Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-18@00:19:36 GMT

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۶۶۷۶۸

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی هر دو عفونت آمیزشی هستند که می توانند روی پوست فرد تأثیر بگذارند. با این حال، هر ویروس ویژگی های مشخص دارد. عفونت ها به درمان های مختلفی احتیاج دارند و می توانند تأثیرات طولانی مدت در بدن داشته باشند.

HPV مخفف ویروس پاپیلومای انسانی است. ویروس تبخال ساده (HSV) باعث تبخال تناسلی می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین انواع مختلفی از هر یک از این ویروس ها وجود دارد. هر نوع باعث علائم مختلفی می شود و می توانند نقاط مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهند. هیچ درمانی برای زگیل تناسلی یا تبخال وجود ندارد.

در این مقاله ، ما به تمایزات بین HPV و تبخال، از جمله علائم و روشهای درمانی و پیشگیری آنها می پردازیم.

تفاوتهای اساسی بین زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

در زیر مهمترین تفاوت های بین این دو عفونت ویروسی را آورده ایم

زگیل تناسلی

چگونه پخش می شود؟ تماس پوست به پوست با فرد آلوده، از جمله رابطه جنسی واژن، مقعد یا دهان

علائم اصلی: زگیل تناسلی

تشخیص: غربالگری سرطان دهانه رحم

درمان: داروهای درمانی برای زگیل تناسلی، بررسیهای بهداشتی برای HPV پرخطر

تبخال تناسلی

چگونه پخش می شود؟ تماس با پوست یا بزاق فرد آلوده، از جمله رابطه جنسی واژن، مقعد یا دهان

علائم اصلی: زخم های اطراف دهان یا دستگاه تناسلی، علائم مانند آنفولانزا

تشخیص: بررسی علائم

درمان: دارو برای کوتاه کردن شیوع بیماری

تبخال تناسلی

انواع مختلف ویروس HPV و تبخال وجود دارد که می توانند علائم مختلفی داشته باشند.

دو گونه مختلف از ویروس تبخال وجود دارد:

HSV-1 به طور معمول باعث تبخال دهان می شود، که بر روی پوست اطراف دهان تأثیر می گذارد. گاهی اوقات می تواند روی پوست اطراف دستگاه تناسلی تأثیر بگذارد.

HSV-2 به طور معمول باعث تبخال دستگاه تناسلی می شود، که بر روی پوست اطراف دستگاه تناسلی و مقعد تأثیر می گذارد. گاهی اوقات می تواند روی پوست اطراف دهان تأثیر بگذارد.

در ایالات متحده، بیش از 1 از 6 نفر در سنین 14-49 سال مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی هستند، در حالی که حدود 50 درصد از بزرگسالان در این کشور به تبخال دهان مبتلا هستند.

فرد می تواند هر دو نوع تبخال را در طول رابطه جنسی دهانی منتقل کند. تبخال دهان می تواند از طریق بوسیدن گسترش یابد و بسیاری از افراد آن را از کودکان دریافت می کنند

هر دو نوع تبخال باعث ایجاد تاول های خارش بر روی پوست می شوند و این می توانند باعث ایجاد زخم های باز شود. هنگامی که تاول ها در دهان یا اطراف آن گسترش می یابند شوند، به عنوان زخم های قابل انتقال شناخته می شوند.

این زخم ها ممکن است به صورت خوشه ای و گروهی ظاهر شوند. پوست اطراف دهان ممکن است قرم، تراشیده یا تحریک شود. زخمها معمولاً بیشتر از چند هفته طول نمی کشند.

تبخال تناسلی می تواند محو شده و مجددا ظاهر شود. وقتی ظاهر می شوند، این اغلب شیوع بیماری نامیده می شود. اولین باری که فرد شیوع دارد، ممکن است علائم آنفولانزا نیز داشته باشد.

شیوع بیماری معمولاً با گذشت زمان دردناکتر می شود. با افزایش سن، شیوع آن کمتر رخ می دهد و برای دوره های کوتاه تر ادامه می یابد. بعضی از افراد به طور کلی جلوی آنها را می گیرند.

تاول های تبخال معمولاً مملو از مایعات هستند و می توانند دردناک باشند. آنها بر روی پوست به صورت گروهی ظاهر می شوند و ممکن است در اطراف این موارد ظاهر شوند:

واژن

داخل ران ها

مقعد

آلت تناسلی مرد

علائم اضافی مرتبط با تبخال دستگاه تناسلی عبارتند از:

خارش

درد اطراف دستگاه تناسلی

احساس سوزش هنگامی که یک فرد ادرار می کند

تبخال تناسلی معمولاً یک بیماری خطرناک نیست.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی شایع ترین عفونت مقاربتی در ایالات متحده است، که در حال حاضر 79 میلیون نفر مبتلا به آن هستند.

انواع مختلفی از HPV وجود دارد، و می توانند علائم متفاوتی ایجاد کنند. بیشتر انواع آن هیچ مشکلی جدی برای سلامتی ایجاد نمی کنند، اما برخی از آنها می توانند باعث سرطان شوند.

جامعه پزشکی انواع HPV 6 و 11 را انواع کم خطر می داند زیرا بعید است که آنها منجر به مشکلات جدی پزشکی شوند. با این وجود، 90 درصد از انواع آن باعث بروز زگیل می شوند.

زگیل های تناسلی می توانند روی موارد زیر ایجاد شوند:

آلت تناسلی مرد

اسکروتوم

مقعد

ولووا

واژن

دهانه رحم

این زگیل ها نرم، کم رنگ و گوشتی به نظر می رسند. آنها علائمی ایجاد نمی کنند و متخصصان پزشکی می توانند در صورت لزوم آنها را برطرف کنند.

انواع پر خطر HPV می توانند منجر به سرطان شوند و این انواع مسئول بیشتر موارد سرطان دهانه رحم هستند. برخی از انواع HPV همچنین باعث ایجاد سرطان دستگاه تناسلی، مقعد، دهان یا گلو می شوند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) توصیه می کنند که زنان در سنین 21 تا 65 سال در غربالگری سرطان دهانه رحم شرکت کنند، که همچنین به عنوان تست پاپ اسمیر شناخته می شوند. این غربالگری می تواند هرگونه تغییر HPV در سلول ها را تشخیص دهد.

چه کسانی در معرض خطر این دو عفونت قرار دارند

هر دو زگیل تناسلی و تبخال تناسلی می توانند از طریق تماس جنسی گسترش یابند.

هرکسی که از نظر جنسی فعال باشد، در معرض خطر ابتلا به HPV است مگر اینکه واکسن برای ویروس دریافت کرده باشند.

در صورت فعال بودن جنسی در تماس با پوست یا بزاق دیگران با ویروس، افراد در معرض خطر تبخال تناسلی قرار دارند.

افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف یا سرکوب شده می توانند خطر ابتلا به تبخال و HPV را افزایش دهند.

اگر شریک جنسی آنها مبتلا به ویروس نباشد، بعید است که فرد مبتلا به زگیل تناسلی شود

مهم است که به یاد داشته باشید که تبخال تناسلی و زگیل تناسلی همیشه باعث علائم نمی شوند. فقط آزمایشات می تواند نشان دهد که آیا فرد به عفونت مبتلا شده است یا خیر.

تشخیص

تست تبخال تناسلی معمولاً جزئی از معاینات معمول پزشکی نیست. اگر فردی علائم داشته باشد، می تواند از پزشک یا کلینیک سلامت جنسی درخواست آزمایش کند.

آزمایش برای هر نوع HPV امکان پذیر نیست. همچنین، این عفونت به حدی شایع است که آزمایش HPV جزئی از غربالگری روتین سلامت جنسی است. بررسی غربالگری دهانه رحم برای اشکال پر خطر HPV که می تواند باعث سرطان دهانه رحم شود را مشخص می کند.

برخی از مبتلایان به تبخال تناسلی یا HPV علائمی آنقدر خفیف دارند که ممکن است فرد از آنها آگاهی نداشته باشد.

یک متخصص پزشکی معمولاً تنها در صورت تشخیص علائم HPV یا تبخال قادر به تشخیص بیماری خواهد بود. پس از بررسی علائم، در صورت وجود، ممکن است آزمایش را تجویز کنند.

درمان

درمانی برای تبخال تناسلی یا HPV وجود ندارد. با این حال، درمان می تواند علائم و عوارض ویروس را برطرف کند.

درمان زگیل تناسلی:

اگر یک متخصص بهداشت و درمان بعد از انجام آزمایشات، تغییرات پیش سرطانی را تشخیص دهد، فرد تحت آزمایش های نظارت بیشتری قرار می گیرد

متخصص پزشکی می تواند زگیل فرد را برطرف کند، اگرچه به ندرت باعث ایجاد علائم می شوند و برداشتن آنها همیشه ضروری نیست

درمان تبخال تناسلی:

یک فرد می تواند برای کوتاه کردن شیوع بیماری، دارو مصرف کند

پوشیدن لباس گشاد می تواند به کاهش سوزش تاول ها کمک کند

تمیز و خشک کردن پوست به بهبود زخم ها کمک می کند

داروهای تسکین دهنده درد می توانند به علائم کمک کنند

اگر علامتی نداشته باشد یا علائم آن خفیف باشد ممکن است فرد به درمان نیاز نداشته باشد.

عوارض

برخی از انواع HPV می توانند باعث سرطان شوند، که اغلب مدتها بعد از عفونت اولیه ایجاد می شود. برخی از افراد با این گونه ویروس ها سرطان ایجاد نمی کنند.

غربالگری و آگاهی از علائم اولیه سرطان می تواند به اطمینان از درمان به موقع کمک کند.

در طی شیوع تبخال دستگاه تناسلی، فرد دارای تاول هایی روی پوست خود خواهد بود که به راحتی می تواند بترکد.

فردی که جرتحت پوستی روی دستگاه تناسلی دارد و یا در نزدیکی دستگاه تناسلی دارد، خطر بالای ابتلا به HIV از طرف شریک زندگی را دارد زیرا پوست دارای زخم باعث ورود ویروس به گردش خون می شود.

اگر فردی با ویروس HIV مطابق تجویز داروهای ضد ویروسی مصرف کند و بار ویروسی را به طور مداوم سرکوب کند، متخصصان پزشکی بر این باورند که هیچ گونه خطر انتقال جنسی ویروس به شریک HIV منفی وجود ندارد. تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

عوارض در دوران بارداری

یک زن باردار با اطمینان می تواند در غربالگری دهانه رحم برای HPV شرکت کند. در بعضی موارد، عفونت HPV می تواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود

تبخال دستگاه تناسلی می تواند برای زنان باردار عوارض شدید ایجاد کند. تبخال را می توان هنگام زایمان به کودک منتقل کرد. این می تواند یک عفونت جدی به نام تبخال نوزادان ایجاد کند.

اگر یک زن در بارداری مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی باشد، پزشک ممکن است داروهای ضد تبخال را تا پایان زایمان تجویز کند.

اگر علائم تبخال دستگاه تناسلی نزدیک به زمان زایمان وجود داشته باشد، پزشک معمولاً سزارین را توصیه می کند.

پیشگیری

واکسن HPV از ابتلا به برخی ویروسهای پاپیلومای انسانی جلوگیری می کند.

فرد می تواند با استفاده از کاندوم یا سد دندانی در طی هر برخورد جنس ، از جمله رابطه جنسی دهانی، خطر انتقال HPV و تبخال را تا حد زیادی کاهش دهد.

با این حال، این ویروس ها می توانند بر روی پوست اطراف دستگاه تناسلی زندگی کنند، بنابراین حتی در صورت استفاده از محافظ، می توان HPV یا تبخال را دریافت کرد.

تبخال دهان از طریق تماس با بزاق سرایت می کند. این می تواند ناشی از تماس دهان به دهان باشد، مانند هنگام بوسیدن. این ویروس نمی تواند در خارج از بدن زندگی کند، بنابراین فرد نمی تواند آن را از اشیاء مانند تختخواب یا صندلی توالت دریافت کند.

فرد مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی می تواند برای جلوگیری از انتقال آن به شریک جنسی اقداماتی انجام دهد. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

هر روز داروهای ضد تبخال مصرف کنید

جلوگیری از تماس جنسی در هنگام شیوع بیماری

از لمس کردن زخم ها خودداری کنید، زیرا این می تواند ویروس را به سایر قسمت های بدن سرایت کند.

هیچ واکسنی برای تبخال وجود ندارد، اما واکسیناسیون HPV وجود دارد. CDC توصیه می کند کودکان 11 و 12 ساله برای HPV واکسینه شوند. در صورت عدم دریافت واکسن در کودکان، این واکسن برای بزرگسالان تا 27 سالگی نیز موجود است.

نتیجه گیری

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی ویژگی های مشابهی دارند، اما درک تفاوت های آنها مهم است. تبخال می تواند باعث تحریک و ناراحتی بیشتر شود، اما HPV اغلب تأثیر جدی تری در سلامت طولانی مدت دارد.

درمانی برای تبخال یا HPV وجود ندارد، اما فرد می تواند برای جلوگیری از علائم و انتقال آن اقداماتی انجام دهد. واکسیناسیون HPV موثرترین روش پیشگیری از این ویروس است.

استفاده از کاندوم و سدهای دندانی می تواند خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی را کاهش دهد.

توجه: تمام مطالب ارائه شده در وبسایت اینفوسلامت، تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی داشته و توصیه پزشکی-تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.


 منبع: medicalnewstoday

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: زگیل تناسلی تبخال تناسلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۶۶۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن از آتش تفاوت بین کپسول آتش نشانی co2 و کپسول پوری را فاش کرد !

کپسول آتش نشانی یکی از مهم‌ترین ابزارها هنگام آتش سوزی است، وجود این ابزار و انتخاب درست و صحیح آن و همچنین روش صحیح استفاده از آن باعث می‌شود تا به خوبی بتوانید در هنگام آتش سوزی آتش را مهار کنید و از صدمات جانی و مالی که آتش می‌تواند به شما وارد کند جلوگیری نمایید.

همانطور که گفتیم انتخاب درست کپسول آتش‌نشانی می‌تواند تاثیر بسزایی بر عملکرد آن داشته باشد زیرا از هر کپسول آتش نشانی برای یک نوع آتش سوزی استفاده می‌شود ایمن از آتش بیان دارد که در این بین کپسول آتش نشانی پودری و کپسول آتش‌نشانی co2 دو مورد از پرکاربردترین خاموش کننده‌های آتش می‌باشد که به علت شباهت زیادی که به یکدیگر دارند بعضاً استفاده نادرستی از آنها می‌شود لذا ایمن از آتش قصد دارد به بیان تفاوت‌های این دو کپسول بپردازد تا بتوانید به خوبی در مواقع لزوم از هر یک از آنها استفاده کنید

کپسول آتش نشانی پودری و کاربرد آن

کپسول آتش نشانی پودر یکی از پرکاربردترین خاموش کننده‌های آتش می‌باشد زیرا طیف وسیعی از انواع آتش سوزی‌ها را می‌توان با این کپسول آتش نشانی خاموش کرد شیوه کار این کپسول بدین صورت است که یک سد بین سوخت و منبع اکسیژن ایجاد می‌کند و از این روش باعث خفگی آتش و جلوگیری از گسترش آتش‌سوزی می‌گردد. کپسول آتش نشانی پودری با این مکانیسم خاموش کردن آتش توانسته است بسیاری از آتش سوزی‌ها را مهار کند از جمله آتش‌سوزی‌هایی که با این کپسول قابل مهار کردن است

آتش سوزی‌های ناشی از اشتعال مایعاتی همچون بنزین تینر و رنگ می‌باشد در واقع از این کپسول آتش نشانی برای مهار آتش سوزی‌های ناشی از مایعات قابل اشتعال استفاده می‌گردد یکی دیگر از مواردی که کپسول آتش‌نشانی پودری می‌تواند به خوبی آن را مهار کند آتش سوزی ناشی از اشتعال گازهای مایع می‌باشد این کپسول می‌تواند به خوبی آتش‌سوزی‌های ناشی از اشتعال تجهیزات الکتریکی را مهار کند و همین مورد باعث شده تا این کپسول با کپسول آتش نشانی co2 شباهت بسیار زیادی پیدا کند اما تفاوتی در نوع عملکرد آن در هنگام مواجهه با آتش سوزی که منشا آن مواد الکتریکی است وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد جلوگیری از اشتعال مواد جامد همچون الیاف پارچه‌ها چوب و فرآورده‌های آن و همچنین کاغذ یکی از کاربردهای بسیار مهم کپسول آتش نشانی پودری می‌باشد کارشناسان ایمن از آتش تاکید دارند که استفاده از کپسول آتش نشانی پودری با همه کاربردهایی که دارد در مکان‌های سربسته همانند مکان‌های مسکونی ممنوع می‌باشد زیرا ممکن است جان افراد را به خطر بیندازد و باعث خفگی گردد کپسول آتش نشانی co2 و کاربرد های آن

کپسول آتش نشانی co۲ که به کپسول کربن دی اکسید یا کپسول برق معروف است یکی دیگر از کپسول‌های پرکاربرد در خاموش کردن آتش می‌باشد نحوه کار این کپسول بدین صورت است که ماده خاموش کننده آن که کربن دی اکسید است با اکسیژن ترکیب شده و باعث نرسیدن اکسیژن به سوخت و در نتیجه مهار آتش سوزی می‌گردد در ادامه به موارد کاربرد کپسول آتش نشانی co۲ اشاره خواهیم کرد

همانطور که از اسمش پیداست از این کپسول برای مهار آتش‌سوزی‌های الکتریکی استفاده می‌شود و تفاوت آن با کپسول آتش نشانی پودری در این است که آتش‌سوزی‌هایی که ناشی از تجهیزات الکتریکی بیش از 1000 ولت باشد باید از کپسول آتش‌ سوزی co2 برای مهار آن استفاده کرد یکی دیگر از موارد استفاده از کپسول آتش نشانی co2 برای مقابله با آتش‌سوزی‌های ناشی از موادی همچون نفت تینر و رنگ می‌باشد کارشناسان ایمن از آتش بیان دارند که از کپسول آتش نشانی کربن دی اکسید می‌توان در فضاهای بسته ساختمان فضاهای اداری و همچنین وسایل نقلیه و آشپزخانه استفاده نمود همچنین باید به این نکته توجه داشته باشید که هنگام استفاده از این کپسول هیچگاه ماده خاموش کننده آتش را به سمت یک فرد نگیرید زیرا ترکیب گاز کربن دی اکسید و اکسیژن باعث ایجاد مونوکسید کربن می‌شود که یک ماده سمی و خطرناک است

فرق بین کپسول آتش نشانی پودری و co2

حال که با هر یک از این خاموش کننده‌های آتش آشنا شدید می‌توانید بهتر تفاوت بین این دو کپسول را درک کنید در ادامه به تعدادی از این تفاوت‌ها اشاره خواهیم کرد

از کپسول آتش‌نشانی پودری در فضاهای سربسته نمی‌توان استفاده کرد در صورتی که کپسول آتش نشانی co2 منعی برای استفاده در فضاهای سربسته ندارد اگر آتش سوزی الکتریکی شما بالای 1000 ولت باشد کپسول آتش نشانی پودری کاربردی ندارد و باید از کپسول آتش نشانی co2 استفاده کنید کاربرد استفاده از کپسول آتش‌نشانی پودری بسیار فراتر از کپسول آتش نشانی co2 می‌باشد و با این خاموش کننده آتش می‌توان آتش‌سوزی‌های بیشتری را مهار کرد در نهایت ایمن از آتش اذعان دارد که شناخت کافی از کپسول‌های آتش نشانی می‌تواند در مهار درست آتش سوزی به شما کمک شایانی کند شما اگر خاموش کننده‌های آتش مختلف را به خوبی نشناسید و در به کارگیری آنها اشتباه کنید نه تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه ممکن است آسیب بیشتری نیز وارد کند کد خبر 744724

دیگر خبرها

  • تفاوت قد عجیب این زوج در گینس ثبت شد
  • مهم ترین تفاوت گوشی ردمی 12 و ردمی 13
  • دو میم کوین محبوب شیبا اینو و دوج کوین؛ بررسی تفاوت های آنها
  • زنان مریخی مردان ونوسی یا یک تفاوت‌ شخصیتی ساده؟!
  • تفاوت ورق‌های st۳۷ و st۵۲
  • تفاوت های کنکور در ایران و افغانستان      
  • تایتل: تفاوت ورق‌های st۳۷ و st۵۲
  • تفاوت اف ۲۲ و جنگنده جی ۲۰ چیست؟
  • تفاوت راپید و روان‌نویس
  • ایمن از آتش تفاوت بین کپسول آتش نشانی co2 و کپسول پوری را فاش کرد !