Web Analytics Made Easy - Statcounter

 انجمن صنفی کارگری روزنامه‌نگاران استان تهران به منظورحفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی روزنامه نگاران شاغل و فعال در تحریریه های استان تهران، تشکیل شده است و به آدرس خیابان طالقانی بعد از تقاطع شریعتی خیابان خواجه نصیر طوسی، به سمت میدان سپاه دست چپ کوچه شهید مفیدی پلاک یک طبقه اول واحد ۶ مشغول فعالیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مراسم رونمایی از وب سایت این انجمن به بررسی بحث «مرجعیت رسانه‌ها در ایران» پرداخته شد و در این مراسم مهدی محسنیان راد استاد دانشگاه، محمد خدادی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گیتا علی آبادی رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، فریبرز بیات روزنامه‌نگار و الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد سخنرانی کردند.  
لزوم تشکیل کمیته ملی رسانه
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در ابتدای این مراسم با اشاره به عوامل تضعیف اعتبار رسانه‌ها در ایران، به آمار منتشر شده از میزان مخاطبان صداوسیما اشاره کرد و با نقد آن گفت: صداوسیما نه تنها مردم بلکه خود را نیز فریب می‌دهد.

عباس عبدی ادامه داد: اخیرا یکی از مسئولان این سازمان عنوان کرده که صدا و سیمای ایران 80 درصد مخاطب دارد در حالی که نتایج یک پیمایش در آستانه انتشار راجع به مصرف رسانه حاکی از آن است که اکثر مخاطبان رادیو و تلویزیون افرادی با سن و سال بالا یا خانم‌های خانه‌دار هستند و افراد جوان‌تر و پویاتر و همچنین افراد تحصیل کرده، کمتر به سراغ این رسانه می‌روند و این یعنی هر نیرویی که تاثیرگذاری کمتری در جامعه دارد، مخاطب این رسانه است.

به گفته وی، نکته مهم اما آن‌جا است که از همین میزان مخاطب، سی درصد مربوط به شبکه های سرگرمی هستند و سپس باقی افراد مخاطب شبکه‌های 1 و2 و 3 هستند که در این میان شبکه سه رتبه نخست را دارد و شبکه‌های یک و دو که ویترین صدا و سیما هستند درصد بسیار کمی از مخاطبان را شامل می‌شوند؛ بنابراین با این وضعیت تاسف بار نمی‌توان گفت که وضعیت رسانه‌ای در آینده چگونه خواهد بود.  
عبدی در بخش دیگری از سخنان خود به لزوم تشکیل کمیته ملی رسانه و لزوم ارائه گزارش ملی درباره وضعیت رسانه‌ها پرداخت و گفت: انجمن در این‌‎باره نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته و در آن عنوان کرده است همانطور که راجع به سیل و ساختمان پلاسکو چنین کمیته‌ای تشکیل شد برای بررسی وضعیت رسانه نیز باید چند نفر از دولت، اساتید دانشگاه و... بررسی کنند که چرا وضع رسانه در ایران به نقطه کنونی رسیده است، چه خطراتی از این نظر ما را تهدید می‌کند و چه راهبردهایی برای تعدیل این وضعیت وجود دارد.
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران به بحث فیک نیوزها پرداخت و گفت: امروزه افرادی همچون ما که حساسیت‌مان در زمینه خبر رسانی زیاد است نیز از فیک نیوزها به شکلی واضح فریب می‌خوریم و برای انتشار هر خبری نهایت احتیاط را در نظر می‌گیریم این وضعیت برای مردم عادی بسیار بدتر است و این فیک نیوزها عوارض بسیاری را به همراه دارند.  
کاهش تولید محتوا در رسانه‌ها
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها نیز در این نشست با اشاره به پژوهش‌های صورت گرفته توسط مرکز مطالعات رسانه درباره اخبار جعلی و نامعتبر بودن منبع و منبع‌نگاری گفت: از سال 1395 پژوهشی را پیرامون منبع‌نگاری در مطبوعات سفارش دادیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت زیرا بسیاری از رسانه‌ها تلاش می‌کنند که از منابع معتبر استفاده کنند.

گیتا علی آبادی ادامه داد: براساس آمار و طی یک ماه نزدیک به 71 تا 180 هزار اخبار جعلی سرچ می‌شود، این اخبار به عنوان منابعی مورد اتکا قرار می گیرند اما سپس جعلی بودن آن مشخص می‌شود، بنابراین یکی از مهمترین بخش‌ها داشتن منابع معتبر است.  
رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها سوژه و تولید محتوا و توجه به نیاز مخاطب را از دیگر عوامل موثر بر اعتبار رسانه‌ها دانست و گفت: گاهی مشاهده می‌شود که 10-12 روزنامه در پوشش دهی یک اتفاق به صورت یکسان عمل می‌کنند و رقابتی بین آن ها دیده نمی‌شود که این امر شاید به دلیل تولید محتوا است و هنگامی که رقابت میان رسانه‌ها کم شود آنها شبیه هم می‌شوند. سوژه‌یابی و تولید محتوا و رقابت بین رسانه‌ها نیز بحث بسیار مهمی است که در معتبر کردن رسانه‌های داخلی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
 
زنگ خطر در حوزه رسانه به صدا در آمده است
فریبرز بیات روزنامه نگار هم با اشاره به ساختار دولتی رسانه در ایران گفت: تیراژ پایین مطبوعات و کاهش بینندگان تلویزیون، کوچ مخاطبان به شبکه‌های اجتماعی، پایین بودن ضریب نفوذ رسانه‌ها و افزایش ضریب نفوذ شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی و فیک نیوزها زنگ خطری است مبنی بر اینکه رسانه‌های ما در حال از دست دادن مرجعیت و تاثیرگذاری خود بر افکار عمومی هستند. بیات ادامه داد: اگر اذهان را پایگاه و جایگاه اصلی قدرت بدانیم و این نکته را باور داشته باشیم که رسانه‌ها به افکار عمومی شکل می‌دهند آن وقت به نظر می‌رسد که نظام رسانه‌ای ما در حال بی بهره شدن از قدرت است و مشروعیت و مقبولیت خودش را از افکار عمومی از دست می‌دهد و به دنبال آن تاثیرگذاری بر افکار عمومی نیز کم خواهد شد.
این روزنامه نگار افزود: اگر با دو شاخص ویژگی‌های پیام و فرستنده به رسانه‌ها نگاه کنیم خواهیم دید که آن‌ها با مشکل اعتبار مواجه هستند. وجهه غالب رسانه‌های ما دولتی و رسمی است و نظام غالب رسانه‌ای که بیشترین امکانات و تجهیزات را دارد تاثیرگذاری‌اش پایین است. دسته دیگر البته مطبوعات مستقلی هستند که می‌کوشند نیاز مخاطب را تامین کنند و از تخصص و مهارت نیز برخوردار هستند اما این رسانه‌ها تحت فشارهایی نظیر تذکر و توقیف قرار دارند و دسته سوم نیز رسانه‌هایی هستند که رویکرد آن‌ها تجاری بوده و عمدتا مطالب آن‌ها کپی است.   
بیات خاطرنشان کرد: وضعیت فعلی ناشی از ساختار دولتی رسانه‌ها است و بخش دیگر نیز به نظارت‌های شدید سیاسی باز می‌گردد که شجاعت را از رسانه‌ها گرفته است؛همچنین بخشی دیگر از این وضعیت نیز نتیجه عدم تخصص حرفه ای و نداشتن مهارت و تخصص و همچنین پس افتادگی از دنیای دیجیتال و سایبر است.  
لزوم نیاز سنجی مخاطب
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز در این آئین به سخنرانی پرداخت و گفت: موضوع انتخابی این نشست نه یک نیاز بلکه حیات رسانه‌ای در ایران است زیرا کاغذ و بیمه و... اگرچه اهمیت دارند اما قبل‌تر آز آن باید مشخص شود که کجا هستیم و می‌خواهیم چه کنیم.

محمد خدادی ادامه داد: به نظر من مشکل اصلی تفاوت نگاه به رسانه است. امروز شبیه به هیچ روزی نیست در حالی که الگوی رسانه‌های ما هنوز هم دهه شصت و هفتاد است. بنده در سال 1368 خبرنگار ایرنا در دهلی نو بودم و آن زمان انحصار وجود داشت و فرد اخبار را از رادیو و یا یک روزنامه می‌گرفت اما امروز باید از مخاطب به رسانه رسید تا موقعی که جای مخاطب در رسانه تعیین و تکلیف نشود هویت رسانه نیز شکل نخواهد گرفت.  
وی افزود: باید نیازشناسی صورت گیرد تا مشخص شود چه میزان از تولیدات رسانه ای منطبق با نیاز است یعنی چقدر از تولیدات بر اساس خواست ما و چقدر بر اساس خواست کسی است که می‌خواهد روزنامه را بخرد. در اینجا همان ایرادی که به صدا و سیما می‌گیریم شامل خودمان نیز خواهد شد زیرا ما نیز به مردم می‌گوییم که تو باید چیزی که من انتخاب کرده‌ام را بخوانی. در نتیجه در دنیای امروز که فرد قدرت انتخاب دارد و هیچ اجباری برای مراجعه به رسانه وجود ندارد،باید با دقت بیشتری عمل کرد.
رسانه باید به دنبال افشای خطا باشد
در بخش دیگری از این نشست مهدی محسنیان راد، استاد دانشگاه، به بحث اعتبار رسانه پرداخت و گفت: اعتبار منبع دارای سه ضلع شامل انتظار از منبع، وثوق و معرفت است. انتظار از منبع همچون تعریف نقش در جامعه شناسی است به عنوان مثال فرد در طول روز نقش‌های متفاوتی دارد و انتظار می‌رود که این نقش‌ها درست ایفا بشود؛ وثوق همچون داستان چوپان دروغ گو است و یک اشتباه یکباره همه چیز به هم می ریزد، معرفت را نیز چنین می‌توان مثال زد که فرد به هنگام مراجعه به پزشک این سوال برایش مطرح می‌شود که آیا پزشک دانش کافی را دارد و در طول خدمتش خطا داشته است؟  
این استاد دانشگاه ادامه داد:اهمیت اعتبار منبع برای رسانه به گونه‌ای است که به دنبال خطای وزیر رسانه باید بگوید که این را فوری فاش می‌کنم زیرا اگر این کار را انجام ندهم اعتبار منبع من آسیب خواهد دید؛ اگر روزنامه‌ای تنها یکبار اشتباه کند اعتبار منبعش آسیب می بیند بر همین اساس مردم از روزنامه انتظار دارند که قبل از اینکه شبکه‌های اجتماعی به مسئله فیش‌های حقوقی وارد شود، آن را فاش کند و اگر این کار را نکرد دیگر اعتبار ندارد. دلیل کارکرد فعلی شبکه‌های اجتماعی در ایران این است که مردم یاد نگرفته اند که رسانه‌ها می‌توانند همچون نیویورک تایمز معتبر باشند و همه در 183 سال گذشته تنها این را یاد گرفته‌اند که حرف شخصیت‌های اصلی سیاسی را به عنوان تیتر یک بزنند امری که سبب شده اعتبار منبع در ایران به شدت مخدوش شود در حالی که در امریکا و اروپا این چنین نیست.

محسنیان راد در ادامه به ارائه بحثی تخصصی به نام «بازار رسانه» برای افراد حاضر در انجمن پرداخت.  
در این جلسه همچنین الیاس حضرتی مدیرمسئول روزنامه اعتماد نیز دقایقی در مورد وضعیت رسانه فعلی رسانه‌ها در ایران سخن گفت و پس از آن انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از وب‌سایت اطلاع رسانی خود به نشانی www.tpja.ir رونمایی کرد.

برچسب‌ها سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران ارتباطات تهران روزنامه نگار معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران ارتباطات تهران روزنامه نگار معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران ارتباطات تهران روزنامه نگار معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۵۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بعد از عملیات وعده صادق «بی‌حجابی» را عادی سازی کنید/ زیباکلام: تنبیه رژیم صهیونیستی کار اشتباهی است!

رسانه‌های اصلاح‌طلب در روزهای اخیر سعی دارند با به‌کارگیری کلیدواژه «وحدت اجتماعی» برخی خطوط قرمز را رد کرده و به عادی سازی هنجار شکنی بپردازند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه در حالی چاپ و منتشر شد که آغازگاهی بر پایان رژیم صهیونیستی، وقوع سیل و بارندگی در شش استان‌ کشور، ایران پیروز جنگ روایات‌ در مقابل تل‌آویو، سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

دست روی ماشه؛ این وضعیت فعلی تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی است. توانایی نظامی ایران برای هدف قرار دادن نقاطی در اسرائیل مورد توجه رسانه‌ها و کارشناسان نظامی قرار گرفته است. روزنامه هم‌میهن در تشریح وضعیت فعلی منطقه در گزارشی نوشته است:

اسرائیل فکر می‌کرد می‌تواند بدون هیچ تبعاتی به ایران حمله کند. اکنون دیگر چنین نیست. در حال حاضر مقامات اسرائیل در حال ارزیابی خسارات وارده به پایگاه‌های خود بوده و این را دریافته‌اند که ایران عامدانه تصمیم گرفت اقدام فوق‌العاده مرگباری علیه اسرائیل انجام ندهد، ایران با این حمله پیامی به اسرائیل و همچنین آمریکا ارسال کرد و نشان داد می‌تواند حمله به «نواتیم» و «رامون» را در هر کجای اسرائیل و خاورمیانه اجرا کند. آمریکا و اسرائیل هم در مقابل هیچ‌کاری نمی‌توانند بکنند. این یعنی بازدارندگی.

این روزنامه در بخش دیگری از گزارش خود نوشته است:

این نخستین‌بار است که ایران حمله مستقیم به اسرائیل را آغاز می‌کند و با انجام این کار آستانه درگیری قبلی در جنگ طولانی‌مدت بین اسرائیل و ایران را درهم می‌شکند و آن را از سایه‌ها بیرون می‌آورد و به روشنایی می‌کشاند... د. صرف‌نظر از شکل هرگونه اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل، اکنون واضح است که این آغاز عصر جدیدی است.

در حالی که بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی به تحلیل و تجلیل از دفاع ایران از خاکش و بازدارندگی پس از آن پرداخته‌اند، روزنامه آرمان ملی در یادداشتی خواهان عادی سازی بی‌حجابی پس از عملیات صبح صادق با هدف حمایت اجتماعی از آن شده است، در بخشی از این یادداشت آمده است:

مشاهده می‌کنیم که مجلس اکنون در شرایطی که تکانه‌های اقتصادی وجود دارد اما در اندیشه پیگیری سرنوشت لایحه عفاف و حجاب است. این درحالی است که باید همه به وحدت در شرایط جنگی فکر کنند و به اقدامی دست نزنند که وحدت کنونی آسیب ببیند. ایجاد چالش اکنون به نفع منافع ملی نیست و در طول تاریخ هیچ کشور خارجی نتوانسته بدون در نظر گرفتن رضایت و همراهی مردم به موفقیت‌های بزرگ دست یابد. جنگ احتمالی و کنونی جنگی فرامرزی است و در شرایط کنونی نمی‌توان جنگی که احتمال آن وجود دارد را یک جنگ مقدس تعریف کرد!

روزنامه شرق نیز به سراغ صادق زیباکلا رفته و به نقل از این فعال سیاسی نوشته است که انتقام از اسرائیل غلط بود زیرا باعث تحریک نتانیاهو شده است، این روزنامه می‌نویسد:

همین که جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار به اسرائیل حمله کرد و این میزان از موشک کروز، بالستیک، موشک زمین به زمین و پهپاد را به سرائیل شلیک کرد، کفایت می‌کند که اسرائیل و نتانیاهو بهانه‌ای برای پاسخ مستقیم و واکنش متقابلی به ایران پیدا کنند و حمله به خاک ما را کلید بزنند؛ اما سؤال اینجاست که اگر در یک سناریوی بدبینانه واقعا اسرائیل به خاک ایران حمله کرد و آن‌گونه که عنوان داشتند، برخی از پایگاه‌ها و تأسیسات ما را هم هدف قرار دادند، آن وقت دوباره توپ در زمین ایران می‌افتد و آن‌گونه که مقامات گفته‌اند و هشدار داده‌اند، پاسخ شدیدتری خواهند داد و این بسیار خطرناک است و این همان چیزی است که من ماه‌ها پیش درباره آن هشدار داده‌ام و عنوان کردم ایران هر طور که شده، نباید در این دام بیفتد. فعلا آتش این جنگ محدود است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب در روزهای اخیر سعی دارند با پیش بردن کلیدواژه وحدت اجتماعی برخی خطوط قرمز را رد کرده و به عادی سازی هنجار شکنی بپردازند، تلاش های رسانه ای مزبور برای سفیدنمایی حجاب در شرایطی است که چند ماه قبل انتخابات را تحریم کرده و از شکاف اساسی در جامعه خبر می‌دادند، حالا همین جریان مدعی است که پیوند پسل‌های اجتماعی با عملیات موشکی امکان پذیر است به این شرط که مسائلی چون حجاب و عفاف از کف جامعه زدوده شود.

واقعیت آن است که گفتن از وحدت نیروها نباید بر اساس انتخاب جریانی باشد که با عبور از مسئولیت پذیری مواردی چون تحریم داخلی، خارجی، اغتشاش و جنگ داخلی را تا همین مدت پیش تجویز می‌کرد، واقعیت آن است که اخلال در سیاست داخلی را زمینه ساز تعدی دشمن خارجی سازند.

دیگر خبرها

  • افتتاح خوابگاه دانشجویی و رونمایی محصولات دانش بنیان در سمنان
  • صهیونیست‌ها علنا از ترس خود در برابر ایران می‌گویند
  • بعد از عملیات وعده صادق «بی‌حجابی» را عادی سازی کنید/ زیباکلام: تنبیه رژیم صهیونیستی کار اشتباهی است!
  • نرخ دستمزد مدیران، دستیاران و همیاران تدارکات سینمای ایران تعیین شد
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند
  • فاز نخست شهربازی تکمیل می شود/ رونمایی از اتوبوس گردشگری در گرگان
  • اسناد مهم و حساس رژیم صهیونیستی به دست هکرها افتاد
  • اسناد مهم و حساس رژیم صهیونیستی به دست هکرهای بین‌المللی افتاد
  • رسانه عبری: ایران نمی‌ترسد و این خبر بدی برای آمریکایی‌ها و متحدان آنهاست
  • اتحادیه تشکل های صنفی کامیونداران ایران وجود خارجی ندارد