Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@14:50:17 GMT

جای خالی جوایز ادبی در خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۵۳۵۷

جای خالی جوایز ادبی در خراسان جنوبی

 از آنجا که نویسندگان طلایه‌داران فرهنگ و تمدن هر استان و کشور هستند در خراسان جنوبی هم با توجه به اهمیت این موضوع هفته‌ای با عنوان هفته پژوهش در دانشگاه بیرجند برای تجلیل از تالیف و تحقیقات برتر دانشگاه برگزار می‌شود اما به طور خاص جایزه‌ای ویژه برای دیگر نویسندگان در استان وجود ندارد.

در حال حاضر ۱۰۰ نویسنده مطرح در خراسان جنوبی فعالیت دارند، نویسندگی یک استعداد است که پرداختن به جنبه‌های مختلف آن مانند تألیف و ترجمه توأمان، هنری به شمار می‌رود که نویسنده را شاید سریع‌تر از دیگران به کمال می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جان کلام نویسنده تمامی دانش و اطلاعاتی است که در تألیفات خود طی سال‌ها تلاش اندوخته است، همچنین برخی نویسندگان نیز هستند که تنها به اندوخته‌های خود اکتفا نمی‌کنند و دانش و تجربه دیگران را ترجمه کرده و آنها را به مخاطب ارایه می‌دهند.

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر جایزه خاص ویژه نویسندگان در استان نداریم که در آینده نزدیک جایزه ادبی پروفسور معتمدنژاد پدر علم ارتباطات نوین ایران به منظور تجلیل از نویسندگان و خبرنگاران در  خراسان جنوبی فعالیت می‌کند.

محمود رمضانی افزود: امسال اختتامیه جشنواره استانی کتاب خراسان جنوبی را داریم که سال قبل فراخوان آن داده شد و ۱۳۰ اثر به دبیرخانه واصل شد و پایان سال ۱۳۹۷ آثار را جمع آوری کرده و برای هیات داوران ارسال کردیم که سوم آذر ماه سال جاری، همزمان با افتتاح نمایشگاه کتاب از سه اثر برتر منتخب این جشنواره تجلیل می شود.

وی اظهار داشت: در روز افتتاح نمایشگاه کتاب، کتاب‌های نویسندگان خراسان جنوبی که حائر رتبه برتر شوند مورد تجلیل قرار می‌گیرند و جوایز آن برای نفر نخست سه میلیون تومان و برای نفر دوم ۲ میلیون و یک میلیون هم به نفر اول به عنوان جایزه اهدا می‌شود.

وی اضافه کرد: برای تشویق نویسندگان خراسان جنوبی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کتاب‌های آنها را خریداری می‌کند تا انگیزه بیشتری برای مولفان ایجاد شود.

عضو هیات علمی گروه آب دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند هم گفت: دانشگاه بیرجند از ۲۰ آذر ماه هر سال به مدت یک هفته برنامه‌ای برای تجلیل از نویسندگان و مولفان دارد و در این هفته آثار برتر نویسندگان دانشگاه مورد تجلیل قرار می‌گیرد.

عباس خاشعی افزود: این قبیل اقدامات برای تشویق نویسندگان مناسب است که باید در خراسان جنوبی تقویت شود.

وی اظهار داشت: آثارم برای مدت سه سال متمادی در هفته پژوهش دانشگاه حائز کسب رتبه شده است.

یک نویسنده خراسان جنوبی هم گفت: نویسندگان استان با مشکل چاپ مواجه‌اند و آثار خوبی در استان تولید شده اما به مرحله چاپ نمی رسد هرچند اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در حد بضاعت خود با نویسندگان در این خصوص همراهی کرده است اما دیگر دستگاه‌های مربوط هم باید به وظیفه خود عمل کنند.    

زینب رمضانی افزود: استانداری خراسان جنوبی، شهرداری‌ها و سایر دستگاه‌ها و نهادها می‌توانند بخشی از مشکل نویسندگان را با حمایت مالی رفع کنند، باید یکی از دستگاه‌ها قوی پای کار باشد و بخشی از آثار نویسندگان استان را خریداری کند.

وی اظهار داشت: در بسیاری از استان‌های کشور جوایزی را با عنوان مشاهیر آن استان برای تجلیل از نویسندگان در نظر می‌گیرند اما در خراسان جنوبی که چندین پدر علم دارد می‌توان از نام این بزرگان برای اختصاص جایزه به نویسندگان استفاده شود و به عنوان مثال جایزه پروفسور گنجی یا ابن‌حسام خوسفی برای تجلیل از نویسندگان در نظر گرفته شود.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیرجند خراسان جنوبی کتاب اهل قلم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۵۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام رضا نوری، ظهر سه‌شنبه در دیدار با جمعی از بانوان هنرمند خراسان شمالی که در سالن سوره حوزه هنری خراسان شمالی برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور مؤثر و پررنگ بانوان در عرصه‌های مختلف هنری، این امر را نقطه قوتی برای تقویت فرهنگ اسلامی دانست و گفت: فعالیت‌های بانوان توانمند استان مصداق جمله «آنهایی که رفتند کار حسینی کردند و آنهایی که ماندند کاری زینبی کردند» است.

وی عبور انقلاب از توطئه‌های بی‌شمار دشمنان را از برکات جنگ عنوان کرد و افزود: جنگ برای اهلش سخت نبود، رزمندگان با داشتن روحیه ایثار و رشادت توانستند روزهای سخت جنگ را تبدیل به فضایی روحانی و معنوی کنند که تحمل آن سهل و آسان شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی بیان کرد: زیبایی کار نویسندگان و تصویرسازان در خواندنی‌تر کردن سیره زندگی شهدا بسیار ارزشمند است که باید ادامه یابد تا از مهجور ماندن یاد شهدا جلوگیری شود.

حجت الاسلام رضا نوری نویسندگان و هنرمندان خراسان شمالی را به ورود در حوزه عفاف و حجاب، جبهه مقاومت و مباحث مربوط به جمعیت فراخواند و خاطر نشان کرد: نویسندگان می‌توانند با قلم فرسایی در این حوزه‌ها و خلق آثاری خواندنی در ترویج فرهنگ صحیح نقشی حیاتی داشته باشند.

وی با اشاره به کتاب «دا» یادآور شد: این کتاب روایتی جامع و کامل دارد و بیانگر زندگی خانوادگی، سقوط خرمشهر، مقاومت مردم و راوی اتفاقات و رویدادهای اشغال خرمشهر است. امروزه بسیار نیازمند این قبیل کتاب‌ها هستیم که بتوانیم فرهنگ جنگ و شهادت را نشر و به نسل بعد انتقال دهیم.

در این نشست ضمن معرفی هنرمندان تصویرساز، نویسنده، طراح و عکاس استان، نمونه‌ای از آثار آنها برای حضار نمایش داده شد. در ادامه نویسندگانی چون عفت نیستانی، مرضیه آق قلعه، عاطفه حسن پور، مائده گوهری و زهرا علیپور حضار را به شنیدن قسمت‌هایی از کتاب‌هایی که خود نگارش کرده بودند، مهمان کردند.

کد خبر 6080309

دیگر خبرها

  • برگزاری مسابقه ادبی تاسیمرغ در کشور
  • داوری ۲۱۰ اثر در جشنواره نیایش درختان
  • برگزاری جشنواره نیایش درختان در خراسان جنوبی
  • نمایشگاه کتاب فرصتی برای آشنایی با جامعه ادبی ایران و هند
  • حضور موثر بانوان در عرصه‌های هنری نقطه قوت تقویت فرهنگ اسلامی است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای این استان خالی است
  • مسی، هالند و جوکوویچ منتظر گرفتن جایزه از بولت!‏
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم
  • رد جایزه قلم آمریکا برای موضع ناکافی در قبال جنگ غزه