فرهنگ وقف در احیای جامعه اخلاقی ضرورتی اجتناب ناپذیر است
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۷۷۷۹۰
به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد اطمینان، پژوهشگر خانه اخلاق پژوهان جوان در یادداشتی با عنوان شکفتن اخلاق در نهال وقف به اهمیت وقف در رضد فضیلتهای اخلاقی جامعه پرداخته است:
وقف، سنت کهن ایرانی است که از دیرباز میان ایرانیان رواج داشته، و با آموزههای وحیانی اسلام و شکل گیری انقلاب شکوهمند اسلامی، اقبال به این سنت حسنه فزونی یافته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وقف منشأ خدمات فراوان و ارزنده دینی، علمی، فرهنگی، هنری، رفاهی و بهداشتی در جامعه است که وجود تعداد زیادی بیمارستان، درمانگاه، مدرسه، دارالایتام، کتابخانه و هزارها مسجد، پل، آب انبار وغیره گواه و شاهد آن است. نویسندگان و سخنوران از ابعاد اقتصادی، مذهبی و فرهنگی و... پیرامون وقف قلم فرسایی کردهاند یا سخنها راندهاند. اما در این میان نگاه اخلاقی به وقف، سخت مغفول مانده یا کمتر بدان پرداخته شده است. وقف و اخلاق رابطه ای دو سویه دارند و هر کدام بر نهادینه سازی دیگری تاثیر چشم گیری دارد. وقف علاوه بر اینکه منشا خدمات فراوانی است همچنین تاثیرات بسزایی بر رشد اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و نهادینه سازی ارزش های اخلاقی در جامعه دارد که از این میان می توان به تحقق عدالت اجتماعی، ایجاد الفت بین دل ها، افزایش روح تعاون و اخوت در مردم، ایجاد فضائل اخلاقی نظیر بخشش، شفقت، همدلی و خیر خواهی در انسان ها اشاره کرد. در این مجال اندک، نقش وقف در شکل گیری فضائل اخلاقی در جامعه را مد نظر قرار میدهم.
جامعه انسانی منهای فضائل اخلاقی، هویتی به غایت سرد و بی روح دارد، که تاب تحمل و زندگی در آن سخت دشوار است. از آن طرف جامعه ای که لباس فضائل به تن دارد و همگان خود را بدانها آراستهاند، گویی روح معنا و حیات در آن دمیده شده است و مردمان جان تازهای گرفتهاند. وقف به دنبال نگرشی خیرخواهانه و نوع دوستانه به دیگری شکل میگیرد، و عمل وقف خود تجلی کامل و مظهر بارز آن فضائل است. فضائلی که معنا و پیامشان عشق ورزی و مهرورزی به دیگران است. وقف بستری مهیا میسازد که این فضائل به منصه ظهور برسند و همگان از آن بهرهمند شوند. و از آنجا که الگوها و نمونه های اخلاقی تاثیر بسزایی در اخلاقی زیستن دارند، دیگران با مشاهده چنین آثاری خود ترغیب شده و تا حد توان همت می کنند که خود را به این فضائل بیارایند. به زبان دیگر وقف دمیده شدن روح حیات، معنا و اخلاق به زندگانیست.
جامعه اخلاقی و پویا در گرو همبستگی و همدلی مردم به یکدیگر است. فرهنگ وقف در نهادینه سازی این دو فضیلت نقش بسزایی دارد. برخی افراد جامعه که مشکلات مادی و اقتصادی گریبانگیر آنها شده و در برابر آنها احساس یأس و عجز می کنند، از اینکه میبینند کسانی با وقف اموال خویش درصدد یاری رساندن و حل مشکلات هم نوع خود هستند، در مییابند که نزد دیگران ارزشمند بوده و به دید احترام به آنها مینگرند و این مهم خود موجب همبستگی و همدلی و الفت میان اقشار مختلف جامعه میشود. با تأمل پیرامون این مسائل میتوان دریافت که فرهنگ وقف در ایجاد فضائل اخلاقی و احیای جامعه اخلاقی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. شایسته است همگان در راستای نهادینه سازی این فرهنگ تمدن ساخت به سهم خود گامی برداشته تا علاوه بر خدمات فراوان وقف، شاهد رشد و تعالی اخلاق حسنه در جامعه خویش باشیم.
کد خبر 4762907منبع: مهر
کلیدواژه: وقف اخلاق فرهنگ عمومی کنفرانس بین المللی نشست علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علوم انسانی آیت الله جوادی آملی رحلت پیامبر اکرم ص سیدجعفر مرتضی عاملی نقد کتاب مجمع عالی حکمت اسلامی اربعین حسینی قرآن امام حسین ع خانه اندیشمندان علوم انسانی مهدویت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۷۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سلبریتیها و سندروم فتوشاپ سازی
طی چند روز گذشته که خبر بیماری ترانه علیدوستی در شبکههای اجتماعی به اصطلاح ترند و وایرال شده شاهد انتشار انواع و اَشکال عکسهایی بودهایم که از طریق فوتوفن فتوشاپ یا تمهیدات هوش مصنوعی، او را بر تخت بیمارستان نشان میدهد که هر بار یکی از بازیگران یا چهرههای سرشناس در کنارش ایستاده است.
به گزارش عصر ایران؛ یکی از مهمترین عکسهایی که دستمایۀ این جعلهای فتوشاپی قرار گرفته است مربوط به بستری شدن «الناز شاکردوست» است که ظاهرا سر صحنه یکی از فیلمها مصدوم و به بیمارستان منتقل شده بود و برخی از بازیگران در آن زمان به عیادتش رفته بودند.
در یکی از این جعلهای فتوشاپی، سر ترانه علیدوستی را به جای الناز شاکردوست گذاشتهاند و سر حمید علیدوستی پدر ترانه را به جای مهران مدیری! جالب اینکه آنقدر این جعل ناشیانه است که حتی موهای مهران مدیری را بر صورت پدر ترانه علیدوستی (که خود نیز به عنوان ستارۀ پیشین فوتبال شهرت و محبوبیت دارد) گذاشته بودند یا به این فکر نمیکردند حمید علیدوستی لباس زمستانی به تن دارد که با هوای بهاری اکنون همخوانی ندارد.
آنچه بر تاسف این سندرم فتوشاپسازی میافراید، استفاده برخی از صفحات سینمایی و خبری در اینستاگرام و تلگرام از همین عکسها و اخبار جعلی است که حتی به اخلاق حرفهای خود هم پایبند نیستند و بدون آزمودن صحت خبر به انتشار آن دست میزنند.
این حجم بالای تولید اخبار و تصاویر جعلی، صرفا برای جذب فالوئر بیشتر و منافع مالی و کاری برآمده از آن صورت گرفته و مصداقی از بی اخلاقی رسانهای است و یا بی اطلاعی و سادهانگاری.
البته زندگی سلبریتیها و کنجکاوی برای کشف رخدادهای آن، در همه جای دنیا وجود دارد، اما جعل عکس و خبر برای جلب فالوئر و دنبالکننده بیشتر را نمیتوان ذیل فرهنگ هواداری قرار داد.
به نظر میرسد این سندروم ناشی از نوعی اختلال عاطفی در بخشی از جامعه ماست که نیازمند توجهاند. توجهی افراطی که برای جلب نظر دیگران به خود، به جعل خبر دست زده و با خبرسازیهای کذب، کمبود توجه خود را جبران و ارضا میکند. ظهور و گسترش هوش مصنوعی و کاربرد عمومی آن هم بر شدت این سندرم افزوده و شاهد جعل انواع و اقسام عکس و ویدئوهایی هستیم که اغلب با تصویری از سلبریتیها گره میخورد و به تولید محتواهای کاذب و جعلی میانجامد که صرفا به مثابه تمهیدات سودجویانه مورد استفاده قرار میگیرد.
واقعیت این است که پاپاراتزیها هم در جهان رسانهای، قواعد و قوانین خود را دارند و در دایره اخلاق حرفهای فعالیت میکنند. آنچه در شبکههای اجتماعی ما به واسطه فناوریهای نوین دیجیتالی صورت میگیرد نوعی دستکاری در واقعیت است و میتواند مصداق فریب افکار عمومی به مثابه جرم هم تعریف شود. این جعلسازیها نه نتها به اعتماد عمومی خدشه وارد میکند بلکه زیست فردی سلبریتیها را هم دچار مخاطراتی میسازد.
اگر بخواهیم این رخداد را در یک خوانش کلیتر جامعهشناسانه مورد تحلیل قرار دهیم باید آن را مصداقی از گفتمان ابتذال بدانیم که متاسفانه بر زیست-مجازی ما حاکم شده و سلامت روایت و سلامت روانی را تهدید میکند.
گاه برخی از این محتواهای ساختگی مصداق شوخی و کمدی است که صرفا برای خنده و سرگرمی تولید میشوند و همه کارکرد آن را میدانند مثل شوخی تصویری که چند سال پیش با عباس جدیدی در گرفتن عکس سلفی شده بود، اما جعل عکسی که در ارتباط با خبر بیماری ترانه علیدوستی صورت گرفته نه شوخی کردن با خبر که شوخی گرفتن خبر و اطلاع رسانی بود و میتواند آسیبهای اجتماعی گزندهای در پی داشته باشد و اخلاق عمومی را در سراشیب سقوط قرار دهد. سوء استفاده از شهرت فقط توسط افراد مشهور صورت نمیگیرد بلکه گاهی با شهرت آنها صورت میگیرد و این هشداری است تا بفهمیم در جهان رسانهای امروز، رعایت اخلاق رسانهای ضرورت بیشتری دارد.