Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-23@17:26:29 GMT

سه شهرک صنعتی البرز عامل آلایندگی تالاب صالحیه

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۰۸۵۲۹

سه شهرک صنعتی البرز عامل آلایندگی تالاب صالحیه

فردین حکیمی  افزود: این سه شهرک صنعتی استان به دلیل فقدان و عدم کارایی سیستم تصفیه فاضلاب صنعتی، پساب تولیدی به شدت آلاینده را بدون انجام تصفیه به کانال‌های آب منتهی به تالاب صالحیه هدایت کرده بودند.

وی اظهار داشت: این کار سبب تخریب و بروز خسارت به تالاب صالحیه شده است.

حکیمی گفت: قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب های کشور در سال ۱۳۹۶ مصوب و آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب ها در سال ۹۷ تدوین و ابلاغ شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به استناد ماده یک و چهارقانون یادشده‌، هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب ها شود، ممنوع بوده و مرجع تشخیص تخریب و آلودگی غیرقابل جبران، سازمان حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: اشخاص حقیقی و حقوقی متخلف از احکام این قانون، علاوه بر توقف فعالیت و جبران خسارات وارده، حسب تشـخیص مرجع قضائی به پرداخت جریمه نیز محکوم خواهند شد.

حکیمی در خصوص سه شهرک صنعتی که با بی توجهی به موضوع استاندارد سازی فاضلاب و جلوگیری از بروز خسارت به تالاب، اقدام به هدایت فاضلاب به تالاب صالحیه کرده بودند به استناد ماده ۶ آیین نامه یاد شده، مکلف به پرداخت و جبران خسارات وارده به تالاب که از سوی محیط زیست استان ابلاغ شده، خواهند بود.

وی به مدیران شهرک‌های صنعتی هشدار داد: با برنامه‌ریزی و مسئولیت‌پذیری نسبت به رعایت ملاحظات زیست محیطی و بکارگیری سیستم های  کنترل آلودگی توجه بیشتری داشته باشند و به جای پرداخت خسارات ایجاد آلودگی به فکر بکارگیری سیستم‌های کنترل آلودگی به ویژه سیستم تصفیه فاضلاب باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در خصوص وضعیت فعلی تالاب صالحیه گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر حجم خوبی از رواناب‌های سطحی از طریق کانال آب کشاورزی کردان به تالاب صالحیه هدایت شد.

 یکی از دغدغه های اصلی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز، سر ریز فاضلاب شهرک‌های صنعتی پس از بارندگی‌ها به تالاب صالحیه است که متاسفانه در هفته گذشته شاهد تکرار این اتفاق ناخوشایند بودیم.

حکیمی افزود:  این جای تاسف است که با بارش باران رحمت الهی به جای آبگیری تالاب صالحیه، ما باید دغدغه ورود فاضلاب صنعتی به این تالاب را داشته باشیم.

با توجه به تصویب قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب و آیین نامه آن، از این پس  محیط زیست استان البرز هیچ اغماضی با اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به تخریب و ایراد خسارت به تالاب می کنند، نخواهد کرد و متولیان شهرک‌های صنعتی باید به فکر اتخاذ تمهیدات لازم برای تصفیه فاضلاب های صنعتی و بازچرخانی دوباره آن در مصارف آبیاری فضای سبز باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه به زمان مهاجرت پرندگان مهاجرآبزی ، شاهد مهاجرت پرندگان در تالاب صالحیه هستیم، اظهار امیدواری کرد که با افزایش بارش ها تالاب صالحیه به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم آبی و یکی از جاذبه های گردشگری پذیرای حضور گسترده پرندگان و حضور گردشگران مسئولیت پذیر و عکاسان و علاقمندان به حیات وحش باشیم.

تالاب صالحیه به مساحت بیش از ۱۰ هزار هکتار بخشی از آن در استان البرز و مابقی در استان قزوین واقع شده است .

46

کد خبر 1318356

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: تعهدات ایران در برجام عراق ایالات متحده آمریکا آژانس بین المللی انرژی اتمی باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس شهرداری تهران سینمای ایران بازیگران سینما و تلویزیون ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۸۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پروژه فاضلاب شهرک صنعتی گلپایگان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان گفت: پروژه فاضلاب شهرک صنعتی گلپایگان به انجام رسیده است و امید می‌رود با نصب پکیج‌های آماده، عملیات تصفیه فاضلاب شهرک‌های صنعتی در سال جاری اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، رسول سواری امروز- یکشنبه دوم اردیبهشت در جلسه شورای سرمایه‌گذاری شهرستان، اظهار کرد: در شهرستان گلپایگان دو شهرک صنعتی وجود دارد که طی دو سال اخیر با برگزاری جلسات مستمر مشکلات پیش روی حوزه صنعت شهرستان رفع شده است.

وی افزود: با توجه به شعار «جهش تولید، مشارکت مردمی» و طبق سیاست شرکت شهرک‌های صنعتی استان در سال جاری حمایت از شهرک‌های صنعتی در شهرهایی که مسافت طولانی تا مرکز استان دارند، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تمرکز بر توسعه صنعت شهرستان با مشارکت صاحبان صنایع و مردم انجام خواهد شد تا با تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز توسط صنعتگران مشکلات صنعت بررسی و رفع شود.

سواری با بیان اینکه با تمرکز بر اولویت‌های شهرستان توسعه صنعت و جهش تولید در شهرستان با مشارکت مردم انجام خواهد شد، اضافه کرد: سال گذشته کار محوطه‌سازی و آبرسانی فاز سوم شهرک صنعتی گلپایگان انجام شده است و کار برق‌رسانی نیز در سال جاری اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته چهار هکتار زمین در شهرستان خلع ید شده است، ادامه داد: با خلع ید زمین‌ها در شهرک صنعتی شهرستان، کار واگذاری زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود تا فاز سوم شهرک صنعتی اجرا شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان تاکید کرد: پروژه فاضلاب شهرک صنعتی گلپایگان به انجام رسیده است و امید می‌رود با نصب پکیج‌های آماده عملیات تصفیه فاضلاب شهرک‌های صنعتی در سال جاری به انجام برسد.

سواری با بیان اینکه شناسایی استعدادها و توسعه واحدهای تولیدی تمام شهرستان‌های استان در دستور کار است، تصریح کرد: در بعضی حوزه‌ها نیاز به توسعه زیرساخت داریم تا بتوانیم فروش بیشتری در بازارهای داخلی و بین‌المللی داشته باشیم و با حضور در نمایشگاه‌ها مشتریان بیشتری جذب کنیم، با توجه به اینکه گلپایگان در حوزه صنعت سنگ استعداد دارد از صاحبان واحدهای تولید سنگ دعوت می‌کنم برای حمایت شرکت شهرک‌های صنعتی به منظور شرکت در نمایشگاه‌های خارجی به استان اعلام آمادگی کنند.

وی ادامه داد: برای اصلاح هندسی ورودی شهرک صنعتی سعیدآباد، مقرر شده است تا در یکی از کمیسیون‌های شهرستان موضوع مطرح و طرح تهیه شود تا شرکت شهرک‌های صنعتی استان بتواند کمک کند، زیرا اصلاح هندسی راه‌ها باید با تأیید راهداری استان انجام شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان از عملیات ترمیم و اصلاح ترانشه‌های فاضلاب شهرک صنعتی گلپایگان خبر داد و گفت: خلع ید زمین‌ها طی یک فرایند زمانی انجام می‌شود و بر اساس شهرسازی جدید به سرمایه‌گذاران واگذار خواهد شد.

سواری با اشاره به اینکه احداث شهرک صنعتی نیاز به دریافت یکسری استعلامات دارد و در پنج کارگروه باید مطرح شود تا به تأیید برسد، اضافه کرد: بعضی واحدهای صنعتی قابل اجرا در هر شهرستانی نیست، مطالعات پنج نقطه را برای ایجاد شهرک صنعتی در گلپایگان انجام دادیم که هرکدام به دلایلی محیط زیستی و تأمین نشدن آب و برق، قابل اجرا نبود.

وی با بیان اینکه حامی توسعه صنعت و شهرک صنعتی هستیم، تاکید کرد: طی دو سال گذشته با حمایت استاندار اصفهان، سازمان محیط زیست و راه و شهرسازی شاهد توسعه صنعتی در استان و به تبع در گلپایگان هستیم، اگر زمینی قابلیت کشاورزی داشته باشد محیط زیست اجازه ساخت شهرک صنعتی نخواهد داد که در این زمینه دست استان نیز برای کمک به ایجاد شهرک صنعتی بسته است.

با تلاش صنعتگران، گلپایگان در حوزه صنعت حرفی برای گفتن دارد

محمدرضا عسگریان، فرماندار گلپایگان ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال با عنوان «جهش تولید، مشارکت مردمی» در سطح استان اصفهان و با تأکیدات استاندار، اقدامات مؤثری در راستای رونق تولید صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه گلپایگان در حوزه صنعت حرفی برای گفتن دارد که حاصل تلاش صنعتگران شهرستان است، گفت: در راستای اجرای فاز توسعه شهرک‌های صنعتی، زیرساخت‌های لازم برای عملیات فاز اول و دوم تقریباً انجام شده است و پکیج فاضلاب شهرک صنعتی نیز در سال جاری انجام خواهد شد.

فرماندار گلپایگان ادامه داد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان خلع ید زمین در شهرکت‌های صنعتی شهرستان را انجام دهد تا فاز سوم شهرک صنعتی با همکاری سرمایه‌گذاران انجام شود، انتظار می‌رود اقدام لازم برای توسعه شرکت صنعتی سعیدآباد نیز انجام گیرد.

کد خبر 746567

دیگر خبرها

  • آبگیری یک کانون مهم گرد و غبار بر اثر بارندگی‌های اخیر | آب به جازموریان رسید
  • ۵۰۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی کجا هزینه شد؟/اجرای پروژه محیط زیستی که ٣٠ سال طول کشید؟
  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • روایت برخورد با مجتمع صنعتی آلاینده در زنجان
  • نظارت بر ٣ هزار و ١٨٦ درخواست انتقال پسماند صنعتی و ویژه در کشور
  • طرح‌های صنعتی باید پیوست زیست محیطی داشته باشد
  • چهارمحال‌وبختیاری رتبه اول کشور در عملکرد محیط طبیعی و تالاب‌ها را کسب کرد
  • جذابیت تالاب میقان پس از بارندگی‌های بهاری
  • شناسایی ۲۰۱ واحد صنعتی آلاینده در استان البرز
  • اجرای پروژه فاضلاب شهرک صنعتی گلپایگان