Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- تاکنون از منابع تجدیدپذیر حدود چهار میلیارد و ۳۲۹ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولید شده در کشور تولید شده است. تاریخ انتشار: 20:30 - 13 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۴۸۴۲

به‌ گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، امروزه نقش انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل اهمیتی که دارد بر کسی پوشیده نیست و دیر یا زود انرژی‌های تجدیدناپذیر به روز‌های پایانی خود خواهند رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی آلودگی‌هایی که انرژی‌های تجدیدناپذیر برای محیط زیست ایجاد می‌کنند موجب شد تا کشور‌های دنیا به سوی سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدید پذیر حرکت کنند از این رو کشور ما نیز علی رغم داشتن منایع نفتی و گازی از دستیابی به این نوع انرژی غافل نشده است.

بر این اساس تاکنون از منابع تجدیدپذیر حدود چهار میلیارد و ۳۲۹ میلیون کیلووات ساعت، انرژی تولید شده که توانسته انتشار حدود دو میلیون و ۹۷۴ هزار تن گاز گلخانه‌ای در کشور را کاهش دهد.

این میزان تولید انرژی‌های نو موجب شده بیش از یک میلیارد و ۲۳۰ میلیون مترمکعب از مصرف سوخت‌های فسیلی در ایران که جزو عوامل اصلی آلایندگی هوا در کشور است، کاسته و بیش از ۹۵۲ میلیون لیتر در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود.

در این باره محمد صادق زاده معاون وزیر نیرو با اشاره به ١١۵ نیروگاه تجدید پذیر موجود در سراسر کشور اظهار کرد: در حال حاضر ۶ نیروگاه از محل تولید پسماند در حال فعالیت است که در مجموع ٨۴١ مگاوات ظرفیت دارد.

وی افزود: باتوجه به تجربه ٢ ساله نصب تجدیدپذیر‌ها در پشت بام منازل و صنایع تاکنون ٣ هزار و ۵٠٠ نیروگاه پشت بامی توسط مردم برای تولید برق احداث شده است که هر کیلو وات ساعت از این تولید با مبلغ یک هزار و ۴٠ تومان از مردم خریداری می‌شود.

بررسی‌ها در این بخش حکایت از آن دارد که ۴۱ درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور از نوع خورشیدی، ۳۶ درصد از نوع بادی، ۱۰ درصد از نوع برق‌آبی کوچک، دو درصد از نوع بازیافت حرارتی و توربین‌های انبساطی و یک درصد نیز از نوع زیست توده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: منازل تجدیدپذیر انرژی برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۶۰۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق

بهره‌گیری از پتانسیل دریاچه‌ها برای تولید برق ازجمله راهکارهای زیست‌محیطی موجود برای تأمین برق موردنیاز شهرها بدون وارد آمدن آسیب به محیط طبیعی و اکوسیستم‌ها محسوب می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نیروگاه‌های آبی با سدهای غول‌پیکر حدود یک قرن است که شاهکارهای مهندسی برای ارائه انرژی‌های تجدیدپذیر به‌شمار می‌روند، اما جوامع حاشیه‌ای و اکوسیستم‌ها را ویران می‌کنند. با این حال جهان شاهد تحولات چشمگیری در پروژه‌های برق‌آبی با همان کیفیت گرانشی آب، اما بدون ساخته شدن سدهای سنتی است. در این راستا یک فناوری جدید به‌عنوان ذخیره‌سازی پمپ‌شده معرفی شده است که سیستم‌های آن به دو مخزن در بالا و پایین نیاز دارند و هنگامی که برق تولیدشده توسط نیروگاه‌های مجاور بیش از تقاضا باشد، برای پمپاژ آب در سربالایی استفاده می‌شوند.

این فرآیند مخزن بالایی را مانند باتری پر می‌کند. سپس هنگامی که تقاضا برای برق افزایش پیدا کرد، آب توسط یک توربین راهی مخزن پایینی می‌شود و برق تولید می‌کند. این فرآیند مفهومی متفاوت، اما نه‌چندان دور از عملکرد باتری‌هایی است که امروزه در سراسر زندگی بشر جای گرفته و حتی عناصر ضروری در زندگی مدرن هستند.

ذخیره‌سازی پمپ‌شده ایده جدیدی نیست، اما یک رنسانس در مناطقی محسوب می‌شود که بهره‌گیری از انرژی‌های باد و خورشید در آن‌ها به سرعت در حال گسترش است، همچنین به کاهش نگرانی‌ها در مورد کاهش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر مرتبط با آب‌وهوا کمک می‌کند. بعضی از بزرگ‌ترین سیستم‌های این فناوری انرژی کافی برای تأمین دو میلیون خانه را در کشوری هم‌چون ایالات متحده برای یک ساعت دارند.

نوع دیگری از فناوری انرژی‌های آبی نیز به‌ویژه در مناطق کوهستانی مانند نپال رایج است. در این مناطق نیروگاه‌های برق‌آبی روی رودخانه‌ها قرار دارند، اما در پشت آن‌ها مخازن غول‌پیکر تولید و ذخیره برق وجود ندارد. بدون وجود مخزن، تولید برق به جریان‌های آب فصلی بستگی دارد، اما آسیب کمتری به محیط زیست وارد می‌کند.

تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه برق‌آبی در آمریکا

تبدیل دریاچه‌ها به باتری‌های عظیم الکتریسیته ایده‌ای عجیب است که روزبه‌روز جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و می‌تواند مناظر طبیعی زمین را متحول کند. امروزه پروژه‌های امیدوارکننده‌ای در ایالات متحده در این زمینه وجود دارد که به‌طور ویژه هدف خود را مهار آب دریاچه‌های بزرگ به‌منظور تأمین نیروی برق‌آبی مشخص کرده‌اند.

ایده موجود در پس این پروژه‌ها، ساختن یک مخزن در ارتفاع پایین‌تر برای تولید برق از آبشار است. این پروژه در سال ۲۰۲۰ معرفی، اما به دلیل همه‌گیری کرونا متوقف شد. ایالات متحده اکنون قصد دارد آن را از سر بگیرد و دریاچه‌های خود را به نیروگاه‌های عظیم تولید برق تبدیل کند تا فراهم آوردن برق برای خانه‌های خود را ضمن دستیابی به اهداف زیست‌محیطی محقق کند.

کد خبر 747437

دیگر خبرها

  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • افزایش ۶۲ درصدی تولید انرژی در نیروگاه ری
  • بریتانیا در یک قدمی شبکه برق بدون کربن
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • ضرورت نصب ۵۷ مگاوات نیروگاه خورشیدی در صنایع تهران تا ۱۴۰۶
  • تولید ۶۵ میلیون مگاوات برق در نیروگاه اتمی بوشهر
  • رئیس سازمان انرژی اتمی: امنیت نیروگاه‌ها و مراکز هسته‎‌ای کشور به طور صددرصد برقرار است/ با عبور از سال ۱۴۰۰ تا به امروز ظرفیت فعال در سایت‌های ۲ و ۳ سه نیروگاه اتمی بوشهر در مقایسه با پیش از آن ۱۲ برابر شده است