Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید نبی تهیه کننده و کارگردان مجموعه مستند «ایل من» در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: مجموعه مستند «ایل من» به قصه زندگی کارآفرینان برتر عشایری در کشور پرداخته است که با شیوه‌های نوین تجارت به تولید ثروت در کشور رسیده‌اند.

نبی ادامه داد: وقتی صحبت از عشایر می‌شود همیشه شغل دامداری وکوچ به ذهن می‌رسد، اما کمتر کسی است که نام عشایر ایران را با بوم‌گردی، گردشگری پایدار و اکوتوریسم که به رونق اقتصادی این بخش کمک بزرگی کرده و هم باعث حفظ سنت و آداب و رسوم شده ، آن هم در حوزه بین الملل شنیده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اشاره کرد: در مجموعه «ایل من» این ایده پردازش می‌شود که شیوه‌های نوین و جدید کسب و کار و کارآفرینی با محوریت گردشگری امروزه در زندگی عشایر سیاه چادرنشین دامدار می‌تواند خلق ثروت کرده و کمک به حفظ سنت‌های اصیل ایرانی کند.

نبی گفت:امروز سطح تحصیلات، نگاه توسعه محور و یادگاری زبان‌های مختلف ملیت‌های مختلف در عشایر چادر نشین سیر صعودی داشته و ترکیب این موضوع با صمیمیت رفتاری، مهمان نوازی عشایر که بسیار نیز عمیق است به همراه بکر بودن محل زیست آن‌ها در کنار استفاده از تکنولوژی‌های روز شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها توانسته از سراسر دنیا توریست به مناطق عشایری سوق دهد و عرض آوری گسترده‌ای داشته باشد.

وی بیان کرد: توریست خارجی دوست دارد زندگی عشایری را تجربه کند، لباس سرشار از رنگ‌های عشایری را بپوشد، غذای عشایر را میل کند و در همان سیاه چادر‌ها در کنار طبیعت بکر، شب را صبح کند و این همان دیپلماسی فرهنگی است که عشایر به صورت خواسته و ناخواسته عرضه می‌کنند.

سعید نبی اشاره کرد: این مجموعه مستند را که با پیشنهاد مدیر شبکه مستند تهیه کردیم  به سلیم غفوری مدیر شبکه مستند سیما تقدیم می‌کنم که این ایده را برای این مجموعه در حوزه کارآفرینی عشایر دنبال می‌کرد.

نبی عنوان کرد:تولید این مجموعه در شبکه مستند سیما از سال ۹۵ آغاز شده و فاز اول آن در ۶ قسمت از امشب حوالی ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.

این کارگردان پیرامون قسمت‌های این مستند توضیح داد: قسمت اول این مجموعه بی بی گلنار نام دارد که قصه زندگی زن بی سواد بختیاری است و توانسته برای ۱۴۰۰ نفر به صورت مستقیم کار ایجاد کند.

وی افزود:قسمت دوم این مجموعه داستان زندگی معصومه ذوالفقاری زن عشایری است که جایزه یونسکو را در خلق ثروت از سفره کردی‌های عشایری بدست آورده، قسمت سوم این مجموعه اشاره به کارآفرینی رحیم بازیار و زن و مرد آلمانی توریستی که زندگی عشایری عرب خمسه را تجربه می‌کنند.

نبی خاطر نشان کرد: درباره قسمت‌های دیگر بعدا اطلاع رسانی خواهد شد.

گفتنی است کارگردانی این مجموعه را سعید نبی و بابک بهداد و نویسندگی آن را مریم خدیوی بروجنی انجام داده است. همچنین این مجموعه توسط مهران فرد پور فیلمبرداری، عباس زالی صدابرداری و داریوش اطهاری تدوین و رضا محمد کاظمی کارشناسی کارآفرینی شده است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مستند صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۰۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روابط عمومی سازمان امور عشایر ایران، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: براساس ‌گزارش پلیس‌راهور، چادرهای عشایر در نوروز، نقش مهمی در رفع خستگی مردم و کاهش تصادفات جاده‌ای داشته‌اند.   سیدعزت‌لله ضرغامی افزود:  ۷۶۴ چادر عشایری با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی در نوروز امسال برپا شد که ۳۰درصد افزایش داشته و این از سیاست‌های جدید وزارتخانه است. به گفته وی، خوزستان و کهگیلویه‌و‌بویراحمد و فارس بیشترین چادرهای عشایر را راه‌اندازی و مردم از آنها استفاده کردند. وی با تاکید بر اینکه چادرهای عشایر هم سوغات و خوراکی های سنتی و بومی عرضه می‌کنند و هم فعالیت‌های شاد و موسیقی و فرهنگ ناملموس را تقویت می‌کنند، یادآور شد:  مردم در چادرهای عشایر استراحت می‌کنند و از موسیقی و سایر سرگرمی‌ها استفاده می‌کنند که در کاهش تصادفات جاده‌ای بسیار موثر است. گفتنی است : در مبادی شهر و استانهای کشور، سیاه چادرهایی برای ارائه خدمات و عرضه و فروش محصولات تولیدی عشایر به مسافران نوروزی راه اندازی شده بود و در سیاه چادرها ، عشایر  با اجرای برنامه‌های مختلف ، به مسافران نوروزی خدمات ارائه کردند.

دیگر خبرها

  • بیمه رایگان برای مادران روستایی و عشایر
  • ضرورت رفع مشکلات عشایر خوزستان در فصل کوچ
  • آغاز کوچ ۱۱ هزار خانوار عشایری در لرستان
  • مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان
  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • آغاز پخش فصل دوم برنامه «پا به ماه» از شبکه دو سیما
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر
  • ثبت نام رایگان بیمه روستایی ویژه مادران دارای سه فرزند
  • کارآفرین اردبیلی مهمان برنامه «کار خونه»
  • فصل دوم مستند «پا به ماه» از شبکه دو سیما