Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@18:43:55 GMT

چهارباغ، در گذرِ زمان

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۱۴۲۸

چهارباغ، در گذرِ زمان

ایسنا/اصفهان چهارباغ، در دوره شاه‌عباس اول به‌عنوان یک محور ارتباط شهری ساخته شد و چون اصفهان، شهری خشک و کم آب بود، اطراف این محور، باغ‌های زیادی طراحی شد تا سوای عملکرد عبوری، برای شاه و مردم، کارکرد تفریحی هم داشته باشد.

جهانگردها، به‌کرات در منابع مختلف درباره چهارباغ و بناهای پیرامون آن نوشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خیابان در روزهای خاصی قُرق می‌شد تا همسران شاه بتوانند از آن گذر کنند و وقتی ولی محمدخان فرمانروای ترکستان به اصفهان آمد، برای او در چهارباغ جشن آب‌پاشان را برگزار کردند.

گفته‌شده که مردم با پرداخت یک وجه مختصر می‌توانستند از باغ‌هایی که ملک مقامات بود دیدن کنند و این اوضاع تا زمان ناصرالدین‌شاه برقرار بود. بعدازاینکه ظل السلطان به دلایلی دستور تخریب آن بناها را صادر و درخت‌های چهارباغ را اره کرد، خواهرش نیز باغات پیرامون چهارباغ را به خاطر پرداخت قرض به بانک‌های روسی فروخت و چهارباغ تغییر کرد.

در دوره پهلوی اول و دوم، به خاطر موقعیت مکانی مهم چهارباغ، سینماها، تماشاخانه‌ها و هتل‌هایی در آن تأسیس و این اقدامات موجب جذب مردم شد. فروشگاه‌های مختلف، چهارباغ را به مرکز خرید تبدیل کردند. نمای بیرونی مغازه خیابان‌هایی مثل حافظ، طالقانی و ... که به میدان نقش‌جهان متصل می‌شدند نیز کاشی‌کاری شد تا به زیبایی این محور تاریخی بیفزاید.  

در حال حاضر چهارباغ، به پیاده راه تبدیل‌شده و این پیاده راه شدن، مزیت‌ها و معایبی دارد؛ چرا که هیچ طرحی مطلقاً خوب و مطلقاً بد نیست. افرادی که دوست داشتند در چهارباغ قدم بزنند اکنون خوشحال‌اند اما کسانی که مقصودشان از چهارباغ گردی، خرید از یک مغازه خاص بود و با خودرو به این مکان می‌آمدند، دیگر نمی‌توانند این کار را انجام بدهند. معتقدم که مزیت‌های پیاده راه شدن چهارباغ خیلی بیشتر از پیاده راه نشدن آن است اما هر چیزی که ذهنیت تاریخی را از چهارباغ دور می‌کند باید از آن حذف شود. در روستا، زمانی افراد از منظره لذت می‌برند که همه خانه‌ها قدیمی باشد. اگر یک آپارتمان در میانه روستایی سنتی بنا شود دید گردشگر به ‌کل روستا عوض می‌شود.

اکنون چهارباغ پر از مغازه‌های فست فود شده که بخشی از آن‌ها از قدیم فعال بوده‌اند و حذفشان سخت است، ضمن اینکه به‌هرحال گردشگر ایرانی یا خارجی به فست فود هم نیاز دارد اما بهتر است که بدنه چهارباغ به شکلی سنتی‌تر طراحی شود.

بازار  میدان نقش‌جهان، امروز کاملاً تحت سیطره صنایع‌دستی است اما بنا به نیاز مردم، در آن چند بستنی‌فروشی هم فعالیت دارند. اگر تعداد بستنی‌فروشی‌ها بر تعداد مغازه‌های صنایع‌دستی غلبه پیدا کند دیگر باب طبع گردشگر نخواهد بود.

یکی از نیازهای محور گردشگری دسترسی به غذاخوری، هتل، بیمارستان، پمپ‌بنزین و ... است اما همه این موارد باید با دقت خاصی در محور مورد نظر اعمال شوند. در دوره پهلوی برای هتل جهان معماری نئوکلاسیک به‌عنوان ترکیبی از سنت و مدرنیته در نظر گرفته‌شده بود. باید برای امروز چهارباغ نیز برنامه‌ریزی کرد و فی‌البداهه دست به انجام امور نزد. در طرح‌هایی چنین مهم، آزمون‌وخطا سخت است و باید بر اساس فکر پیش رفت.

در هر طرح شهری به‌ویژه در بافت‌های تاریخی و سنتی، اگر اتفاق‌نظر و تعامل وجود داشته باشد، طرح‌ها مورد اقبال مردم قرار می‌گیرد.

یادداشت از: مهدی فقیه، مدرس و پژوهشگر

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری چهارباغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۱۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارت سوختی که ۲ روزه تولید و ۲ ماهه دست مردم می رسد!

در حالی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از تولید کارت سوخت المثنی در 2 روز می‌گوید که زمان ثبت‌نام تا دریافت این کارت در سازمان‌های غیرمرتبط با نفت بیش از 2 ماه زمان می‌برد و مردم از این موضوع گلایه‌مندند.

به گزارش فارس؛ «سوخت‌گیری از 10 روز دیگر فقط با کارت شخصی ممکن است»، این خبری بود که در 15 فروردین امسال به نقل از وزیر نفت جواد اوجی منتشر شد و صف‌های طولانی را برای دریافت کارت سوخت المثنی در مراکز پلیس 10+ ایجاد کرد.

یکی از مراجعان به این مراکز، با ابراز نگرانی از این خبر می‌گوید: این چه طرز اطلاع‌رسانی است؟ آیا نباید چند ماه قبل‌تر مردم را از حذف کارت سوخت جایگاه‌ها مطلع کرد؟ حالا بعد از گذشت 10 روز امثال ما که کارت سوخت نداریم چگونه بنزین بزنیم؟

هر چند منظور وزیر نفت از بازگشت (کاهش) تعداد کارت سوخت جایگاه‌ها به ایام قبل از تعطیلات نوروزی به اشتباه در فضای رسانه‌ای منعکس شد اما این موضوع از گلایه مردم بابت مدت زمان طولانی دریافت کارت سوخت المثنی کم نمی‌کند.

بررسی های میدانی نشان می‌دهد که فرآیند ثبت‌نام برای کارت المثنی در مراکز پلیس + 10‌ به کندی پیش می‌رود و کارمندان این مراکز از صدور این کارت سوخت‌ها تا بیش از 2 ماه آینده خبر می‌دهند.

این اتفاق درحالیست که مدیرعامل شرکت ملی پخش جعفر سالاری‌نسب امروز اعلام کرد که در صورت پیاده‌سازی و حذف فرآیندهای سنتی و یکپارچه کردن فرآیندها، کارت سوخت قطعا کمتر از 10 روز به دست متقاضیان خواهد رسید. به گفته وی «زمان تولید کارت سوخت توسط شرکت ملی پخش بیشتر از 48 ساعت زمان نمی‌برد».

طبق آمار وزارت نفت سال گذشته بیش از 3 میلیون و 600 هزار درخواست برای دریافت کارت سوخت در سامانه هوشمند سوخت به ثبت رسید که تعداد کارت‌های تولید شده بیش از ثبت نام بود و حدود 4 میلیون کارت سوخت در سال گذشته تولید شد.

براساس بند ح تبصره 14 قانون بودجه 1402، به منظور بهبود نظام توزیع بنزین در کشور و کاهش قاچاق سوخت، وزارت نفت مکلف بود تدبیری اتخاذ کند که تا پایان 6 ماه ابتدایی سال حداقل 90 درصد خودروهای بنزین‌سوز صرفاً از کارت‌های سوخت مختص خودرو استفاده کنند.

اما حال به نظر می‌رسد بزرگترین مانع در مسیر اجرای این طرح قانونی، نه مدت زمان تولید کارت سوخت توسط وزارت نفت بلکه مدت زمان فرآیند ثبت‌نام در مراکز پلیس + 10‌ و تحویل کارت سوخت المثنی توسط پست است که موجب شده است زمان تولید آن فقط 2 روز طول بکشد ولی بعد از 2 ماه نیز به دست مردم نمی‌رسد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کارت سوخت حذف می‌شود/ بنزین تک نرخی می‌ماند وزیر نفت: کارت سوخت بنزین حذف نمی‌شود / فعلا برای افزایش قیمت برنامه‌ای نداریم

دیگر خبرها

  • کارت سوختی که ۲ روزه تولید و ۲ ماهه دست مردم می رسد!
  • استاندار خراسان رضوی: طرح تحول روستایی محور آبادی روستاها است
  • کشتارگاه دام ایلام حداکثر ظرف یک‌ ماه فعال شود
  • اظهارنظر مهران رجبی درباره فرهنگ و اقتصاد
  • شورای ائتلاف: پاسخ ایران روحیه محور مقاومت را تقویت کرد
  • ویدیویی پربازدید از کارگری که کام مردم را تلخ کرد
  • تملک ۲۰ باغ و تبدیل آنها به بوستان عمومی | ۴۵ هکتار از اراضی جنب مصلی در حال آماده‌سازی برای ایجاد یک چهارباغ است
  • اصلی‌ترین محور انقلاب اسلامی در دوران کنونی حکمرانی مردم است
  • سلامت مردم قربانی هیچ توسعه ای در استان نخواهد شد
  • فیلم/ هلهله مردم فلسطین در زمان موشک باران اسرائیل