Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@15:42:47 GMT

ماهیانه ۲۴۰۰ درخواست طلاق در شیراز ثبت می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۶۶۵۴

ماهیانه ۲۴۰۰ درخواست طلاق در شیراز ثبت می‌شود

استان فارس در میان استان‌هایی که بیشترین طلاق را داشته‌اند در جایگاه چهارم قرار دارد و این در حالی است که در شهرستان شیراز نیز ماهیانه ۲۴۰۰ درخواست طلاق ثبت می‌شود. ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

                                           به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، طلاق یکی از آسیب‌های اجتماعی شناخته می‌شود که آمار آن در جوامع مختلف درحال افزایش است همچنین بروز برخی از آسیب‌های مختلفی از جمله اعتیاد، در وقوع طلاق تاثیر زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس گفته‌های علی مظفری رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در اردیبهشت ماه جاری در سال گذشته در استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، البرز و اردبیل به ترتیب بیشترین ازدواج ثبت شده است.

به گفته وی استان‌های دارای بیشترین رویداد طلاق نیز به ترتیب استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران، گیلان، اهواز و آذربایجان غربی بوده است. 

رتبه استان فارس در ازدواج و طلاق 

براساس این اظهارات استان فارس در ازدواج رتبه پنجم و در طلاق رتبه چهارم را دارد که نشانگر وجود طلاق بیشتر در این استان است. براساس آمارها درحالی کلانشهر شیراز جزء شهرهایی است که بیشترین آمار ثبت شده ازدواج را دارد که به همین نسبت هم بیشترین آمار طلاق نیز در آن دیده می‌شود. 

پدیده‌ای که به عقیده کارشناسان  علاوه بر از هم پاشیدگی خانواده تاثیرات سوئی بر روی افراد جدا شده از هم دارد همچنین بر روی خانواده طرفین و فرزندان و حتی آینده آنها اثرگذار است.

از طرفی احمد رحمانیان، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس نیز از افزاش پدیده طلاق در استان گفته است که بر اساس آمار موجود ثبت احوال استان فارس  در سال 96 نسبت ازدواج به طلاق 3.6 در استان و در شیراز 2.7 بوده است.

به گفته رحمانیان این بدان معناست که در استان فارس از هر 3.6 ازدواج یک مورد و در شیراز از هر 2.7 ازدواج یک مورد به طلاق ختم شده است. وی با اشاره به اینکه در سال 95 و 96 آمار طلاق رشد داشته و وضعیت نگران کننده است. 

رحمانیان می‌گوید: آمار ورودی پرونده‌های طلاق در سال 96 به سال 95 معادل 18.5 درصد رشد داشته است و بر اساس آنالیزی که توسط دانشگاه انجام شده متاسفانه میزان طلاق‌های توافقی نیز 17.3 درصد رشد داشته است.

ثبت ماهیانه 2 هزار و400 درخواست طلاق در سامانه طلاق

با این حال گاهی آسیب و اختلاف در خانواده‌ای به حدی بالا می‌گیرد که گزینه "طلاق" به عنوان تنها راه حل باقی می‌ماند و آنچه اهمیت دارد راهکار کاهش و به نوعی آسیب‌شناسی پدیده طلاق است.

در این زمینه حمید آزرمی، مدیر بهزیستی شهرستان شیراز می‌گوید: به واسطه بروز آسیب‌های اجتماعی سامانه کاهش طلاق را راه‌اندازی کرده‌ایم و روزانه 80 نفر متقاضی طلاق در این سامانه پذیرش می‌شوند که  این عدد ماهیانه 2 هزار و 400 نفر می‌شود. 

آزرمی با اشاره به ضرورت پیشگیری از طلاق و امکانپذیر بودن این موضوع می‌گوید: برمبنای فعالیت سامانه در سال گذشته از وقوع 11 درصد طلاق پیشگیری کردیم و این درحالی است که سال اول فعالیت سامانه بود.

تسنیم گزارش می‌دهد؛ ‌"تجمل‌گرایی و چشم و هم‌چشمی" 2 علت اصلی طلاق در اردبیلبجنورد| بهزیستی مصمم است 25 درصد از آمار طلاق کشور را کاهش دهدکاهش طلاق در استان اردبیل نیازمند آموزش است

به گفته مدیر بهزیستی شهرستان شیراز علاوه بر فعالیت سامانه طلاق اورژانس اجتماعی و مرکز مشاوره تلفتی 1480 نیز از 8 صبح تا 8 شب پاسخگوی نیازهای مشاوره‌ای شهروندان هستند.

فعالیت 12 کلینیک مددکاری خصوصی در شیراز

آزرمی‌با اشاره به ضرورت مشارکت مردمی در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی عنوان می‌کند: برای افزایش مشارکت‌های مردمی تلاش شده است چرا که اعتقاد داریم فعالیت‌های اجتماعی هر چقدر مردمی‌تر باشد موفق‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه 12 کلینیک مددکاری خصوصی، 9 مجتمع غیردولتی و حدود 80 موسسه خیریه فعال در شهرستان شیراز راه‌اندازی شده است؛ تصریح می‌کند: در واقع به این موسسه‌های خیریه وظیفه مستقیم نگه‌داری معلولین، کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست داده شده است.

آزرمی با اشاره به اینکه در بخش ازدواج، طلاق، درمان و غیره با تنوع و حجم زیای از مشکلات مردم مواجه هستیم، یادآور می‌شود: به همین دلیل نیاز بیشتری به حضور سازمان‌های مردم نهاد و فعالیت در عرصه اجتماعی داریم.

به گفته مدیر بهزیستی شهرستان شیراز فعالیت گروه‌های مردم نهاد و حضور در جامعه در کاهش آسیب‌های اجتماعی و کمک به شهروندان موثر خواهد بود و علاوه بر این با افزایش حجم آسیب‌های اجتماعی به وجود چنین گروه‌هایی به عنوان بازوی کمکی نیاز است.

انتهای پیام/

R41382/P/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۶۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز، مظلوم‌ترین روستا‌های سراسر استان فارس را روستا‌های حاشیه مرکز استان دانست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، محمدتقی تذرویی به بیان شرح وظایف و حدود اختیارات این شورا پرداخت و گفت: قانون‌گذار 32 شرح وظیفه برای این شورا تعریف کرده است که به جز مساله انتخاب شهردار، شامل همان وظایفی است که برای شورای اسلامی شهر تعریف شده است.

وی با بیان اینکه شورای شهرستان هیچ‌گونه بازوی اجرایی، بودجه و امکاناتی ندارد، افزود: شورای شهرستان قدرتی دارد که شاید شورای شهر نداشته باشد. شورای شهرستان در پشتیبانی از بخش‌ها، شهر‌ها و روستا‌های حوزه استحفاظی، نقشی دارد که این نقش باید توسط مدیران دستگاه‌های مختلف مورد توجه قرار بگیرد. 

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز با بیان اینکه شهرستان شیراز شامل سه بخش مرکزی، ارژن و سیاخ دارنگون است که چهار شهر شیراز، صدرا، داریون و خان زنیان را زیر پوشش دارد، گفت: شورای اسلامی شهرستان شیراز دارای 8 عضو است که از هر بخش یک عضو، از هر شهر یک عضو در آن حضور دارند و فقط شهر شیراز به واسطه جمعیتی که دارد، دارای 2 عضو در این شورا است. 

وی با بیان اینکه یکی از وظایف شورای شهرستان، ارتباط گرفتن برای حل مشکلات است، گفت: یکی دیگر از کار‌های موثری که شورای شهرستان می‌تواند انجام دهد، ارائه پیشنهاد به شهردارها، فرمانداران و شورای عالی استان است.

وی قدرت شورای عالی استان‌ها را معادل قدرت 5 وزیر توصیف کرد که می‌توانند پیشنهاد یا لایحه به مجلس ارائه بدهند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز افزود: در سه سال گذشته توانستیم یک کرسی و جایگاه در شورای اداری شهرستان باز کنیم و حالا در برخی سازمان‌ها صاحب‌نظر هستیم و در هیئت نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری نیز عضویت داریم. 

تذرویی با بیان اینکه 134 روستا در شهرستان شیراز قرار دارند و عضو شورا هستند، گفت: در سه ماه گذشته، کمیته پیگیری کمیته دستورات استاندار تشکیل شده است تا مواردی که به وجود می‌آید را با مدیران کل مطرح کرده و پیگیری کنیم.

وی مظلوم‌ترین روستا‌های سراسر استان فارس را روستا‌های نزدیک به مرکز استان دانست و گفت: یکی از مشکلات، جمعیت رو به رشد روستا‌های نزدیک شهر شیراز است که دردسر‌هایی را برای دهیاری‌ها و مجموعه شورای روستا به‌وجود می‌آورد، از جمله اینکه به دلیل ثابت بودن سهمیه آرد، مشکل کمبود نان به‌وجود می‌آید.

رئیس شورای اسلامی شهرستان شیراز با بیان اینکه وضعیت طرح هادی نیاز به گسترش دارد، اما هنوز اتفاق نیفتاده است، گفت: جمعیت درون روستا مجبور است خارج از طرح هادی به ساخت‌و‌ساز ادامه دهد که این خودش تخلف محسوب می‌شود. ضمن اینکه سرشماری نفوس و مسکن هنوز به روز نشده است و این هم یکی دیگر از مشکلات محسوب می‌شود.

وی به تعداد بسیار زیاد باغ شهری‌ها در مجموعه شهرستان اشاره کرد و گفت: این مسئله هم مشکلات زیادی را در زمینه‌های مختلف ایجاد می‌کند که ما در شورا درخواست کردیم از این باغ شهری‌ها عوارض گرفته شود تا شهرداری بتواند خدمات بهتری را در این مناطق ارائه دهد افزایش بیش از حد حضور اتباع بیگانه در برخی بخش‌هایی مثل خان زنیان و ارژن و همچنین عدم برخورداری شهر صدرا از یک آرامستان، از جمله دیگر مشکلاتی بود که توسط رئیس شورا عنوان شد.

سید ابراهیم حسینی رئیس شورای شهر شیراز نیز با بیان اینکه شورای شهرستان در گذشته چنین جایگاهی نداشت، اما حالا احیا شده است، گفت: مکاتبات و جلسات متعددی برگزار شد تا وضعیت شورای شهرستان نسبت به قبل بهتر شود و مدیران شهرستان حالا احساس می‌کنند که باید خود را با شورای شهرستان هماهنگ کنند.

وی در پایان گفت: در دو سال اخیر وحدت خوبی بین اعضای شورای شهرستان بوجود آمده است.

یادآور می‌شود، در شهرستان شیراز علاوه بر 4 شهر و 3 بخش، 12 دهستان و 134 روستا نیز وجود دارد.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • رشد ۱۰۷ درصدی تناژ بارگیری محمولات در راه آهن فارس
  • فراهم کردن زمینه تحصیل و ازدواج از مهم‌ترین اهداف کمیته است
  • ضرورت استفاده از الگو‌های موفق افزایش ازدواج و کاهش طلاق
  • هیچ دولتی بدون مشارکت مردم توسعه پذیر نیست
  • صاعقه و بارش شدید تگرگ در شهرستان شیراز
  • رشد ۲ برابری تناژ بارگیری محمولات در راه‌آهن فارس
  • الکترونیکی شدن دور دوم انتخابات در حوزه شیراز و زرقان
  • روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • انتقال بیمار ۶۸ ساله با بالگرد به شیراز