Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، «عبدالرضا فرجی راد» با اشاره به دستاوردهای برگزاری این اجلاس افزود: اعضای شانگهای همانند ایران با سیاست های یکجانبه ‌گرایی آمریکا مخالفند و با توجه به این رویکرد مشترک، ایران می‌تواند در شرایط تحریم همکاری های خود را با کشورهای همجوار توسعه بخشد. 

این کارشناس مسائل بین الملل به اهمیت تقویت گسترش روابط با اعضای شانگهای اشاره کرد و گفت: هرچند در شرایط تحریم محدودیت های زیادی برای برقراری ارتباط با کشورمان وجود دارد، با این وجود با توجه به رویکرد اعضای این سازمان مبنی بر مقابله با یکجانبه ‌گرایی، امیدواری در زمینه تقویت همکاری های اقتصادی، سیاسی و امنیتی با این کشورها زیاد است و در صورت حضور موثر بخش خصوصی و دولتی، حجم تجارت با این کشورها را می توان افزایش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در خصوص اظهارات برجامی معاون اول رئیس جمهوری در این اجلاس نیز گفت:  آقای جهانگیری در این اجلاس، اعلام کرد که استمرار برجام تنها با تعادل در اجرای تعهدات از سوی تمامی طرف‌ها و برخورداری جمهوری اسلامی ایران از مزایای اقتصادی برجام مقدور خواهد بود و برجام را یک الگوی کارآمد و موفق دیپلماسی چندجانبه عنوان کردند.

به گفته وی، این اظهارات در پیشبرد اهداف دیپلماسی کشورمان موثر است؛ چرا که این کشورها خود مخالف سیاست‌های یکجانبه آمریکا هستند و از این بابت و با توجه به اینکه این کشورها همجوار ایران هستند می شود اقدامات موثری در زمینه تقویت همکاری ها انجام داد.

فرجی راد در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص دیدارهای دوجانبه ایران و ازبکستان در این سفر و برنامه‌ریزی‌ها برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور گفت: حجم تجارت غیرنفتی کشورمان با ازبکستان بنا به آمارها در ۶ ماه گذشته افزایش ۶۰ درصدی داشته است و یکی از مهمترین دلایل این امر را می توان در رویکرد رئیس جمهوری جدید این کشور دانست.

وی افزود: یکی از اهداف رئیس جمهوری جدید ازبکستان علاوه بر تقویت همکاری با قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان توسعه همکاری با ایران بوده است و این علاقه مندی و رفت و آمدها را باید به فال نیک گرفت. 

این کارشناس مسال بین الملل بیان کرد: ازبکستان علاقه مند است از طریق خلیج فارس دریای عمان را نیز به دریای های آزاد متصل کند و حاضر بودند ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کنند با این وجود  طرف ایرانی تاکید دارد این سرمایه گذاری ها در بندرعباس و هرمز انجام شود.

 وی با اشاره به اهمیت توسعه همکاری کشورمان با ازبکستان شرایط را را برای توسعه همکاری‌ها مناسب اعلام کرد و افزود: در سفر آقای جهانگیری برای حضور در شانگهای، سندهای همکاری بین دو کشور مطرح شده است که ضروری است به صورت جدی دنبال شود.

شایان ذکر است، معاون اول رئیس جمهوری در روزهای گذشته برای حضور در اجلاس شانگهای به ازبکستان سفر کرده بود. حضور ایران در این اجلاس از ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی به خصوص در شرایط تحریم ها قابل اهمیت است.

سازمان همکاری شانگ‌های یکی از مهمترین و بزرگترین سازمان‌ها در سطح دنیاست و حدود ۴۰ درصد جمعیت جهان را شامل می‌شود.  حضور معاون اول رئیس جمهوری در اجلاس نخست وزیران این سازمان از این منظر برای پیشبرد اهداف دیپلماسی منطقه‌ای و توسعه همکاری‌های اقتصادی  و سیاسی موثر است.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۳۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب،  سردار احمد علی گودرزی در دهمین اجلاس مرزی که با حضور سرتیپ ستاد دریایی "شیخ مبارک علی الصباح" فرمانده گارد ساحلی کویت برگزار شد، اظهار داشت: یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران توسعه دیپلماسی با کشورهای همسایه است و در این راستا روابط ۲ کشور دوست و مسلمان ایران و کویت بسیار حسنه ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چنین نشست هایی برای ارتقاء امنیت مرزی ۲ کشور ضروری است، افزود: از حسن همکاری مسئولان مرزی کشور کویت در رهایی و آزادی تعدادی از صیادان به دلیل نداشتن آشنایی به قوانین و مقررات و وجود امواج دریا وارد آب های سرزمینی کشور کویت شدند، قدردانی کرد.

این مقام ارشد مرزبانی با تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان در مرزهای دریایی مشترک بیان داشت: اجرای گشت های همزمان در دریا، تبادل اطلاعات و تجربیات، مقابله با قاچاق و ترددهای غیرمجاز به صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد.

سردار گودرزی با اشاره به ۲۷۰۰ کیلومتر مرزهای آبی جمهوری اسلامی ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران مرز مشترک دریایی با کشور کویت دارد که با اقدامات مرزبانان ۲ کشور در سال های گذشته مرزها بسیار امن بوده است.

وی با اشاره به شهادت تعدادی از مرزبانان ایران در مقابله با قاچاق مواد مخدر، تصریح کرد: تبادل اطلاعات یکی از موثرترین مولفه ها در برخورد و مقابله با قاچاقچیان است که با استفاده از تجهیزات فنی پیشرفته می توان این پدیده شوم را مهار کرد.

فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پایان نشست دیپلماسی مرزی با همتای کویتی بر برخورد قاطع مرزبانان ۲ کشور با قاچاقچیان، تداوم برگزاری اجلاس سالیانه، امدادرسانی به شناورها و استیفای حقوق دولت و مرزنشینان در مرزهای مشترک تاکید کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است
  • تاکید بر تقویت همکاری مرزبانان ایران و کویت در مرزهای مشترک دریایی
  • تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است
  • شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم
  • ضرورت انسجام جهان اسلام برای مقابله مؤثر با هر گونه اجحاف به کشورهای اسلامی
  • تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان در حل مشکلات منطقه موثر است
  • توسعه همکاری‌های منطقه ای ایران در جهت تبدیل شدن به‌هاب گازی منطقه
  • تأکید مقام‌های عالی ایران و پاکستان بر توسعه روابط دوجانبه/ انرژی از محورهای مهم مذاکرات تهران و اسلام‌آباد خواهد بود
  • رئیس جمهور پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا: ایران مصمم به برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با کشورهای همسایه است
  • دولت سیزدهم در دیپلماسی اقتصادی موفق عمل کرده است