Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-16@09:55:15 GMT

افراد سیگاری پیرتر از سن واقعی به نظر می‌رسند

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۸۹۰۶۱

مطالعه جدید نشان می دهد یکی دیگر از تاثیرات منفی سیگارکشیدن این است که فرد سیگاری پیرتر از سنش به نظر می رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مهر، «لوئیز میلارد»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریستول انگلستان، در این باره می گوید: «برخی افراد دارای یک یا دو نسخه از یک گونه ژنتیکی هستند که با استعمال بیش از اندازه دخانیات مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

  محققان به منظور شناسایی تاثیرات سیگارکشیدن زیاد، توانستند تاثیرات گونه ژنتیکی را از طریق استعمال دخانیات از سایر تاثیرات احتمالی مرتبط با داشتن این گونه ژنتیکی که با مصرف دخانیات مرتبط نبود، تفکیک نمایند.   در این مطالعه، محققان افراد را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول افرادی بودند که هیچ وقت سیگار نکشیده بودند و گروه دوم افرادی بودند که یا قبلا سیگاری بودند یا الان سیگار می کشیدند.   بارزترین تاثیرات ناشی از سیگارکشیدن شامل عملکرد وخیم ریه ها و ریسک بالاتر ابتلا به بیماری مزمن انسداد ریوی و سرطان پوست بود.   میلارد در ادامه می افزاید: «علاوه بر شناسایی چندین تاثیر بد بر سلامت ریه ها، ما به تاثیر سیگار کشیدن بر پیرشدن صورت هم پی بردیم.»   محققان در ادامه قرار است به بررسی تاثیرات مصرف الکل بر پیری صورت بپردازند.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۹۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط سبک زندگی با پیری شبکه مغز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، توسعه راهبرد‌هایی برای اصلاح عوامل خطر ممکن است راه را برای پیری سالم با کاهش بروز زوال عقل هموار کند. این رویکرد طیفی از عوامل از جمله مسائل مربوط به عروق مغزی مانند فشار خون بالا، دیابت و چاقی، اقدامات محافظتی مانند ورزش و انتخاب‌های سبک زندگی را بررسی کرد. باوجود ماهیت ثابت عوامل ژنتیکی مرتبط با بیماری‌هایی مانند آلزایمر و پارکینسون، تصویربرداری مغز نشان می‌دهد که مناطق خاصی به ویژه در برابر پیری و اختلالات عصبی آسیب پذیر هستند. دانشمندان تحقیقات بیشتر برای روشن کردن روابط پیچیده بین استعداد‌های ژنتیکی و عوامل سبک زندگی قابل تغییر بر سلامت مغز و پیشرفت شرایط عصبی را بسیار مهم می‌دانند.

در این مطالعه، شبکه مغزی که به دلیل حساسیت به پیری شناخته شده است، رابطه قابل توجهی با سن و کاهش سریع حجم ماده خاکستری را در مناطق بالاتر مرتبط با عملکرد‌های شناختی مانند اجرا، حافظه کاری و توجه نشان داد.

این مطالعه ارتباطات گسترده ژنومی بین شبکه مغزی و هفت خوشه ژنتیکی را شناسایی کرد که در همه خوشه‌ها همبستگی وجود داشت. نکته جالب اینجا بود که ناحیه‌ای که در چندین اختلال عصبی دخیل است، ارتباط قابل توجهی را با این ژن‌ها نشان دادند.

یافته‌های اولیه ارتباط قابل‌توجهی را درارتباط با آلودگی، دیابت و مصرف الکل به‌عنوان عوامل خطر قابل شناسایی کرد. این یافته‌ها یک تعامل پیچیده بین ژنتیک و محیط را بر سلامت مغز نشان داد و بر آسیب‌پذیری شبکه مغزی در برابر پیری و بیماری‌هایی مانند آلزایمر و اسکیزوفرنی تأکید کرد. این مطالعه همچنین راه‌های جدیدی را برای تحقیق در مورد تأثیرات ژنتیکی گروه خونی بر پیری مغز باز می‌کند.

نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Nature Communications منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • تاثیرات گوش دادن به موسیقی شاد بر روح و روان انسان
  • خودشیفته‌ها برای رسیدن به هدفشان دیگران را فدا می‌کنند!
  • چند فرزندی نقطه مقابل بحران تک‌ فرزندی
  • اولین کلیه خوک در انسان: آیا این آینده پیوند عضو است؟
  • میزان تاثیرات منفی اینستاگرام بر سلامت روان افراد
  • دستگیری افراد آلبانیایی و پلیس‌های فاسد آلبانی مرتبط با مجاهدین
  • این افراد لب به جگر نزنند
  • واکنش وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به توقیف کشتی اسرائیلی توسط سپاه
  • واکنش گستاخانه وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به توقیف کشتی اسراییلی توسط سپاه
  • ارتباط سبک زندگی با پیری شبکه مغز