Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@05:12:31 GMT

خطرات کبد چرب

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۷۰۱۳۹

خطرات کبد چرب

کبد چرب بیماری بسیار خطرناکی است که اثرات سوئی روی بدن دارد. کبد چرب در آمریکا حدود 17 میلیون نفر و 20 درصد کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد که در اکثر موارد در اثر عادات غذایی نادرست ایجاد می شود. به طور مثال فواگراس نوعی غذای لوکس فرانسوی است که از جگر چرب غاز و یا اردک تهیه می شود و مقدار زیادی نشاسته، ذرت و شکر به عنوان غذا به حیوانات داده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین اگر قند و نشاسته می خورید، اساسا با کبد خود همین کار را انجام می دهید. کبد چرب به معنای واقعی کلمه همین معنی را دارد که کبد شما با چربی پر می شود و مسیر برای بیماری مزمن و التهاب هموار می شود.

تاثیر شکر در ابتلا به کبد چرب

تحقیقات نشان می دهد که کربوهیدرات (و نه چربی) باعث تولید چربی بیشتر در شکم و کبد شما می شود.

شکر جریان تولید چربی در کبد شما را عوض می کند و یک فرآیند داخلی ایجاد می کند که پاسخ طبیعی بدن شما به شکر است.

فروکتوز یا شهد میوه، نوعی شکر مضر است که به طور مستقیم به کبد شما هدایت می شود، در واقع باعث افزایش چربی می شود. این نشان می دهد که چرا قند، به ویژه فروکتوز، عامل اصلی بیماری کبد و علت اصلی پیوند کبد می شود.

شکر در واقع باعث عواقب بدی مانند التهاب، مقاومت به انسولین، و دیابت می شود به این معنی که چربی را در کبد و اندام های بدن شما از جمله شکم ذخیره می کند.

شکر و نشاسته اضافی باعث مشکلات جدی تر می شود از جمله تری گلیسیرید بالا، HDL کم (کلسترول خوب) و مقادیر زیادی LDL (کلسترول خطرناک که باعث حملات قلبی می شوند). کبد چرب همچنین خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد.

از خوردن آرد سفید و مواد نشاسته ای پرهیز کنید

این مواد سطح قند خون شما را افزایش می دهند، و با التهاب کبد شما و بالا بردن تری گلیسیرید، باعث افزایش خطر کبد چرب می شوند.

مهم ترین عامل در ابتلا به کبد چرب

متأسفانه اکثر مردم نمیدانند که کبد چرب دارند. امروزه ما حتی پسران 12 ساله ای با کبد چرب را می بینیم؛ زیرا آنها سال ها نوشابه خورده تا جایی که نیاز به پیوند کبدی دارند. فروکتوز، شیرین کننده اولیه در نوشابه ها، یک عامل کلیدی در افزایش میزان بیماری کبد چرب است. ما هر روزه در حال تغذیه فروکتوز و مواد سمی دیگر هستیم. که این موارد در نهایت منجر به  فشار خون بالا، دیابت، بیماری قلبی و کلسترول و چربی خون غیر طبیعی می شود و در موارد پیشرفته تر منجر به پیوند کبدی می شود. البته در مراحل اولیه پزشکان داروهای متعددی را برای کنترل آن تجویز می کنند.

پیشگیری از رژیم غذایی پر چرب

رژیم غذایی پرچرب تولید چربی در کبد شما را از بین خواهد برد. بر خلاف کربوهیدرات و پروتئین، رژیم غذایی پر چرب در لوزالمعده شما منجر به ترشح انسولین نمی شود. بدن شما ترجیح می دهد به جای ذخیره چربی ها آن ها را بسوزاند، مگر اینکه آن را با کربوهیدرات ترکیب کنید. هنگامی که چربی های مناسب را می خورید، متابولیسم خود را افزایش می دهید، باعث سوزاندن چربی و کاهش گرسنگی می شوید.

یکی از چربی های خوب تری گلیسیرید متوسط است که در روغن نارگیل به وفور یافت می شود. برای پیشگیری از کبد چرب شما باید کربوهیدرات های فرآوری شده را کاهش دهید و میزان مصرف چربی های سالم را افزایش دهید که در غذاهایی مانند گوشت گاو و روغن نارگیل یافت می شود. خوشبختانه رژیم های غذایی جدید مصرف شکر را محدود می کند با این حال آن ها به تنهایی در پیشگیری از کبد چرب موثر نیستند. این رژیم ها باید حاوی نواع دانه ها و مغز ها بوده تا موجب شکسته شدن مولکول های شکر در بدن شوند. التهاب کبد شما زمانی برطرف خواهد شد که مجموعه ای از کربوهیدرات کم، فیبر بالا ، امگا 3 و رژیم غذایی غنی از اسید های چرب داشته باشید.

تشخیص کبد چرب

تشخیص کبد چرب به این گونه است که اگر هر روزه مقدار زیادی شکر به همراه آرد مصرف می کنید و چربی دور شکم دارید یا اگر میل زیاد به خوردن کربوهیدرات دارید به احتمال زیاد دچار کبد چرب شده اید. برای رفع کبد چرب و جلوگیری از عواقب بدخیم آن، باید ریشه این مشکلات را بیابید.

انواع آزمایش کبد چرب

آزمایش خون و سونوگرافی می تواند هر دو کبد چرب را تشخیص دهد. اگر آزمایش خون شما غیر عادی باشد، باید آن را به طور جدی بپذیرید. حتی اگر آزمون شما عادی شود، فکر نکنید که از کبد چرب جان سالم به در برده اید. تست عملکرد کبد همیشه کبد چرب را تشخیص نمی دهد. سونوگرافی برای تشخیص آن دقیق تر است.

خوشبختانه می توانید راه های ساده ای را برای مقابله با کبد چرب و یا پیشگیری از آن استفاده کنید ترکیب رژیم غذایی سالم با ورزش و خوردن مکمل های مورد نیاز بدن کمک زیادی در پیشگیری از کبد چرب می کند.

از خوردن روغن ذرت اجتناب کنید

حتی زمانی که آن را در غذاهای سالم مانند سس سالاد نیز استفاده می کنید برای شما ضرر بسیار دارد و نباید آن را بخورید. برای درک بهتر، به طور مثال سس گوجه فرنگی تجاری که انواع مختلف آن در بازار وجود دارد شکر آن از یک بیسکوییت به مراتب بیشتر است.

چربی های سالم را به رژیم غذایی خود اضافه کنید

برای بهبودی بدن، چیزهای بد را حذف کنید و چیزهای خوب را اضافه کنید. شامل غذاهای مفید برای کبد مانند میوه های کم قند، سبزیجات، آجیل، دانه ها، پروتئین حیوانی مانند مرغ و ماهی و چربی های خوب و سالم مانند روغن زیتون، روغن نارگیل آوکادو، کره بادام زمینی و روغن ماهی. یک راه عالی برای مقابله با آسیب شکر، این است که مقدار زیادی از این چربی های سالم را بخورید. شما می توانید یک برنامه 21 روزه قدرتمند برای دستیابی به این چربی های سالم دریافت کنید.

متابولیسم خود را با ورزش کردن افزایش دهید

ورزش منظم و روزانه مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد و خطر کبد چرب را کاهش می دهد. با ورزش های ساده مانند راه رفتن و پیاده روی به مدت 30 دقیقه شروع کنید.

مکمل های مناسب مصرف کنید

مصرف مکمل های مناسب م توانند بدن شما را به تعادل رسانده و بهبود ببخشند. از مکمل هایی که باعث تقویت آنتی اکسیدان ها می شود استفاده کنید تا کبد شما را التیام بخشیده و سبب جوانسازی آن بشود.

سایر مواد مغذی موجود در کبد عبارتند از: ویتامین B و منیزیم. شما می توانید این و دیگر مکمل های کافی را در تمام داروخانه ها پیدا کنید.

از غذاهایی که باعث سم زدایی می شوند مصرف کنید

خوردن غذاهایی از خانواده کلم ها مانند کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم برگ، کلم پیچ، منداب، کولارد سبز (نوعی کلم) و شاهی آبی، می توانند به التیام و پاکسازی کبد کمک زیادی کند.

 سیر و پیاز نیز غذاهای غنی از گوگرد هستند که به سم زدایی بدن کمک می کنند.

مصرف پروتئین را بالا ببرید

مصرف پروتئین به خصوص در وعده صبحانه یک عامل اساسی در توازن قند خون و انسولین است. کبد باید به طور مرتب پاکسازی شود و به این منظور مصرف تخم مرغ آب پز، انواع دانه ها و مرغ و ماهی به اندازه یک کف دست توصیه می شود.

برای جلوگیری از نابودی توسط مواد شیمیایی موجود در محیط، کبد سالم نیاز دارید. یک کبد سالم بدان معنی است که بدن شما سالم باقی بماند، بیمار نشوید و مقدار زیادی از انرژی خود را حفظ کنید.

منبع: فرارو

کلیدواژه: کبد چرب بیماری رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۰۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

مصرف خوراکی‌های سنگین در شب علاوه بر بروز چاقی و اضافه وزن، سبب ایجاد ناراحتی‌های معده از جمله ریفلاکس می‌شود. ریفلاکس معده هنگامی رخ می‌دهد که که اسید معده به گلو بر می‌گردد و باعث بروز سوزش در آن می‌شود. برای جلوگیری از تمام این مشکلات، بهتر است حداقل دو یا سه ساعت قبل از خواب، یک شام سبک بخورید.

چند نمونه از غذایی‌هایی که نباید در طول شب مصرف کنید:

پیتزا

پیتزا علی‌رغم محبوبیتی که دارد، اصلاً جزء غذا‌های سبک نیست و حتی هضم آن در روز هم مشکل است، چه برسد به شب که به طور کلی سرعت پردازش دستگاه گوارش کندتر است.

این ماده غذایی سرشار از چربی است و معمولا از موادی با شاخص اسیدیته بالا تشکیل شده که موجب بروز ناراحتی در دستگاه گوارش می‌شوند.

شیرینی

مصرف شیرینی نه‌تن‌ها سطح قند خون را بالا می‌برد، بلکه ممکن است کابوس‌های شبانه را نیز افزایش دهد. ثابت شده است که چربی‌ها و قند‌ها تأثیر مستقیمی بر امواج مغزی دارند و باعث کابوس دیدن در خواب می‌شوند. بنابراین، برای داشتن یک خواب آرام، بهتر است شب‌ها از خوردن شیرینی پرهیز کنید.

نوشابه

مصرف نوشابه در هیچ‌ساعتی از شبانه‌روز توصیه نمی‌شود، اما در صورتی که به نوشیدن آن علاقه‌مند هستید، در طول شب این کار را نکنید. نوشابه متشکل از مقادیر زیادی قند و مواد مضر است که اسیدیته بدن را افزایش می‌دهد.

پنیر

تمام مواد غذایی که حاوی پنیر هستند، در صورت امکان باید در ساعات ابتدایی روز مصرف شوند. حجم زیاد چربی پنیر مانع از هضم و تحریک تولید اسید معده می‌شود. مصرف شبانه همبرگر، لازانیا و دیگر غذا‌هایی که حاوی پنیر هستند باعث اختلال در خواب می‌شوند.

شکلات

شکلات تلخ منبع غنی آنتی‌اکسیدان است و مصرف آن برای حفظ سلامت مغز و حافظه (در مقدار کم) توصیه می‌شود. با این حال، خوردن آن پیش از خواب خوب نیست، زیرا بدن در طول شب به مدت چندین ساعت در حالت استراحت باقی می‌ماند و اینگونه کالری شکلات به صورت چربی در بدن انباشته می‌شود.

از طرفی باید توجه داشته باشید که شکلات، به ویژه شکلات تلخ، حاوی مقادیر بالایی کافئین و دیگر محرک‌ها است و قادر است مغز را برای مدت بیشتری نسبت به حالت عادی، بیدار نگه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • این اسید لاغرتان می‌کند
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌ ناشی از سیل را کاهش داد
  • آمادگی استان برای مواجهه با خطرات احتمالی، خسارات‌های ناشی از سیل را کاهش داد
  • اگر مراقب خودتان باشید، فرزند سالم‌تری خواهید داشت/ خطرات استرس مادر بر جنین
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • خطرات ناگفته درباره دستمال توالت
  • رژیم غذایی DASH در کاهش خطرات پس از درمان سرطان سینه موثر است
  • فواید خوردن کره برای بدن
  • خطرات از دست دادن آب بدن؛ چگونگی تأمین