Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@11:42:27 GMT

کیسه‌های پلاستیکی، بلای جان طلای سفید خراسان شمالی

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۷۲۰۲۰

کیسه‌های پلاستیکی، بلای جان طلای سفید خراسان شمالی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز یکشنبه با انتقاد از این وضعیت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استفاده از کیسه های پلاستیکی برای جا به جایی پنبه را آسیبی برای این صنعت خواند و اظهار داشت: متاسفانه، پنبه کاران استان به هنگام برداشت محصول، از کیسه های پلاستیکی استفاده کرده و در کیسه ها را نیز با نخ نایلونی می دوزند که این امر سبب ایجاد ناخالصی در تولید محلوج ها می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدجواد تشکری افزود: الیاف پلاستیکی کیسه به هنگام تحویل پنبه به کارخانه های پنبه پاک کنی،  وارد محلوج ها شده و به عنوان ناخالصی سبب کاهش کیفیت آن می شود.

وی اضافه کرد: کاهش کیفیت محلوج ها سبب می شود تا کارخانه های ریسندگی اقبال خوبی به خرید آن نداشته باشند زیرا الیاف پلاستیکی، در هنگام بافت وارد بافت پارچه می شود، اما رنگ نمی پذیرد و این امر سبب انتقاد واحدهای نساجی شده است.  

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در چند سال اخیر همواره تلاش کرده ایم تا استفاده از کیسه های پلاستیکی در فصل برداشت پنبه به حداقل برسد اما کشاورزان همچنان از این کیسه ها استفاده می کنند.

تشکری خاطرنشان کرد: در وهله نخست، کارخانه های پنبه پاک کنی باید کیسه های گونی را میان پنبه کاران توزیع کنند تا در جمع آوری محصول، از آن استفاده شود که البته این اقدام توسط برخی کارخانه ها انجام می شود.  

وی گفت: ناخالصی موجود در محلوج های پنبه سبب شده بود تا برخی کارخانه های ریسندگی تمایلی به خرید محلوج های داخل استان نداشته باشند و از محلوج های وارداتی استفاده کنند اما از سال گذشته، با افزایش قیمت ارز که بر واردات محلوج تاثیر گذاشت، کارخانه های ریسندگی از محلوج های تولید کارخانه های داخلی نیز استفاده می کنند.

تشکری اظهار داشت: امسال هفت هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای استان زیر کشت پنبه رفته بود اما سیل و بارندگی های بهار امسال سبب شد تا تنها ۶ هزار و ۹۵۰ هکتار از این سطح به مرحله برداشت برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پیش بینی می شود امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰ تن وش پنبه از کشتزارهای استان برداشت شود.

بر اساس این گزارش،  اکنون هر کیلوگرم وش پنبه در بازار ۷۰ هزار ریال خریداری می شود و قیمت خرید تضمینی آن ۳۱ هزار و ۹۶۰ ریال است که بر این اساس پنبه کاران از عرضه آن به دولت استقبال نکرده اند.

بیشترین پنبه‌زارهای خراسان شمالی در شهرستان مانه و سملقان است.

در خراسان شمالی یک واحد ریسندگی و ۶ واحد پنبه پاک کنی وجود دارد.  

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برداشت محصول کشاورزی پنبه خراسان شمالی آسیب ها مانه وسملقان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۲۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از این حیوان فقط دو نمونه در جهان باقی مانده

پژوهشگران می‌گویند در حالی که تنها دو نمونه ماده از کرگدن‌های سفید شمالی باقی مانده‌اند، سلول‌های پوست منجمد شده آن‌ها می‌تواند این گونه در خطر انقراض را نجات دهد.

به گزارش ایسنا، آیا تبدیل پوست یخ زده کرگدن سفید شمالی به سلول‌های اسپرم و تخمک می‌تواند این حیوان را به حیات وحش بازگرداند؟

دانشمندان می‌گویند مواد ژنتیکی کافی را برای بازیابی کرگدن سفید شمالی در اختیار دارند، اما این بدان معنا نیست که انجام این کار، آسان خواهد بود.

گفتنی است که فقط دو کرگدن سفید شمالی روی کره زمین باقی مانده‌اند که هر دوی آن‌ها ماده و یک مادر و دختر به نام ناجین و دخترش فاتو هستند و آخرین کرگدن سفید شمالی نر به نام سودان در سال ۲۰۱۸ درگذشت.

احیای یک گونه

پژوهشگران در «اتحاد حیات وحش باغ وحش سن دیگو در کالیفرنیا» سلول‌های پوست استخراج و منجمد شده از ۱۲ کرگدن سفید شمالی را که در باغ وحش نگهداری می‌شدند، بررسی کردند. آن‌ها با استفاده از یک مدل رایانه‌ای، نتیجه استفاده از مواد ژنتیکی این کرگدن‌ها را برای تولید اسپرم و سلول‌های تخمک شبیه‌سازی کردند.

آن‌ها می‌گویند، سلول‌هایی که به جنین تبدیل شوند، می‌توانند توسط یک زیرگونه نزدیک به کرگدن سفید شمالی، یعنی کرگدن سفید جنوبی حمل شوند.

آرین وایلدر، پژوهشگر ژنتیک حفاظتی در اتحاد حیات وحش باغ وحش سن دیگو می‌گوید: زیبایی وجود این منبع ثابت ژنوم در «باغ وحش منجمد» این است که می‌توانیم به طور مداوم حیوانات جدید را بیرون بکشیم و آن‌ها را دوباره به جمعیت حیوانی معرفی کنیم.

این پژوهش نشان داد که این رویکرد می‌تواند کارساز باشد و امیدی برای بازگرداندن کرگدن‌های سفید شمالی دیگر، البته در طول چندین نسل ایجاد کند.

طبق شبیه‌سازی‌های آنها، کرگدن‌های سفید شمالی پس از ۱۰ نسل درون‌آمیزی نداشتند. درون‌آمیزی زمانی اتفاق می‌افتد که حیوانات درون یک جمعیت با خویشاوندان نزدیک خود جفت می‌شوند و تنوع ژنتیکی را کاهش می‌دهند.

درون‌آمیزی یا خویش‌آمیزی یا درون‌زایی به تولید مثل در نتیجه جفت‌گیری دو والد که با هم ارتباط ژنتیکی دارند، گفته می‌شود. این امر سبب افزایش هوموزیگوسیتی می‌گردد که خود افزایش احتمال ابتلای فرزند به ویژگی‌های نامطلوب و آسیب‌زا را در پی دارد. درون‌آمیزی در کل سبب کم‌شدن توانایی زیستی در جمعیت می‌شود، چیزی که از آن با نام تنزل درون‌زایی یاد می‌شود.

در این مورد، نتایج نشان داد که جفت‌های جفت‌گیری کننده در هر نسل از نظر ژنتیکی متنوع بودند. این الگو‌های تولید مثل طبیعی را تقلید می‌کند که از درون‌آمیزی در جمعیت سالم جلوگیری می‌کند.

به طور خلاصه، تنوع ژنتیکی کرگدن‌های سفید شمالی دست‌نخورده باقی ماند که نشان‌دهنده پایداری جمعیت آنهاست.

چه چیزی پشت این فرآیند است؟

سلول‌های پوست جمع‌آوری و در یک بانک ذخیره می‌شوند. سپس این سلول‌ها را می‌توان دوباره به سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) برنامه‌ریزی کرد. iPSC‌ها به دلیل توانایی در تمایز به هر نوع سلولی در بدن منحصر به فرد هستند.

پژوهشگران پس از تولید iPSC‌ها می‌توانند آن‌ها را به تمایز به سلول‌های زایای اولیه هدایت کنند.

وایلدر می‌گوید: یک مانع این است که سلول‌های زایای اولیه به سلول‌های پشتیبان برای رشد و بلوغ نیاز دارند. ما برای گونه‌های در معرض خطر مانند کرگدن سفید شمالی باید این سلول‌های پشتیبانی را از iPSC‌ها تولید کنیم.

روی دیگر سکه

پژوهشگران هنوز باید بر بسیاری از چالش‌ها مانند القای شیمیایی سلول‌های پوست منجمد به سلول‌های بنیادی اسپرم و تخمک غلبه کنند. ضمن اینکه در مورد اینکه آیا جانشین گونه‌های کرگدن سفید جنوبی می‌توانند جنین‌ها را با موفقیت حمل کنند یا خیر نیز تردید وجود دارد. این یک نگرانی مهم است، زیرا موفقیت به توانایی بارداری و تولد فرزندان سالم بستگی دارد.

تری راث استادیار مرکز حفاظت و تحقیقات حیات وحش در حال انقراض در باغ وحش و باغ گیاه شناسی سینسیناتی نیز می‌گوید: حفاظت از کرگدن‌ها بسیار بیشتر از تنوع ژنتیکی در رده‌های سلولی است. اما خبر‌های خوب در هر جبهه‌ای در این روز‌های سخت ارزش جشن گرفتن دارد.

دیگر خبرها

  • هر فرد می تواند سفیر محیط زیست باشد/ اعمال فرهنگ‌سازی راه حلی برای حفظ محیط‌زیست
  • ممنوعیت استفاده از کیسه‌های پلاستیکی در گیلان
  • راه‌اندازی پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»
  • از این حیوان فقط دو نمونه در جهان باقی مانده
  • لزوم ابلاغ ممنوعیت عرضه کیسه پلاستیکی رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • فیلم| ممنوعیت توزیع رایگان کیسه‌های پلاستیکی از امروز
  • پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» با ابتکار سازمان حفاظت محیط‌زیست راه‌اندازی شد
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟ + فیلم
  • تولید و بازیافت پلاستیک به نفع مردم یا محیط زیست؟
  • کیسه‌های پارچه‌ای جایگزین قاتل خاموش طبیعت