Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-25@16:00:00 GMT

قصه تلاش برای توانمندی/ اشتغال زیر چتر امداد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۸۸۲۲۲

قصه تلاش برای توانمندی/ اشتغال زیر چتر امداد

دغدغه زندگی ام البنین خسروی، دختر ۲۳ ساله ساکن روستای «چشمه رج» خراسان جنوبی تنها داشتن شغل نیست. قصه، قصه تلاش است و تسلیم نشدن، اینکه در زندگی تنها به خود متکی باشی تا آن نگاه‌های ترحم‌برانگیز جای خود را به نگاه‌های پر تحسین بدهد.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ صبح یک روز پاییزی همراه با مدیرکل کمیته امداد استان و بخشدار مود برای بازدید از طرح اشتغال یکی از مددجویان به روستای چشمه رج در 35 کیلومتری بیرجند می رویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از رسیدن به مقصد از ماشین پیاده می شویم، خانواده خسروی با مهربانی و سادگی نگاهشان به پیشوازمان می‌آیند.

 

«ام‌البنین خسروی» دختر 23 ساله این خانواده روستایی است که چندسال پیش درسش را تمام کرده و حالا یکسالی می شود که مشغول دامپروری است. هرچند مشکلات ریز و درشت زندگی پا به پایش می آیند، همه جا دنبالش هستند، اما تسلیم نمی شود.

 

او درباره ورودش به عرصه پرورش گاو شیرده این چنین می‌گوید: «شغل پدرم گاوداری بود. من همیشه بعد از تعطیل شدن مدرسه به گاوداری می آمدم و هم بازی می کردم و هم به پدرم کمک می کردم. کم کم به این شغل علاقمند شدم. درنظرم بود که وقتی بزرگتر شدم شغل پدرم را ادامه دهم. زمان گذشت و من بزرگتر شدم. تحصیلاتم را نتوانستم تا دانشگاه ادامه دهم. این شد که وارد شغل پرورش گاو شیری شدم».

 

مهرماه سال 97 بود که از کمیته امداد 70 میلیون وام برای شروع کارش می‌گیرند: «با 20 میلیون تومان از این وام ابتدا مکانی 300 متری احداث کردم و سپس چهار رأس گاو شیرده خریدم، اما متاسفانه یکی از گاوها تلف شد و چون بیمه‌شان نکرده بودم، ضرر کردم».

 

 

خانم خسروی که روزانه به طور میانگین 35 کیلوگرم شیر تولیدی دامداریش را به قیمت هر کیلویی 2 هزار تومان می فروشد، می‌گوید: اکنون دو گوساله هم دارم که حداقل نیاز به 10 میلیون تومان است تا سرپناهی برای آنان احداث کنم.

 

وی با اشاره به اینکه باید از کنار شکست‌ها عبور کرد تا بتوان به موفقیت رسید به مشکلات این طرح ادامه می‌دهد: مهم‌ترین مسئله و مشکل، کمبود فضای دامداری و قیمت بالای نهاده‌های دامی است.

 

او که اکنون ماهانه یک میلیون و 150 هزار تومان اقساط پرداخت می‌کند، در آینده قصد توسعه دامداری را دارد. برای ام البنین خسروی گرفتن وام 70 میلیون تومانی کمیته امداد، نقطه آغاز یک راه دور و دراز است، راهی که می‌تواند با پشتکار و کسب تجربه و آگاهی بیشتر او را تبدیل به یک دخترکارآفرین روستایی کند.

 

بنا به گفته فعالان پرورش دام سنگین حتی با داشتن دو راس گاو و دو راس گوساله نیز می توان یک زندگی را چرخاند چرا که گاو ها شیری باشند یا پرواری در 9 ماه می توان به درآمد ماهانه سه تا چهار میلیون دست پیدا کرد، به این نحو که طی ۹ ماه گوساله ها پروار می شوند و میانگین وزن آنها از 150 کیلوگرم به 500 کیلوگرم می رسد و دو راس گاو هم بعد از لقاح صاحب یک گوساله خواهند شد. با ادامه این روند هرسال به تعداد گوساله ها اضافه می شود و دامداری توسعه می یابد.

 

 

«رضا سلم آبادی» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان ‌جنوبی در بازدید از این طرح اشتغال روستایی قول پرداخت دو قسط معوقه این مددجو را می‌دهد و می‌ گوید: طی سال گذشته 52 میلیارد تومان اعتبار به 2 هزار و 800 طرح اشتغال مددجویان این نهاد پرداخت شده است.

 

وی می افزاید: در سال جاری منابع اشتغال روستایی 54 میلیارد تومان بوده است که تاکنون 57 میلیارد تومان طرح در سامانه ثبت شده و همه در کارگروه تصویب و به بانک‌ها ابلاغ شده است.

 

سلم آبادی بیان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری یک‌هزار طرح اشتغال روستایی در استان اجرا شود.

 

خوشبختانه تغییر در رویکردهای کمیته امداد در طی سال‌های اخیر و تکیه بر توانمندسازی افراد که بیشتر با ایجاد شغل میسر شده است نه تنها افزایش کیفیت خدمات را بدنبال داشته است بلکه اجرای این راهبردها توانسته است جمعیت انبوه مددجویان را سرو سامان دهد و راه را برای ارائه خدمات به سایر اقشار محرومی که نیازمندان واقعی هستند، هموار کند.

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی راهپیمایی 13 آبان یوم الله ۱۳ آبان 13 آبان روز 13 آبان استکبار ستیزی کانون های فرهنگی هنری مساجد آمریکا گاوداری اشتغال روستایی تسهیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۸۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است

مجید محبی گفت: از مجموع ۳۲۹ راه روستایی بسته شده ناشی از سیلاب در جنوب سیستان و بلوچستان با تلاش دستگاه‌های خدمات رسان تاکنون ۲۸۴ مسیر فرعی بازگشایی شده است.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما بر آن است تا ارتباط در مسیر‌های ارتباطی جنوب سیستان و بلوچستان به منظور انجام خدمات امدادی برقرار شود.

مدیرکل ستاد بحران سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به تداوم بارندگی‌ها احتمال بروز سیل با توجه به فعالیت این سامانه بارشی و طغیان رودخانه‌ها وجود خواهد داشت بنابراین از هموطنان تقاضا می‌شود در روز‌های اخیر از توقف و تردد در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها بپرهیزند و به هشدار‌ها و توصیه‌های ایمنی توجه کرده و مراقبت‌های لازم را به عمل آورند تا هیچگونه خسارت جانی و مالی متوجه آن‌ها نشود.

وی تاکید کرد: هشدار احتمال وقوع ‏سیلاب کاملا جدی است و شهروندان باید توجه داشته باشند که هر گونه تردد و اتراق در حاشیه ‏رودخانه و مسیل‌ها خطر آفرین و حتی مرگبار است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • همچنان حدود ۴۵ راه روستایی بلوچستان بر اثر سیلاب بسته است
  • تلاش راهداران برای بازگشایی راه روستایی جهربه پشوئیه شهداد
  • توانمندسازی مددجویان هدف اصلی کمیته امداد است
  • سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایشی ندارد
  • ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغالزایی در سال ۱۴۰۳/ سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایشی ندارد
  • توانمندشدن بیش از ۴ هزار خانوار کمیته امداد استان همدان
  • مهارت‌آموزی ۳۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • مهارت‌آموزی سه هزار و ۵۲۱ مددجوی کمیته امداد خراسان‌جنوبی
  • تولید، اشتغال و تأمین معاش خانواده، ثمره پشتکار بانوی اراکی
  • اختصاص ۲۰۰ میلیاردتومان تسهیلات اشتغال مددجویان مازندران