Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: این‌هفته و هفته گذشته از جمله هفته‌های کم‌خبر کتاب و نشر بودند. گزارش «یک‌هفته با کتاب» هفته پیش ۱۱ خبر و این‌هفته ۱۰ خبر مهم را درباره رویدادهای داخلی و خارجی کتاب در خود جا داده‌اند.

آن‌چه در گزارش این‌هفته جلب توجه می‌کند حضور و تبادل فرهنگی ایران با کشورهای آلمان و بلاروس است که خود را در خبرهای راه‌یابی یک کتاب علمی از ایران به فهرست کلاغ سفید کتابخانه مونیخ و اهدای ۲۳ نسخه خطی توسط کتابخانه ملی بلاروس به کتابخانه ملی ایران، نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته بارز گزارش این‌هفته این است که تعداد اخبار بین‌المللی‌اش، خلاف هفته‌های گذشته از خبرهای داخلی بیشتر هستند. به‌این‌ترتیب با ۴ خبر داخلی و ۶ خبر خارجی روبرو هستیم.

در ادامه مهم‌ترین خبرهای حوزه کتاب و نشر را در هفته‌دوم آبان‌ماه ۹۸ مرور می‌کنیم.

انتصاب دبیران ستاد برگزاری هفته کتاب در استان‌ها

با نزدیک‌شدن به هفته کتاب، اخبار مختلفی درباره رویدادهایی که برای این‌هفته در نظر گرفته شده‌اند، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفتند اما مهم‌ترین این‌اخبار در هفته‌ای که گذشت، مربوط به انتصاب دبیران ستاد برگزاری هفته کتاب در استان‌ها بود. به‌این‌ترتیب، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هفته با صدور احکامی مدیران کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها را به عنوان «دبیر ستاد برگزاری هفته کتاب استان» منصوب کرد.

لغو مجوز دو ترجمه دیگر از الف شفق

اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در اطلاعیه‌ای که این‌هفته خطاب به موزعان و کتابفروشان منتشر کرد، اعلام داشت کتابِ «ناپاک زاده استانبول» نشر «آسیم» و نشر «فرهنگ نشر نو» و کتاب «شرم» نشر «نیماژ» و نشر «مروارید» از آثار الف شفق لغو مجوز شده‌اند. پیش از این نیز کتابی از این‌نویسنده ترک با عنوان ۱۰ دقیقه و ۳۸ ثانیه در این دنیای عجیب نیز لغو مجوز و از فروش آن جلوگیری شده بود.

تمدید دومین دوره پویش کتاب‌خوانی کتاب‌قهرمان

طبق یکی از اخبار این‌هفته، دومین دوره پویش کتاب‌خوانی کتاب‌قهرمان با محوریت کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نوشته حمید حسام که از نیمه مرداد آغاز شده و قرار بود تا پایان مهر ادامه داشته باشد، به دلیل استقبال مخاطبان تا پایان آبان تمدید شد.

معرفی نامزدهای نهایی مسابقه داستان کوتاه برای اقتباس

هیات داوران «مسابقه داستان کوتاه برای اقتباس»، این‌هفته فهرست ۱۲ نامزد نهایی این‌جایزه را از بین ۶۵۰ داستان معرفی کرد.

راه‌یابی ایران به فهرست ۲۰۱۹ کلاغ سفید کتابخانه مونیخ

کتاب «جنگل‌های مانگرو (حرا)» در لیست سال ۲۰۱۹ «کلاغ سفید» کتابخانه مونیخ قرار گرفت. این کتاب که اولین کتاب علمی راه‌یافته به لیست کلاغ سفید از ایران است، توسط اردوان زرندیان تالیف شده و هادی انصاری عکس‌های آن را ثبت، و انتشارات نردبان (واحد کودک و نوجوان انتشارات فنی ایران) آن را منتشر کرده است.

اهدای ۲۳ نسخه خطی به ایران توسط بلاروس

کتابخانه ملی بلاروس در راستای حفظ فرهنگ اهدای کتاب در آبان ماه سال جاری اقدام به اهدای ۲۳ نسخه کتاب به زبان روسی به گروه مبادله و اهدای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران کرد. کتابخانه ملی این‌کشور واقع در شهر مینسک با سابقه‌‎ای ۹۰ ساله به فرآهم آوری میراث مستند مردم بلاروس همت گماشته است.

اعتراض بوسنیایی‌ها به جایزه نوبل های

روز سه‌شنبه‌ای که گذشت، بازماندگان جنگ بوسنی از جمله مادرانی که شوهران و پسران‌شان را در کشتار سربرنیتسا از دست دادند، در سارایوو به نشانه اعتراض گرد هم آمدند و از کمیته نوبل خواستند تصمیم خود برای اهدای جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۱۹ به نویسنده اتریشی پیتر هاندکه را عوض کند. معترضان مذکور، بیرون سفارت سوئد در مرکز شهر سارایوو گرد هم آمدند و بنرهایی با شعارهایی داشتند که هاندکه را با اسلوبودان میلوشویچ دیکتاتور صرب و رادووان کاراجیچ و راتکو ملادیچ رهبران دوران جنگ بوسنی و صربستان مقایسه می‌کرد.

هاندکه ۷۶ ساله مدت‌هاست که به خاطر دفاع سفت‌وسخت خود از صرب‌ها طی جنگ‌های دهه نود میلادی که منطقه بالکان را دریدند مورد انتقاد قرار گرفته است.

برپایی نمایشگاه «هگل و دوستانش» در موزه مارباخ

افتتاح نمایشگاه «هگل و دوستانش» از هفتم اکتبر در موزه ادبیات مدرن مارباخ هم از دیگر اخبار حوزه کتاب و نشر در این‌هفته بود. این نمایشگاه  به مناسبت دویست و پنجاهمین سالگرد تولد گئورگ ویلهلم فریدریش هگل، فیلسوف مطرح آلمانی برگزار شده و تا ۱۶ فوریه ۲۰۲۰ ادامه خواهد داشت. عنوان نمایشگاه مذکور به‌دلیل ارتباط نزدیک هگل با فردریش شلینگ، فیلسوف مطرح و فردریش هولدرلین، شاعر شهیر آلمانی انتخاب شده است.

این‌خبر مربوط به رویدادهای هفته گذشته (روز چهارشنبه) بود اما به‌دلیل انتشارش در این‌هفته، جزو اخبار گزارش «یک‌هفته با کتاب» این‌هفته مرورش کردیم.

معرفی برگزیدگان جایزه فمینا

طبق خبری که عصر دیروز چهارشنبه روی خروجی خبرگزاری مهر قرار گرفت، جایزه معتبر فمینا در سه بخش رمان فرانسوی، رمان خارجی ترجمه شده و کتاب غیرداستانی برندگان خود را معرفی کرد. اخبار مرتبط با این‌جایزه و معرفی نامزدهایش طی هفته‌های گذشته منتشر شده بودند.

استقبال از برنده گنکور ۲۰۱۹ و عرضه چاپ دوم

کتاب «همه مردمانی که به دنیا می‌آیند به یک روش زندگی نمی‌کنند» نوشته ژان-پل دوبوآ سه روز پیش به‌عنوان برنده امسال جایزه گنکور در فرانسه معرفی شد. کتاب این نویسنده که از وی به عنوان جان ایروینگ فرانسوی یاد می‌شود، یک روز پس از اهدای جایزه گنکور به چاپ دوم رسید. به‌این‌ترتیب ناشر این کتاب اعلام کرد به جز ١٢٠ هزار نسخه اولیه، در حال چاپ ٢٠٠ هزار نسخه دیگر شده است.

کد خبر 4765187 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: ایران بلاروس مونیخ هفته کتاب ادبیات کودک و نوجوان کتاب و کتابخوانی هفته کتاب و کتاب خوانی ترجمه ادبیات هفته کتاب بازار نشر معرفی کتاب ادبیات جهان تازه های نشر انقلاب اسلامی ایران رایزنی فرهنگی جایزه ادبی گردشگری فرهنگ عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۹۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبادل توافق نامه احداث مجتمع رفاهی در محور راور - دیهوک

توافق نامه احداث مجتمع فرهنگی، رفاهی، نمازخانه میان راهی امام رضا (ع) در محور راور - دیهوک (منطقه دیگ رستم) از سوی جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی و محمد حسین استاد آقا مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی آستان قدس امضا و مبادله شد.

بر این اساس مقرر شد مجتمع فرهنگی، رفاهی و نماز خانه میان راهی امام رضا (ع) در محور راور - دیهوک (منطقه دیگ رستم) در مدت زمان یک سال با هدف فراهم کردن امکانات مناسب در مسیر زائران و مسافرانی که از استان‌های جنوبی کشور قصد عزیمت به مشهد مقدس و زیارت مرقد منور علی بن موسی الرضا (ع) را دارند، ایجاد شود.

بیشتر بخوانید

۵۲ ویژه برنامه در میقات‌الرضا (ع) طبس برگزار می‌شود

برای انجام این کار هر یک از طرفین، شامل استانداری خراسان جنوبی و بنیاد کرامت رضوی آستان قدس، اعتباری به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار تأمین خواهند کرد.

استانداری خراسان جنوبی متعهد شد علاوه بر تأمین زمین، زیرساخت‌های مورد نیاز را فراهم کند و بنیاد کرامت رضوی هم عملیات اجرایی این طرح را تا مرحله تکمیل و بهره برداری و ارائه خدمات و برنامه‌های فرهنگی بر عهده دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • کتابخانه سیار و تلفنی آستان قدس رضوی؛ امیدبخش کتابدوستان کشور
  • امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس 
  • همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس 
  • بازگشت چند کتاب کمیاب به کتابخانه تربیت تبریز
  • اهدای کتابخانه شخصی به کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • تبادل توافق نامه احداث مجتمع رفاهی در محور راور - دیهوک
  • تشکیل باشگاه کتابخوانی در ۱۲ باب از کتابخانه‌های کانون مساجد زنجان
  • اهدای ۵۰۰ جلد کتاب با‌ارزش به کتابخانه‌های عمومی بوشهر
  • جایزه «مهرگان» فراخوان داد
  • «تاریخ طب در ایران» معرفی و بررسی می‌شود