Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول پاتوق نقاشی کودکان حوزه هنری خراسان رضوی معتقد است باید نحوه نگرش نظام آموزشی به زنگ هنر تغییر کند. ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۸ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، «پاتوق نقاشی کودک حوزه هنری خراسان رضوی» با هدف شناسایی و پرورش استعدادهای کودکان از سال 1394 و به مربی‌گری مریم صدر از نقاشان و مدرسان باتجربه این عرصه در حال برگزاری است و تاکنون سه نمایشگاه  مختلف از آثار هنرجویان جوان این پاتوق برگزار شده و با استقبال خوب هنردوستان و عموم مردم روبه روشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی کودک در سال 95 با عنوان شاپرک، نمایشگاه نقاشی کودک ٨ هنرمند ٨ اثر با موضوع زلزله کرمانشاه سال 96 و فروش آثار به نفع کودکان زلزله‌زده، نمایشگاه نقاشی کودک با موضوع داستان‌های شاهنامه با عنوان حماسه‌نگاران کوچک اردیبهشت 98، برگزاری دو نمایشگاه انفرادی و ٥ نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی و مدرس نقاشی کودک فرهنگسرای جهاد دانشگاهی از جمله دیگر فعالیت‌های این بانوی هنرمند است.

 در همین راستا گفت‌وگویی با مریم صدر درباره شیوه کار پاتوق و برنامه‌های آینده آنان ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: پاتوق نقاشی کودک چطور تشکیل شد و آشنایی و همکاری شما با حوزه هنری خراسان رضوی به چه صورت شکل گرفت؟

صدر: من تجربه کار در مهدکودک‌ها به عنوان مربی نقاشی و سفالگری را داشتم و در جلسات پاتوق کاریکاتور و نقاشی حوزه هنری خراسان رضوی با همراهی آقای محسن اسدی و گروهشان شرکت می‌کردم. تابستان سال 94 حوزه هنری استان نهضتی با عنوان «بر مدار ولایت» را دنبال کردند که در جریان آن جمعی از مربیان نقاشی در راستای کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان به مناطق محروم و حاشیه شهر مشهد رفتند که من نیز یکی از مربیان بودم و قرار شد پس از آن دوره در مجموعه حوزه هنری خراسان رضوی برای این استعدادها کارگاه آموزشی برگزار شود که مسئولیت آن را برعهده گرفتم و تا بهمن ماه آن سال ادامه داشت و پس از آن تصمیم بر این شد که پاتوق نقاشی کودک حوزه هنری خراسان رضوی رسما تشکیل شود.

همزمان با روز شعر و ادب پارسی تازه‌های نشر حوزه هنری خراسان جنوبی رونمایی می‌شودکارگاه نقاشی «هنر عاشورایی» در حوزه هنری خراسان رضوی برپا می‌شودرئیس حوزه هنری در بیرجند: هنرمندان سرمایه‌های انقلاب برای اجرای گام دوم هستند

تسنیم: چه برنامه‌ها و نمایشگاه‌هایی را با حضور هنرجویان پاتوق نقاشی کودک برگزار کردید؟

صدر: اولین نمایشگاه آثار این بچه‌ها در سال 95 با موضوع «داستان‌های قرآنی» برپا شد و پس از آن بدون وقفه و هرهفته کار را دنبال کردیم. در این راستا سال 96 نمایشگاهی از آثار هنرجویان پاتوق در سینما هویزه برگزار شد و عواید حاصل از فروش نقاشی‌های بچه‌ها به کودکان زلزله زده کرمانشاه اهدا شد.

امسال نیز در اردیبهشت ماه نمایشگاهی با عنوان «حماسه‌نگاران کوچک» و با موضوع داستان‌های شاهنامه فردوسی در نگارخانه اشراق حوزه هنری خراسان رضوی برپا شد که حاصل یک سال و نیم مطالعه و تمرین بچه‌ها بود. اوایل دغدغه خودم بود که روی این موضوع در پاتوق کار کنیم و داستان‌های شاهنامه را در کلاس برای بچه‌ها می‌خواندم کم کم خودشان هم علاقه‌مند شدند، کتاب می‌خواندند و اتود می‌دهند.

در حال حاضر هر کدام از بچه‌ها یکی از اسطوره‌ها و شخصیت‌های شاهنامه را انتخاب کرده و زندگی‌اش را مطالعه می‌کنند. قرار است هرکدام از بچه ها 5 تا 7 اثر تولیدکنند و نمایشگاهی از این آثار برپا شود. کلاس‌های ما هر هفته عصر پنجشنبه برگزار می‌شود و در حال حاضر اعضای ثابت پاتوق 7 نفر و در رده سنی 5 تا 14 سال هستند و بسیار خوشحال می‌شوم اعضای جدیدی نیز به ما بپیوندند.

تسنیم: روش تدریس و برقراری ارتباط شما با بچه‌ها در پاتوق نقاشی کودک چگونه است؟ چه هدف  رویکری را مدنظر دارید؟

صدر: هدف اصلی ما در این کارگاه این است که بچه‌ها حتما باید مطالعه داشته باشند و با یک پیشینه ذهنی قلم در دست بگیرند و اثری را به تصویر بکشند. داستان‌ها و فضاهای بسیاری در فرهنگ ما وجود دارد که میتوان برای نقاشی و تصویرسازی از آنها استفاده کرد. بنابراین برای گسترش مطالعات و سواد بصری بچه‌ها از کتاب‌های نگارگری قدیمی استفاده کردیم و اکنون نیز کتاب‌های مصور با موضوع نقشه قالی‌ها و فرش‌های ایرانی در اختیارشان گذاشتیم تا با فرهنگ اصیل ایرانی آشنا شوند که تاثیر خوبی داشته و به طرز زیرکانه‌ای از آنها بهره گرفته و با ذوق و احساس خودشان تلفیق می‌کنند.

در واقع در این پاتوق سعی داریم که مطالعه بصری بچه‌ها افزایش یابد، با همدیگر ارتباط خوب و تبادل نظر داشته باشند، با نقاشان بزرگ تاریخ آشنا شوند و سبک‌ها و فضاهای مختلف رابشناسند و تجربه کنند تا در نهایت آنچه را که میخواهند و دوست دارند از دل آن بیرون بکشند. 

بسیاری از بچه‌های امروز به شخصیت‌های کارتون‌های غربی علاقه دارند در حالی که اگر با شخصیت‌های داستانهای کهن ایرانی آشنا شوند نیز برایشان جذاب است من در پاتوق ابتدا برای بچه‌ها داستان‌های شاهنامه را سرکلاس می‌خواندم و پس از مدتی خودشان مشتاقانه به دنبال کتاب‌های بیشتر رفتند از طرف دیگر دیدن آثار مختلف و مطالعه، بسیار بیشتر از تمرین صرف به پیشرفت هنرجویان کمک می‌کند.

مهم‌ترین تفاوت و وجه تمایز نقاشی کودکان با دیگر سنین را در چه می‌بینید و بنظر شما چه مقوله‌ای برای پیشرفت کودک در رشته‌های هنری اهمیت داشته و اولویت بیشتری دارد؟

آنچه نقاشی‌های کودکان را متمایز می‌کند «صداقت» آنان است؛ کودک هرچه در درون خود دارد را به تصویر می‌کشد و بخاطر همین صادق بودن آنها است که «لبخند» اولین واکنش همه ما به نقاشی یک کودک است.

 بنظر من کودکان ذاتا و بالفطره هنرمند هستند و ما فقط باید ابزار و فضای لازم برای کسب سواد بصری را در اختیار آنان قرار داده و روحیه کنجکاوی آنها را پرورش دهیم. در واقع در عرصه هنر و به ویژه نقاشی بنظرم «علاقه» بسیار مهمتر از «استعداد» است چون صرف داشتن استعداد ممکن است کودک را فریب بدهد.

بدین معنی که همه به او می‌گویند چقدر نقاشی‌ات خوب است و همین مسئله احتمال دارد سبب درجا زدن کودک شود اما اگر علاقه‌مند باشد و پشتکار داشته باشد با تمرین و مطالعه مستمر حتما پیشرفت می‌کند درحالی که من استعدادهایی را دیدم که به دلیل نداشتن تمرین، تغییری نکردند و در همان سطح قبل باقی ماندند.

در پایان، مهم‌ترین دغدغه شما به عنوان یکی مربی نقاشی کودک چیست و چه خواسته‌ها و پیشنهاداتی در اینباره دارید؟

صدر: مهمترین دغدغه من سیستم آموزشی غلط ماست؛ چرا باید بچه‌های ما 12 سال در مدارس وقت خود را در حالی بگذرانند که تقریبا خبری از پرورش نیست و آموزش هم معطوف می‌شود به دروس نظری، کلاس‌های کنکور و کتاب‌های تقویتی.

امسال قرار بود در یک دبیرستان، تدریس هنر داشته باشم اما معاون آن مدرسه گفت ما فقط 45 دقیقه در هفته را به درس هنر اختصاص دادیم و من مخالفت کردم چون این 45 دقیقه هیچ خروجی برای بچه‌ها ندارد. نباید یک درس بخاطر درس دیگری سرکوب شود. فرض کنیم نیمی از دانش‌آموزان ما به ریاضی علاقه دارند و باید برای ریاضیات وقت بیشتری گذاشت اما تکلیف آن نیمه دیگر چه می‌شود؟

دریافت نهایی دانش آموزان از سیستم آموزشی باید سبب شود که آنچه به آن علاقه دارند را بشناسند و در آنها پرورش یابد. اما اکنون بسیاری از بچه‌ها در مدارس ما فقط منتظرند زودتر زنگ آخر بخورد و به خانه بروند و هیچ شور و ذوقی ندارند در حالی که می‌شود از معلمان خلاقی بهره گرفت که همین دروس ریاضی، فیزیک و.. را به صورت کاربردی و حتی تلفیقی با هنر به دانش آموزان بیاموزند. 

معتقدم آشنایی با طراحی و نقاشی سبب می‌شود دید بچه ها وسیع و قوی شود و خوب دیدن را بیاموزند و یادگیری مهارت خوب دیدن، می‌تواند به مهندسی میخواهد سازه‌ای را طراحی کند، پزشکی که با بدن انسان سروکار دارد و... کمک کند که در کارش موفق باشد در مجموع فکرمی‌کنم هر فردی به دنبال هر کاری که برود اگر در کنارش از شاخه‌ای از هنر را نیز بیاموزد در پیشرفت و موفقیت هرچه بیشترش بسیار تاثیرگذار است.

انتهای پیام/

R41347/P4001/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۴۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش رفتار‌های صحیح ترافیکی به دانش آموزان مدارس استثنایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، ابوالقاسم محی الدینی با حضور در پارک آموزش ترافیک شهرداری، از روند آموزش رفتار‌های ترافیکی به دانش آموزان بازدید کرد.

وی با بیان اینکه برای ارتقای ایمنی ترافیک و رعایت حقوق شهروندی باید آموزش در تمام مقاطع سنی وجود داشته باشد، گفت: پارک آموزش ترافیک شهرداری روزانه میزبان ۱۵۰ نفر از نونهالان و نوجوانان استان است.

شهردار افزود: علاوه بر دانش آموزان مهدکودک، پیش دبستانی و سایر مقاطع تحصیلی، دانش آموزان مدارس استثنایی استان نیز آموزش‌های لازم درخصوص رفتار‌های ترافیک، مقررات ایمنی عبور و مرور و همچنین خطر‌های ناشی از بی توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی را فرا می‌گیرند.

محی الدینی اظهار داشت: آموزش در این پارک به منظور نهادینه کردن و رعایت قانون و مقررات در هنگام رانندگی و آشنایی کودکان با علائم ترافیکی است، بنابراین آموزش کودکان در هر زمینه‌ای که باشد اثرگذاری بیشتری نسبت به آموزش بزرگسالان دارد زیرا کودکان در رده سنی قرار دارند که به راحتی آموزش‌های مختلف را فراگرفته و به خوبی رعایت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • دو عضو کانون مازندران منتخب در مسابقه دوست فلسطینی من
  • رازی که «هوش مصنوعی» دربارۀ این نقاشی 500 ساله کشف کرد
  • نحوه پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای استان بوشهر صحیح نیست
  • شرکت کودکان و نوجوانان ۲۸ کشور در جشنواره نقاشی پوپک
  • افتتاح نمایشگاه گروهی نقاشی «بهار رنگ ها» در برج آزادی
  • «نقاشی قشنگ» با حدیثی از امام رضا(ع) برای بچه‌ها
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرا می‌گیرند
  • راه‌اندازی پلتفرم آموزشی مهارت‌افزایی برای مشمولان نظام وظیفه/ایجاد نئو بانک صنعتی
  • نحوه صحیح استفاده از انواع محصولات مراقبت پوست برای حفظ شادابی و سلامت
  • آموزش رفتار‌های صحیح ترافیکی به دانش آموزان مدارس استثنایی