Web Analytics Made Easy - Statcounter

با آغاز تحریم‌های نفتی ایران، صادرات نفت و متعاقب آن درآمد‌های ارزی دولت به شدت کاهش یافت و به گفته رئیس کل بانک مرکزی میزان کاهش درآمد‌های ارزی ۴۰ میلیارد دلار بوده است. این کاهش درآمد‌های ارزی برخلاف تصورات رایج، نتوانست خللی در واردات کالا به کشور ایجاد کند چرا که برای اولین بار ارز صادرات غیرنفتی جایگزین ارز نفتی بودجه شد و دولت به غیر از کالا‌های اساسی، حتی یک دلار هم ارز بابت واردات کالا‌ها پرداخت نکرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



به گزارش تابناک اقتصادی، درست یک سال پیش در چنین روزی بود که دور دوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان آغاز شد. آمریکا در بخشی از تحریم‌های دور دوم اعلام کرد که از تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۹۷ هر گونه معامله با شرکت نفت ایران، شرکت ملی نفت کش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و خریداری نفت، محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران را ممنوع می‌باشد. هدف از تحریم‌های نفتی این بود که آمریکا از این طریق بتواند درآمد‌های ارزی ایران را کاهش دهد و بر اقتصاد ایران تاثیر بگذارد.

بعد از دور دوم تحریم‌های نفتی، صادرات نفت ایران بیش از ۷۵ درصد کاهش یافت!

تحریم‌های نفتی ایران در دو دوره اعمال شد. در ۱۳ آبان ۹۷ که دور دوم تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان آغاز شد، آمریکا هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، یونان و ایتالیا را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد و شش ماه به آن‌ها مهلت داد که نفت سایر کشور‌ها را جایگزین نفت ایران کنند. در ۱۱ اردیبهشت ماه سال جاری معافیت‌های نفتی این هشت به پایان رسید و آمریکا این معافیت‌ها را تمدید نکرد.

آمار‌های منتشر شده توسط اس اند پی گلوبال پلاتس نشان داد که صادرات نفت ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸، یعنی زمانی که آمریکا هنوز از برجام خارج نشده بود، ۲ میلیون و ۱۲۱ هزار بشکه در روز بوده است. در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹، یعنی پس از اعمال اولین دور تحریم‌های نفتی توسط دولت ترامپ، صادرات نفت ایران به یک میلیون و ۳۳۰ هزار بشکه در روز رسید. مقایسه این ارقام نشان می‌دهد که در دور اول تحریم‌های نفتی، صادرات نفت ایران در مقایسه با قبل از خروج آمریکا از برجام، ۳۷ درصد کاهش یافت.

بعد از اعمال دومین دور تحریم‌های نفتی (بعد از ۱۱ اردیبهشت ماه)، برآورد‌ها از صادرات ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز حکایت دارد. این نشان می‌دهد که در دور دوم تحریم‌های نفتی صادرات نفت ایران در مقایسه با قبل از خروج آمریکا از برجام، بیش از ۷۵ درصد کاهش یافته است.

اُفت درآمد‌های ارزی ایران

با کاهش درآمد‌های نفتی ایران به عنوان اولین و اصلی‌ترین منبع تامین ارز، طبیعتاً درآمد‌های ارزی ایران نیز کاهش یافت. صندوق بین المللی پول در پیش بینی اخیر خود اعلام کرد که میزان صادرات نفت ایران در نتیجه تحریم‌های دولت آمریکا به حدود ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی که اخیراً در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی حاضر شده بود از کاهش ۴۰ میلیارد دلاری درآمد‌های ارزی کشور گفت که طبیعتاً بخش بزرگی از این کاهش درآمد‌های ارزی به کاهش درآمد‌های نفتی به دلیل تحریم‌ها باز می‌گردد.

وارداتی که لنگ دلار‌های نفتی نماند!

در شرایطی که درآمد‌های ارزی کشور از محل صادرات نفت به شدت کاهش یافته بود، این گونه تصور می‌شد که واردات کشور که در سال‌های گذشته به دلار‌های نفتی وابسته بود با خللی جدی مواجه خواهد شد. وارداتی که برای کشور اهمیت دو چندانی داشت چرا که بخش بزرگی از این واردات به کالا‌های سرمایه‌ای و واسطه‌ای مربوط می‌شد که برای چرخیدن چرخ تولید، واردات آن‌ها ضروری بود.

بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی و تزریق آن‌ها به سامانه نیما، اما نگذاشتند که واردات کشور با خللی مواجه شود. محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات در نشست خود با خبرنگاران در مورخه ۱۱ آبان ماه سال جاری در این رابطه گفت: امسال اولین سالی است که دولت به غیر از کالا‌های اساسی، حتی یک دلار هم ارز بابت واردات کالا‌ها نداده است، به نحوی که ارز صادرات غیرنفتی جایگزین ارز نفتی بودجه شده است. وی با بیان اینکه از اول فروردین ۹۸ تا ۸ آبان امسال، ۱۰ میلیارد و ۳۴۴ میلیون یورو فروش ارز صادراتی بوده و ۸ میلیارد و ۳۸۱ میلیون یورو تامین ارز واردات انجام شده است، افزود: اکنون سامانه نیما بالغ بر ۱.۵ میلیارد یورو مازاد ارزی داشته و عرضه در آن بیش از تقاضای ارز است.

نقش دولت در جداسازی واردات از دلار‌های نفتی

این دستاورد جدا شدن واردات کشور از دلار‌های نفتی و تامین واردات از کانال ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی، اما به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی نیز باز می‌گشت.

در ابتدا دولت در تیرماه سال گذشته برای مدیریت تقاضای ارز، واردات بخشی از کالا‌های غیرضرور به کشور را ممنوع اعلام کرد. سپس با روی کار آمدن عبدالناصر همتی در بانک مرکزی، تلاش شد تا ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی به منظور تامین ارز مورد نیاز برای واردات، به کشور باز گردد. بانک مرکزی ۵ روش را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی به کشور در نظر گرفت که این ۵ روش عبارت بودند از: فروش ارز در سامانه نیما، عرضه ارز در صرافی ها، واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری ارز پروانه صادراتی و نیز واگذاری ارز به بانک مرکزی.

همچنین بانک مرکزی شیوه‌هایی را برای برخورد با صادرکنندگانی که ارز‌های حاصل از صادرات کالا‌های غیرنفتی را به کشور باز نمی‌گرداندند در نظر گرفت که از آن جمله می‌توان به برخورد‌های قضایی اشاره نمود.

در مجموع سیاست‌ها و روش‌های اتخاذ شده و همکاری صادرکنندگان باعث شد تا برای اولین بار ارز مورد نیاز واردات کالا‌ها (غیر از واردات کالا‌های اساسی) از محل ارز حاصل از صادرات غیرنفتی تامین شود و حتی هم اکنون سامانه نیما با ۱.۵ میلیارد یورو مازاد ارزی رو به رو باشد که خود عاملی برای ثبات این روز‌های بازار ارز و دستاوردی دیگر برای دولت است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سانتریفیوژ IR 6 روز دانش آموز امیرعلی اکبری سیزده آبان توافق نامه آب و هوایی پاریس علی اصغر پیوندی چند همسری واردات دلارهای نفتی تحریم های ایران درآمد های ارزی سانتریفیوژ IR 6 روز دانش آموز امیرعلی اکبری سیزده آبان توافق نامه آب و هوایی پاریس علی اصغر پیوندی چند همسری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۲۵۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول

از ابتدای سال تا پایان روز سه‌شنبه ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ بیش از ۲ میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شد. - اخبار اقتصادی - به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی 28 روز ابتدایی سال جاری، 533 میلیون دلار ارز جهت واردات کالاهای اساسی و دارو با نرخ 28 هزار و 500 تومان تامین شد.جزئیات ارز پرداختی به واردات/ سهم کدام بخش بیشتر بود؟
 


کالاهای تجاری و بازرگانی نیز 1378 میلیون دلار را با میانگین قیمت 41 هزار تومان طی این مدت به خود اختصاص داد و این رقم برای واردات در مقابل صادرات عدد 485 میلیون دلار را با نرخ توافقی نشان می دهد.تامین ارز گروه خدمات نیز 88 میلیون دلار بوده است.


شایان ذکر است، در مجموع یک میلیارد و 863 میلیون دلار ارز صنایع تامین شده است. تامین ارز صنایع به دو صورت نیمایی و توافقی بوده است. صنایع حمل و نقل و خودرو به ترتیب 305 و 158 میلیون دلار ارز نیمایی و توافقی دریافت کردند.

همچنین، تامین ارز نیمایی «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک»، «صنایع معدنی»، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» و «منسوجات» به ترتیب معادل 106، 88، 59 و 126 میلیون دلار صورت گرفته است؛ این گروه های صنایع همچنین به ترتیب ، 26، 111، 73 و یک میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند. 

علاوه بر این گروه ها، 694 میلیون دلار ارز نیمایی و 116 میلیون دلار ارز واردات در مقابل صادرات به سایر صنایع اختصاص داده شده است.

این گزارش حاکی است، تاکنون طی 18 حراج شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران، 2461 قطعه شمش یک کیلوگرمی با عیار 995 در هزار  در تالار  معاملات طلا مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمار تأمین ارز واردات تا ۲۸ فروردین+جدول
  • ارز ۵۳۳ میلیون تن کالای اساسی تامین شد
  • ساماندهی و توسعه صادرات از مرز بین المللی مهران ضرورت دارد
  • یاداشت|متنوع سازی مبادی واردات یک ضرورت است
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • صادرات ۱۰۰ میلیون یورویی آلمان به ایران در ۱ ماه
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • نفت روی کشتی و آب نداریم؛ از درآمد‌های نفتی برای پرداخت حقوق استفاده نمی‌کنیم
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است