Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-20@03:12:30 GMT

به بهانه افتتاح کارخانه نوآوری آزادی

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۵۴۴۱

به بهانه افتتاح کارخانه نوآوری آزادی

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اواخر سلطنت قاجار کشف شد. همان زمانی که دکل‌های نفتی قامت راست کردند. با گذشت هر سال پررنگ و استوارتر شدند. شادمان بودیم. نفت را می‌فروشیم و درآمد کسب می‌کنیم. غافل از اشتباهمان.

نزدیک به صد سال گذشت. ۱۴ دسامبر ۲۰۱۱ تلنگری جدی برای بازگشت بود. بازگشت از مسیر اشتباه وابستگی به نفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تحریم‌های سختی توسط سنای امریکا علیه ایران وضع شد. هدف بانک مرکزی بود و دسترسی به درآمد حاصل از فروش نفت با مشکل مواجه شد.

آن زمان به عمق فاجعه پی بردیم. اقتصاد وابسته به نفتمان قامتش خمیده شد. پیش بینی‌ها از فروپاشی اقتصاد ایران حکایت داشت اما پا پس نکشیدیم. کلید رهایی پیدا شد. رهایی از وابستگی، راه حلی برای تغییر اقتصادمان. کلید، ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور بود. قرار گرفتن در مسیر درست. استفاده از داشته‌های با ارزشمان.

پس دغدغه‌ای دلنشین جایگزین فروش نفت و خام فروشی شد. به تکاپو افتادیم برای شکل گیری این زیست بوم. مدد متخصصان جوان و نوآور ذهن‌های خلاق به کار آمد. هر سالی که گذشت یک گام به موفقیت نزدیک‌تر شدیم اما در این زیست بوم بازیگران متفاوتی نقش آفرینی می‌کنند. دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتابدهنده‌ها، صندوق‌های جسورانه، شرکت‌های دانش بنیان، کارخانه‌های نوآوری و استارتاپ‌ها و اخیرا کارخانه‌های نوآوری. بازیگرانی هستند که همگی دست به دست هم داده‌اند تا مسیر خلق ثروت از ایده‌ها را تسریع کنند.

ایده‌ها بسیارند. برای پرواز درآمدن آنها نیاز به بال است. پس حمایت‌ها بخشی از این زیست بوم و بال پرواز می‌شود. کارخانه‌های نوآوری و شتابدهنده‌ها در این زیست بوم هستند تا تولید محصولات فناورانه را شتاب دهند. حمایت از کسب و کارهای نوپا کار آنها است. حمایتی از جنس توسعه فناوری.در حال حاضر بیش از ۱۰۰ مدل شتابدهنده در حوزه‌های گوناگون همچون تولید محتوا، زیست فناوری، نانو فناوری، آب و انرژی، آی سی تی و هوا فضا در کشورمان وجود دارند. آنها توسعه و تجاری سازی ایده‌های نوآورانه را هدایت می‌کنند. اگر ایده مناسب باشد. فضای کار در اختیار تیم های کسب و کار نوپا قرار می گیرد. فضایی پر از خلاقیت. مسیری روشن که آینده را می سازد.

برای شتاب بیشتر مربیانی با تجربه های موفق استارتاپی در کنار آنها قرار می گیرند. کسب و کارها آموزش می بینند و پخته می شوند. مشاورانی متخصص که به سازماندهی و تقویت ایده کمک می کنند. مسیر را روشن تر کرده تا تجربه آنها توشه راه موفقیت این کسب و کارهای تازه نفس شود.

اما ارتباط با شبکه عظیم سرمایه گذاران و صنعتگران کار کارخانه‌های نوآوری و دیگر شتاب دهنده‌ها برای رسیدن سریع به محصول فناورانه است تا سرمایه اولیه برای توسعه آن در اختیار کسب و کار نوپا قرار گیرد‌. شتاب دهنده‌ها آنها را به سرمایه گذاران خصوصا از نوع ریسک پذیر معرفی می‌کنند. سرمایه که ترزیق شد نفسی آرام از این کسب و کارهای نوپا خارج می‌شود و با تمرکز و دغدغه کمتر محصول خود را برای ورود به بازار آماده می‌کنند. پرقدرت مسیر را طی می‌کنند و تبدیل به شرکت‌هایی می‌شوند که ارزش آنها به چند ده میلیارد نیز می‌رسد. الگویی مناسب از فرهنگ تولید را می‌توان در این مکان مشاهده کرد.

بله این زیست بوم با سرعت برای تمام حوزه‌ها در حال شکل‌گیری است تا رها باشیم. امروز به هدف نزدیک‌تر شدیم. گرچه تحریم‌ها روز به روز ظالمانه‌تر و سخت‌تر می‌شود اما مبارزه شروع شده است. اکنون به نقطه‌ای رسیدیم که سهم نفت در بودجه کشور را ۱۵ درصد کاهش داده‌ایم. آن هم با اتکا به ذهن‌های خلاق جوان‌های انقلابی و پرامید این زیست بوم. مسیر طولانی است اما برای رهایی کامل از این وابستگی باید جنگید.

*مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

انتهای پیام/

169 / 336 نوآوری دکل نفتی کسب درآمد اقتصاد زیست بوم پارک های علم و فناوری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: نوآوری دکل نفتی کسب درآمد اقتصاد زیست بوم پارک های علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۵۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شتاب ابرقدرت‌های میکروالکترونیک در ساخت ریزتراشه‌های ۲ نانومتر

به گزارش خبرنگار مهر، موج گسترش و پیشرفت در زمینه هوش مصنوعی، اهمیت ریزتراشه‌های پیشرفته را افزایش داده است. ریزتراشه‌های ۳ نانومتر اکنون پیشرفته‌ترین نسل ریزتراشه‌ها می‌باشند در حالی‌که شرکت‌های بزرگ صنعت میکروالکترونیک مانندTSMC، یک شرکت بزرگ فناوری کره ای، اینتل و رپیدوس ساخت کارخانه‌های تولید ریزتراشه ۲ نانومتر را آغاز کرده‌اند.

برخی شرکت های بزرگ به دنبال تولید انبوه ریزتراشه های ۲نانومتر تا ۲۰۲۵

براساس گزارش تهیه شده در تحریریه برنامه ملی میکروالکترونیک معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، TSMC و یک شرکت فناوری کره ای قصد دارند تولید انبوه ریزتراشه‌های ۲ نانومتر را تا سال ۲۰۲۵ شروع کرده و رپیدوس شرکتی که با حمایت غول‌های فناوری ژاپنی تأسیس شده است تا ۲۰۲۵ عرضه آزمایشی ریزتراشه‌های ۲ نانومتر خود را آغاز می‌کند.

احتمالا اینتل اولین شرکتی باشد که به تجاری سازی ریزتراشه ۲ نانومتری دست یابد

انتظار می‌رود TSMC و اینتل تا پایان امسال پروژه ساخت کارخانه‌های ریزتراشه با فناوری ۲ نانومتر را به اتمام برسانند. همچنین پیش‌بینی می‌شود اینتل اولین شرکتی باشد که تجاری‌سازی ریزتراشه‌های ۲ نانومتر را انجام می‌دهد. CPU‌های Arrow Lake این شرکت از فناوری ۲ نانومتر استفاده خواهد کرد و ریزتراشه‌های ۲ نانومتر TSMC نیز در تلفن‌های هوشمند نسل بعد شرکت اپل به کار گرفته خواهند شد.

تولید ازمایشی ریزتراشه ها توسط یک شرکت تایوانی تا پایان ۲۰۲۴

راه‌اندازی تجهیزات تولید ریزتراشه با فناوری ۲ نانومتر شرکت تایوانی TSMC نیز شتاب گرفته است و کارخانه Fab ۲۰ P۱ این شرکت تجهیزات را در ماه جاری(آپریل) راه‌اندازی می‌کند و تولید آزمایشی ریزتراشه ۲ نانومتر آن تا پایان نیمه دوم سال ۲۰۲۴ و تولید ریزتراشه در مقیاس پایین تا چهارماهه دوم سال ۲۰۲۵ کلید خواهد خورد. اینتل نیز ماشین لیتوگرافی جدید خود را از ASML تحویل گرفته و فرایند تولید ریزتراشه ۲ نانومتر این شرکت نیز تسریع شده است.

استفاده از ریزتراشه های ۲ نانومتر در تلفن های هوشمند در ۲۰۲۵

یکی از بزرگترین شرکت های فناوری کره ای در زمینه تولید ریزتراشه، نقشه راه فناوری خود را منتشر کرده که نشان می‌دهد ریزتراشه ۲ نانومتر این شرکت برای تلفن‌های هوشمند در سال ۲۰۲۵ و برای رایانه‌های HPC در سال ۲۰۲۶ به‌صورت انبوه عرضه خواهد شد. این شرکت بازار خودرو را نیز برای سال ۲۰۲۷ هدف قرار داده است.

تولیدکنندگان ژاپنی کارخانه تولید ریزتراشه را می سازند

شرکت ژاپنی رپیدوس نیز در استان هوکایدو ژاپن اولین کارخانه تولید ریزتراشه ۲ نانومتر خود را می‌سازد. خط تولید آزمایشی این کارخانه قرار است در ماه آپریل ۲۰۲۵ آغاز به کار کند و در سال ۲۰۲۷ به تولید انبوه برسد. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد برخی تولیدکنندگان ژاپنی محصولات و مواد اولیه برای تولید ریزتراشه، به‌منظور توسعه و تسریع تولید ریزتراشه با فناوری پیشرفته با رپیدوس همکاری می‌کنند.

به‌طور مثال شرکت باسابقه DNP که در زمینه چاپ مدار و تولید ماسک فعالیت دارد، تولید انبوه ماسک برای ریزتراشه ۲ نانومتر را به‌منظور تأمین کارخانه‌های رپیدوس در سال ۲۰۲۷ کلید می‌زند. علاوه بر DNP، هلدینگ توپان نیز با همکاری IBM ماسکی برای ریزتراشه‌های ۲ نانومتر رپیدوس را توسعه می‌دهد که تا سال ۲۰۲۶ به تولید انبوه خواهد رسید. از دیگر شرکت‌های ژاپنی که قرار است به‌عنوان تأمین‌کننده رپیدوس فعالیت کنند می‌توان از JSR، Tokyo Ohka Kogyo (TOK) و Shin-Etsu Chemicalنام برد.

ساخت ریزتراشه های ۱ نانو متر هدف بعدی سازندگان بزرگ

پس از ریزتراشه‌های ۲ نانومتر، ریزتراشه‌های ۱ نانومتر نیز هدف بعدی سازندگان بزرگ ریزتراشه می‌باشد. انتظار می‌رود صنعت میکروالکترونیک شاهد تولید انبوه ریزتراشه‌های ۱ نانومتری در بازه زمانی ۲۰۲۷ تا ۲۰۳۰ باشد.

برنامه TSMC رسیدن به فناوری ۱.۴ نانومتر تا سال ۲۰۲۷ و ۱ نانومتر تا سال ۲۰۳۰ می‌باشد. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد کارخانه تولید ریزتراشه ۱ نانومتری خود را در استان چیایی در مرکز تایوان احداث کند.

پیش‌بینی می‌شود یک شرکت فناوری کره ای در اواخر ۲۰۲۷ به فناوری ۱.۴ نانومتر دست یابد. فناوری ۱.۴ نانومتر این شرکت می‌تواند تعداد نانولایه‌های ریزتراشه را از ۳ به ۴ عدد برساند، موضوعی که انتظار می‌رود عملکرد ریزتراشه را بهبود و مصرف برق را کاهش دهد.

نقشه راه فناوری شرکت اینتل برای ریزتراشه ها

نقشه راه فناوری اخیر شرکت اینتل نیز نشان‌ می‌دهد ریزتراشه ۱.۴ نانومتر اینتل در سال ۲۰۲۶ تولید می‌شود و ریزتراشه‌های ۱ نانومتری این شرکت در اواخر ۲۰۲۷ توسعه داده شده یا تولید خواهند شد.

نقشه راه تولید ریزتراشه سازندگان بزرگ صنعت میکروالکترونیک

کد خبر 6081378

دیگر خبرها

  • فناوری پرورش و پروار کردن گاو؛ کشتار و فرآوری گاو در کارخانه (فیلم)
  • بررسی نقش هولدینگ های صنعتی در آینده اکوسیستم نوآوری
  • شتاب ابرقدرت‌های میکروالکترونیک در ساخت ریزتراشه‌های ۲ نانومتر
  • کارخانه فروآلیاژ پارس دامغان افتتاح شد
  • افتتاح کارخانه تولید خوراک دام در گرمسار
  • دعایی: لطفاً یک نوآوری علمی مهم از حوزه نجف نام ببرید! / سروش محلاتی: در حوزه نجف هیچ کس به خاطر اظهار نظر، احضار نمی شود
  • افتتاح کارخانه خوراک در شهرستان‌های گرمسار و آرادان
  • ۲ طرح صنعتی در گرمسار افتتاح شد
  • ثبت ۱۲ فرآورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا
  • فاز اول «شهرک فناوری» کرمانشاه امسال کلید می‌خورد