Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، اگرچه رشد فناوری باعث دستاوردها و فواید بسیاری شده است، اما تبعاتی به نام آلودگی محیط‌زیست را نیز به دنبال داشته است. گسترش آلاینده‌ها در محیط‌زیست و اکوسیستم‌های طبیعی اثرات جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد، یکی از چالش‌های پیش روی بشر، باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در آب، غذا، زمین و هوا است که می‌تواند سلامت انسان را به خطر بیاندازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیرحسن امیری استادیار گروه شیمی دانشگاه حکیم سبزواری، با اشاره به مصرف بالای سموم آفت‌کش در حوزه کشاورزی و ایجاد آلودگی‌های آبی در مناطق مسکونی مجاور زمین‌های کشاورزی و همچنین بقایای آفت کش‌ها در انواع میوه‌ها، استفاده از روش‌های شیمی تجزیه را یکی از ابزارهای کارآمد در سنجش این آلودگی‌ها خواند و افزود: امروزه می‌توان به کمک ابزارهای تجزیه‌ای میزان حضور ترکیبات شیمیایی را در نمونه‌های مختلف تعیین کرد، اما با این‌حال این روش در اندازه گیری ترکیبات شیمیایی در نمونه‌های با بافت پیچیده با محدودیت‌هایی مواجه است.

وی ادامه داد: مرحله آماده‌سازی نمونه، یکی از مهم‌ترین مراحل در استفاده از شیمی تجزیه برای آنالیز ترکیبات مختلف به شمار می‌رود. یکی از مراحل آماده سازی نمونه، استخراج ترکیبات موردنظر است که معمولا از یک جاذب جهت استخراج ترکیب موردنظر استفاده می‌شود، بنابراین هر چه این جاذب قدرتمندتر و کاراتر عمل کند، کارایی آنالیز نیز به همان مقدار افزایش می‌یابد.

به گفته امیری، در این تحقیق یک چارچوب نانوساختار فلزی- آلی به‌عنوان یک نانوجاذب به‌منظور استخراج ترکیبات سمی و خطرناک ارگانوفسفره سنتز شده و مورد استفاده قرار گرفته است، افزایش سرعت، دقت و کاهش حد تشخیص اندازه‌گیری از مزایای استفاده از این نانوجاذب است.

نانوجاذب سنتز شده در این طرح یک چارچوب نانوساختار متشکل از فلز روی است، پس از اتمام مراحل سنتز، این نانوجاذب به کمک آزمون‌های مشخصه یابی از جمله پراش پرتوایکس، طیف‌سنجی مادون‌قرمز و میکروسکوپ الکترونی روبشی مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت نیز کارایی این نانوجاذب برای استخراج آفت کش‌ها به کمک دستگاه کروماتوگرافی گازی سنجیده شده است.

با توجه به ارزیابی‌های انجام‌شده، فاکتور تغلیظ این نانوجاذب در بازه ۸۰۳ تا ۹۱۴ قرار دارد، ضمن اینکه حد تشخیص آن نیز بین ۰۳/۰ تا ۲۱/۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر گزارش شده است.

این تحقیقات حاصل تلاش‌ دکتر امیرحسن امیری و دکتر رضا طیبی اعضای هیات علمی و فاطمه نارنجی ثانی دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه حکیم سبزواری و همچنین عباس آبدار دانشجوی مقطع دکتری دانشگاه فردوسی مشهد است.  

نتایج این پژوهش در قالب یک مقاله در مجله Journal of Chromatography A منتشر شده است.

برچسب‌ها نانو جاذب فناوری نانو آفت کش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: نانو جاذب فناوری نانو آفت کش نانو جاذب فناوری نانو آفت کش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۲۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید ۷۰۰هزار تن آرد در لرستان

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان از فعالیت ۱۳کارخانه آرد با ظرفیت تولید بالای ۷۰۰ هزار تن در این استان خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، حجت‌الله بیرانوند، امروز، در نخستین همایش ملی گندم، آرد و نان در لرستان گفت: روند خرید گندم در سه سال گذشته افزایشی بوده‌است.

او با اشاره به نقش مراکز خرید گندم در چرخۀ تولید اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود که میزان تولید گندم در لرستان به بیش از 600 هزار تن در سال 1403 برسد.

1200 هکتار از اراضی دیم لرستان آبی می‌شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با بیان اینکه بیش از 850 تن ظرفیت استاندارد ذخیره‌سازی گندم در این استان است، یادآور شد: این میزان شامل سیلو‌ها و انبار‌های مکانیزه است.

 بیرانوند با اشاره به فعالیت 13کارخانه آرد فعال با ظرفیت تولید بالای 700 هزار تن در لرستان، بیان کرد: این میزان بیش از 2.5 برابر نیاز این استان است.

او با بیان فعالیت 2000 واحد نانوایی در لرستان، اعلام کرد: زنجیرۀ تولید و تأمین گندم و نان در این استان از چرخۀ مناسبی برخوردار است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی لرستان با ذکر اینکه تمام نیاز این استان به آرد از کارخانجات موجود تهیه می‌شود، تأکید کرد: اجازه ورود آرد از استان‌های دیگر به داخل لرستان را نمی‌دهیم.

بیرانوند با بیان اینکه عمده انرژی و کالری موردنیاز مردم از طریق مصرف نان تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: خرید گندم در برخی شهرستان‌ها کوهدشت از حجم بالایی در مدت زمان کوتاه برخوردار است.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • عوارض مصرف بیش از اندازه میوه
  • تولید ۷۰۰هزار تن آرد در لرستان
  • رشد ۴۷ درصدی جوجه‌ریزی در تویسرکان
  • برداشت بیش از ۲۵۲ هزار تن انواع محصولات گرمسیری ازباغات سیستان و بلوچستان
  • اندازه گیری دیابت و ارایه مشاوره پزشکی در میادین میوه و تره بار
  • ۱۱ حقیقت سریع در مورد هارد دیسک/ اولین هارد یک گیگابایتی ۲۵۰ کیلوگرم وزن داشت!
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزار‌های کشور ۷ درصد است
  • ۴۳ تیم‌ عملیاتی واکنش سریع آبفا برای مقابله با سیلاب در سیستان و بلوچستان
  • افتخاری دیگر در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری
  • شلوار جین برای محیط زیست مضر است؟