Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لاپاز، دولت بولیوی روز گذشته نسبت به طرح مخالفان برای استفاده از اعتراض‌های خشونت آمیز و کسب حمایت‌های نظامی با هدف برکناری اوو مورالس هشدار داد.

لوئیس فرناندو کاماچو یک مفام مخالف دولت بولیوی روز گذشته تهدید کرد که مخالفان در مسیر برکناری اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی از قدرت حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: مورالس ۴۸ ساعت فرصت دارد استعفا کند چون ما پس از این زمان به دنبال انجام اقدام مناسب خواهیم بود. می‌خواهیم اطمینان حاصل شود که مورالس از قدرت کناره گیری می‌کند.

این مقام مخالف دولت بولیوی همچنین از ارتش خواست در کنار مردم باشد.

در این میان اوو مورالس در واکنش به این موضع گیری فرناندز، مخالفان را به تلاش برای به راه انداختن خونریزی در بولیوی متهم کرد و گفت: مخالفان می خواهند مردم توسط پلیس و ارتش کشته شوند.

کارلوس رومرو وزیر کشور بولیوی نیز تاکید کرد که استراتژی مخالفان برای کودتا در بولیوی در جریان بوده است. وی افزود: دولت اطلاعاتی دارد که نشان می دهد مخالفان به دنبال درگیری خشونت امیز برای دوشنبه شب نزدیک کاخ ریاست جمهوری هستند. هرکسی که درخواست مداخله نظامی کرده به دنبال خونریزی و کشته شدن افراد بوده است.

ارتش بولیوی تاکنون در مناقشه انتخاباتی اخیر این کشور بی طرف بوده اما درخواست مخالفان از ارتش برای مداخله امری حساس به شمار می رود. بولیوی پیش از ایجاد حکومتی غیرنظامی در سال ۱۹۸۲ میلادی شاهد یکسری شورش های نظامی و دیکتاتوری بود.

مورالس در ادامه همچنین عنوان کرد که انتظار دارد بازبینی نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری اخیر توسط نمایندگان سازمان کشورهای قاره آمریکا یک بررسی فنی- حقوقی، غیرجانبدارانه و به دور از اهداف سیاسی باشد.

وی تصریح کرد: مخالفان مسئله تقلب و دستکاری در انتخابات را مطرح می کنند اما سندی دال بر تایید این ادعایشان ارائه نکرده اند. اجازه ندهیم وجهه بولیوی با کودتا بد شود.

در همین حال کارلوس مسا رقیب اصلی مورالس در انتخابات اخیر بولیوی خواستار برگزاری انتخابات جدید با هدف حل و فصل بحران سیاسی در این کشور شد. وی افزود: بهترین راه حل برای این شرایط برگزاری انتخابات جدید است.

نتایج نهایی انتخابات بولیوی نشان داده که مورالس ۴۷.۰۸ آرا و «کارلوس مسا» رقیب وی ۳۶.۵۱ درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری بدست آورده اند که بدین ترتیب مورالس توانست اختلاف ۱۰ درصدی را برای پیروزی در همان دور اول بدست بیاورد.

به دنبال اعلام نتایج نهایی انتخابات، مخالفان اعلام کردند که به این نتایج معترض هستند و دست به اعتراض های خشونت آمیز زدند.

این در حالیست که اوو مورالس از تمامی گروهها و مردم خواست تا زمان تکمیل بازبینی نتایج انتخابات توسط سازمان کشورهای قاره آمریکا صبور باشند و دست به اقدامات خشونت آمیز نزنند.

اوو مورالس ۶۰ ساله برای حدود ۱۳ سال به عنوان رئیس جمهوری بولیوی فعالیت داشته و طی این دوران اقدامات خوبی در عرصه اقتصادی و اجتماعی بولیوی از جمله ثبات اقتصادی، کاهش فقر، حرکت به سوی صنعتی شدن و فاصله طبقاتی انجام داده که منجر به افزایش محبوبیت وی شده است.

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اوو مورالس بولیوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۷۹۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم

«امیررضا واعظ آشتیانی» فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: اگر مردم به دنبال احقاق مطالبات خود هستند، باید همچون دوره اول انتخابات، در دور دوم نیز حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات بین‌المللی، نیازمند تشکیل مجلسی قدرتمند، کارآمد و کمک حال دولت هستیم؛ بنابراین باید به سمتی حرکت کنیم که انتخابات پیش رو همچون دور اول، با حضور حداکثری برگزار شود.

فعال سیاسی گفت: هر زمان انتخابات در ایران برگزار می‌شود، همه دنیا چشم‌شان به نحوه برگزاری آن است و میزان مشارکت را رصد می‌کنند؛ بنابراین باید در چنین شرایطی حضور حداکثری داشته باشیم.

رأی مردم در انتخابات آمریکا نمایشی است

واعظ آشتیانی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رأی مردم، نمایشی است چراکه این سناتورها هستند که تعیین تکلیف می‌کنند اما در جمهوری اسلامی ایران، این مردم هستند که کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند.

فعال سیاسی گفت: انتخابات در جمهوری اسلامی، آزادترین و دموکراتیک‌ترین نوع انتخابات است و امیدواریم مردم با شناخت کاندیداهای اصلح، پای صندوق‌های رأی حاضر شوند تا مجلسی مقتدر تشکیل شود.

وی با اشاره به اولویت‌های مجلس دوازدهم، اظهار کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هر ساله به مسائل اقتصادی توجه دارند، مجلس هم باید بهترین قوانین و مقررات اقتصادی را در دستور کار داشته باشد.

فعال سیاسی افزایش تولید داخلی را از اولویت‌های مجلس آینده دانست و تاکید کرد: تولید، شاخصه‌های مختلفی دارد که باید مدنظر مجلس و دولت قرار بگیرد؛ قوانین باید به سمتی حرکت کنند که فضا جهت سرمایه‌گذاری‌ها در داخل و خارج از کشور محیا شود.

واعظ آشتیانی با اشاره به حل و فصل مسائل مناطق آزاد به عنوان یکی از اولویت‌های مجلس آینده افزود: اگر نوع مدیریت و حکمرانی ما درست باشد، می‌تواند کمک حال اقتصاد کشور شود؛ لذا مجلس باید این مسائل را جدی بگیرد.

فعال سیاسی اضافه کرد: مجلس دوازدهم و دولت باید به جای کشمکش‌های سیاسی، به سمتی بروند که حال کشور و اقتصاد کشور بهبود یابد.

کد خبر 6083278 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان
  • جمهوری‌خواهان اعزام پلیس برای سرکوب دانشجویان را خواستار شدند
  • بیانیه هشدار آمیز خواهر رهبر کره شمالی؛ خود را در معرض خطر قرار ندهید
  • نیازمند تشکیل مجلس قدرتمند و کارآمد هستیم
  • سفیر بولیوی در تهران: نسل کشی در فلسطین سینه همه بشریت را به درد آورده است
  • نسل کشی در فلسطین سینه همه بشریت را به درد آورده است
  • هنوز فلسطینی‌ها حق ورود به مسجدالاقصی را ندارند + ویدئو | رفتار خشونت‌آمیز صهیونیستها با فلسطینی‌ها ببینید
  • هشدار آشکار؛ اولین مانور شبیه سازی ماشه هسته‌ای با هدایت شخص کیم جونگ اون انجام شد | کره شمالی برای چه چیزی آماده می شود؟
  • حمله‌ی رژیم صهیونیستی به سفارت ایران و مخالفان پاسخ ایران