Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-24@23:26:51 GMT

معمای دکه‌های شهری

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۴۹۰۵

معمای دکه‌های شهری

ساعت 24- «دکه سیگارفروشی شبانه‌روزی، با مجوزات رسمی شبانه‌روزی، به علت مهاجرت فوری فروشی ... با درآمد بیش از 20 میلیون تومان شبانه، قیمت کل فقط 3 میلیارد»؛ «دکه 18 متری، اندرزگو، قیمت 2.5 میلیارد تومان»؛ این‌ها برخی از آگهی‌هایی است که به عنوان نمونه‌هایی از دکه‌های میلیاردی در فضای مجازی منتشر شده است، آنهم در حالی که شاید تصوری از چنین درآمدها و قیمت‌هایی درباره دکه‌های پایتخت در ذهن بسیاری وجود نداشت؛ حتی در ذهن مسئولان شهری که اجاره این دکه‌ها را 200 تا 300 هزار تومان تعیین کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدیم‌ها به «کیوسک مطبوعاتی» مشهور بودند. بسیاری روزهایی را به یاد می‌آورند که در غیاب اینترنت، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، جماعتی دور دکه‌ها می‌ایستادند و تیترهای مطبوعات را مرور می‌کردند و دسته‌های روزنامه یکی پس از دیگری تمام می‌شد. برای خریدن برخی روزنامه‌ها و مجلات و به ویژه شماره‌های خاص آن‌ها، باید اصلا با یکی از این دکه‌دارها آشنایی به هم می‌زدی یا گاهی پیشاپیش بیعانه می‌دادی تا مطبوعه مورد نظر را از دست ندهی! کیوسک‌های آهنی و بعدتر فایبرگلاس، روزهایی را به یاد می‌آورند که چاپ دوم و سوم روزنامه‌ها هم پایشان باقی نمی‌ماند. زمان اعلام نتایج کنکور هم اطراف این دکه‌ها، نمایش «اشک‌ها و لبخندها» برقرار بود. این سال‌ها اما در خزان مطبوعات، روزنامه و مجله دیگر کالای اصلی این کیوسک‌ها نیست! حالا آن‌ها را اغلب به دکه سیگار فروشی می‌شناسند و عده‌ای هم تنقلاتی. برخی از آن‌ها سوپرمارکت‌های کوچکی هستند که در بساط‌شان چیزهای گوناگونی یافت می‌شود. یکی از همین آگهی‌های فروش میلیاردی این دکه‌ها، از مجوز فروش چای، قهوه، نسکافه و ساندویچ سرد هم به عنوان یکی از آپشن‌هایش نام برده است. اصل ماجرا اما مانند هر مغازه‌ای، «پاخور» آن است! همین عامل است که قیمت دکه‌ها و اجاره‌شان را تعیین می‌کند؛ اجاره‌ای که البته به جیب صاحبان دکه‌ها و نه شهرداری می‌رود.

در پرس‌وجو از دکه‌ها و کیوسک‌های شهری به ارقام گوناگونی از اجاره و درآمد می‌رسید. البته اگر فروشندگان علاقه‌ای به جواب دادن یا گفتن واقعیت داشته باشند! بسیاری هم می‌گویند تنها شاگرد هستند و اطلاع دقیقی از دخل و خرج یا اجاره و قیمت دکه‌ای که در آن کار می‌کنند ندارند. با این حال به عنوان مثال دکه‌ای از پول پیش 35 میلیون تومانی، اجاره ماهانه 2.5 میلیون تومانی و درآمد ماهانه 7 تا 9 میلیون تومانی می‌گوید. البته به گفته خودش دلیلش این است که «پاخور» دکه‌اش خوب نیست و البته اضافه می‌کند هزینه‌های جاری کیوسکش مثل پول برق و مالیات را هم باید حساب کرد. او همچنین اشاره می‌کند که بسیاری دکه‌ها برای کسب درآمد باید ساعات طولانی باز باشند که گاهی به 18 و درصورت داشتن مجوز به 24 ساعت هم می‌رسد و همین باعث می‌شود استخدام یک یا دو فروشنده هم لازم باشد. در موارد دیگر، به اجاره‌های 8 تا 10 میلیون تومانی هم می‌رسید. البته به گفته فروشندگان، این دکه‌ها پاخور خوبی دارند و فروش روزانه‌شان میلیونی است. همه این‌ها در حالی است که مالکان اصلی دکه‌ها تنها 200 تا 300 هزار تومان به شهرداری اجاره می‌دهند.
از مدت‌ها پیش بحث انحصارها، رانت‌ها، ابهام‌ها و نبود شفافیت کافی درباره مالکان دکه‌ها و کیوسک‌های مطبوعاتی مطرح بود. موضوعی که درنهایت باعث شد در دوره اخیر شورای شهر تهران، در سامانه شفافیت، لیستی ۷۳ صفحه‌ای شامل اطلاعات همه کیوسک‌های گل و مطبوعات با درجه و ناحیه شهری و البته مالکان آن‌ها منتشر شود. با این حال انتشار آگهی‌های میلیاردی فروش و اجاره این دکه‌ها نشان می‌دهد که تنها انتشار این اطلاعات کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند.

در روزهای گذشته، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران از لزوم اصلاح فرآیند واگذاری دکه‌های مطبوعاتی در جلسات آتی کمیته شفافیت خبر داده است. بهاره آروین در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه درمورد وضعیت واگذاری غرفه بازارهای روز و موقت و کیوسک‌های گل و مطبوعات از تیرماه سال جاری نشست‌های مشترکی با مسئولان شهرداری تهران برگزار شد، گفت: در این جلسات، شفافیت‌بخشی به وضعیت واگذاری کیوسک‌های گل و مطبوعات و اصلاح فرآیند واگذاری، در دستور کار قرار گرفت. وی با بیان اینکه در تیرماه تصمیم گرفته شد تا اطلاعات کلیه کیوسک‌های سطح شهر تهران از جمله مکان کیوسک‌ها، افرادی که هرکدام از این کیوسک‌ها به آن‌ها واگذار شده است و مبلغ اجاره‌ای که بابت واگذاری کیوسک به شهرداری پرداخت می‌شود، حداکثر تا پایان مردادماه انتشار عمومی یابد، گفت: با اینکه اطلاعات مالک و آدرس دکه و مبلغی که شهرداری دریافت می‌کند روی وب‌سایت شفافیت قرار گرفته اما هنوز مشخص نیست آیا شخصی که کیوسک به او واگذار شده، آن کیوسک را با قیمت بسیار بیشتری به شخص دیگری اجاره داده است یا خیر؟ آروین در واکنش به انتشار اخباری که درباره مبادله چند میلیونی و حتی میلیاردی دکه‌ها منتشر شد و سهم ناچیز شهرداری از این منبع پایدار گفت: بر مبنای مصوبات جلسه تیرماه کمیته شفافیت با شرکت ساماندهی مشاغل، مقرر شده بود این شرکت دستورالعمل جدید پیشنهادی برای واگذاری کیوسک‌ها و غرف روزبازارها در فرآیندی رقابتی را به شورای شهر ارسال کند که این فرآیند جدید با هدف حذف رانت و انحصارهای موجود در این حوزه و اصلاح فرآیند واگذاری دکه‌های گل و مطبوعات در جلسات آتی کمیته شفافیت و شهر هوشمند بررسی خواهد شد.
البته این اولین بار نیست که در شورای شهر موضوع دکه‌ها و کیوسک‌های گل و مطبوعات مطرح می‌شود. مسئله میزان اجاره دکه‌ها پیش‌تر نیز در شورای شهر مطرح شده، اما به نظر می‌رسد شرایط گوناگونی از جمله نبود یک چشم‌انداز دقیق از وضعیت این دکه‌ها باعث شده است که نتیجه مشخصی تا به حال حاصل نشود. حال با جمع‌آوری و انتشار اطلاعات مربوط به کیوسک‌های شهری و نیز بررسی‌های کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران این امید وجود دارد که وضعیت آن‌ها ساماندهی شود. البته این کار باید با ملاحظات ویژه‌ای از جمله تفاوت در محل و درآمد کیوسک‌ها انجام شود تا دکه‌داران کم‌درآمد در آتش پردرآمدها نسوزند!

حسین فکری، رئیس اتحادیه توزیع‌کنندگان و فروشندگان جرائد چندی پیش در واکنش به مبلغ ناچیز اجاره ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومانی مالکان این کیوسک‌ها به شهرداری به انتخاب گفته بود: مبلغ اجاره‌ای که به شهرداری داده می‌شود سالانه بر اساس الگوی تورم بانک مرکزی افزایش می‌یافت، ولی امسال شهرداری، مبالغ سنگین‌تری را درخواست کرد که همین امر باعث گلایه ما به شهرداری شد. وی با ابراز بی‌اطلاعی از اجاره‌بهای چند میلیونی برخی کیوسک‌های مطبوعاتی در سطح شهر تهران معتقد است که به دنبال اتفاقات اخیری که رخ داده، برخی دست‌هایی در کار است تا ماجرا را جور دیگری نشان دهند. او البته درباره تخلف صنفی و قانونی دکه‌داران مطبوعاتی در فروش سیگار می‌گوید: موضوع سیگار همچنان بین شهرداری و ما مورد مناقشه است و به نظر می‌رسد مسئولان شهرداری، خودشان هم به این نتیجه رسیده‌اند که با حذف فروش عرضه سیگار و تنقلات، مالکان این دکه‌ها دیگر درآمدی نخواهند داشت و حتی توان پرداخت همان ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان اجاره ماهیانه به شهرداری را هم ندارند.
در شرایطی که در بحث داغ ساماندهی دستفروشان شهری و مترو که از مسائل مهم شهری پایتخت در سال‌های اخیر است، از اختصاص دکه‌هایی به آن‌ها به عنوان یک راهکار یاد می‌شود، مخالفان این شیوه، از شکل‌گرفتن سرقفلی و ایجاد فضای فروش و اجاره فضاهای شهری به عنوان یکی از آسیب‌های احتمالی این راه‌حل یاد می‌کنند و از سرنوشت کیوسک‌های جرائد برای آن مثال می‌زنند. درنتیجه ساماندهی کیوسک‌های شهری می‌تواند بر سرنوشت راهکارهای اینچنین در حوزه‌های دیگر نیز اثر داشته باشد. باید منتظر ماند و دید عزم شورای شهر و مدیریت شهری تهران برای رسیدگی به این موضوع چقدر قوی خواهد بود و بررسی‌های‌شان چگونه نتیجه خواهد داد و البته باید راهکارهای نهایی را نیز به بوته نقد گذاشت تا میزان کارایی آن‌ها مشخص و از افراط و تفریط و اجحاف در حق برخی و لطف به عده‌ای دیگر جلوگیری شود.

ابتکار

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۴۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است

به گزارش خبرنگار مهر، عقیل گنخکی ظهر چهارشنبه در چهارمین نشست مجمع سلامت شهرستان دیر، اظهار داشت: موضوع پسماند یکی از اولویت‌های حوزه سلامت شهرستان دیر بوده و مهم‌ترین چالش پیش روی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها استان نبود عزم و اراده همگانی در بین ذینفعان مختلف برای حل مسئله پسماند است.

رئیس اندیشکده سلامت شهرستان دیر با تشریح چالش‌های پیش‌روی پیاده‌سازی مدیریت یکپارچه پسماند شهری و روستایی در شهرستان دیر، افزود: علی‌رغم وجود پیامدهای مخرب زیست محیطی و آلودگی‌های ناشی از مدیریت ناکارآمد پسماند در شهرداری‌ها و دهیاری‌های شهرستان اما این مسئله هنوز به عنوان دغدغه همگانی شناخته نمی‌شود و به عنوان اولویت اصلی سلامت و محیط زیست شهرستان مطرح نیست.

وی با طرح پیشنهاد مدیریت یکپارچه پسماند شهرستان ادامه داد: با توجه به مشکلات پیش روی مدیریت شهری و روستایی شهرستان در حل مسئله از جمله کمبود منابع مالی، نبود زیرساخت‌های لازم و … راه حل ایده‌آل برای پیاده‌سازی مدیریت یک پارچه پسماند شهری و روستایی شهرستان دیر انجام مطالعات طرح جامع پسماند و در ادامه اجرای این طرح براساس تجمیع پسماندهای تولید شده شهری و روستایی شهرستان در یک سایت متمرکز است.
رئیس اندیشکده سلامت شهرستان دیر با اشاره به مزایای اجرای طرح متمرکز پسماند، گفت: از جمله مهم‌ترین مزایای این طرح جذب اعتبارات ملی قابل توجه و کاهش هزینه‌های مربوط بر اساس میزان شراکت شهرداری‌ها و دهیاری‌های مختلف و همچنین توان بازخوانی تجارت مربوطه هر چه زودتر زمینه اجرایی شدن این طرح را در شهرستان دیر فراهم نمود.

وی در تشریح وضعیت فعلی پسماند شهرستان دیر، گفت: براساس نتایج آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن و افزایش جمعیت در سال‌های اخیر در حال حاضر سرانه تولید پسماند روزانه هر نفر در شهرستان دیر به طور میانگین ۹۰۰ گرم در روز است که جمعاً بیش از ۶۵ تن پسماند در روز از شهرها و روستاهای شهرستان دیر دفع می‌شود.

گنخکی اضافه کرد: متأسفانه به دلیل پیاده نشدن مدیریت یکپارچه پسماند تنها کمتر از ۵ درصد از این مقدار بازیافت می‌شود که عمدتاً توسط افراد دوره‌گرد و گروه‌های غیررسمی انجام می‌شود و بیش از ۶۵ تن از پسماند تولید شده در سایت‌های دفن زباله بدون هرگونه دفن بهداشتی رهاسازی و یا سوزانده می‌شوند.

وی تصریح کرد: ارزش ریالی پسماند قابل بازیافت در شهرستان دیر به صورت روزانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است که سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از این درآمد نه تنها صفر است بلکه این سازمان به صورت روزانه به ازای دفع هر کیلوگرم پسماند شهری و روستایی بیش از ۱۵ هزار ریال هزینه پرداخت می‌کند.

کد خبر 6087639

دیگر خبرها

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • گلایه اهالی بازارهای سیار از افزایش اجاره‌ها
  • رفع آب‌گرفتگی معابر در ۱۰ نقطه شهرکرد
  • حل مسئله پسماند شهرستان دیر نیازمند عزم همگانی است
  •  خودکفایی شهرداری شهرکرد با احداث گلخانه
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • فاز سوم بوستان خضر در قم احداث می‌شود
  • عملیات لکه‌گیری و ترمیم آسفالت معابر شهری بروجن
  • کشف ۸۰ خاور زباله از یک منزل در بجنورد
  • آغاز طرح جمع‌آوری زوائد بصری از سطح شهر بجنورد