Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرناز فاطمی، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: نکته مهمی که درباره عوارض دخانیات بر باروری زنان نمی بایست فراموش کرد، این است که آگاهی زنان از این عوارض خیلی کم است و آنچه بیشتر مطلع هستند، این است که سیگار می تواند عامل بروز بیماری های قلبی عروقی، ریوی و...، باشد و آگاهی زیادی از عوارض دخانیات بر باروری ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، با عنوان این مطلب که نمی توان به طور مطلق گفت که مصرف مواد دخانی باعث ناباروری می شود، افزود: آنچه مسلم است، اینکه مصرف دخانیات شانس باروری را کاهش می دهد.

این فلوشیپ ناباروری ادامه داد: گفته می شود اگر یک زن روزانه بیش از ۱۰ نخ سیگار بکشد، شانس موفقیت باروری او کمتر می شود. و در عین حال، ترک سیگار می تواند قدرت باروری را افزایش دهد.

فاطمی افزود: باید به این نکته توجه داشت که بعد از ترک سیگار، یک سال طول می کشد که قدرت باروری زنان افزایش یابد. زیرا، مواد شیمیایی که در مواد دخانی وجود دارد، باعث می شود سرعت کاهش تخمک ها در زنان بالا برود.

این جراح متخصص زنان، گفت: با توجه به اینکه زنان دارای تخمک ثابت هستند که هر سال یک تعداد از آنها از بین می رود، این وضعیت در زنان سیگاری با سرعت بیشتری رخ می دهد و سن یائسگی در زنانی که مواد دخانی مصرف می کنند، یک تا چهار سال زودتر اتفاق می افتد.

وی با عنوان این مطلب که امکان جایگزینی تخمک حتی بعد از ترک سیگار نیز وجود ندارد، ادامه داد: مصرف مواد دخانی بر روی تعداد و کیفیت تخمک ها تاثیر دارد و زنانی که سیگاری هستند، مستعد عفونت های مکرر لگنی بوده و همین عوارض باعث می شود احتمال بارداری خارج از رحم در زنانی که مواد دخانی مصرف می کنند، افزایش یابد.

فاطمی تاکید کرد: حتی اگر زن خودش سیگاری نباشد اما همسر او مواد دخانی مصرف کند، استنشاق دود سیگار شوهر منجر به کاهش شانس باروری زن می شود.

این فلوشیپ ناباروری اظهار داشت: ناباروری در زنان و مردان سیگاری، دو برابر افراد غیر سیگاری است.

وی به موضوع استفاده از روش های کمک باروری اشاره کرد و گفت: شانس موفقیت استفاده از این روش ها در زنان سیگاری کمتر می شود. به طوری که شانس موفقیت استفاده از IVF در زنان سیگاری، به ۳۰ درصد می رسد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، افزود: مصرف سیگار بر روی ژنتیک، تخمک و اسپرم تاثیر گذار است و DNA تحت تاثیر قرار می گیرد. ضمن اینکه احتمال سقط جنین در زنان سیگاری بیشتر است.

فاطمی به عوارض دوران بارداری در زنان سیگاری اشاره کرد و گفت: زایمان زودرس، شکاف لب در نوزاد، کم وزنی نوزاد و...، از جمله عوارض مصرف مواد دخانی در دوران بارداری زن است. به طوری که از هر پنج نوزاد مادران سیگاری، وزن یک نفر نامناسب است. همچنین تکامل ریه های جنین تحت تاثیر قرار می گیرد و حتی احتمال مرگ جنین در داخل رحم وجود دارد.

این فلوشیپ ناباروری، از احتمال سندروم «مرگ ناگهانی نوزاد»، به عنوان یکی دیگر از عوارض بارداری زنان سیگاری نام برد و افزود: احتمال وجود آسم پیش رونده در نوزاد مادر سیگاری بیشتر است.

کد خبر 4762376 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: استعمال دخانیات ناباروری وزارت بهداشت مسمومیت سرطان سرطان پستان دارو انجمن جراحان ارتوپدی سرطان سینه سازمان غذا و دارو بیماری های کودکان پوکی استخوان سازمان نظام پزشکی جامعه پزشکی خواب چاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۴۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید

به گزارش خبرآنلاین؛ در سال‌های اخیر، نقش باکتری‌های روده در سلامت انسان مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. اکنون، تحقیقی جذاب، رابطه پیچیده بین باکتری‌های میکروبیوم روده و چاقی را روشن کرده است و تفاوت‌های جالبی را بین زنان و مردان آشکار می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت:نتایج این تحقیق به رهبری دکتر پائولا آراناز از مرکز تحقیقات تغذیه در دانشگاه ناوارا در اسپانیا، در کنگره اروپایی چاقی (ECO) ونیز ایتالیا ارائه شد. گروه تحقیقاتی داده‌های متاژنومی و متابولومیک جمعیت اسپانیایی را تجزیه‌وتحلیل کردند تا دریابند چگونه باکتری‌های روده بر ایجاد چاقی تأثیر می‌گذارند.

نتایج نشان داد که میکروبیوتای روده، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم‌های ساکن در دستگاه گوارش، نقش مهمی در سلامت متابولیک ایفا می‌کنند و اختلال در این تعادل، معروف به دیس بیوزیس، می‌تواند به‌طور قابل توجهی بر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله چاقی تأثیر بگذارد.

با این حال، گونه‌های خاصی به چاقی کمک یا در برابر آن محافظت ایجاد می‌کنند و تأثیر آنها بر سلامت متابولیک، تاکنون ناشناخته مانده‌اند.

این تحقیق شامل ۳۶۱ داوطلب بزرگسال (۲۵۱ زن و ۱۱۰ مرد) اسپانیایی بود، این کارآزمایی تصادفی رابطه بین گونه‌های ژنتیکی و پاسخ به رژیم کم کالری را بررسی کرد.

شرکت‌کنندگان بر اساس شاخص چاقی و عواملی مانند شاخص توده بدنی، درصد توده چربی و دور کمر طبقه‌بندی شدند.

تجزیه‌وتحلیل نشان داد که افراد با شاخص بالا به‌طور قابل‌توجهی سطوح پایین‌تری از Christensenella minuta داشتند که باکتری مرتبط با لاغری و سلامتی است. این یافته نشان می‌دهد که این مورد ممکن است نقش محافظتی در برابر چاقی داشته باشد.

محققان اظهار کردند که به نظر می‌رسد ترکیب میکروبیوم روده، به‌ویژه سطوح بالاتر این باکتری، در برابر چاقی محافظت ایجاد کند. جالب اینجاست که این تحقیق همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در باکتری‌های روده مرتبط با چاقی نشان داد.

در مردان، فراوانی بیشتر گونه‌هایی (پاراباکتریز و کامپیلوباکتر کاندیداسیس) به شدت با شاخص توده بدنی و دور کمر بالاتر مرتبط بود. در مقابل، سه گونه (Prevotella - Prevotella micans Prevotella brevis و Prevotella sacharolitica) نشانگرهای چاقی در زنان، در مردان وجود نداشت.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که چگونه عدم تعادل در گروه‌های باکتریایی مشخص نقش مهمی در شروع و توسعه چاقی بازی می‌کند، با تفاوت‌های قابل‌توجه بین جنسیت‌ها، که ممکن است بر متابولیسم تأثیر بگذارد.

همانطور که درک خود را از باکتری‌های روده بیشتر می‌کنیم، ممکن است راهبردهای جدیدی را برای ارتقای سلامت، پیشگیری از چاقی و شخصی‌سازی تغذیه بر اساس ترکیب میکروبیوم روده منحصر به فرد برای افراد باز کنیم.

نتایج تحقیق کنونی توسط کنگره اروپایی چاقی منتشر شده است.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896391

دیگر خبرها

  • محمدیه به شهر بدون دخانیات تبدیل می‌شود
  • عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟
  • عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • نکته جالب درباره عامل چاقی مردان و زنان که احتمالا نمی‌دانید
  • باخت زندگی تاوان یک اعتماد
  • قرص‌های لاغری غیرمجاز، تهدید جدی برای سلامت جامعه 
  • نوشابه های بدون قند رژیمی سرطان زا هستند؟/ شیرین کننده هایی که سبب ناباروری می شوند
  • تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود/ دخانیات تنها صنعتی که پس از انقلاب تحریم نشد!
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • خطر ناباروری با این نوع از رژیم‌های لاغری