Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروهی از محققان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بومی‌سازی بسته جامع تمرین درمانی راهکاری برای توانبخشی کودکان مبتلا به دچار فلج مغزی و بیماران دچار سکته مغزی، ضایعات نخاعی، MS و پارکینسون ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، دکتر نادر علیرضالو، مجری این طرح در نشست خبری امروز،  طراحی و ساخت تجهیزات کمک توانبخشی برای اصلاح اختلال حرکتی در کودکان دچار فلج مغزی را از دستاوردهای این مطالعات نام برد و اظهار کرد: این بسته شامل دو بخش قفس عنکبوتی (اسپایدر کیچ) و لباس فضایی (آویژه سوئیت) می‌شود که بخش "لباس فضایی" این محصول شامل "کلاه"، "جلیقه"، "شلوارک"، "زانوبند" و "کفش‌بند" است که در پنج اندازه طراحی و تولید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه این بسته توانبخشی توسط کشورهایی چون روسیه، آمریکا، لهستان و برزیل تولید شده است، یادآور شد: این وسیله کمک توانبخشی کار درمانی، پس از انجام تغییرات لازم و طراحی قطعات مورد نیاز از سوی مهندسان بیومکانیک، متالوژی و قالب سازی در دانشکده توانبخشی به تولید رسید.

علیرضالو با تاکید بر اینکه با اجرای این مطالعات امکان طراحی و تولید تجهیزات مورد نیاز و دانش فنی این بسته در کشور ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: کاهش دوره توانبخشی، کاهش هزینه‌ها و ایجاد عملکرد طبیعی در بدن بیماران از جمله ویژگی‌های این بسته توانبخشی به شمار می‌رود.

مسؤول تیم طراحی بسته توانبخشی با اشاره به اثرات درمانی این بسته،‌ تاکید کرد: پروسه توانبخشی در حالت عادی، طولانی و فرسایشی است؛ اما با استفاده از این وسیله، طول دوره درمان به طور چشمگیری کاهش می‌یابد، به گونه‌ای که روند درمان فلج مغزی کودکان با استفاده از این دستگاه بسیار سریع‌تر است.

به گفته وی کودکان بیمار با روش‌های قبلی حتی امکان ایستادن را نداشتند، اما با استفاده از این وسیله بعد از چهار هفته قادرند روی پا خود بایستند. 

علیرضالو با بیان اینکه دستاوردهای این اختراع به ثبت رسیده است، از امکان در اختیار قرار دادن بسته توانبخشی طراحی شده به مراکز توانبخشی کودکان و خانواده‌های دارای کودک مبتلا به فلج مغزی خبر داد و یادآور شد: فنون و پروتکل‌های علمی کمک توانبخشی کاردرمانی در قالب یک دوره آموزشی ۶ روزه به درمانگران ارائه می‌شود تا بتوانند خدمات مطلوب را به کودکان دچار فلج مغزی ارائه دهند.

این محقق دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی عمده‌ترین کاربرد این سامانه را درمان فلج مغزی کودکان دانست و اظهار کرد: اما از آن می‌توان برای توانبخشی افراد دچار سکته مغزی، ضایعات نخاعی، MS، پارکینسون، مشکلات ارتوپدی خاص و بیماری عضلانی استفاده کرد.

علیرضالو با تاکید بر اینکه "فلج اطفال" با "فلج مغزی" متفاوت است، افزود: فلج مغزی به بیماری گفته می‌شود که آسیب به مغز در دوران بارداری، حین زایمان و تا پنج سالگی کودک ایجاد شده است. بر اثر این بیماری، اندام‌هایی از بدن معلولیت پیدا می‌کنند. آمار دقیقی از تعداد بیماران در کشور وجود ندارد اما پیش‌بینی می‌شود که تعداد زیادی از کودکان دچار این بیماری هستند.

دکتر ابراهیم پیشیاره، معاون پژوهشی گروه کاردرمانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز رشته کاردرمانی ایران را یکی از رشته‌های پیشرو و قوی در خاورمیانه دانست و گفت: راه‌اندازی کار درمانی در کشورهایی مانند "کویت" و "اردن" با همکاری ما بوده است؛ علاوه بر آن کشورهای همسایه از جمله بحرین و آذربایجان در این زمینه از کشور ما درخواست برگزاری کارگاه آموزشی کردند. 

به گفته وی، ایران بعد از آمریکا و کانادا رتبه سوم دنیا در کاردرمانی را دارد.

پیشیاره با تاکید بر اینکه رویکردهای درمانی فلج مغزی تغییر کرده است، خاطر نشان کرد: رویکرد درمانی بعد از سال ۲۰۱۰ میلادی به سمت یادگیری حرکتی است و در همان وضعیتی که کودک مشکل دارد، کاردرمانی انجام می‌شود. بر این اساس درمان کودکان فلج مغزی از طریق الگوهای یادگیری حرکتی رخ می‌دهد و برای کودک فلج مغزی هیچ درمان دارویی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد کودکان فلج مغزی اسپاستیک هستند، توضیح داد: فلج مغزی اسپاستیک بیماری است که کودک براثر آن دچار سفتی عضلانی و عضلات کوتاه شده می‌شود و نمی‌تواند عضلات خود را در توالی‌های درست حرکتی به کار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم بهزیستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۱۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند

علی سلاجقه ۲۸ فروردین‌ماه در نخستین همایش ملی دانش سنتی محیط زیست کشور در چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اهمیت بحث دانش بومی، اظهار کرد: سال‌ها در منابع طبیعی به استان‌ها اعلام شد که دانش بومی منابع طبیعی کشور احصا شود،  با روی کار آمدن دولت سیزدهم بر مکتوب شدن دانش بومی محیط زیست تاکید شد که امید است این دانش شروع و پیوندی میان دانش نوین و بومی باشد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: در حقیقت باید دو موضوع توسعه و محیط زیست در یک توسعه متوازن قرار گیرند، باید محیط زیست کشور ارزش‌گذاری اقتصادی شود که تا شهریورماه امسال ۹۲ درصد از پهنه کشور در قالب ۱۳ شاخص، ارزش‌گذاری اقتصادی خواهد شد.

وی افزود: لازم است با دید بصیر به طبیعت نگاه کنیم، در حقیقت گویش‌ها و فرهنگ‌ها مبتنی بر طبیعتی است که خداوند آن‌ها را آفریده، البته در طبیعت به دانش بومی و خرده‌پا توجه نمی‌شود که این نشان از بی توجهی به داشته‌هاست.

سلاجقه یادآور شد: دانش بومی که پیشینیان به آن توجه داشتند امری اکتسابی و ریشه‌داری است و توسعه صنعت بدون توجه به این دانش، توسعه‌ای ناپایدار است، در صورتی می‌توان به توسعه پایدار رسید که به داشته‌های خود نگاه کنیم و تجارت درون‌زای محیط زیست کشور را از طریق دانش بومی سامان دهیم.

وی گفت: باید دانش بومی در راستای دانش نوین احیا و مورد توجه قرار گیرد و چنین همایش‌هایی ادامه‌دار باشد و با روحیه پیش رویم تا دبیرخانه دائمی این همایش بتواند کشور را به پایداری برساند، از طرفی دانش بومی احیا، استفاده و در دستور کار قرار گیرد.

معاون رییس جمهور و رییس محیط زیست کشور در ادامه با اشاره به شعار سال، تصریح کرد: شعاری که سالانه از سوی مقام معظم رهبری بیان می‌شود به عنوان حکم تلقی شده، به طوری که چندین سال مسائل اقتصادی در دستور کار قرار گرفت، درواقع شعارها کاملا موشکافانه و آینده نگرانه انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که زیرساخت‌ها مشکل داشته باشد هیچ وقت تولید اتفاق نمی‌افتد، از طرفی باید مولفه‌های چهارگانه محیط زیست در کشور روز به روز قوی‌تر شود تا تولید مبنا قرار گیرد.

سلاجقه گفت: حفظ محیط زیست بر عهده همه آحاد جامعه است، در ابتدای دولت مشارکت مردم محقق شد به طوری که بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست کیفی‌سازی خواهند شد.

معاون رییس جمهور و رییس محیط زیست کشور افزود: به فنس کشی اعتقادی نداریم اما باید رابطه انسان و محیط زیست یک رابطه دو طرفه و قانون مدارانه تعریف شود و بتوان از ظرفیت سمن‌ها استفاده کرد.

وی بیان کرد: بارها اعلام کردیم که بن بست در محیط زیست وجود ندارد و باید مولفه‌های اصلی محیط زیست کشور و استان حفظ شود تا توسعه محقق شود زیرا جامعه نیازمند توسعه است، گرچه در راستای جهش تولید کارگروهی تشکیل شده و تا هفته آینده ساز و کار مشارکت مردمی مشخص خواهد شد، البته آیین‌نامه‌های قانون حفاظت و حیات وحش به زودی تدوین خواهد شد تا از این طریق بتوان محیط زیست کشور را با مسائل نوظهور به روز کرد.

سلاجقه ادامه داد: تا هفته آینده نگاشت اولیه در بحث ساز و کار مردم در بحث محیط زیست تقدیم دولت می‌شود، از طرفی اتصال تولید کشور به توسعه پایدار و ضوابط استقرار محیط زیستی را با چنگ و دندان حفظ می‌کنیم.

معاون رییس جمهور و رییس محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: محیط زیست به عنوان بخش زیرساختی در کشور مطرح بوده تا جهش تولید به نحو مطلوب انجام شود، از طرفی رشد اقتصادی دولت در سال گذشته ۵.۴ درصد و حتی به ۷.۸ درصد رسید، به طوری که ایران در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه از لحاظ جهش و رشد اقتصادی رشد مناسبی داشته است، قطعا اطمینان داشته باشید مباحث اقتصادی از سوی دولت به نحو مطلوب مدیریت و هر چه سریع‌تر مسائل اقتصادی روزهای خوبی را تجربه خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره تنبیه رژیم صهیونیستی و با بیان اینکه در ۱۴ می ۱۹۴۸ دنیا تحت تاثیر فرزند ناخلفی قرار گرفت که منطقه خاورمیانه را به شدت تحت تاثیر قرار داد، اظهار کرد: این فرزند ناخلف مقاصدی را در منطقه ایجاد می‌کرد که حتی محیط زیست منطقه را با مشکل مواجه کرده بود و این رژیم برای اولین بار سیلی محکمی خورد که این اتفاق تنها از باب تنبیه بود و موجب شد دل همه انسان‌های آزاده جهان شاد شود.

معاون رییس جمهور و رییس محیط زیست کشور گفت: البته می‌توان گفت چند اشتراک میان این مساله و مساله محیط زیست وجود دارد، زمانی که در عرصه محیط زیست کشور، گونه‌ در حال انقراض مجددا متولد می‌شود همه از این اتفاق شاد و بر عکس اگر گونه در حال انقراض تلف شود همه افسرده خاطر می‌شوند.

رییس سازمان محیط زیست کشور  با اشاره به عملیات وعده صادق، با بیان اینکه به اذعان دشمن این اتفاق شگفت انگیز بود، تصریح کرد: این اتفاق نشان داد که مردم ایران پای منافع ملی خود هستند و از این طریق انسانیت هویدا شد، دنیا این احساس را داشت که شرایط در حال تغییر است و امیدواریم  این امر پیش درآمدی بر ظهور باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پرواز بالگرد اورژانس نیشابور برای نجات بیمار سکته مغزی
  • ارتباط میان سکته قلبی و ریزش مو کشف شد
  • جشنواره بازی های بومی محلی بهزیستی شاهین دژ
  • هشدار؛ این غذا برای کودکان ممنوع
  • بیش از ۲۰۰۰ خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند
  • بومی‌سازی کیت‌های قرائت از راه دور مصرف گاز و آب در داخل کشور
  • بومی سازی کنتورخوان از راه دور ایران‌ساخت
  • کیت‌های قرائت از راه دور مصرف گاز و آب بومی سازی شد
  • بانو غمخواری ناجی پنج زندگی شد
  • اهدای خون احتمال سکته قلبی را کاهش می‌دهد