نمونه گردشگری در نیر
  • نشتی خط لوله انتقال آب شرب در خیابان میر اصفهان
  • روستای خرو طبس میزبان گردشگران نوروزی
  • طبیعت بهاری روستای جغدان از لنز دوربین شهروند خبرنگار
  • جشن سنتی "گم تلا" در روستای تاریخی استان یزد (+عکس)
  • فیلم| بلعیده شدن پژو ۲۰۶ در فرونشست زمین
  • روستای گردشگری پالنگان در مسیر ثبت جهانی