Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@15:44:16 GMT

وقتی عده‌ای حاشیه را بر متن بار می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۶۱۶۱

وقتی عده‌ای حاشیه را بر متن بار می‌کنند

به گزارش گروه نشریات خبری ایرنا، در این مراسم که به مناسبت سالروز تسخیر لانه جاسوسی برگزار شد ، اقشار مختلف مردمی به منظور نمایش روحیه استکبارستیزی در سراسر کشور به میدان آمدند تا نشان دهند که در مقابل دشمن، یکپارچه هستند.

رسانه های کشور نیز برگزاری راهپیمایی و گردهمایی روز ۱۳ آبان مصادف با چهلمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا را به طور گسترده بازتاب دادند و این درحالی بود که برخی از آنها با اشاره به فلسفه اصلی این مراسم که همانا تقویت روحیه استکبارستیزی و نمایش وحدت ملی در این رهگذر است به برخی حاشیه های این مراسم پرداختنده اند تا نشان دهند که کاش عده‌ای در جریان این نوع برنامه ها، متن را فدای حاشیه نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه رویکرد رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا به این حاشیه ها یکسان نیست اما محور بیشتر مطالب آنان برپایه نمایان کردن ضرورت ها و توجه بیشتر به اصل چنین مناسبت هایی استوار است.

رسانه های اصلاح طلب در این باره نوشتند: حاشیه‌سازان یکبار دیگر یک مراسم ملی را آلوده به مطامع جناحی و سیاسی خود کردند این درحالیست که مخالفان دولت در بیان انتقادات و حتی اتهامات و ادعاهای اثبات نشده خود علیه کابینه تریبون کمی در اختیار ندارند.

رسانه های اصولگرا هم عنوان داشتند: شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی دست نوشته‌هایی با مضمون «رفع مشکلات اقتصادی کشور را معطل رئیس‌جمهور فرانسه» نگذارید در دست داشتند و تهرانی‌های حضور یافته در خیابان‌های اطراف سفارت سابق آمریکا با حمل گسترده پلاکاردهایی شامل جمله صریح رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که خواب برگشت آمریکا به این کشور تعبیر نخواهد شد.

روزنامه آرمان: ماجرای اخیری که در حواشی راهپیمایی ۱۳ آبان اتفاق افتاد و طی آن برخی با شعارهایی به تخریب و تهدید رئیس‌جمهور پرداختند در گذشته نیز سابقه داشته و واقعا نمی‌دانیم که چرا مسئولان کشور نمی‌خواهند با استفاده از آسیب شناسی علمی علت این شیوه واکنشی در میادین ورزشی، اجتماعی و تظاهرات را شناسایی کنند.

رسانه های اصلاح طلب

حاشیه های مراسم ۱۳ آبان

روزنامه آرمان ملی با تیتر از تهدید تا توهین به رئیس‌جمهور در قم نوشت: گویا ماجرای تخریب و توهین‌ها به رئیس‌جمهور و دولت تمامی ندارد و جای دستگاه‌های ناظر امنیتی و قضائی خالی است. هر چند این پرسش هنوز پاسخ داده نشده که مسئولان امنیتی در استانداری قم بحث فیضیه را به کجا رساندند؟ اگر این جریانات قدرت فراقانونی دارند که هر توهینی را به نماینده مردم انجام دهند مسئولان و نهادهای ذی‌ربط چه وظیفه‌ای در این زمینه دارند؟ قرار بود با مسببان این قضیه برخورد شود، اما دیروز دوباره پلاکاردهای هماهنگ بالای سر رفتند. این در حالی است که ۱۳ آبان روزی ملی علیه استکبار است و نباید مباحث شخصی و جناحی در آن مطرح شود. این برای دومین بار است که در یک تجمع آن هم در مراسمی ملی رئیس‌جمهور علنا تهدید می‌شود. پس بجا است قوه قضائیه به موضوع توهین و تهدید به رئیس‌جمهور ورود کند. اینکه دستگاه قضائی از لزوم مبارزه با فساد می‌گوید یکی از مصادیق این فسادها؛ فساد سیاسی هم است و باید با این افراد و جریاناتی که بدون حساب و کتاب باعث تشویش اذهان عمومی می‌شوند برخورد قاطع قضائی شود. این جریانات با شعار «استخر فرح» درصددند چه پیامی را به جامعه بدهند؟ این گونه شعارها چقدر به انسجام ملی کمک می کند وبرای منافع ملی و کیان کشور لازم است؟ هنوز وضعیت پرونده حمله به لاریجانی در قم و ماجرای فیضیه روشن نشده‌است. اگر قرار باشد که فردا هم طرفداران آقای روحانی بخواهند چنین پلاکاردهایی را در حمایت از رئیس‌جمهور و برای دیگر مسئولان نظام در دست بگیرند سنگ روی سنگ بند خواهد شد؟

در ادامه این مطلب می خوانیم: در مراسم‌های ملی مثل ۱۳ آبان همه شعارها از طریق سازمان تبلیغات اسلامی هدایت و هماهنگ می‌شود و این سازمان قطعا چنین شعارهایی در تخریب دولت را تایید نمی‌کند، اما چرا موضع گیری نمی‌کنند. دیگر مسئولان کشور نیز گرچه موافق چنین مسائلی نیستند، اما با سکوتشان به نوعی از کنار این روش‌های غیر اخلاقی می گذرند. گویا در کشور مخالفت با دولت نیاز به هیچ مجوزی ندارد، اما اگر شخصی نسبت به سایرین مساله‌ای را مطرح کند با مشکلاتی مواجه خواهد شد. از این جهت نهادهای مسئول باید در مقابل چنین رفتارهایی که خلاف اخلاق و منش اسلامی، اهداف انقلاب، نظام و منویات مقام معظم رهبری است پاسخگو باشند. سوال اینجاست که چرا وزارت کشور به عنوان رئیس امنیت کشور سکوت کرده و شورای عالی امنیت ملی نسبت به چنینی مسائلی واکنش رسمی نشان نمی‌دهد. البته باید بپذیریم که مخالفان دولت حق انتقاد و بیان آزاد سخنان خود را دارند، اما نباید به خود اجازه دهند که در مراسمی ملی دست به تهدید و توهین رئیس‌جمهور بزنند. اگر جریانی مخالفتی با رئیس‌جمهور و برجام دارد می‌تواند با دریافت مجوز در زمان و مکانی معلوم حضور یابند اما اینکه برخی جریانات وسط یک مراسم ملی به اسم حمایت از کشور برای منویات حزبی و باندی و تبلیغات انتخاباتی خود پلاکاردهای توهین آمیز و تفرقه‌افکن ‌بالا ببرند، پذیرفته نیست. اگر دغدغه حفظ وحدت داریم لااقل مراسمات ملی را جناحی و محل تاخت وتاز علیه رقیب سیاسی خود نکنیم. هرچند متولیان قانونی و نهادهای مسئول نیز شایسته است یک بار برای همیشه تکلیف اینگونه رفتارهای تخریب‌گرایانه و خلاف اصول اسلامی علیه دولت منتخب مردم را با برخورد به موقع قانونی با مسببان اصلی برهم زننده آرامش جامعه را مشخص کنند.

روزنامه آرمان ملی در مطلب دیگری عنوان داشت: ماجرای اخیری که در حواشی راهپیمایی ۱۳ آبان اتفاق افتاد و طی آن برخی با شعارهایی به تخریب و تهدید رئیس‌جمهور پرداختند در گذشته نیز سابقه داشته و واقعا نمی‌دانیم که چرا مسئولان کشور نمی‌خواهند با استفاده از آسیب شناسی علمی علت این شیوه واکنشی در میادین ورزشی، اجتماعی و تظاهرات را شناسایی کنند. به چه میزان باید هزینه این نوع فرهنگ غیرقابل مهار را بپردازیم؟ افرادی که محرک این نوع ادبیات هستند به خوبی می‌دانند که از لحاظ بدآموزی و الگوگذاری ممکن است این شیوه مورد استفاده رقیب نیز قرار گیرد و طرفداران آنها در اولین فرصت ممکن مبادرت به تقابل و پاسخگویی نمایند. اگر واقعا ما مسلمان و دلسوز این کشور و مردمیم باید در تمام سکنات و رفتارها به‌گونه‌ای عمل کنیم که طرفداران ما از ما الگوهای مثبت دریافت کنند و تحریک افراد به توهین، تخریب، دادن شعارهای غیر متجانس با فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی و دینی مانند نشستن بر شاخ و بریدن بن است. قطعا این افول موجب شکست محورهای اخلاقی و سقوط همه خواهد شد. آیا به اندازه کافی جامعه ایران دچار بد اخلاقی نشده و آیا این سقوط اخلاقی را با چشم بصیرت نمی‌بینیم و حس نمی‌کنیم؟ آمار بالای فساد اداری، جرم، جنایت، درگیری‌های فیزیکی، ارتشا، اختلاس، احتکار و گرانفروشی کفایت نمی‌کند؟ قطعا جناح‌ها بدانند هرچه سطح اخلاقی اجتماع افول کند و تضعیف شود آنها نیز در مدیریت خود دچار چالش خواهند شد و قطعا هزینه بیشتری برای حصول به اهداف خواهند پرداخت.

روزنامه اعتماد می نویسد: همزمان تصاویری از حواشی راهپیمایی ۱۳ آبان شهر قم منتشر شده است که براساس آن، عده‌ای اندک از حضار را نشان می‌دهد که با بلند کردن پلاکاردهایی مجددا پیام هشدارآمیز «استخر فرح» را به رییس‌جمهوری یادآوری کردند. مرداد ماه سال گذشته بود که عده‌ای از طلاب حوزه علمیه قم، در تجمعی شعارهایی تهدیدآمیز علیه دولت و رییس‌جمهوری سر دادند و مدعی شدند همان‌طور که آیت‌الله در استخر خفه شد، سرنوشتی مشابه در انتظار حسن روحانی خواهد بود. همان زمان هم این شعار با واکنش‌های فراوانی مواجه شد و مورد انتقاد جدی قرار گرفت. اما ظاهرا این گروه خاص، عزمی بر پایان دادن به این رفتارهای پرحاشیه و تهدیدآمیز خود ندارند و بار دیگر فضای راهپیمایی ۱۳ آبان را به فضایی برای تهدید و ارعاب تبدیل کردند.

این روزنامه افزود: عکس‌های این افراد بلافاصله در فضای مجازی دست به دست شد تا اهداف جناحی گروهی خاص، پیام اصلی راهپیمایی ۱۳ آبان را به حاشیه برده و بر طبل تفرقه و توهین بکوبد. با وجود این حواشی اما مراسم ۱۳ آبان امسال مثل سال‌های گذشته باشکوه برگزار شد و مسوولان در شهرهای مختلف کشور و در مراسم‌های متفاوتی به سخنرانی درباره این روز که به‌ گفته اسحاق جهانگیری «۱۳ آبان برای ملت بزرگ ایران روزی مهم، سرنوشت‌ساز و تاثیرگذار است»، پرداختند.

در بخشی از گزارش روزنامه ایران آمده است: حاشیه‌سازان یکبار دیگر یک مراسم ملی را آلوده به مطامع جناحی و سیاسی خود کردند. مخالفان دولت در بیان انتقادات و حتی اتهامات و ادعاهای اثبات نشده خود علیه کابینه کم تریبون ندارند. از رسانه‌های مکتوب گرفته تا خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و فضای مجازی و در رأس آنها شبکه‌های مختلف صدا و سیما در خدمت آنهاست. چنان که یکشنبه شب برنامه «متن حاشیه» شبکه سوم تلویزیون تبدیل به تریبون یکطرفه حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان و از مخالفان سر سخت دولت بود. با این حال گویا تحرکات و اقدامات مختلف آنها در سیاه‌نمایی علیه دولت روحانی کارگر نیفتاده و محبوبیتی نزد افکار عمومی برای آنها به همراه نیاورده که به فکر سوء استفاده از یک مراسم ملی افتاده و روز استکبار ستیزی را نیز به مطامع سیاسی و جناحی خود آلوده کردند. گزارش‌های منتشر شده از حاشیه‌های مراسم روز ۱۳ آبان در شهر قم و تهران حکایت از حرکت‌های تفرقه افکنانه و بیان اتهامات و تهدیدهایی علیه مقامات دولتی و شخص رئیس جمهوری است. در تهران و مقابل سفارت سابق امریکا اگرچه تحرکات ضد دولتی به بلند کردن پلاکاردهایی علیه پیوستن به «اف ای تی اف» و این ادعا که تأیید لوایح مرتبط با این موضوع بر خلاف منافع ملی کشور است، محدود ماند، اما در حاشیه مراسم راهپیمایی قم مخالفان کار را به تهدید رئیس جمهوری هم کشاندند.

خبرگزاری ایسنا گزارش داد: تعدادی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی ۱۳ آبان تصاویری در مخالفت با FATF و پیوستن ایران به این سازوکار در دست داشتند. به گزارش ایسنا، این افراد که خود را دانشجو معرفی کردند، در گفت‌وگو با مردم مدعی بودند که پیوستن ایران به سازوکار FATF  مخالف منافع ملی کشور است و نباید ایران به این سازوکار بپیوندند.

تارنمای عصر ایران با تیتر توهین به رییس‌جمهور، آزادِ آزادِ آزاد است! عنوان داشت: توصیف رییس‌جمهوری کشور با صفاتی چون «ناپاک» و «دروغگو» و تهدید او به سرانجامی که خود حاوی ادعایی دیگر است، مهم‌ترین مضمون این شعارهاست. از این رو می‌توان چند نکته را طرح کرد:۱. آیا «برجام» تنها متعلق به حسن روحانی و دولت اوست و جای دیگر مانند مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی تصویب و تأیید نشده که می گویند: برجامَت؟ اگر، برجام، ازآنِ روحانی است چرا نمی‌تواند ضمایم آن را به تصویب برساند و «اف ای تی اف» به رغم تصویب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و به خاطر ایرادات شورای نگهبان، در مجمع تشخیص گیر افتاده و نه تأیید می کنند و نه رد؟ ۲. اگر دیگرانی چنین اتهاماتی را متوجه مقامات مسئول دیگر کنند آیا پذیرفتنی است یا اهانت ممنوع است منتها توهین به رییس جمهوری آزاد است؟ آن هم آزادِ آزادِ آزاد؟ ۳. یکی به اینها بگوید راهپیمایی ۱۳ آبان برای محکوم کردن آمریکا و خروج دونالد ترامپ از برجام است یا امضاکنندگان توافق هسته‌ای؟ آیا ترامپ و روحانی را با هم اشتباه نگرفته‌اند؟

به گزارش تارنمای انتخاب، علیرضا پناهیان عصر امروز در مراسم ۱۳ آبان در تالار مرکزی دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین بیان کرد: جریان سازش به معنای این است که باید در برابر کدخدا و شاه دزد کوتاه بیایی زیرا راه چاره‌ای وجود ندارد؛ امام خمینی (ره) در برابر سازش بیان کردند: «اگر احتمال دهید که کسی سازش کار است، باید به عنوان خائن با این فرد برخورد کنید و منتظر حصول یقین نمانید». مشاور رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: امروز جریانی در کشور در کار است که انسان را از این معنا می‌ترساند که این جریان بخواهد کشور را به صورت خزنده به طرف کشور آمریکا هل بدهد و اگر از نظر شما دانشجویان این موضوع به اندازه‌ای اهمیت دارد که اگر احتمال سازش وجود دارد، می‌توانید در برابر این سازش ایستادگی کنید.

 شکوه و عظمت راهپیمایی ۱۳ آبان

در بخشی از گزارش روزنامه آرمان ملی می خوانیم: میلیون‌ها نفر از اقشار مختلف مردم، دانشجویان و دانش‌آموزان در سرتاسر ایران اسلامی دیروز دوشنبه ۱۳آبان ۹۸ با حضور گسترده در راهپیمایی یوم‌ا... استکبارستیزی و روز ملی مبارزه با استکبار یک بار دیگر انزجار و نفرت خود را از مستکبران جهان نشان دهند. ۱۳ آبان نمادی از شور و عشق و ایمان دانش‌آموزان ایران و گل‌بوته‌های تشنه در کنار جویبار انقلاب اسلامی است که بار دیگر با فریادهای مرگ بر آمریکا روحیه ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی خود را نشان دادند تا جهانیان بدانند آینده‌سازان کشور نیز هرگز ارزش‌های دینی و انقلابی خود را با دشمن معامله نخواهند کرد و تحریم‌ها و تهدیدها آنها را از مسیر حق‌طلبی بازنخواهد داشت. ۱۳ آبان هرسال یادآور ۳ جوشش برخاسته از دانش و بینش در جریان نهضت بزرگ اسلامی مردم ایران در مقابل ظلم، استبداد و استکبار است. روشنگری حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه در قلب تپنده دانش ایمانی و فقه ربانی و واکنش رژیم سلطنتی در تبعید ایشان در روز ۱۳ آبان ۱۳۴۳ نشان از پیروزی مطلق منطق برخاسته از بینش الهی بر منطق متکی بر زور و خودکامگی داشت. شهادت دانش‌آموزان ایرانی در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷ در راه بیان خواسته‌های برحق ملت بزرگ ایران در محوطه دانشگاه تهران نیز نشان داد که ظلم و استبداد ضد دانش و آزادگی است و دانش برخاسته از ایمان محصلان ایرانی حکومت استبدادی وابسته را به عجز می‌کشاند و دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نیز در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ نشان دادند که دانش، بینش و ایمان انقلابی می‌تواند بزرگ‌ترین دشمنان نظام و انقلاب را به زانو درآورد. ترک و کرد و لر و ترکمن و بلوچ ندارد، حضور آحاد ملت یکرنگ بود، از شمال و جنوب گرفته تا شرق و غرب، از خزر تا خلیج‌فارس، از هامون تا ارومیه، از زاگرس و البرز تا کویر ایران، همه شعار استکبارستیزی بود و موج موج حضور ملت دریا شد. همزمان با چهلمین سالگرد ۱۳ آبان برگ افتخار دیگری در تاریخ مردم تهران و همزمان مردم سراسر ایران اسلامی ثبت شد و مردم غیور و غیرتمند تهرانی نیز بار دیگر اعلام کردند، که زیر بار ظلم، زور و ستم نمی‌روند، دیروز نه تنها دانش‌آموزان که همه اقشار مردم تهران آمده بودند، تا به جهانیان اعلام کنند، مسیر پر افتخاری که از ۱۳ آبان ۵۸ آغاز شد، همچنان پس از گذشت ۴۰ سال پرشورتر و باشکوه‌تر ادامه دارد.

تسخیر لانه جاسوسی

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان تریبون ۱۳ آبان در دست اصولگرایان مخالف تسخیر سفارت آمریکا نوشت: حاملان و عاملان تسخیر سفارت آمریکا این روزها جایی در تریبون‌های رسمی و سخنرانی‌های سالگرد این روز ندارند و به جایش اصولگرایانی که زمانی به مخالفت با تسخیر سفارت شهره بوده‌اند، اینجا و آنجا سخنرانی می‌کنند. این روزها کسانی۴۰ سال بعد از سالگرد تسخیر سفارت در ۱۳ آبان سخنرانی می‌کنند که آن روزها زیاد در حوالی خیابان طالقانی دیده نمی‌شدند. نمونه مشهور آن عزت‌الله ضرغامی است که دیروز در سیستان و بلوچستان گفته است: «دانشجویان خط امام به هیچ عنوان از عملکرد خود در ۱۳ آبان ۵۸ پشیمان نیستند. ضرغامی بیان کرده است: در حال حاضر همه به این باور رسیده‌اند که بسیاری از سفارتخانه‌های آمریکا در دنیا تنها یک محل جاسوسی است اما شهامت و جرئت مقابله با آن را ندارند اما ایران اسلامی در سال‌ها قبل به کمک دانشجویان لانه جاسوسی آمریکا در ایران را تسخیر کرد». این در حالی است که کمال تبریزی، کارگردان، دیروز درباره انتقادات وارد به اشغال سفارت به خبرآنلاین گفته است: در آن زمان فقط دو نفر یعنی محمود احمدی‌نژاد و عزت‌الله ضرغامی با اشغال سفارت مخالف بودند اما بقیه گروه‌ها اقدام دانشجویان خط‌امام را تأیید می‌کردند. در واقع در این ماجرا تنها دانشگاهی که همراهی نکرد، دانشگاه علم و صنعت بود که آقای احمدی‌نژاد در انجمن اسلامی آن دانشگاه بود زیرا آنها بر این باور بودند که باید از سفارت شوروی شروع کنیم. البته آقای عزت‌الله ضرغامی هم با اینکه جزء بچه‌های پلی‌تکنیک بود، مخالف این حرکت بود، می‌گفت این کار درست نیست و حاضر به شرکت در ماجرای اشغال سفارت نشد.

روزنامه کیهان: راهپیمایان تهرانی شرکت‌کننده در مراسم روز ملی مبارزه با استکبار همچنین، از دولت خواستند اقتصاد کشور و معیشت مردم را معطل توافق با اروپا به ویژه دولت فرانسه نگه ندارد.

رسانه های اصولگرا

مراسم ۱۳ آبان

روزنامه کیهان نوشت: راهپیمایان تهرانی شرکت‌کننده در مراسم روز ملی مبارزه با استکبار همچنین، از دولت خواستند اقتصاد کشور و معیشت مردم را معطل توافق با اروپا به ویژه دولت فرانسه نگه ندارد. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی با در دست گرفتن دست نوشته‌هایی با مضمون «رفع مشکلات اقتصادی کشور را معطل رئیس‌جمهور فرانسه» نگذارید وتهرانی‌های حضور یافته در خیابان‌های اطراف سفارت سابق آمریکا همچنین با حمل گسترده پلاکاردهایی شامل جمله صریح رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که «خواب برگشت آمریکا به این کشور تعبیر نخواهد شد.»

روزنامه جوان عنوان داشت: ‌برخی‌ها در داخل و خارج چشم‌شان به پنجره «فرسایش استکبارستیزی» سفید شده، اما استکبارستیزی، ذاتی بچه‌های سرزمین ایران است. بچه‌هایی که نافشان را در خاک ایران می‌برند و زیر پرچم حسین پرورش می‌یابند، هر سال زیر بار حرف زور نرفتن‌شان، محکم‌تر و زیباتر از سال قبل می‌شود. همچنانکه ۱۳ آبان امسال چنین کردند.

خبرگزاری تسنیم گزارش داد: با توجه به گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و اعمال انواع تحریم‌ها و دشمنی‌ها توسط آمریکا علیه ملت ایران، حضور اقشار مختلف مردم و خصوصا نسل چهارم انقلاب که وقایع دهه‌های ۵۰ و ۶۰ را ندیده‌اند، در حماسه‌هایی مانند مراسم یوم‌الله ۱۳ آبان امسال و در چهلمین سالگرد تسخیر لانه جاسوسی آمریکا چشمگیر و دیدنی بود. راهپیمایی باشکوه یوم‌الله ۱۳ آبان امسال حال و هوای خاصی نسبت به سنوات قبل داشت؛ بخش مهمی از این شور و نشاط را می‌توان نشأت گرفته از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب در روز گذشته درباره موضوعاتی مانند مقابله جمهوری اسلامی با آمریکا، مذاکره و اقتدار موشکی و همچنین رسوایی مقامات آمریکایی، بی‌نتیجه بودن فشار و ابزار تحریم در برابر ملت ایران دانست.

اهمیت سرنوشت ساز تسخیر لانه جاسوسی

در بخشی از گزارش روزنامه جوان آمده است: واقعه ۱۳ آبان و تسخیر لانه جاسوسی از جمله اتفاقاتی است که تأثیراتی سرنوشت‌ساز در روابط خارجی ایران و امریکا داشته است، از جمله این اتفاقات قطع روابط ایران و امریکا بود که رهبری انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) از آن به عنوان یک نعمت برای انقلاب اسلامی یاد کردند، با این حال مجموعه اتفاقاتی که منجر به قطع روابط ایران و امریکا پس از تسخیر لانه جاسوسی این کشور در ایران شد، بسیار پرفراز و نشیب و طولانی است. در حقیقت قطع روابط ایران و امریکا بازتابی از شکست امریکا در محاصره همه‌جانبه ایران بود. اولین واکنش امریکایی‌ها در مقابل تسخیر سفارت جاسوسی خود در تهران مجموعه پیغام پنهانی و ارتباط با کسانی بود که می‌توانستند به آزادی دیپلمات امریکایی در ایران کمک کنند، با این حال استعفای دولت موقت در ایران مهم‌ترین پل ارتباط امریکا در تهران را سوزانده بود. تا قبل از این به لطف روابط گسترده اعضای دولت موقت با مقامات امریکایی دستگاه سیاست خارجی این کشور دسترسی گسترده‌ای به ارتباطات خود با تهران داشت و حتی پیش از آن مذاکراتی را در الجزایر با ابراهیم یزدی ساماندهی کرده بود با این حال استعفای دولت موقت سبب شد تا امریکا دیگر مسیری برای یک ارتباط امن در تهران نداشته باشد. پس از این اتفاق دولت کارتر به این فکر افتاد تا با اعزام کردن مستقیم نمایندگان امریکا به تهران و دیدار با مقامات رسمی ایران زمینه آزاد کردن دیپلمات‌های امریکایی درتهران را فراهم کند.

بازتاب راهپیمایی ۱۳ آبان در رسانه های خارجی

رادیو وطن امروز در مطلبی با تیتر راهبرد مقاومت فعال و مخالفت با دو قطبی مذاکره- مقاومت  نوشت: راهپیمایی بزرگداشت یوم‌الله ۱۳ آبان به عنوان «روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» با بازتاب‌های گسترده‌ای در سطح رسانه‌های جهان و منطقه همراه بود. ۱۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار رسانه‌های‌ خارجی و  ۲۵۰۰ خبرنگار، عکاس و تصویربردار رسانه‌های داخلی راهپیمایی ۱۳ آبان در سراسر کشور را پوشش خبری دادند. خبرگزاری فرانسه نوشت: عده زیادی امروز به خیابان‌های تهران و سایر شهرها آمدند، فریادهای «مرگ بر آمریکا» سر دادند و مراسم چهلمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا را برگزار کردند. رویترز نیز خبری را به این راهپیمایی اختصاص داد و نوشت مردم ایران امروز [دیروز] به خیابان‌ها آمدند و بار دیگر شعارهای «مرگ بر آمریکا» سر دادند و چهلمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در ایران را گرامی داشتند. یورونیوز هم در خبر خود نوشت: تلویزیون ایران خیابان‌های پر از جمعیت تهران را نشان داد. مردم ایران به خیابان‌ها آمدند و در چهلمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا شعارهای «مرگ بر آمریکا» سر دادند. شبکه راشاتودی نیز با بازتاب راهپیمایی ۱۳ آبان با تیتر «مرگ بر آمریکا؛ هزاران ایرانی خارج از سفارت سابق آمریکا تجمع کردند و تسخیر سفارت در سال ۱۹۷۹ را گرامی داشتند» نوشت: هزاران نفر از مردم با تجمع در برابر سفارت سابق آمریکا در تهران و دیگر شهرهای ایران، شعارهای «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر دادند و چهلمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا را گرامی داشتند. پایگاه خبری صدی البلد با انتشار ویدئویی نوشت هزاران ایرانی در چهلمین سالگرد تسخیر سفارت آمریکا در تهران راهپیمایی کردند. این پایگاه خبری نوشت: هزاران نفر در این مراسم پلاکاردهایی در دست داشتند که شعارهایی علیه آمریکا و انگلیس بر روی آنها نوشته شده بود. همچنین تظاهرکنندگان در قطعنامه پایانی این راهپیمایی «مقاومت فعال» در برابر دسیسه‌های آمریکا و هم‌پیمانانش را یک تکلیف دینی و آرمان تغییرناپذیر انقلاب اسلامی دانستند و هر نوع گفتمان تفرقه‌افکنانه و تحرکات کوته‌فکرانه دوقطبی‌سازی مذاکره– مقاومت در جامعه را شدیدا محکوم کردند.

بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی

به گزارش خبرگزای تسنیم، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، با صدور بیانیۀ تقدیر و تشکری، از خلق حماسه عظیم حضور و نمایش پرشور ملت بزرگ و استکبارستیز ایران اسلامی در مراسم تظاهرات یوم الله ۱۳ آبان تقدیر و تشکر کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: تظاهرات ۱۳ آبان امسال، سیلی محکم ملت بزرگ و استکبارستیز ایران بر دهان استکبار جهانی و رأس آن امریکای جنایتکار بود. امروز غریوهای کوبنده و فریادهای رسای 'مرگ بر آمریکا '، در تظاهرات ضد استکباری  یوم الله ۱۳ آبان، نشان خشم مقدس و انقلابی تعطیل ناپذیر ایران ظلم ستیز از استکبار جهانی و ' نه ' بزرگی به امریکای دشمن شماره یک بشریت بود. فریادهای طوفنده 'مرگ بر آمریکا '  ایران اسلامی، ترجمان  امروزی پیام راهبردی و جاودانه 'هیهات منا الذله' حسینی و همان لعنت بر یزید زمان بود که پس از چهاردهه از پیروزی انقلاب اسلامی و در چهل سالگی تسخیر لانۀ جاسوسی سابق امریکا،   از حلقوم جوانان و نوجوانان این مرز و بوم در سراسر پهنۀ پهناور ایران زمین طنین انداز شد.

رویکرد رسانه های اصلاح طلب در پوشش خبری ۱۳ آبان

تارنمای مشرق نیوز عنوان داشت: راهپیمایی یوم الله ۱۳ آبان، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی که با حضور گسترده مردم در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا انجام گرفت، با بایکوت رسانه های اصلاح طلب همراه شد. روزنامه‌های اصلاح طلب، پیش از این نیز تشییع شهدای گمنام و شهدای مدافع حرم و شهدای مرزبان را نیز سانسور کرده بودند. سانسور راهپیمایی سراسری مردم ایران در محکومیت اغتشاشگران در دی ۹۶، سانسور راهپیمایی سراسری ۹ دی در محکومیت فتنه ۸۸، سانسور اظهارات ضدآمریکایی مقامات ارشد دولت و…از دیگر اقدامات تأمل برانگیز رسانه‌های اصلاح طلب است.

برچسب‌ها شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم حسن روحانی سفارت آمریکا وزارت آموزش و پرورش راهپیمایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم حسن روحانی سفارت آمریکا وزارت آموزش و پرورش راهپیمایی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم حسن روحانی سفارت آمریکا وزارت آموزش و پرورش راهپیمایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۶۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از تجمع و راهپیمایی خودجوش مقابله با بی‌حجابی در پایتخت

دریافت 12 MB کد خبر 6085955

دیگر خبرها

  • وقتی معجزه خداوند، مداخله نظامی آمریکا را شکست داد
  • تجمع مقابل دیوان عالی آمریکا در حمایت از افراد بی خانمان
  • احتیاط، تفرقه‌افکنان مشغول کارند! | سناریوی اختلاف‌افکنی برای به حاشیه بردن حجاب
  • تصاویری از تجمع و راهپیمایی خودجوش مقابله با بی‌حجابی در پایتخت
  • ۶۲ درصد جغرافیای ایران روی گسل یا در حاشیه گسل‌ها قرار دارد
  • برج حاشیه باغ گیاه‌شناسی ایران با ورود رییس‌جمهوری کوتاه آمد
  • ببینید | آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!
  • گاف جدید بایدن: آزادی را به جای دموکراسی انتخاب کنید!
  • راهپیمایی مردم یونان علیه حمایت آمریکا و اروپا از رژیم صهیونیستی
  • راهپیمایی شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه (فیلم)