Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@05:00:40 GMT

سالنامه آریایی ایل سنگسر ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۰۵۴۳۴

سالنامه آریایی ایل سنگسر ثبت ملی شد

حسین اربابی روز چهارشنبه در آیین افتتاح اولین جشنواره ملی ایل سنگسر در شهرستان مهدیشهر افزود: قدمت سه هزار و ۴۰۰ ساله عشایر ایل سنگسر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که این اقدام‌ها، نشان از ظرفیت غنی عشایر سنگسر در رونق گردشگری دارد.
وی بیان کرد: ایل سنگسر دارای ظرفیت‌های زیادی است که باید در سطح ملی و بین المللی معرفی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ابراز داشت: تمام دستگاه‌های اجرایی و ظرفیت مردمی برای حفظ اصالت و هویت غنی ایرانی و اسلامی باید تلاش کنند و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حمایت آداب و سنت‌ها گام برداشته است.
اربابی خاطرنشان کرد: عشایر ایل سنگسر دارای ظرفیت‌های زیادی در زمینه تولید محصول‌های لبنی، صنایع دستی و مسیر منحصر به فرد کوچ است که معرفی این ظرفیت‌ها موجب رونق گردشگری می‌شود.
معاون سرمایه‌گذاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: جشنواره ملی ایل سنگسر باید در سراسر کشور برگزار و به کشور و خارج از کشور معرفی شود و وزارت میراث فرهنگی آمادگی دارد این جشنواره را به تمام کشور و دنیا معرفی کند.
مهدی شهر یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر  واقع در استان سمنان، خاستگاه ایل عشایر سنگسری از شاخص‌ترین کوچ‌نشینان دامنه‌های البرز است که برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق مسافت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و طی چنین مسافت طولانی توسط عشایر بی مانند است، «برنارد هوکارد» محقق مشهور اروپایی نیز معتقد بود عشایر ایل سنگسری طولانی‌ترین مسیر کوچ رو جهان را دارند.
عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند که مهمترین و بزرگترین طایفه را ایل سنگسری تشکیل می دهد، به روایتی این عشایر طولانی ترین مسیر کوچ عشایر کشور را دارند و تولید ۸۰ نوع مشتقات لبنی و ۴٠ نوع نان از جمله قابلیت های عشایر سنگسر در بخش گردشگری است.
اولین جشنواره ملی ایل سنگسر عصر چهارشنبه با حضور معاون سرمایه‌گذاری وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور، علیرضا آشناگر استاندار سمنان، احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای و جمعی از مسئولان و حضور پر شور مردم و دیگر مسئولان افتتاح شد.

برچسب‌ها گردشگری سمنان جشنواره مهدی شهر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری سمنان جشنواره مهدی شهر گردشگری سمنان جشنواره مهدی شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۵۴۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به گردشگری غذا در جشنواره‌های فرهنگی تبریز

 اسبقی در جلسه تکمیل پرونده‌های ثبتی و تقویم رویداد‌های گردشگری تبریز گفت: رویداد‌ها و جشنواره‌هایی که به گردشگری غذا مرتبط است امسال حائز توجه ویژه‌ای است چون شهر تبریز از نظر تنوع خوراکی‌ها، غذا‌ها و شیرینی‌های سنتی با فرهنگ و تاریخ دیرینه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد ۳۴ رویداد مختلف در شهر‌ها و بخش‌های مختلف آذربایجان‌شرقی در تقویم رویداد‌های گردشگری کشور به ثبت رسیده است اظهار کرد: ۱۳ مورد از این رویداد‌ها مربوط به شهرستان تبریز است که با توجه به تعدد این موضوع لازم است تا پرونده‌های جدیدی برای ثبت در تقویم گردشگری کشور تنظیم و تکمیل شود.

اسبقی افزود: برنامه ها، رویداد‌ها و جشنواره‌های یاد شده با مشارکت ارگان‌های مختلف شهرستانی اعم از فرمانداری، شهرداری، جهادکشاورزی، ورزش و جوانان و صمت شهرستان تبریز برگزار می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های این شهرستان در عرصه‌های هنری، تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی و غذایی باید اقدامات کافی برای افزایش این رویداد‌ها به انجام برسد.

وی اهمیت مشارکت دستگاه‌ها و ادارات مختلف در ثبت ملی و منطقه‌ای رویداد‌ها و جشنواره‌ها را مهم خواند و گفت: در این زمینه تلاش داریم تا رویداد‌ها و جشنواره‌های مختلف که توسط فرمانداری، شهرداری، جهادکشاورزی، ورزش و جوانان و صنعت، معدن و تجارت شهرستان تبریز برگزار می‌شوند شناسایی و مستندنگاری شده و با تکمیل فرم‌های مربوطه توسط ادارات متولی انجام شود.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • نرم افزار «لرستان سفر» چندزبانه می‌شود
  • ارائه ۴۳ بسته سرمایه‌گذاری بخش گردشگری لرستان به سرمایه‌گذاران
  • استفاده از ظرفیت رودخانه‌های خلخال برای توسعه گردشگری
  • توجه به گردشگری غذا در جشنواره‌های فرهنگی تبریز
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون برگزار می‌شود
  • نرم افزار لرستان سفر مترجم چند زبانه در سفر
  • اولویت انتخابات سرمایه‌گذار در کیش اعلام شد
  • نشست چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری در دهدشت برگزار شد
  • «سفال لالجین» سفیر فرهنگی و صادراتی همدان در اکسپو ۲۰۲۴