Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور کبگانیان شب گذشته در حاشیه یکصد و بیست و سومین جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه درخواست دانشگاه پیام نور در زمینه منطقه بندی و اجرای سیاست‌های آمایشی، گفت: اساسنامه این دانشگاه نیز به عنوان بزرگترین دانشگاه کشور مورد بحث قرار گرفت چرا که اساسنامه دانشگاه پیام نور دارای اشکالاتی است که در این جلسه به رئیس این دانشگاه تذکر داده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در این باره توضیح داد: در اساسنامه‌های قبلی این دانشگاه بدون آنکه تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشد، تغییراتی اعمال شده بود؛ از این دانشگاه خواسته شد در اولین زمان ممکن مراحل تصویب اساسنامه را در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی کند.
کبگانیان با بیان اینکه در زمینه آمایش آموزشی و منطقه بندی اختلاف نظرهایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد بر اساس ماموریت‌های خاص، دانشگاه پیام نور تحت آمایش آموزشی قرار گیرد چرا که این دانشگاه در فضای مجازی و با استفاده از امکانات الکترونیکی ویژه خدمات آموزشی خود را ارائه می‌دهد.
دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه این دانشگاه در زمینه زیرساخت‌ها کمبودهایی دارد که باید جبران شود، ادامه داد: در نهایت در این جلسه مصوب شد که رئیس دانشگاه پیام نور با همکاری دبیرخانه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با توجه به ویژگی‌های خاص این دانشگاه طرح آمایش آموزشی را اجرایی کند و اگر منطقه بندی را مدنظر دارد اساسنامه آن بر اساس منطقه بندی مورد بازنگری قرار دهد تا پس از انجام کار کارشناسی، موضوعات دانشگاه پیام نور مجددا در جلسات ستاد مطرح شود.
کبگانیان با بیان اینکه طرح آمایش با توجه به این نکات در این جلسه به تصویب نرسید، یادآور شد: عمده‌ترین دلیل آن خاص بودن دانشگاه پیام نور است و نمی‌توان مانند سایر دانشگاه‌ها اقدام به اجرای طرح آمایش آموزشی کرد.
بررسی کیفیت پیشرفت علمی کشور
کبگانیان به دیگر دستور جلسه نقشه جامع علمی کشور که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد اشاره کرد و افزود: در این جلسه گزارشی از علم و فناوری در ۲ محور مطرح شد که یکی از محورهای آن «بررسی کیفیت پیشرفت علمی کشور» بود؛ چرا که در برخی از رسانه‌های خارجی کیفیت مقالات و تولیدات علمی کشور زیر سوال قرار گرفته گرچه در همان گزارش‌ها اعتراف به رشد مقالات علمی ایران شده است.
وی با تاکید بر اینکه در این جلسه که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، میزان کیفیت مقالات ایران مورد بررسی قرار گرفت، گفت: در مطالعات و بررسی ها، وضعیت کیفیت مقالات ایران با سه کشور ترکیه، عربستان و رژیم اشغال‌گر قدس در بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۹ مقایسه شد و ‌این مطالعات نشان داد جمهوری اسلامی ایران از نظر میزان مقالات استناد شده در رتبه اول در منطقه قرار دارد.
کبگانیان درصد مقالات استناد شده ایران را ۷۰.۸ دهم درصد دانست و افزود: این میزان برای کشور ترکیه ۶۰.۳، عربستان سعودی کمی پایین‌تر و نزدیک ایران ۷۰.۸ و رژیم اشغال‌گر قدس ۶۷ درصد است.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، میزان استنادات به مقالات را یکی از شاخص‌های مناسب برای ارزیابی کیفیت مقالات ذکر کرد و ادامه داد: در شاخص همکاری‌های بین‌المللی ایران وضعیت قابل توجهی دارد ولی به دلیل اعمال تحریم‌ها، ایران از کشور ترکیه بالاتر است.
وی درصد مقالات منتشرشده Q۱ (مجلات اسکوپوس) را یکی دیگر از شاخص‌های مهم ارزیابی کیفیت مقالات نام برد و خاطرنشان کرد: در این شاخص جمهوری اسلامی ایران با ۲۷.۹ دهم درصد از کشور ترکیه پیشی گرفته است. این میزان برای کشور ترکیه ۲۷.۷ دهم درصد برآورد شد و دو کشور عربستان و رژیم اشغال‌گر قدس درصد بالاتری از ایران دارند.
کبگانیان با تاکید بر اینکه در خصوص کیفیت نقدهایی داریم ولی نه آن چنان که برخی از رسانه‌های بیگانه بزرگ‌نمایی می‌کنند، یادآور شد: در رابطه با برخی از مقالات که در آنها احتمالاً خطا یا نکات غیر قابل قبول یافت می‌شود در حال بررسی هستیم؛ در این زمینه مقداری نگرانی وجود دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز بر این موضوع حساس است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این نکات همان تقلبات علمی است، توضیح داد: این خطاها تعبیر به تقلبات علمی می‌شود ولی این تعبیر یک تعبیر علمی نیست؛ چرا که برخی از این مواد تقلب محسوب نمی‌شود و مربوط به نحوه درج اسامی نویسندگان در استناد دادن به مقالات دیگران بوده و ناشی از ناآگاهی محققان در کپی‌برداری‌ها است.
کبگانیان با تاکید بر اینکه با این افراد برخورد قانونی خواهد شد، گفت: از پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) نیز خواسته شد در شورای سیاستگذاری خود این به این موضوع رسیدگی کند.
وی افزود: در این جلسه بررسی نقشه جامع علمی کشور تمام اعضا تاکید کردند کیفیت مقالات ایران آن چنان نبود که رسانه‌های بیگانه بتوانند کیفیت آن را زیر سوال ببرند.
کبگانیان محور دوم جلسه نقشه جامع علمی کشور را مربوط به تحقیقات حوزه فضایی دانست و اظهار داشت: در بررسی برخی از کشورهای منطقه و رقبا مشاهده کردیم که بودجه‌های بسیار خوبی برای فعالیت‌های فضایی هزینه کرده‌اند و در این جلسه نسبت به بودجه‌های حوزه فضایی ابراز نگرانی شد.
تکمیل سیاست‌های اجرایی اشتغال
دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه سیاست‌های اجرایی اشتغال دانش آموختگان را از دیگر موضوعات مطرح در این جلسه دانست و گفت: در جلسه گذشته نقشه جامع علمی کشور، این سیاست‌ها مطرح شد ولی یکی از بندها و مواد مربوط به ماده پنج سیاست‌های اشتغال باقی مانده بود که در این جلسه محتوای این ماده تایید شد.
وی با بیان اینکه در جلسات گذشته اختلاف نظری در زمینه مرجع و نهاد پیگیری کننده ماده پنج این سیاست‌ها وجود داشت،خاطرنشان کرد: بر اساس کارشناسی های صورت گرفته و بر اساس تصویب اعضاء نقشه جامع علمی، مرجع پیگیری کننده ماده پنج این سیاست‌ها وزارت کار تعیین شد.
کبگانیان ادامه داد: ستاد نقشه جامع علمی کشور از وزارت کار درخواست کرد گزارش‌های مربوط به این ماده را تهیه و در اختیار ستاد قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه با این مصوبه سیاست‌های اجرایی اشتغال دانش‌ آموختگان تکمیل شد، از ابلاغ آن به دستگاه‌ها در آینده نزدیک خبر داد.

برچسب‌ها منصور کبگانیان دانشگاه پیام نور شورای عالی انقلاب فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه پیام نور شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه پیام نور شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۱۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد

محمود امانی طهرانی درباره امکان استفاده تک‌ماده در امتحانات نهایی دانش‌آموزان  گفت: در گذشته اعلام شد که دانش‌آموزان در ۲ درس با امتحانات نهایی و ۲ درس با امتحانات غیرنهایی می‌توانند از تک‌ماده استفاده کنند.

وی افزود: پس از مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و برگزاری امتحانات نهایی در سه سال دوره متوسطه دوم، استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد.

امانی طهرانی متذکر شد: ضوابط استفاده از تک‌ماده در آیین‌نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که ۲ درس از امتحانات نهایی و ۲ درس در امتحانات داخلی مدرسه بود اما اکنون همه امتحانات از داخلی به نهایی تبدیل شده است و امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی فراهم است.

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش بیان کرد: بسیاری از مصوبات اخیر درباره ایجاد سابقه تحصیلی در راستای تسهیل مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

طبق تک‌ماده؛ اگر دانش‌آموزی حداکثر در چهار عنوان درسی نمره ۷ و بیشتر کسب کند و معدل کل وی نیز حداقل ۱۰ باشد، فارغ‌التحصیل شناخته می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • حکمرانی در سلامت باید با حضور ذی‌نفعان طراحی شود/ سیاستگذاری با حضور متخصصان صورت می‌گیرد
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تهیه می شود
  • با مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رییس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • سند ملی «سبک پوشش اسلامی‌ایرانی» تصویب شد
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور