Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت‌الاسلام و المسلمین عباسعلی احمدزاده در مراسم رونمایی و معرفی اسناد مسجد گوهرشاد و حکم ثبت اسناد گوهرشاد در حافظه ملی، موجود در گنجینه رضوی، گفت: مسجد گوهرشاد یکی از مساجد مهم تاریخی ایران است که در قرن ۹ هجری قمری توسط گوهرشادبیگم همسر شاهرخ تیموری و ما در بایسنقرمیرزا ساخته شده است؛در اسناد نام مسجد گوهرشاد با نام‌های مسجد جماع، مسجدکبیر، مسجد جامع کبیر ارض اقدس، سرکار مسجد جامع، مسجد کبیر گوهرشاد ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با بیان اینکه بیش از ۲۵۰۰ برگ سند در آستان قدس موجود است، ادامه داد: حدود ۱۵۰ برگ از این مجموعه مربوط به دوره صفوی و بیش از ۸۰۰ برگ آن نیز متعلق به دوره افشاری و همچنین حدود ۱۵۰۰ برگ مربوط به دوره قاجاری هستند؛ در مجموع اسناد مسجد گوهرشاد با قدیمی‌ترین سند در موضوع مسجد گوهرشاد مربوط به سال ۱۰۱۷ هجری قمری است.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمدزاده افزود: اسناد مذکور مشتمل بر تأمین سوخت قنادیل و مشعل، گزارش ماهانه هزینه دخل و خرج، صورت جمع کارکنان، تعمیرات مسجد، پرداخت بهای اجناس مسجد، امور روشنایی، پرداخت مواجب کارکنان، اداره امور کشیک، مشاغل مختلف مانند مشرف، حافظ، مؤذن، فراش، مواظب خدمات متفرقه، مستحفظ ابواب و شبستان‌های مسجد، چراغچی، فراش‌باشی، قهوه‌چی، صدرالحفاظ، روضه‌خوان، سقا، طباخ، کفشبان مسجد و... درآمد‌ها و هزینه‌های موقوفات، متولیان سایر کارکنان موقوفات و همچنین اسناد برگزاری مراسم مذهبی را دربرمی‌گیرد.   منبع: تسنیم   انتهای پیام//ف.ش   اسناد تاریخی مسجدگوهرشاد در حرم رضوی رونمایی شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار فرهنگی اسناد تاریخی ائمه اطهار آستان قدس رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۳۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰ خانه نورانی در یک محله تاریخی | رسم ماندگار وقف زمین یا خانه در کن برای ساخت مسجد

همشهری آنلاین - شهره کیانوش راد: فضای اختصاص داده شده به این مساجد اغلب کوچک بوده و فقط به دلیل علاقه به گسترش فضاهای مذهبی در محله کن دایر می‌شدند. اگر چه برخی از این مساجد، محل تجمع اهالی یا برگزاری نماز جماعت نبودند، اما برخی دیگر پاتوق انقلابیوین غرب تهران به شمار می آمدند، مانند مسجد کوچک «میانه» یا به قول محلی‌ها «مسجد مونه» که در روستای کن همچنان پابرجاست.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

این مسجد به‌ظاهر کوچک محل رفت‌وآمد شخصیت‌ها و مبارزان بزرگی بود. اهالی روستاهای غرب تهران از روستای امامزاده داوود (ع)، سولقان و کن گرفته تا پونک، حسن‌آباد و ... برای آموزش قرآن و احکام به‌صورت هفتگی در این مسجد دورهم جمع می شدند. تربیت نیروهای انقلابی و برنامه‌ریزی برای مبارزات انقلاب در دهه ۵۰ یکی از اهدافی نمازگزاران و انقلابیون محله کن بود.

مسجد میانه

یکی از نکات جالب مساجد کن قرار داشتن در کنار منابع آبی است. تقریبا همه مساجد کن یا در کنار آب‌انبارها ساخته‌ شده‌ یا در کنار جوی‌ها و چاه‌ها بنا شده‌اند یا برای آن آب‌انبار ساخته‌ شده است. محله بالان ۴ مسجد دارد که همگی به منابع آب دسترسی دارند.

مسجد سر چاه، در کنار چاه بزرگ آب ساخته‌ شده است، مسجد آب‌انبار، خود آب‌انبار کوچکی داشته است، مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در کنار آب‌انبار بزرگ محله ساخته‌ شده و مسجد امام حسن مجتبی (ع) نیز در کنار چاه بزرگ محله میانده قرار گرفته است.

علاوه بر ۴ مسجد این محله، محله میانده دارای ۴ مسجد، محله سرآسیاب دارای ۴ مسجد، ‌ محله اسماعیلیون دارای ۲ مسجد، محله درقاضی دارای ۳ مسجد است. غیر از این ۱۷ مسجد، ۳ مسجد نوساز دیگر هم در محله کن وجود دارد.

مسجد المهدی (عج) که توسط ملایری‌های ساکن کن وقف و احداث‌ شده روبه‌روی قنات بزرگ کن است. مسجد سیدالشهداء (ع) نیز چند سالی است توسط آذربایجانی‌های ساکن کن ساخته‌ شده است. مسجد نوساز دیگری که در محدوده ایستگاه یخچال کن ساخته‌ شده، ‌مسجد المهدی (عج) است که گفته می‌شود توسط فردی به نام حاج‌ غلامحسین وقف‌ شده و در سال‌های اخیر مسجد و درمانگاهی در آن ساخته‌ شده است.

امروز همه این مساجد فعالند و هنگام اذان درهایشان به روی نمازگزاران باز است.

کد خبر 843302 برچسب‌ها اسلام - مسجد همشهری آنلاین همشهری محله

دیگر خبرها

  • مرکز تخصصی تئاتر مساجد در مازندران رونمایی شد
  • موشک های ایران در آسمان قدس ؛ عکس تاریخی به چند دلیل
  • ضرغامی: میراث ملموس و ناملموس از هم جدا نیستند
  • حسینیه تکیه تاریخی مسجد یری پایین شهر زنجان مرمت می‌شود
  • ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • 94 هزار نسخه نشریه ادواری طی یک سال جذب آرشیو مطبوعات رضوی شد
  • جذب ۹۴ هزار نسخه نشریه ادواری در آرشیو مطبوعات رضوی
  • نشانی مراکز مهم اداری در استانبول
  • ۲۰ خانه نورانی در یک محله تاریخی | رسم ماندگار وقف زمین یا خانه در کن برای ساخت مسجد
  • مرمت حمام خواجه نصیر در مراغه