Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، هر سال همزمان با برگزاری حراج‌های هنری حواشی از سوی منتقدان و رسانه‌ها مطرح می‌شود که سیاست گذاری، کارشناسی آثار و آمار فروش حراج‌های داخلی را تحت الشعاع قرار می‌دهند و از حراج گذاران جهت شفاف سازی این مسائل پاسخ می‌طلبند.

در آستانه برگزاری حراج باران با یکی از مجموعه داران که در دوره‌های پیشین این حراج حضور داشته گفت و گویی داشتیم و نظر او را در خصوص عملکرد حراج‌های داخلی جویا شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رامین زمانی درباره عملکرد حراجی‌های ایران گفت: حراج‌های داخلی یکسری معایب و نواقص دارند، اما با تمام این نقایص حمایت از کلیه حراج‌های داخلی جهت رونق اقتصاد هنر لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه شفافیت حراج‌های ایرانی کمتر از حراجی‌های بین المللی مثل ساتبی و کریستیز و... است، افزود: اولین رکن برای موفقیت یک حراج، حمایت دولت و نهاد‌های خصوصی است. وقتی یک حراج گذار نمی‌تواند خریداران خوبی برای آثار پیدا کند به اجبار بخشی از آمار فروش با واقعیت فاصله می‌گیرد؛ بنابراین دولت و نهاد‌های خصوصی باید از این رویداد‌ها حمایت کنند. به طور مثال، دولت به نهاد‌های خصوصی اعلام کند که به جای پرداخت مالیات سالانه، از حراج‌های هنری اثر خریداری کنند.

زمانی در پاسخ به اینکه چرا باید در حراجی‌های ایران صاحبان اثر مجدد خودشان آن اثر را خریداری کنند، گفت:این موضوع هم به عدم حمایت مربوط می‌شود و البته بهتر است که این سوال توسط خود حراج گذار پاسخ داده شود. اما زمانی‌که شخص مجموعه دار اثرش را به یک حراج گذار می‌دهد انتظار دارد، عوامل مربوط به بهترین نحو در جهت فروش آثار فعالیت کنند. زیرا اگر یک اثر در حراج فروخته نشود دیگر در بازار آزاد هم خریدار نخواهد داشت؛ بنابراین مجموعه دار مجبور است که اثر خودش را با کمی اختلاف قیمت بخرد. به این ترتیب در اخبار می‌نویسند که فلان اثر فروخته شد و ارزش آن در بازار آزاد هم حفظ می‌شود.

وی ادامه داد: اما در حراجی‌های بین المللی اصلا از این خبر‌ها نیست، اگر صاحب اثر خودش آن را خریداری‌کند، حراج گذار ۳۰ درصد از او می‌گیرد. این مسائل اختلاف‌های بارز حراجی‌های داخلی با حراجی‌های بین المللی است.

این مجموعه دار عدم آگاهی و حمایت را از مهمترین ایراد‌های حراجی‌های ایرانی دانست و بیان کرد: تبلیغات خیلی مهم است. زمانی که شهرداری می‌خواست موزه خوشنویسی را راه اندازی کند، خط‌های بسیار زیبا و فاخری را در بیلبورد‌های شهری، مترو و... نصب می‌کرد که تبلیغ بسیار خوبی برای هنر خوشنویسی بود و طی این اتفاق بازار خط به شدت رونق گرفت. حال چرا شهرداری برای یک حراج هنری تبلیغ نمی‌کند؟ مگر چه اشکالی دارد که با دریافت اندکی هزینه، حراج‌ها را در بیلبورد‌های شهر تبلیغ کند؟ همه باید حامی هنر باشند. خیلی وقت‌ها حراج گذار ضرر مالی هم می‌دهد. این عدم حمایت باعث می‌شود بخشی از فروش آثار واقعی نباشد.

زمانی در خصوص ارائه راهکار برای رفع این اشکالات اظهار کرد: حراجی‌های داخلی باید دیدگاه مثبتی نسبت به هم داشته باشند و دید رقابتی را نسبت به یکدیگر کنار بگذارند و با حمایت از هم سیاست‌های یکدیگر را زیر سوال نبرند. هرچقدر تعامل آن‌ها بایکدیگر خوب باشد، بازار اقتصاد هنر مدرن و کلاسیک هم بهتر پیش می‌رود. من خودم خیلی وقت است که اجناسم را به حراجی‌ها نداده ام، اما تمام کسانی که می‌خواهند در حراج شرکت کنند را تشویق و حمایت می‌کنم. زیرا هم به نوعی هیجان دارد و هم تبلیغ هنر است. در حال حاضر مردم هیچ آشنایی با مدرن آرت و آنتیک ندارند و لازم است که آشنا شوند.

وی افزود: با وجود تمام نواقص و ایراد‌هایی که به پایه و اساس حراجی‌های داخلی وارد است، برگزاری آن‌ها را لازم می‌دانم. در همین هفته که حراج کریستیز و ساتبی و بونامز برگزار شد تقاضا در بازار بالا رفت. حال این جریان را به داخل سوق دهید. زمانی که حراج‌های داخلی برگزار می‌شود، دو هفته قبل و بعد از آن، بازار مدرن و کلاسیک داغ است. متاسفانه از آنجا که اقتصاد هنر در کشور ما بسیار ضعیف است، هر عاملی حتی کوچک که باعث شود این بازار تکانی بخورد مفید و لازم است.

زمانی گفت: متاسفانه در کشور ما هنر‌های تجسمی آنتیک و کلاسیک به شدت وابسته به وضعیت اقتصادی است. اگر اقتصاد کشور ضربه بخورد، اولین آسیب هم به کار ما وارد می‌شود. اگر وضعیت خوب باشد، آخرین افرادی که سود می‌کنند ما هستیم؛ بنابراین دوست داریم که از این دسته رویداد‌ها حمایت کنیم. اما قبول دارم که نظارت بر برگزاری آن‌ها ضعیف است. باید به دور از هر گونه غرض‌ورزی از کارشناسان خبره استفاده شود و اجازه ندهیم که این جریان‌ها به سمت و سوی خاصی هدایت شود.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: هنرهای تجسمی حراج هنری حراج تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۲۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش مناطق آزاد برای جذب گردشگر داخلی و غرب آسیا

محمد فرزاد میرزایی قلعه، در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سال ۱۴۰۲ در مجموع ۶۰ میلیون مسافر از مناطق آزاد بازدید داشته‌اند که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. این آمار از تردد خودروهایی با پلاک غیربومی وارد شده به مناطق به دست آمده است.

وی گفت: مناطق آزاد محصور هستند و پلاک خوان داریم به همین دلیل پلاک‌های غیربومی قابل شمارش هستند. ما ۳۰ میلیون خودروی غیر بومی را در میانگین آمار جهانی که ۳ هست ضرب کردیم به علاوه آماری که از فرودگاه‌ها و بنادر گرفته‌ایم و در نهایت آمار حدوداً ۶۰ میلیونی به دست آمد.

میرزایی قلعه افزود: با توجه به زیرساخت‌های صورت گرفته و حجم بالای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه خدمات گردشگری در مناطق آزاد کشور، امیدواریم در سال ۱۴۰۳، حوزه گردشگری با رشد ۳۰ درصدی همراه باشد، از همین رو در مناسبات بودجه ریزی گردشگری مناطق، به طور میانگین برای اولین بار با رشد ۲۷ درصدی بودجه جاری و رشد ۴۳ درصدی بودجه عمرانی مواجه خواهیم شد.

وی به اراده دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد برای جذب گردشگران خارجی در قالب شب اقامت اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ کل مناطق آزاد میزبان ۲.۸۵۰.۰۰۰ مسافر خارجی در مقصد بوده‌اند. شاخص ما برای به دست آوردن این آمار، اقامت بوده است سال گذشته حدوداً ۲ میلیون و ۸۹۳ هزار گردشگر خارجی در مناطق اقامت کرده‌اند که امیدواریم این عدد را در انتهای اسفند ۱۴۰۳ به ۳.۵۰۰.۰۰۰ نفر برسانیم، البته برای انجام این مهم، همکاری تمام دستگاه‌ها به خصوص وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در اولویت خواهد بود.

وی افزود: برای رسیدن به این اهداف در نظر داریم از بلاگرها و اینفلوئنسرهای خارجی نیز برای معرفی مناطق آزاد ایران استفاده کنیم، ضمن اینکه با سلیمانیه عراق، عمان، افغانستان و سایر کشورها وارد مذاکره شده‌ایم تا شرکت‌های گردشگری آنها وارد ایران شوند. در این صورت آمار ما از ۳.۵ میلیون گردشگر بیشتر هم خواهد شد.

کد خبر 6084796 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • آمار واقعی قربانیان تصادفات در نوروز اعلام شد | بیشترین فوتی‌ها در این ۲ روز اتفاق افتاد
  • مهمترین اخبار سوم اردیبهشت/فروش نخی سیگار،ممنوع
  • زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد | فروش ۲۶۳۶ کیلو طلا در ۱۹ حراج
  • فروش ۲۶۳۶ کیلو طلا در ۱۹ حراج/ حراج بعدی فردا برگزار می‌شود
  • بزرگترین حراجی دمپایی در قم را از دست ندهید + اطلاعات تماس
  • تلاش مناطق آزاد برای جذب گردشگر داخلی و غرب آسیا
  • تغییر سبک زندگی یکی از مهمترین عوامل کاهش موالید در کشور 
  • حراج بیش از ۲.۶ تن طلا در نوزده مرحله/ کدام بانک خریدار طلای حراجی است؟
  • جنجال حراج کتاب‌های کتابخانه تربیت تبریز در فضای مجازی
  • سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟