Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعال دانشجویی استان خوزستان گفت: متاسفانه همواره کسانی قوانینی چون سهمیه‌ فرزندان اعضای هیئت علمی را تصویب می‌کنند که خودشان از ذی‌نفعان این قوانین و مصوبات هستند.

مهدی طرفی، فعال دانشجویی استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نشان دهنده عدم رعایت عدالت آموزشی در سطوح مختلف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرفی اضافه کرد: رعایت نکردن عدالت آموزشی با اجرای این قانون، مشابه رانت بازی‌هایی است که برخی از مسئولان به واسطه آن مالک شرکت‌های خصوصی می‌شوند و مدارس خصوصی راه اندازی می‌کنند!
این فعال دانشجویی استان خوزستان بیان کرد: بسیاری از دانشجویانی که در دانشگاه‌های دولتی و مهم کشور مشغول تحصیل هستند، دوران دانش آموزی خود را در مناطق محروم و با کمترین امکانات گذرانده اند و برای تکیه دادن به صندلی دانشگاه زحمات زیادی متحمل شده اند؛ با این اوصاف، ورود خالی از مشقت فرزندان اعضای هیات علمی به دانشگاه‌ها (به واسطه موقعیت اجتماعی پدر یا مادرشان) که از لحاظ آموزشی و از نظر مالی در سطح نسبتا مطلوبی قرار دارند، نهایت بی عدالتی است و به وضوح، رویکرد منفعت طلبی مسئولانی که وضع کننده این قانون بوده اند را به تصویر می‌کشد؛ چرا که این فرزند هیات علمی دقیقا وارد دانشگاهی می‌شود که سایر دانشجویانش با زحمت مجوز ورود را به دست آورده اند. همواره کسانی قوانین را تصویب می‌کنند که خودشان از ذی‌نفعان آن هستند وی ادامه داد: اگر خواهان برقراری و رعایت عدالت آموزشی هستیم، قطعا نباید سهمیه‌ای به فرزندان اعضای هیئت علمی اختصاص پیدا کند و ادامه این روند موجب فراهم سازی بستری می‌شود تا قانون گذاران آینده هم این دور باطل را ادامه دهند و به عدالت آموزشی توجه نکنند.
طرفی خاطرنشان کرد: مسئله دیگری که در این زمینه وجود دارد مربوط به نوع نگاه مسئولان به قوانینی است که وضع می‌کنند. در صورتی که به جزئیات این قوانین توجه و روی آن تمرکز شود، به وضوح می‌توان متوجه منفعت طلبی تصویب کنندگان این قانون‌ها شد.
وی یادآور شد: متاسفانه همواره کسانی قوانین را تصویب می‌کنند که خودشان از ذی نفعان این قوانین و مصوبات هستند و این روال همچنان ادامه دارد و تا کنون کسی مانع آن نشده است. علت اصلی اینکه چنین بستری برای فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها فراهم شده، مشخص نیست و هیچ توجیهی برای آن وجود ندارد. هر طور که به این مسئله نگاه شود، عملا اجرای این تصمیم الزامی نیست و در چارچوب عدالت آموزشی نمی‌گنجد. اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی به مثابه حقوق‌های نجومی است این فعال دانشجویی استان خوزستان ابراز کرد: اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها باعث شده نوع نگاه دانشجویان به این افراد تغییر کند، چرا که ممکن است به این واسطه دانشجویی وارد محیط دانشگاه‌ها شود که سطح علمی، فکری و هوشی او بسیار پایین‌تر از حد مطلوب آن دانشگاه و رشته تحصیلی وی باشد و در دانشگاهی پذیرفته شده که لایقش نبوده و رانت صورت گرفته در حوزه آموزش را به تصویر بکشد.
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر به موضوع اختصاص سهمیه به فرزندان اعضای هیات علمی بیش از پیش دامن زده شده است، بیان کرد: البته منفعت طببی مسئولان کشورمان محدود به همین نیست و امروزه در بسیاری از حوزه‌ها از قبیل واگذاری شرکت‌ها به بخش خصوصی و روند ثبت شرکت‌ها و راه اندازی مدارس خصوصی نیز این مسئله پدیدار شده و این موضوع حاصل نفوذ افراد منفعت طلب به جریانات سیاسی است.
طرفی اذعان کرد: برای برقراری عدالت آموزشی توصیه می‌کنیم تیم تحقیقی مستقل از وزارت علوم به این مسئله ورود کند و اصلاحی ساختاری در این زمینه انجام دهد، چرا که اختصاص سهمیه به فرزندان هیات علمی‌ها به دغدغه امروز جوانان تبدیل شده و عملا این مسئله را به مثابه حقوق‌های نجومی تلقی می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: خصوصی سازی مدارس خصوصی وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۸۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اینچه درگاهی: کسب سهمیه المپیک حاصل یک کار گروهی بود

زهرا اینچه درگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک ایران درباره کسب سهمیه خرک مردان برای حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس گفت: این سهمیه را ورزشکار شایسته کشورمان پیرو برنامه ریزی که از سال ۹۶ آغاز شد بود با زحمات فراوان بدست آورد و البته در برنامه ریزی ما یک وقفه ۲ ساله به دلیل مشکلات ایجاد شده افتاد، اما خوشبختانه به دنبال این هستیم که برنامه‌ها را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: الفتی یکی از ورزشکاران بود که روی او سرمایه گذاری کردیم با وجود اینکه ما ۲ سال فاصله به دلیل مشکلات ایجاد شده داخلی که در فدراسیون افتاد و برنامه‌ها ۲ سال عقب افتاد، اما با تدبیر و درایت وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک شکر خدا ژیمناستیک به آرامش رسیده و پیگیر برنامه‌های خودش بوده است البته فرصت‌ها هدر رفت به عنوان مثال اثری از تیم نوجوانان ما باقی نمانده و باید دوباره تشکیل شود و در برنامه‌های قبلی باید بخش‌هایی را باز سازی و ترمیم کنیم بخش بزرگی از برنامه‌هایی که در حال اجرا بود قابل پیگیری است اعزام بعدی ما اواخر اردیبهشت قهرمانی جوانان و بزرگسالان آسیاست که با تیم کامل شرکت می‌کنیم همچنین در ترامپولین برنامه ریزی ما در حال انجام است در قهرمانی آسیا امید داریم که این تیم افتخار آفرینی کند. 

روز گذشته مهدی الفتی موفق شد با ایستادن در سکوی دوم رنکینگ سهمیه المپیک پاریس را در رشته خرک مردان بدست بیاورد و این در حالی است که در ۶۰ سال گذشته ما در المپیک حضور نداشته ایم.

فدراسیون ژیمناستیک در ۲ سال گذشته و در دوران سجادی وزیر ورزش و جوانان دستخوش مشکلات مدیریتی بود و فدراسیون جهانی ژیمناستیک سرپرست این فدراسیون را به رسمیت نمی‌شناخت و بعد از رعایت قوانین اساسنامه و بازگشت زهرا اینچه درگاهی فدراسیون دوباره اعزام‌ها و رقابت‌های بین المللی را از سر گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی پایه و آبی

دیگر خبرها

  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای لغو شد
  • بازگشت تیم ملی قایقرانی مردان و زنان ایران به میهن
  • اینچه درگاهی: کسب سهمیه المپیک حاصل یک کار گروهی بود
  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه
  • چالش ورزش ایران برای المپیک/ محدودیت در اعزام اعضای کادر فنی
  • حضور نخبگان در لایه‌های حکمرانی
  • شیوه‌نامه صلاحیت علمی اساتید به صلاحیت علمی- حرفه‌ای تغییر کرد