Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا پورمحمدی دوشنبه شب در جلسه شورای عالی معادن اظهار داشت: اجرایی شدن کارخانه تولید آلومینیا از  نفلن سینیت در شهرستان سراب از جمله مطالبات جدی استان است و سال ها به دلایلی به مرحله استخراج و راه اندازی کارخانه منجر نشده بود که خوشبختانه موانع آن برطرف شده است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه این کار با توان کارشناسی داخلی انجام خواهد شد

وی با بیان اینکه بخش معدن یکی از ظرفیت های مغفول کشور است، اظهار داشت: نتوانسته ایم از معادن موجود در کشور استفاده درست داشته باشیم و اگر در جاهایی هم اکتشاف و بهره برداری انجام شده، به شکل خام فروشی بوده و موارد محدودی فرایندهای تبدیل به محصول نهایی انجام یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه یک درصد معادن مس دنیا متعلق به آذربایجان شرقی است و رتبه برتر معادن مس کشور را دارایم، افزود: با تاکید وزیر صمت کمک شد تا فاز سوم کنسانتره مس سونگون و همچنین طرح مختلفی چون تغلیظ و ذوب به خوبی در استان پیش برود و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم تولید مس کاتدی را در استان انجام دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به قابلیت های موجود در استان آذربایجان شرقی درخواست می کنیم کمک شود از این ظرفیت برای توسعه استان و کشور بهره مند شویم.

از سال ۱۳۶۱ با کشف معادن نفلین در شمال غرب کشور، زمزمه احداث کارخانه فرآوری این ماده معدنی شنیده شد و در نهایت در سال ۷۹ مطالعات احداث این کارخانه در سراب به اتمام رسید و بر این اساس ۵۱۰ هکتار زمین در حوالی روستاهای سراب برای احداث این کارخانه در نظر گرفته شد و در سال ۸۳ کلنگ آن به زمین خورد. اما به‌رغم هزینه‌های چند میلیارد دلاری و چند صد میلیارد تومانی اعتبارات ملی و استانی این کارخانه به بهره‌برداری نرسیده و عقد قرارداد با کشورهایی چون آلمان، چین و ارمنستان هم نتوانست چرخ این کارخانه را راه بیندازد.

در حال حاضر به جز چند سوله فلزی بزرگ، که البته ناقص رها شده، خبری از این کارخانه نیست.

کارخانه نفلین سینیت سراب در حالی با رکود ساخت ۲۵ ساله روبه‌رو بوده است که به تاکید مسئولان در حال حاضر می‌تواند سالانه از خروج یک میلیارد دلار ارز از کشور برای واردات پودر آلومینا جلوگیری کند.

آلومینیوم از جمله کالاهای در فهرست تحریم‌های آمریکا علیه ایران است و تولید آلومینا از صنایع راهبردی به‌شمار می‌آید و تنها معدن نفلین سینیت کشور برای تولید آلومینا با ظرفیت ۳۰ میلیارد تن در شهرستان سرابدر ۱۳۰ کیلومتری شرق تبریز واقع شده، آن هم در حالی که منابع آلومینا در ایران و جهان محدود است و در آذربایجان و شهر سراب به وفور این ماده معدنی یافت می‌شود.

برچسب‌ها تبریز سراب استانداری آذربایجان شرقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تبریز سراب استانداری آذربایجان شرقی تبریز سراب استانداری آذربایجان شرقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۷۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معادن یکی از پیشرانهای توسعه استان هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان امروز در نشست مشترک با فعالین معدن و صنایع معدنی آذربایجان‌غربی، معادن استان را یکی از پیشرانهای مهم توسعه استان عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در حوزه معادن ، دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای برای بهره گیری از ظرفیت های معادن استان برای شتاب بخشیدن به روند توسعه این منطقه دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی  با بیان اینکه در سالهای گذشته در حوزه اکتشافات معدنی استان مطالعات سیستماتیک صورت نگرفته بود ، به پیگیری توسعه مطالعات و اکتشافات حوزه معدن استان در گام نخست استفاده از ظرفیت های معدنی استان اشاره کرد و افزود: بر اساس توافقات با سازمان زمین‌شناسی کشور و ایمیدرو،  مطالعات ژئوفیزیک هوایی در ۲۲ هزار کیلومتر مربع در  پهنه‌های جنوبی استان و در ۷ شهرستان در مراحل پایانی قرار دارد که این مسئله و موجب تحول در حوزه اکتشافات شهرستان‌های جنوبی خواهد بود.

استاندار آذربایجان‌غربی به ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه معدن استان نیز اشاره کرده و افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه‌های مختلف و بخش معدن استان انجام شده و با همکاری دستگاه‌های متولی استانی و ملی، موانع صدور مجوز و پروانه جهت فعالیت در حوزه معدن رفع می‌شود.

معتمدیان همچنین با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی جهت فرآوری محصولات معدنی در استان، اضافه کرد: مردم باید از فرآوری محصولات معدنی نفع ببرند و یکی از شروط اصلی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن آذربایجان‌غربی، فرآوری محصولات، اشتغالزایی و ارزش افزوده بیشتر با ایجاد واحدهای فراوری محصولات معدنی در کنار معادن است.

وی در ادامه از تعیین تکلیف وضعیت ۷۶۰ معدن در آذربایجان‌غربی در شورای معادن استان در دولت سیزدهم خبر داد و افزود: در روند واگذاری معادن استان باید اهلیت سنجی صورت گرفته و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، زمینه برای فعالیت و صلاحیت سنجی سرمایه‌گذاران و مجریان طرح های معدنی فراهم شود.

استاندار آذربایجان‌غربی به توسعه صنایع فرآوری محصولات معدنی در استان نیز اشاره کرده و یادآور شد: در جمع ۵ استان اول از نظر ذخایر معدنی چون تیتانیوم، طلا و مس و ... قرار داریم و سرمایه گذاری های قابل توجهی نیز در استخراج و فرآوری این مواد معدنی توسط دولت در استان صورت گرفته است. 

معتمدیان همچنین با بیان اینکه آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های برخوردار از مواهب الهی است و نباید این استان را محروم خطاب کرد، افزود: با مدیریت ثروت‌های خدادادی، جلوگیری از خام فروشی در حوزه معدن، توسعه صنایع معدنی و ارزش افزوده بیشتر، زمینه برای استفاده مردم استان از این ثروت‌ها مهیا می‌شود.

وی در پایان همگرایی و هم‌افزایی تشکل‌های صنفی حوزه معدن و دستگاه‌های متولی را ضروری دانسته و تصریح کرد: تشکل‌های صنفی پل ارتباطی دولت بوده و با تقویت تشکل‌های حوزه معدن، موانع توسعه این حوزه رفع شده و شاهد افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهیم بود.

دیگر خبرها

  • معادن یکی از پیشرانهای توسعه استان هستند
  • امیر حسین ثابتی و «تنش زدایی»؛ سیاست «کنترل جمعیت» نیست که تغییر کرده باشد!
  • طراحی زیرگذر غرب به شمال میدان سپاه تمام شد | آغاز عملیات اجرایی؛ به‌زودی
  • عملیات اجرایی احداث باغ مشاهیر آغاز شد
  • عملیات اجرایی آماده‌سازی سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • آغاز عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه کتاب
  • عملیات اجرایی آماده‌سازی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آغاز شد
  • ظرفیتهای معدنی آذربایجان‌غربی نیازمند مطالعه است
  • آغاز عملیات اجرایی ساخت توربین‌های بادی نیروگاه خواف
  • راه اندازی کارخانه جدید احیاء استیل فولاد بافت؛ بزودی